Урок образотворчого мистецтва у 6-ому класі. Закономірності побудови реальної форми предметів малюнку; поглибити знання учнів про натюрморт; ознайомити з композиційною грамотою натюрморту; розвивати навички аналізу і відтворення предмета в малюнку із зображенням розмірів, пропорцій та конструкції предмета, розвивати коло сприйняття ока; виховувати шанобливе ставлення до творів художників та їхньої праці.
Урок образотворчого мистецтва у 6 класі
Тема: Атрибути мистецтва
Мета: вчити закономірності побудови реальної форми предметів малюнку; поглибити знання учнів про натюрморт; ознайомити з композиційною грамотою натюрморту; розвивати навички аналізу і відтворення предмета в малюнку із зображенням розмірів, пропорцій та конструкції предмета, розвивати коло сприйняття ока; виховувати шанобливе ставлення до творів художників та їхньої праці, зацікавленість живописними творами; акуратність.
Тип уроку: урок повторення і закріплення матеріалу.
Хід уроку:
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
ІІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Повсякчас ми перебуваємо в оточенні безлічі речей, які нам допомагають. Знайомлячись із натюрмортами, можна простежити індивідуальні вподобання кожного художника щодо зображуваного ним. Усі предмети в натюрморті об’єднані спільною темою, за допомогою якої митці намагалися донести до глядача певну ідею. Сьогодні ми будемо малювати атрибути мистецтва в натюрморті.
IV ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Форма предметів натюрморту, їх розміщення на столі передаються за допомогою лінійної та повітряної перспективи.
Лінійна перспектива – вид перспективи, що показує, у скільки разів зменшиться віддалена частина предмета в порівнянні з наближеною, завдяки чому з’являється можливість правильно зображати предмет у будь-якому положенні.
Повітряною перспективою називають передавання глибини простору завдяки зменшенню чіткості обрисів предметів, зміненню кольорових відтінків під впливом повітряного шару, що розділяє предмет і спостерігача.
Композиція натюрморту має бути врівноваженою. Тональна рівновага досягається гармонійним розташуванням світлих і темних плям різного розміру й тону.
Роздивіться тональну рівновагу в композиції натюрморту на картині та схемі. Зазвичай предмети в натюрморті розміщені на нейтральному тлі, а також в інтер’єрі, біля вікна або на підвіконні, на тлі пейзажу за вікном. Подеколи художники зображають натюрморт у природному середовищі.
Предмети, розташовані ближче до глядача, загороджують собою віддалені: так виникає враження глибини простору.
Що зображено на натюрмортах? Порівняйте їхні композиції. Проаналізуйте, як виглядає в перспективі круглий стіл, а як – прямокутний.
Роздивіться форму посуду, особливості його розміщення на столі. Яке значення кольору в досягненні композиційної рівноваги?
У графічному натюрморті пластика форми предметів, їхня фактура, розташування в просторі, освітлення передаються за допомогою ліній, світлотіні.
Світлотінь – закономірні градації світлого і темного, зумовлені освітленням, формою та фактурою предметів. Як ви вже помітили, поверхню предмета освітлено неоднаково. Освітлена частина має градації напівтонів. На одну його частину сонячне проміння падає перпендикулярно і створює найосвітленіше місце поверхні – відблиск. На іншу частину проміння падає під незначним кутом, і вона є менш освітленою – це світло. На третю частину – під значним кутом, тому і освітленість цієї частини є незначною – це напівтінь. На тіньовій поверхні предмета, на яку майже не потрапляють промені, є такі градації: власна тінь, рефлекс, тінь, що падає.
Рефлекси – це віддзеркалення світла від навколишніх об’єктів на тіньовій частині у вигляді світлової плями з розмитими краями. Вони зазвичай є темнішими за напівтони.
Тінь – це неосвітлена частина будь-чого. Власна тінь – частина поверхні предмета, на яку не потрапляють промені світла. На відміну від неї, тінь, що падає – це тінь, що з’являється на поверхні внаслідок загороджування її від світла іншим предметом.
Проаналізуйте розташування світлотіні на різних предметах натюрморту.
V ПРАКТИЧНА РОБОТА
На сьогоднішньому уроці вам необхідно створити натюрморт з атрибутами мистецтва, які ми вже назвали.
Послідовність виконання роботи
(На допомогу учням прикріплено схеми)
VI РЕФЛЕКСІЯ
VII ЗАВЕРШЕННЯ УРОКУ