Інтегрований урок з презентацією. Передбочає обсяг матеріалу з математики: "Властивості тригонометричних функцій". З фізики: "гармонійні коливання".
У синтезі алгебри і фізики вводиться поняття гармонійних коливань, наочне "ілюстрування" введеного рівняння, властисостей графіків функцій і застосування коливального руху у різних сферіх..
Гармонія коливань
Інтегрований урок математики і фізики в 10 класі
Мета:
Дидактична:
навчитися будувати графік функції гармонічних коливань;
продовжити формування вмінь перетворювати графік тригонометричних функцій;
вивчити фізичний зміст величин, що входять в рівняння гармонічного коливання;
показати межпредметний зв’язок областей математики, фізики, інформатики;
навчити «читати» графіки тригонометричних функцій та будувати їх;
повторити з базової школи характеристики механічних коливань;
ввести нові поняття:
рівняння залежності координати від часу при гармонійних коливаннях
Розвиваюча:
розвивати дослідницьку та пізнавальну діяльність учнів;
розвивати комунікативні здібності учнів;
Виховна:
виховувати охайність, культуру поведінки та мови;
сприяти розширенню кругозору учнів
реалізувати принципи патріотичного виховання.
Задачі уроку:
- Розвивати дослідницьку та пізнавальну діяльність учнів.
- Показати практичне застосування гармонічних коливань.
- Показати взаємозв’язок між основними поняттями фізики та алгебри.
- Розвивати комунікативні здібності учнів.
- Гармонічні коливання вивчаються в курсі алгебри та фізики. Таким чином, ми будуємо місток: вивчаючи поняття в одному курсі, складаємо базу для іншого курсу. Повторюючи потім ці поняття в курсі алгебри та фізики, ми закріпимо його на практичному рівні.
Тип уроку:інтегрований урок алгебри і фізики в 10 класі.
Вид уроку:вивчення і закріплення нових знань.
Об’єм уроку: 90 хвилин
Обладнання:
Комп’ютер;
Телевізор
Нитяний, пружинний маятники, маятник Максвела;
« Радуга» (дитяча іграшка);
Ваги(саморобні);
Динамометри;
Камертон, «музика вітру»;
Метроном;
Модель ДВЗ
Методичне забезпечення уроку:
Підручники алгебри та фізики;
Опорний конспект з фізики «Коливання. Характеристики коливань із «Зошиту поетапного формування знань», на друкованій основі ,автори: Ліфар С.В., Новікова І.М.
Дидактичні картки з алгебри і фізики
Зошити для розв’язування задач з фізики у клітинку,
Робочі зошити з алгебри
Науково – популярна література;
Ресурс Інтернету, сайт «shelita.info» (ОК)
Відеоматеріали
Знання, вміння та навички, які будуть формуватися на уроці:
- Вміння будувати графіки гармонічних коливань;
- Знати поняття гармонічних коливань, характеристики коливального руху;
- Вміти аналізувати умову задачі;
- Вміти узагальнювати та робити висновки;
- Вміти застосовувати отримані знання в зміненій ситуації;
- Вміти виконувати самоаналіз, самооцінку, самоконтроль і взаємоперевірку.
Структура уроку:
1.Організаційний момент……………………………………….....2 хв.
2.Постановка цілей уроку. Мотивація навчальної діяльності….5 хв.
3.Вивчення нового матеріалу…………………………………….20 хв.
4.Закріплення матеріалу…………………………………………..40 хв.
5.Підсумок уроку, рефлексія……………………………………...12хв.
6.Домашнє завдання…………………………………………….....5хв.
Хід уроку
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
||
І. Організаційний момент |
|||
Привітання класу. Відмічаємо відсутніх на уроці. |
Вітають вчителів, які входять до класу під звуки тихої,красивої української музики. Налаштовуються на урок. Відповідають на питання організаційного характеру. |
||
ІІ. Постановка цілей уроку. Мотивація навчальної діяльності.
|
|||
Фізик: (не вимикаючи музику): ФІЗИКА, МАТЕМЕТИКА…Уже у самих словах відчувається романтика,… велична гармонія законів перетворення і відродження матеріального світу… Один з найвідоміших фізиків, італійський геній Галілей говорив: «Філософія написана в тій величній книзі, яка завжди відкрита в нас перед очима (я маю на увазі Всесвіт), але яку неможливо зрозуміти, якщо заздалегідь не вивчити її мову». Математик: Її мова – це мова математики. Математика здавна має репутацію найточнішої галузі знань і є надійним знаряддям розкриття таємниць природи. Фізик: А невгамовний Ейнштейн, який здійснив революцію у мікросвіті, писав: «Наш досвід переконує нас, що природа – це реалізація найпростіших математичних ідей». Математик: Ну що ж, сподіваюсь, що за допомогою наших великих знаменитих вчених, вислови яких ми цитували, переконали присутніх в доцільності проведення інтегрованого уроку з математики та фізики. Фізик: А тема сьогоднішнього уроку: «Гармонія коливань». « Хочеш зробити добру справу…відкинь всі коливання»( персидська мудрість). Але ми сьогодні навпаки, будемо їх детально вивчати , створюючи математичну модель цього явища. СЛАЙДИ 1, 2 |
Слухають розповіді вчителів.
Записують тему уроку в зошиті,
зацікавлюються незвичайною формою проведення уроку |
||
Постановка проблемного питання:
|
|
||
Тихо звучить українська спокійна музика. Математик: Приємно розпочати урок з такого прекрасного музичного супроводу. Та, сподіваюсь, присутні в цьому факті вбачають й іншу сторону?
Фізик: А ось ми в них зараз і запитаємо. Як ви думаєте, що пов’язує музику з темою нашого уроку? Що треба , щоб звучала струна ? Як називається такий рух? Пропоную до вашої уваги цікавий факт: спробуємо дослідити положення тіла, що коливається за допомогою досліду( музика вимикається) ВІДЕО 1 (Вчитель сам супроводжує відео фрагмент запису коливань.): Візьмемо нитяний маятник, а у якості важка - посудинку з маленьким отвором знизу, насипаємо туди пісок. Під нею розташуємо досить широку смужечку паперу, яку під час коливань тіла будемо переміщувати рівномірно, перпендикулярно площині коливань. На ній буде залишатися хвильоподібна доріжка з піску, кожна точка якої розташована відповідно положенню тіла, яке знаходилося над нею у певний момент часу. Що в ній особливого? Що вона вам нагадує?
Математик: Так, схоже на графік тригонометричної функції. Філософ Кант казав: «Кожна наука лише тоді дійсно чогось варта, коли може виражатись математично..», тобто, якщо можна створити математичну модель певного закону ,процесу, руху. І однією із таких моделей є тригонометрична функція y=sinх |
Учні висловлюють свої думки, відповідають на запитання, згадують визначення коливального руху і доповнюють один одного
Уважно слухають, при необхідності задають питання, міркують над тим,з чим асоціюється отримана крива, роблять висновок про її періодичність
|
||
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
|
|||
Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчення тригонометричних функцій. Мета нашого уроку – розглянути приклади коливальних рухів, описати їх за допомогою математичних законів; навчитися будувати графіки тригонометричних функцій
Математик:Діти, перед вами аркуші , які поділені на три частини. В нижній частині за допомогою шаблону побудуйте графік функції y=sinх. ( робота в парах). А тепер зверніть увагу на невеличкі перевернуті аркуші на ваших столах. На них записані властивості даної функції. Використовуючи принцип «Решето » проаналізуйте:
Порівняйте ваші результати із записами на третьому аркуші. За допомогою сигнальних карток покажіть, будь ласка, хто був абсолютно правий?
Продовжуємо нашу роботу. В центральній частині аркушу побудуйте графік функції y = sin(x + π/3). Як це зробити за допомогою шаблону? Тепер у верхній частині аркушу побудуйте графік функції y = 2sin(x + π/3). Чи зміняться суттєво властивості функції y=sinх? Які саме? За рахунок чого? Зверніть увагу на екран телевізора, порівняйте свою побудову з картинкою на екрані.
Як, знаючи графік функції y=sinх побудувати графік функції y=cosх? Побудуйте його, будь ласка, на новому аркуші. Прочитайте графік цієї функції. СЛАЙД 3
Фізик: Отже, функції y=sinх і y=cosх описують періодичну зміну ординати Y від абсциси X. Сьогодні це стане нам у нагоді, бо коливальний рух також є періодичною зміною у часі положення тіла. Розглянемо ситуацію з точки зору фізики , нехай координата тіла від часу змінюється за схожим періодичним законом: x= 2sin(t + π/3). Нескладно помітити, що x залежить лише від аргументу t , тобто, це рівняння дозволяє розв’язати ОЗМ: знайти координату тіла у певний момент часу. Зверніть увагу на графічне представлення цього руху, яка особливість графіку у порівнянні з аналогічним з алгебри? Згадаємо з базової школи, за допомогою ОК, (дошка теж задіяна), що: СЛАЙД 4 х- зміщення- відхилення від стану рівноваги у даний момент (на графіку- від «0»), а максимальне значення ця величина буде мати при…і тоді вона називається амплітудою коливань і позначається: X0 – максимальне відхилення від стану рівноваги, або максимальне зміщення. Обидві величини вимірюються у метрах, або радіанах(про це пізніше). Вона дорівнює… На практиці це виглядає так : ( учитель демонструє поточні і максимальні відхилення тіл при коливальному вусі за допомогою приладів) Є ще дві гарно відомі характеристики періодичних процесів : Т – період - час одного повного коливання, вимірюється у секундах, а також Ѵ - частота - число коливань за одиницю часу, вимірюється у герцах, 1Гц – означає, що одне повне коливання триває 1 секунду. Зрозуміло, якщо за час t тіло здійснює N повних коливань то період: T = t/N частота: Ѵ = N/t, а T = 1/ Ѵ , або Ѵ = 1/T. Зверніть увагу на аргумент синусу: ( t + π/3), його значення залежить від часу, називається : φ - фаза коливань - визначає стан коливальної системи в певний момент часу і вимірюється у радіанах, а при t = 0 її значення у нашому рівнянні дорівняє…π/3, і це є: φ0 - початкова фаза – показує, яка частина коливання пройшла від початку, звичайно, вимірюється теж у радіанах. У загальному випадку фаза визначається так: φ = ω × t , де: ω – циклічна частота – число коливань за 2π секунд, вимірюється у радіанах за секунду – рад/с, у нашому рівнянні дорівнює: 1рад/с. Настав «момент істини»! Математична модель коливального руху остаточно побудована, ОЗМ для руху розв’язана, рівняння координати: y = A sin (ωt + φ0). Ця залежність характеризує у фізиці саме ГАРМОНІЧНІ коливання: Коливання, які відбуваються за законами синуса, або косинуса називаються гармонічними. Математик: Згадайте. Як ми вводили функції синуса і косинуса? Як нам допомогло одиничне коло? СЛАЙД 5
Фізик: А що пов’язує коливальний рух( тіла на пружині) і обертальний рух? Зверніть увагу на екран? ( звук вимкнено, учителі коментують самі ) ВІДЕО 2
А за яких умов відбувається коливальний рух? Необхідні: повертаюча сила, інертність, мале тертя. СЛАЙД 7 Яка ( які) силі будуть повертаючими у цих маятниках? Які ви знаєте види коливань? Чи будуть затухаючі коливання гармонійними? Що є основним критерієм незатухаючих коливань? А що потрібно, щоб отримувати високі результати при вивченні теми «Гармонічні коливання»?...
Математик: принаймні, бездоганне знання тригонометричних функцій, вміння будувати і перетворювати графіки…Отже, продовжуємо удосконалювати свої уміння і навички
|
Учні наводять декілька прикладів коливальних рухів:маятник, пружина,голка швейної машини,колиска… Діти будують графік функції y=sinх. На екрані з’являється графік функції y=sinx, звіряють. Обговорюють в парах запропоновані властивості і роблять висновки.
На екрані з’являється графік функції y=sin(x+π/3), трохи згодом і y=2sin(x+π/3) Діти виконують побудови, відповідають на питання вчителя.
За формулами зведення cosx=sin(π/2+x), тому графік функції y=cosх, отримується здвигом графіка функції y=sinх на π/2 вліво по вісі ОХ. Графік функції y=cosх з’являється на екрані телевізора. Діти по черзі називають властивості даної функції.
На телеекрані з’являється графік руху: x=2sin(t+π/3). Звертають увагу, що відсутні від’ємні значення часу, пояснюють причину.
Згадують область визначення функції синус, визначають умови макс. значення х, застосовують опорні сигнали з конспекту, допомагають вчителю, відповідають на запитання, згадують матеріал базової школи, визначають знайомі характеристики коливального процесу,знайомляться з новими характеристиками коливального руху: фаза, початкова фаза,циклічна частота, намагаються самі формулювати визначення нових понять, знаходити їх з рівняння залежності x(t).
Міркують над питанням, чи буде сталою амплітуда коливань, його період і частота… Демонструють СЛАЙД 6 коливання маятників, роблять висновки, згадують за допомогою ОК умови виникнення коливань, поняття про затухаючі і незатухаючі коливання, повертаючу силу, інертність,пояснюють, відповідають на проблемні питання вчителя. |
||
ІV. Закріплення нового матеріалу |
|||
Побудувати графік функції y = 2 cos2 (x- π/4).
|
y = cos x Учні будують графік функції і називають її властивості |
||
Вчителі уважно слідкують за тим, як учні будують графік, допомагають їм під час роботи. |
y = 2 cos x Треба розтягнути графік функції y = cos x по вісі ОУ в 2 рази
|
||
Вчителі контролюють правильність перетворення графіків. При цьому кожен крок повинен пояснюватись учнями. |
y = 2 cos 2x Треба розтягнути графік функції y =2 cos x від вісі Ох в 2 рази
|
||
Вчителі просять аргументовано пояснити процес перетворення графіків функції, звертаючи увагу на правильність та грамотність мовного режиму. СЛАЙДИ 8 -14
|
y = 2 cos (2x -π/4) Треба здійснити паралельний переніс попереднього графіку по ОХ на π/4 праворуч
|
||
Фізик: « Мало знати, лише вміння робить нас могутніми», ці слова Б.Паскаля написані на одному з наших робочих зошитів, отже, починаємо з меншого (робота у парах): Перед вами картка з завданням, спершу заповніть таблицю (перевірка теорії), потім попрацюйте з графіком ( застосування отриманих знань).КАРТКА Крок до могутності: за допомогою секундоміра у телефоні, тіла на нитці, або тіла на пружині ( через парту) визначте у зошиті для задач,( практичні навички) :І П Б, потім:
Математик: А яку саме функцію треба використовувати у даному випадку, синус чи косинус? Чому? Вчителі: спостерігають, надають допомогу, консультують, пропонують обгрунтування і пояснення своїх дій, потім остаточно оцінюють. Учням пропонується поділитись враженнями про виконану роботу, чи була вона складною… Вчителі: ф.: Коливання в нас повсюди? м.: Навіть так? Не може бути! А нехай нам допоможуть розібратися, де ми ще можемо з коливаннями зустрічатися? Ми уважні! З телефонами не будемо гратися.. Уважно слухають дітей , задають питання, допомагають дітям залучити аудиторію до співпраці, контролюють, щоб учні не забували освітлювати такі питання:
Вчителі: Нарешті, ми всі тепер озброєні цікавими знаннями, корисними навичками. Давайте себе перевіримо. У вас на столах - сині і жовті картки. Ми будемо по черзі задавати питання, яке потребує швидкої однозначної відповіді «так», або «ні». Домовимось: жовта - так, синя - ні. Спершу підіймаєте ви, потім ми. Співпадіння кольору з нами – правильна відповідь. Рахуйте бали. Усього 10 запитань. Увага:
Всім зрозуміло , чому де хто з нами не « співпав»?
V.Рефлексія Вчителі: ( тихо звучить популярна українська мелодія,скрипка): Знову душа співає, настрій романтичний, поетичний…Поєднаємо лірику з математикою і фізикою: Порахуйте, скільки разів мова йде про справжні коливання у цьому вірші, (ми самі є його авторами…): Коливається рибинка, вхопивши гачок, Коливається в куточку тихий павучок. Сумнів теж перебуває в межах коливань, Не судилося, щоб раптом, все і без вагань. Коливається серденько на варті життя. У колисці засинає маленьке дитя. Коромисло хитається, відерця гойдає. І калина, в ритмі вальсу, вітер зустрічає. Настрій теж у коливаннях іноді буває. Євро й долар своїм курсом психіку хитає… Та не варто коливатись серед добрих справ! Будь рішучим, не вагайся, все виконуй сам! (7)
VI. Підсумок уроку Вчителі: Ось і закінчується наш цікавий урок…… Домашнє завдання : Фізик: Ми навмисно особливо не чіпали питання автоколивань і шкідливого впливу коливань у різних сферах життя. Це і буде ваше завдання додому, та це не все. Математик: Побудувати графік функції y = -2sin(0,5x - π/6) та записати її властивості Фізик: а потім зробіть відповідні зміни у позначках,області визначення і отримайте графік руху, а потім опрацюйте його за зразком фізичної карточки у класі( залишилися у дітей) Роздають смайлики…. Вчителі : Сподіваємось, що усі усе сподобалось. У вас на столах по три смайлика у кожного. Оцініть урок : на краях столів залиште один, зайві нехай залишаться посередині столу («посмішка», «нейтральний» і «сумний»). Щасти вам, наші дорогі дітки! До нових зустрічей на наступних уроках!
|
Учні працюють з картками , потім взаємоперевірка з оцінюванням правильних результатів
Виконують вимірювання, визначають необхідні величини, консультуються з вчителями стосовно обирання оптимального масштабу, розміру графіка, у відповідності до орфографічного режиму письмових робіт. Перша група дітей по черзі характеризує як здійснюються коливання у приладах і моделях( демонструють), які стоять на столі(перелік у «Обладнання»), а потім , інша група, презентує коливальні процеси у:
Уважно слухають. Піднімають картки. Рахують бали. Уточнюють істину…
Слухають. Рахують.. Поступово розслаблюються після напруженої роботи, бо урок поступово набігає кінця…
Уважно слухають коментарі до Д.З., оцінюють урок, прощаються з вчителями. |