Червонозабійницька СЗШ
Інтегрований урок
географії, фізики та математики
Тема:
«Транспортні системи України»
Автори: Герасименко І.Г.,
вчитель географії
Аврахов С.М.,
вчитель математики і фізики
2009 рік
Тема: Транспортні системи України
Мета: формувати знання про значення транспорту та його види, сформувати поняття «транспорт», «пасажирообіг», «вантажообіг», «транспортна система»; розвивати кругозір, вміння аналізувати господарські процеси через міжпредметні зв’язки дисциплін точного циклу; виховувати дбайливе ставлення до національних природних ресурсів.
Обладнання: настінна карта «Україна. Транспорт», атласи, підручники, схема «Транспортна система», роздатковий матеріал, відеопроектор, екран.
Тип уроку: інтегрований урок вивчення нового матеріалу.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учні настроюються на роботу, розміщують на «Березі сподівань» очікування від уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда.
Учитель.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Оскільки на протязі одного уроку неможливо детально охарактеризувати всі види транспорту, головним чином акцентуємо увагу на автомобільному транспорті.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Пояснення вчителя з елементами бесіди
Додаток 1. Дороги. (слайди 2-12)
Учитель. Автомобільний транспорт має велике значення для перевезення пасажирів і вантажів на великі відстані. За 2006 р. перевезено 154,8 млн т вантажів. У 2002 р. довжина автомобільних доріг загального користування в Україні складала 169 678 км, з них із твердим покриттям – 164 245 км, швидкісних – 1770 км.
Додаток 2. Територіальний поділ. (слайди 13-15)
Учитель. Діти, опишіть, як ви собі уявляєте, що таке автомобільна дорога?
Після відповідей учнів пропонуються:
Додаток 3. Складові частини автодоріг (слайди 16-17) та
Додаток 4. Види автомобільних доріг за категоріями. (слайди 18-21)
2. Інші види транспорту
2.1. Учні, що отримали завдання на випередження, інформують про залізничний, повітряний та водний транспорт (Додаток 5). (слайди 22-24)
2.2. Учитель. Особливе місце посідає трубопровідний транспорт - штучна споруда, призначена для транспортування газоподібних і рідких речовин, а також твердого палива і інших твердих речовин у вигляді суспензії під впливом різниці тиску в поперечних перетинах труби.
Він тихохідний, «підземний», дуже дешевий, високопродуктивний і безшумний. У трубопроводів дуже вузька спеціалізація – перекачування нафти та продуктів її переробки, газу, води та інших речовин. Це порівняно новий вид транспорту.
Магістральними трубопроводами транспортовано за 2006 р. 203,7 млн т вантажів. Спостерігається скорочення цих показників щодо газу та нафти відносно 2005 р. (близько 4%).
Запитаня до класу. Діти, назвіть, які вам відомі різновиди трубопроводів? (Лунають варіанти відповідей)
Залежно від матеріалу, що транспортується, трубопроводи поділяють на:
* Аміакопровід
* Водопровід
* Повітрепровід
* Газопровід
* Гідротранспорт корисних копалини
* Каналізація - відведення стоків через систему трубопроводів.
* Нафтопровід - транспортування нафтопродуктів.
* Продуктопровід
* Теплопровід
* Пневмопошта - система переміщення різних вантажів під дією стислого або, навпаки, розрідженого повітря.
2.3. Учитель. Що таке електронний транспорт?
Лінія електропередачі (ЛЕП) — електрична лінія, що виходить за межі електростанції або підстанції і призначена для передачі електричної енергії. По ЛЕП також передають інформацію за допомогою високочастотних сигналів.
Додаток 6. ЛЕП (слайди 25-27)
Для ВЛ змінного струму прийнята наступна шкала класів напруги: змінна — 0.4, 6, 10, (20), 35, 110, 150, 220, 330, 500, 750 і 1150 кВ ; постійна - 400 кВ.
2.4. Учитель. Діти, вам відомий вислів «Усі шляхи ведуть до Риму»?
А чи погодитесь ви з висловом «Усі шляхи ведуть до порту»?
Україна – морська держава, тому світові тенденції розвитку морських перевезень тісно пов’язані з модернізацією інших видів транспорту.
Чи може хтось із вас пояснити, що таке «ліхтеровоз»?
Учитель. Зважаючи на економічну вигідність контейнерних перевезень, продовжуються пошуки нових, ще рентабельніших методів їх організації. Один з них був знайдений в результаті зіставлення вантажних перевезень в уніфікованій тарі по залізниці, по шосе і по морю. Оскільки транспортування по воді дешевше ніж автодорожнім або рейковим транспортом, напрошувався варіант: будувати плавучі контейнери у формі прямокутних барж і проектувати судна, на борту яких ці баржі могли б транспортуватися морем.
Додаток 7. Ліхтеровози. (слайди 28-32)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ
Робота з роздатковим матеріалом (Додаток 8. Таблиці) (слайди 33-34)
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Учні висловлюються з приводу вивченої теми, відповідно до власних досягнень розміщують стікери поблизу «Берегу звершень».
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§29 (підручник: Заставний Ф.Д. Економічна і соціальна географія України. 9 кл. – К.: Форум, 2001).
Шановні колеги!
Пропоную до Вашої уваги урок 10-річної «витримки», який ми з моїм колегою і колишнім учнем провели під час його атестаційного періоду. Ви його бачите в тому ж вигляді. Матеріал для презентації і монтаж виконував я, бо у колеги на той час ще не було Інтернету. Викладаю розробку за згоди мого колеги, бо за змістом уроку він більш географічний, ніж фізичний, але мої коментарі як фахівця під час уроку були не поодинокі. Тема уроку може бути акцентованою не на автомобільному, як у нас, а на іншому виді транспорту, як зручніше предметнику з огляду на місцеві умови, промислову спеціалізацію Вашого району тощо. Використайте розробку як канву, додайте, оновіть, замініть матеріал на власний розсуд. Успіхів!