Інтегрований урок у 1 класі
Зінтегровано:
Навчання грамоти
Тема. Закріплення звукового значення букви «йот». Словниково – логічні вправи. Опрацювання оповідання «Дрізд і дятел»
Природознавство.
Тема. Птахи.
Мета:
навчальна: закріпити знання учнів про букву «йот» та її звукове значення;
вправляти у виразному читанні тексту, усвідомлювати його зміст;
збагачувати активний словниковий запас, зв’язне мовлення;
ознайомити учнів зі світом птахів, їхнім різноманіттям і способом життя.
розвивати: мовленнєву компетенцію учнів, творчі здібності, фантазію, уяву, естетичні смаки, спостережливість, допитливість;
виховувати: бережливе ставлення до природи, любов до птахів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
А. Емоційне налаштування
(Діти стоять, утворивши коло).
-
Діти, у нас сьогодні буде дуже цікавий урок. Ви бачите, що до нас сьогодні завітали гості. Давайте з ними привітаємося.
-
Добрий день!
-
Доброго ранку травам росистим.
Доброго ранку квітам барвистим.
Доброго ранку сонечку ясному,
Учням, гостям і усьому прекрасному.
-
Діти, візьміть свої долоньки. Я пропоную вам уявити, що ви спіймали чарівного птаха, який виконує бажання. Що б ви йому загадали на наш сьогоднішній урок? Прошепотіть свої сподівання цьому чарівному птахові, а в кінці уроку ви скажете, збулись вони чи ні. Молодці, але у нашого маленького чарівника є ще одна умова. Щоб бажання збулося, подаруйте свою посмішку однокласникам, мені і гостям нашого уроку.
-
Сідайте. А хочете знати, що я загадала? Щоб наш урок пройшов цікаво, ви не повинні забувати правило піднятої руки, і всі ми залишимось задоволеними від уроку.
ІІ. Основна частина
-
Мотивація навчальної діяльності
Давайте заплющимо очі і уявимо, що ми знаходимося в лісі. Прислухайтесь, чиї голоси ви чуєте?
(Запис співу птахів)
- Розплющіть очі і скажіть, кого ж спів ви почули?
- А яких птахів ви знаєте?
- Як на вашу думку, чи все про їх життя ви знаєте?
- Ось і сьогодні на нашому незвичайному уроці читання і природознавства ви більше дізнаєтеся про життя птахів, а ще закріпимо звукове значення літери «йот» і опрацюємо оповідання «Дрізд і дятел».
2. Повторення вивченого матеріалу
А. Хвилинка синоптика
Здавна птахів вважали оповісниками погоди, і, спостерігаючи за їхньою поведінкою, люди могли визначити погоду на наступний день. Спробуємо і ми стати маленькими птахами – оповісниками і розповімо про погоду. А розповідатимемо за планом.
1. Стан неба.
2. Температура.
3. Опади.
4. Рослини.
5. Тварини.
А. Робота з малюнками
- Подивіться на дошку. Кого ви бачите на малюнках. Назвіть тих тварин, яких ви впізнали.
- Хто із цих тварин птахи? Як ви доведете свою думку?
- Головною ознакою птахів є наявність пір’я. А навіщо ж птахам пір’я? Пір’я захищає птахів від переохолодження, допомагає літати. Пір’я вкриває все тіло птаха, як, наприклад, луска – тіло риби.
Чи можна назвати всіх літаючих тварин птахами?
-
Не можна. Бо можуть літати комахи і звірі (руда вечорниця).
-
Пригадаймо, а яку літеру ми вивчали на попередніх уроках? А який звук позначає ця буква? Подивіться ще раз на дошку. А чи є серед птахів ті, у назві яких є літера «йот»?
-
Які ж?
-
А є ще в нас такий птах (малюнок). Ви знаєте його назву?
-
Яструб. Чи чуєте ви в його назві звук «й»?
-
Соловей і жайворонок. Складемо звукові моделі цих слів.
-
Складіть речення зі словами «соловей», «жайворонок».
-
Подивіться уважно ще раз на птахів. Для чого їм дзьоб?
-
За допомогою дзьоба птахи здобувають їжу, чистять своє пір’я, в’ють гнізда, доглядають за пташенятами, подають сигнали.
-
Як і інші тварини, птахи живляться різноманітною їжею. А якою саме, ви визначите, попрацювавши в парах.
(На парті малюнки різних птахів і їжі, яку вони вживають)
Перевірка роботи в парах.
-
Ви впоралися із завданням. Діти, а як ви думаєте, жайворонок вміє співати? А соловей?
(Слухання співу солов’я і жайворонка).
Б. Мовленнєва розминка
- Дуже гарно співають ці птахи. Але щоб так співати, потрібно багато займатися. Ось і ми разом з вами підготуємо наші ротики, щоб дуже гарно читати.
Скоромовка
Чистомовка
Ай, ай, ай – я біжу по коровай
Ий, ий, ий – він великий і смачний.
Ій, ій, ій – буде він лиш тільки мій.
Ой, ой, ой – поділюся з тим, хто піде зі мной.
-
Діти, а що це за птах до нас прилетів?
-
Чомусь сойка образилась на вас. Як ви думаєте, чому?
-
Вона подумала, що ви дуже неуважні і підготувала вам завдання прочитати піраміди слів.
Чай
Йод
Білий
Сумний
-
Є в нашій піраміді слово йод. Що таке йод?
-
Є такі рослини, що називаються водорості. Вони ростуть у воді. Водорості дуже різноманітні: бурі, червоні, синьо – зелені, і, звичайно ж, зелені. З водоростей виготовляють ліки, серед них і йод.
-
Для чого він використовується?
-
А гратися ви любите?
-
Пограємо у гру «День і ніч»
Чай, йорж, йод, гай, майор, рука.
Робота з підручником (читання)
-
Ротики підготували. Прочитаємо слова на с.125.
-
Читаємо луною.
-
Назвіть спільну частинку в кожній парі.
-
Ще раз прочитаємо ці слова напівголосно.
Фізкультхвилинка
-
А яка зараз пора року?
-
А чи всі птахи залишаються у нас зимувати?
-
Решта птахів куди відлітає?
Робота в групах
-
Попрацюємо в групах. Щоб дізнатися, як називаються птахи, що залишаються зимувати, а які відлітають в теплі краї, розмістіть склади так, щоб отримати назву.
Сі лі 0 літ ні пе ре
-
Звіт груп. А що буде означати слово «перелітні»?
-
Осілі?
Робота з підручниками (природознавство).
-
Розкрийте підручники з природознавства на с.61 і розгляньте малюнки перелітних птахів. Кого із них ви знаєте? Який зовнішній вигляд мають ці птахи? Розкажіть.
Робота в парах
-
На партах малюнки птахів. Зеленим кольором обведіть перелітних птахів, а червоним – осілих.
-
Назвемо осілих і перелітних.
-
Подивіться на цих птахів. Чи є з них такі, які починаються на одну і ту ж літеру?
-
Що ви знаєте про цих птахів?
-
Сьогодні ми прочитаємо казку про цих птахів. Розкрийте букварики на с.125.
А)Читання тексту вчителем.
- Що вчувалося дятлові в пісні дрозда?
Б) Прочитаємо цей текст «ланцюжком».
Аналіз змісту.
-Що насправді хотів дрізд?
-
Як дятел зрозумів дрозда?
-
Ми прочитали казку. Уявімо, що ми стали казкарями. Подивіться на малюнок, спробуємо скласти продовження цієї казки. Але не забувайте, що у всіх казках добро завжди перемагає зло.
-
Тоді приходь сьогодні ввечері і я напою тебе смачним чаєм із медом. Так і сталося. Гостинний дятел частував дрозда чаєм і смачним малиновим варенням. А наступного дня дрізд запросив дятла на гостину до себе.
Заключний етап
-
Ми сьогодні багато говорили про птахів. А яку користь приносять птахи?
-
Знищують шкідливих комах у садах, на городах, луках і полях.
-
А чи є комашки взимку?
-
Зима - небезпечна пора року для птахів, адже їжі дуже мало. І птахи можуть загинути. Що, ми повинні робити, щоб врятувати птахів?
-
Ми вже знаємо, яку їжу полюбляють птахи, а взимку чим їх годувати?
-
Уявімо, що у нас ціла годівничка смакоти. У вас на партах малюнки птахів. Прикріпіть їх по черзі до нашої годівнички.
(Годівничка і птахи)
Підсумок уроку
Вправа мікрофон
-
Яка головна ознака птахів?
-
Які птахи називаються осілими? Перелітні? Назвіть їх представників. Пригадайте ваші бажання на початку уроку.
Чи здійснилися вони до кінця уроку?