Інтегрований урок для 3 класу з природознавства, української мови та математики.
Тема : Україна – це наш дім, буде тепло й світло в нім
Мета: Систематизувати знання з теми «Енергія», формувати вміння визначати правила, пов’язані з енергозбереженням, застосовувати екологічні знання на практиці; удосконалювати навички виразного декламування віршів, уміння здійснювати звуко – буквений аналіз слів, визначати стилі текстів, відновлювати деформований стиль, аналізувати й розв’язувати задачі різних стилів, працювати зі словниками; розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати дбайливе ставлення до природних ресурсів, розуміння необхідності бережливого й раціонального використання.
Матеріали та обладнання: тлумачні словники, презентація, картки, модель будиночка.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ :
І. Організаційний момент (1 – 2 хв) (слайд 2)
Педагог демонструє слайд із девізом уроку. Учні за завданням учителя хором його виголошують.
Горішок знань міцний, та ми не звикли відступати.
Девіз навчання в нас такий: я хочу, можу й буду знати!
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку ( 3 – 4 хв)
На екрані слайд із завданнями уроку. Учні читають запис.(слайд 4)
Завдання уроку:
ІІІ. Актуалізація знань учнів ( 9 – 10 хв)
Буква Е така цікава!
Енергійна і не млява,
Економить все навколо,
Дбає про тепло удома,
З екологією дружить,
Людям вірно вона служить.
Учитель демонструє з’єднання букви Е з іншими буквами. Учні називають вид з’єднання, прописують у зошитах. (слайд 6)
Ее ем ен ес ек
Педагог пропонує прочитати слова.
Енергія, економія, екологія.
Учні записують слова і складають звукові моделі слів.
Учні знаходять слова у словнику, читають і запам’ятовують його значення.
На дошці – роз’єднані частини визначень. Завдання: встановити відповідність між словами і їхніми значеннями.
Енергія * * наука про взаємодію живих організмів з навколишнім середовищем
Економія * * здатність будь – якого тіла виконувати роботу
Екологія * * термін, що означає бережливість
А * Жоден з нас окремо багато не заощадить, але якщо всі ставитимуться до енергозбереження відповідально, то _______________ буде величезна.
Б * Заощаджувати __________ можна різними способами. Наприклад, ми можемо ________ електрику вдома, вимикаючи електроприлади, якими не користуємося.
Також суттєву __________ дає утеплення оселі.
В * Джерела ____________ поділяють на вичерпні й невичерпні. До першої групи належать корисні копалини, до другої - Сонце, вітер, вода, що рухається. До вичерпних джерел ___________ належать нафта, вугілля, газ. У природі їх запаси обмежені й не відновлюються. Крім того, продукти їх згорання є небезпечними для _________. Тому вже сьогодні ми маємо замислитися над тим, що не можна марнувати _________.
Г * Сучасна техніка стає ефективнішою : новітні прилади виконують такий самий обсяг роботи, як їх попередники, а _________ споживають менше.
Відповідь: 1. В 2. Б 3. Г 4. А
ІV. Робота над темою уроку ( 20 – 22 хв)
(гідроелектростанції)
Під час гри вчитель пропонує учням розташувати картки, які вони по черзі витягують, у певних колонках і рядках таблиці.
Зразок карток і таблиці
Доступність, нестабільність, стабільність, шум, значна вартість, низька вартість, значні зайняті площі, швидкість, забруднення навколишнього середовища, проблеми утилізації відходів, простота використання, обмежений доступ, пожежонебезпечність.
Джерело енергії |
Переваги |
Недоліки |
Сонце |
|
|
Вода |
|
|
Вітер |
|
|
Вугілля, газ |
|
|
Учні за результатами гри роблять висновки про переваги і недоліки джерел енергії та про необхідність бережливого ставлення до них.
Вірш на слайді – читає вчитель.
Нині в школі ми дізнались:
Світло треба берегти.
Довго з братом міркували,
Як зробить це можем ми.
Скрізь повимикали світло –
Якось вже не пропадем.
І дарма, що буде темно –
Головне, що бережем !
Швидко стали нудьгувати,
Чим себе зайнять, шукати.
Дуже вже не люблять діти
Довго в темряві сидіти.
Тож ввімкнули телевізор,
І комп’ютер, й ноутбук,
І гірлянди на ялинці,
В mp – 3 додали звук…
Ось які ми економні!
І слухняні, й дуже скромні !
Бесіда за змістом вірша
Учитель демонструє задачі на екрані. Діти читають умову задачі, в групах аналізують і розв’язують її. Одна група презентує розв’язання , інші перевіряють його правильність, доповнюють.
Задача 1.
У 9 класних кімнатах по 6 лампочок, у музичній залі 8 лампочок, 6 у спортивній залі , 12 у їдальні. Скільки всього лампочок потрібно придбати?
Задача 2.
Одна лампочка розжарювання використовує електроенергії 20 квт за місяць. Скільки використовують 6 лампочок у класній кімнаті?Скільки електроенергії можна зекономити, змінивши лампочки на світлодіодні , якщо вони потребують електроенергії у 10 разів менше?
- Перед вами макет будинку, господар якого хоче, щоб він був енергозбережувальним. Поміркуйте в групах і підготуйте пропозиції щодо можливих варіантів збереження електроенергії чи тепла в будинку.
V. Підсумок уроку ( 1 – 2 хв)
- Пограємо в гру «Не помились» : потрібно вибрати тільки ті поняття, про які ми говорили на уроці.
- Отже, завдяки вашим зусиллям ми утеплили будинок (учитель одягає на будинок шапку і шарф), зберегли електроенергію, заощадили кошти і подбали про майбутні покоління. Сьогодні ми зрозуміли головне: маємо економити енергію не лише вдома, а й у школі та в усій Україні, аби запасів горючих копалин вистачило на довше. Якщо ми економно витрачатимемо природні запаси Землі , то станемо дбайливими господарями у своєму будинку, школі, місті. Бо дбайливий господар думає не тільки про себе, а й про своїх дітей, онуків, про майбутнє.
VІ. Домашнє завдання ( 1 – 2 хв)