Інтегрований урок Допитливість, винахідливість, кмітливість Митька й Сергія - головних героїв повісті Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»

Про матеріал
Мета інтегрованого уроку об’єднати споріднені блоки знань із різних навчальних предметів-української літератури та географії- навколо однієї теми з метою інформаційного та емоційного збагачення, сприйняття, мислення, почуттів учнів
Перегляд файлу

 

Конспект інтегрованого  уроку з використанням інтерактивних технологій з    української літератури та географії

                                     Мета інтегрованого уроку

об’єднати споріднені блоки знань із різних навчальних предметів-української літератури та географії- навколо однієї     теми з метою інформаційного та емоційного збагачення, сприйняття, мислення, почуттів учнів

 

Тема. Допитливість, винахідливість, кмітливість Митька й Сергія - головних героїв повісті Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»

 

Мета: на матеріалі повісті Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» систематизувати та узагальнити вивчений учнями навчальний матеріал з розділу «Я і світ», в якому українські письменники звертаються до наймогутнішої сили природи – води; проаналізувати головні риси характеру Митька та Сергія: допитливість, кмітливість, винахідливість;

 розвивати культуру зв’язного мовлення школярів,  логічне мислення, творчу уяву, кмітливість; формувати естетичні смаки, кругозір, світогляд;

 виховувати  творчий  підхід  до  навчання,  інтерес  до  природничих  і гуманітарних  наук, почуття любові до природи.

          Узагальнити  знання  учнів, набуті  у  процесі  вивчення  теми  «Гідросфера»; розкрити  важливу  роль  води  як  найпоширенішого  чинника в житті  людини; розвивати  світоглядні  уявлення, творче  мислення, мовлення, уміння  нестандартно  мислити, знаходити об’єкти на карті, з’ясувати міжпредметні  зв’язки  на  прикладі  води; сприяти  формуванню  екологічної  культури  особистості.

Обладнання: мультимедійний проектор, магнітна дошка, географічні карти.

Тип уроку. Повторення та узагальнення знань, інтегрований урок (українська мова – географія)

                                      Хто сказав, що все уже відкрито? Нащо ж ми народжені тоді?

                                                                                                                       В. Симоненко

                                                            Хід уроку 

І. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель літератури. Дорогі друзі! Сьогодні, 22 березня, у Всесвітній день води,  ми проводимо не зовсім звичайний урок, тому що в ньому об’єднаються два предмети: українська література, географія.

Учитель географії. Які, на вашу думку, існують зв’язки , точки перетину між вивченням тем з цих предметів?

      Вода – найдивовижніший мінерал на  Землі. Дивовижний тому, що вона створює умови для розвитку й  росту різноманітних форм життя. Водні маси впливають на клімат континентів.

    Учитель літератури. Вода – це життя, а література – це відображення життя. В усі часи поети присвячували їй дивовижні рядки. Прозаїки навіть про росу написали безліч стрінок. Більшість народних казок починається словами «За морями, за океанами…»

   ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 На уроках української літератури ми закінчили вивчати розділ «Я і світ», у якому письменники звертаються до наймогутнішої сили – води.

     Попередньо ми об’єдналися в три групи, і кожна отримала індивідуальні завдання. Перше – повторити твори, у яких мова йшла про воду.

    1. « Угадай твір».

 Увага на екран. Назвати за ілюстрацією твір, його автора, тему, ідею та головну думку

  Слово І групі. Це ілюстрація до поезії Лесі Українки «Тиша морська».

 Тема поезії Лесі Українки «Тиша морська» - зображення казкової краси морської тиші, коли в морі ледве хлюпочуть хвилі і світить сонечко.

Ідея. Возвеличення приємного почуття душевного комфорту, насолоди від гарної погоди на морі.

Головна думка. Приємна погода сприятливо впливає на внутрішній стан людини, її настрій.

II група. І. Калинець. «Криничка».

 Про воду мова йде в поезіі І. Калинця «Криничка».

Тема. Зображення кринички, яка живиться підземними водами й наповнює природне довкілля.

Ідея. Уславлення кринички як життєдайного цілющого джерела.

Головна думка. Без води не можна уявити життя.

III група. Я. Стельмах. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»

Тема. Опис пригод Сергій Стеценка та Митька Омельчука, які трапилися з ними влітку в селі біля озера.

Ідея: возвеличення справжньої дружби, духу пригод, гарного ставлення до старших; підтримка креативності, сміливості, наполегливості, працелюбства; засудження хитрості, брехні, пихатості.

Головна думка:

а) те, що було таємним, стає відомим;

б) намагання Василем ошукати, налякати Сергія і Митька посприяло тому, що друзі захопилися зоологією і виявили брехуна.

Учитель літератури. Отже, згадані твори ілюструють, що без води не може уявити життя жодна жива істота й людина.

 2. Гра«Шифрувальник»

Розшифруйте три ключових слова до теми:

1литипоДьвтіс.

 2.дьнаВисітихлві.

 3.с г і м К ь л и в.

Епіграфом до уроку будуть слова українського поета В. Симоненка «Хто сказав, що все уже відкрито? Нащо ж ми народжені тоді?» Прокоментуйте цей вислів.

        ІІІ. Відтворення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань

 1. Розгадайте кросворд

Розгадавши кросворд, ви дізнаєтесь про одне з таємничих  див світу (Лохнесс)

1.Той, хто перший зустрівся хлопцям після приїзду в Юрківку.

2.Те, що хотіли зібрати хлопці в селі.

3.Те, що було в бурштиновому камінчику Васі.

4.Те, що збудували хлопці біля озера.

5.Назва закладу, який зібралися відвідати хлопці після повідомлення Васі.

6.Людина, про яку Митько й Сергій говорили : «що треба».

7.Те, що навіяло Сергієві відчуття власної мізерності.

Учитель літератури. Отже, ми розгадали ключове слово – Лохнесс.  Це  одне з таємничих  див світу

Учитель географії. ( Заслуховування випереджальних завдань).

Знайти матеріал про розміри озера Лохнесс, походження, особливості природи, використання озера людиною.

 

2. Географічна довідка.  Загальна характеристика.

Лох-Несс – велике мальовниче прісноводне озеро в серці Шотландії. За переказами і незліченним свідченнями, у його водах живе таємниче чудовисько на ім’я Нессі.

     Озеро розтягнулося в південно-західну сторону від портового містечка Інвернес. Його довжина становить 37 км, тоді як ширина – всього 2 км. Це найглибша з водойм у країні – максимальна позначка перевищує 200 м. Вода в озері хоч і чиста, але досить каламутна через велику кількість торфу в грунті. Тому озеро виглядає досить похмуро навіть у ясну погоду.

     Логічно, що така грандіозна природна водойма виконує певну функцію для життєзабезпечення країни. Лох-Несс – істотний відрізок Каледонського каналу, що проходить через всю Шотландію. Крім того, озеро є частиною каскаду гідроелектростанцій і відіграє значиму роль у національній енергосистемі Великобританії.

     Озеро льодовикового походження, розташоване в помірному поясі, але клімат холодний і вода холодна, тому органічний світ бідний.

Рослинний світ. Мохи(сфагну), водорості: зелені (хлорела, хара, спірогіра), діатомові (навікула). Трави, кущі, дерева.

Тваринний світ.

Риби: лосось, вугор, щука.

Губки мінога.

Птахи: лебеді, крижні, горобці.

3. Учитель літератури. Усна вибіркова, робота з опорною схемою.

Виберіть риси характеру, притаманні Митькові й Сергієві, та підтвердіть свій вибір подіями твору.

1) романтичні, 2) легковажні, 3) боягузливі, 4) мрійливі, 5) дотепні, 6) ліниві,

 8) наполегливі в досягненні мети

4. «Коло думок».  Аргументування вибору рис характеру хлопчиків.

 Завдання для І групи. Довести, опираючись на текст, що хлопці романтичні:

“Уявляєш собі? - казав Митько. - Ліс. Кругом ні душі. А в лісі озеро. А на березі курінь. А в курені - ми. А поруч багаття. І казанок з юшкою.”

Мрійливі:

                Хлопці хотіли сфотографувати чудовисько, а “потім здати до Академії наук... Оце було б відкриття!” Далі - інформація про знахідку по радіо. “Може, ще й по медалі..

Завдання для ІІ групи. Довести, опираючись на текст, що хлопці дотепні:

Про “любов”до ботаніки:

“Той, хто не знав нашої ботанічки, міг би подумати, що цілісінькими днями ми тільки й сушили голову над тим, як би під її керівництвом ще глибше зрозуміти навколишній світ.”

Про “свіже” сільське повітря після автобуса, що від’їхав.

“ - А повітря? Відчуваєш? - мабуть, удесяте питав Митько, повернувши до мене сяюче обличчя.             

- Відчуваю, - закашлявсь я, бо автобус, що проїхав повз нас, порснув мені в обличчя хмарою пилюги з-під коліс і кіптюги з вихлопної труби”.

Завдання для ІІІ групи . Довести, опираючись на текст, що хлопці

наполегливі в досягненні мети:

Пошук інформації про чудовисько в посібниках із зоології,

нічне вартування в курені.

“Удень ми тільки й сиділи над книжками, сперечались, робили різноманітні припущення, ходили до бібліотеки, а надвечір рушали до нашого озера.”

 5. Рольова гра «Я-кінорежисер» . 

Якби я був кінорежисером, який епізод повісті я екранізував би? З якою метою? Коментування, висловлювання своїх думок та враженнь.

Сценка 1( І група)

Василь: Привіт дослідникам! І вам покупатися скортіло? Ех, водичка, що треба! Це вам не річка!

Сергій( спантеличено): Добридень.

Василь: Ще й досі сердитесь? Ну що ж, заради миру — ось вам од мене подарунок, ( витяг з кишені штанів жовтий прозорий камінець ) дивіться!

(Хлопці захоплено схилилися над Василевою долонею).

Митько: Ух ти, це що?

Василь: Не пізнаєте? Бурштин. Он бачите, ще й муха в ньому якась.— Ви знаєте, що таке бурштин? Це смола дерев, що пролежала в землі мільйони років і закам’яніла. От у Прибалтиці її повно, а в нас рідко трапляється. Так що ця знахідка— велика цінність.

Сергій: Ти що, її тут знайшов? (не повіривши).

Василь: А де ж по-твоєму? От у цьому озері. Хотів було в краєзнавчий музей здати, та передумав. Хай уже вам буде. Ви ж комах колекціонуєте.

Митько:(здивовано) У цьому озері? Отут?

Василь:  А що ви думаєте? Тут і не таке зустрінеш... Ви вмієте зберігати таємниці?

(він суворо звів брови).

Митько :(швидко) Могила!

Сергій:(пробелькотів)  Щоб я маму й тата не бачив.

Василь: Ну так от, хлопці. Озеро це незвичайне.

Митько: (пошепки): Незвичайне?

Василь: Еге ж. Поганий поголос ходить про нього. Ви помітили, що сюди з села ніхто  не потикається?

Сергій: Помітили.

Митько: Так далеко ж.  Не кожному й охота телющитись.

Василь: Мо’, й далеко. Але справа зовсім не в цьому. А в тому, що бояться, всі аж тремтять, коли доводиться отут у воду лізти.

Сергій: Але чому  чому?

Василь: А тому, що в озері... — він стишив голос, — хтось живе. (Ми здригнулись). По ночах, правда, не часто, виє страшно і зітхає "о-о-о-ох", аж мороз по шкірі. Сам чув. А вдень не вилазить. А може, й вилазить, та ніхто не бачив. Он там берег травою поріс, а коло нас пісок. Минулого року пастухи тут корів напували. Аж чують — телятко так жалібно мукнуло. Вони туди, а за телятком тільки завирувало, і на піску сліди здоровенних лап, мов од крокодила.

Митько: Та що ти!

Василь: Точно! Але це ще не все. Ходімте зі мною. Дивіться!

( На стовбурах сосен видніли глибокі подряпини, кореневища двох-трьох дерев були підриті, луска від кори вкривала землю. Заніміло спозирали ми цю картину).

Василь: От і подумайте, хто б це міг бути. Ви знаєте що-небудь про Лох-Несс?

Митько: Та щось таке чули...

Це озеро в Шотландії. І живе там дивна і здоровенна тварина, от приблизно... Та не робитиму припущень. Це ще не доведено. Ну, а тепер пробачайте, мені час. Бувайте! У мене тренування. За графіком. 

Учитель літератури. Чи достовірну інформацію доніс Василь до хлопців?

Учитель географії. За давніми легендами, в озері нібито живе чудовисько, котре нагадує величезного морського змія. Літопис 565 року повідомляє, що служитель костьолу бачив цю істоту, яка на березі жерла вбитих тварин.

   6. Хвилинка – цікавинка. Розповідають також, що 1927 року трагічно загинув селянин Кемпбел у двобої з озерним монстром, який спустошував його присадибну ділянку.

     1933 року при прокладанні по березі озера шосейної дороги підірвали скелі. За словами місцевих жителів, вибухи стривожили чудовисько, й воно почало часто з’являтися на поверхні. Після цього Нессі, як охрестили змія, бачило багато людей. У 1934 і 1966 роках його нібито вдалося навіть сфотографувати. Пізніше озеро було прозондовано звуковим локатором. Результати показали: в ньому є якісь тіла, що рухаються з великою швидкістю. Але й досі однозначно стверджувати, що саме зафіксували прилади, дослідники озера Лох-Несс не можуть


                  Сценка 2( ІІ група)

 

Митько: Ти знаєш, Сергію, що в нашому озері живе давній звір, якого, може, вважають за давно вимерлого. Адже й озеро наше давнє, про що свідчить отой шматочок бурштину. Поглянь лише на карту палеозойської ери. Дивись, тут і звірозубий плазун, і хижий диноцефал. Та що там казати! А от карта мезозою. Дивись: у наших краях якраз море межує із сушею. А може, на місці нашого озера саме було доісторичне прісноводне болото? Тож тут міг жити хто завгодно. А скільки довкола нашого озера папороті, ти помітив?

Сергій: Митьку, Митьку, ти уявляєш, перед яким відкриттям ми стоїмо? Митько: Приблизно...(з гордістю)

Сергій: Ні, ти нічого не уявляєш. Це надзвичайно! Ти, Митько... Ну й Митько! (плескає його по плечу).

    Хвилинка – цікавинка .Легенди Лох-Несса.

1933 року журналістом Алексом Кемпбеллом була опублікована в пресі стаття про те, як Джон Маккей і його дружина, стоячи на березі, спостерігали дивну тварину, що висунулася з води. Журналіст з якихось причин назвав тварину чудовиськом. З цього-то все і почалося. Сам Алекс Кемпбелл став проводити на березі озера багато часу, і, нібито, не раз спостерігав дивного мешканця озера. Та й крім нього, очевидців було чимало.
     Розрізнені свідчення очевидців дозволили створити «портрет» цієї загадкової істоти.
Вийшло, що «лохнеське чудовисько» має тіло завдовжки більше 6 метрів, триметрову шию з маленькою головою, три горби й колір шкіри, що змінюється від світло-сірого до темно-коричневого.
Цікаво, що деякі очевидці змогли представити фотознімки, а фірма «Кодак» підтвердила автентичність негативів. Чудовисько отримало ласкаву кличку Нессі і стало об'єктом інтересу професіоналів, які вздовж і поперек стали борознити озеро в пошуку підтверджень існування Нессі. Рухомою силою був не тільки науковий інтерес, а й матеріальний стимул. Застосовувалися різні методики досліджень, але жодна з них не дала достовірних результатів.
                                     Сценка 3( ІІІ група)

 Василь :А здорово я вас у дурні пошив? А ви й клюнули.

Сергій: Ах ти ж... Ах ти ж брахіцефал, — засичав підступаючи до нього. — Ах ти ж диплодок нещасний. То ти нас дурити здумав! Ану, Митю, давай-но виб’ємо йому бубни!

Митько: Та кинь, Сергію, давай краще подякуємо йому.

Василь : Подякуємо? ( дурнувато) За що подякуєте?

Митько : Васю, а що ти знаєш про стегозаврів?

Василь: Стегозаврів?

Митько: А про археоптерикса?

Василь: Кого-кого?

Митько: Так от, Васю, ми тобі вдячні за те, Васю, що ти влаташтував нам такі чудові канікули. Ми, Васю, відкрили для себе такий світ,  якого тобі, Васю, і не снилося. Ти сказав, що пошив нас у дурні. Ти, Васю, коли хочеш знати, сам себе пошив у дурні.

Василь: Но-но, легше там.

Митько: От за це й спасибі тобі, Васю. Ходімо, Сергію. І взагалі, у нас попереду ще дуже багато цікавого, і завжди так буде, поки ми з Сергієм"(кладуть один одному руки на плечі) .

Учитель літератури. Які риси характеру допомогли Сергію та Митьку не дати себе ошукати та цікаво і з користю провести літні канікули?

 7. Заочна екскурсія  «Туристичне життя озера»

Учитель географії. Юні географи на сьогоднішній урок готували матеріал про туристичне життя озера. Слово представникам кожної групи.
       У силу популярності озера в туристів тут стала активно розвиватися туристична інфраструктура. У першу чергу, це численні паркінги на західному березі озера, уздовж дороги . Будь- хто може залишити тут машину і прогулятися  берегом озера. Найсміливіші можуть покупатися, якщо температура води дозволить.
       Східне узбережжя відрізняється великою кількістю стежок, що ведуть до самої води, але великої дороги тут немає, тому туристів тут помітно менше. Тур може включати в себе не тільки автобус до озера, а й прогулянку по озеру на яхті, що значно підвищує шанси побачити лохнеське чудовисько.
Круїз можна зробити і з прибережного міста Dochfour або туристичного центру в Drumnadrochit - це село є неофіційною столицею «чудовиська».

     За статистикою, близько 2 млн людей приїжджає щорічно до озера Лох-Несс, щоб отримати шанс побачити Нессі на власні очі. Більше 300 000 туристів відвідують офіційний музей лохнеського чудовиська, що в селі Drumnadrochit. Тут можна ознайомитися з експозицією, яка досить повно розповідає про історію досліджень озера, про старовинні шотландські легенди про чудовиськ і драконів. Крім того, для туристів у селі відкрито інформаційний центр, кілька кафе і, зрозуміло, магазин, де можна придбати сувеніри. 
Тим, кого цікавлять об'єкти більш достовірні, ніж чудовисько, яке, можливо, живе в озері, буде цікаво оглянути напівзруйнований замок Уркухарт . Це одна з найбільших і найвідоміших фортець Шотландії, яка неодноразово переходила від одного клану до іншого і була кинута напризволяще в 17 столітті

ІV. Узагальнення матеріалу.

Учитель географії.  Рубрика «Дивні озера»

  1. Восьме диво світу – озеро Флорес (Індонезія).
  2. Озеро Смерті (острів Сицилія).
  3. Озеро Чорнильниця (Африка).
  4. Озеро з куполами (Україна, Волинь).
  5. Найсолодше озеро (Індія).
  6. Озеро з найдовшою назвою – 40 літер ( США).

Завдання групам

Показати на карті найглибше озеро (Байкал), найбільше озеро (Каспійське), найвище (Тітікака).

Учитель літератури.

Ось і закінчується наш урок. Я впевнена, що ви отримали велике задоволення від нього, зрозуміли, що на одному уроці цікаво можна поєднати 2 предмети. Потрібно формувати в собі такі риси характеру як допитливість, винахідливість, кмітливість, і тоді вивчення будь-яких предметів буде не важким, а навіть приємним і захопливим, і не «ботанічка» буде вас навчати, а Ірина Семенівна.

  Висловіть свої враження за допомогою «вільного мікрофону»

V. Домашнє  завдання.

  Скласти  кросворд  з  вивчених  географічних  назв  та  властивостей  води

або    скласти есе на тему «Вода – це джерело життя».

 

 


 


 

1

 

doc
Додано
21 лютого 2023
Переглядів
2254
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку