Як вирішувати завдання формування компетентностей учнів. Формування пізнавальної компетентності.
Документи про ключові компетентності учнів Наказ МОН України “Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти” Постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти «
Ключові компетентності учнів (Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти ) До ключових компетентностей належить уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, математична і базові компетентності в галузі природознавства і техніки, інформаційно-комунікаційна, соціальна, громадянська, загальнокультурна, підприємницька і здоров’язбережувальна компетентності.
Компетентнісний підхід Спрямованість навчально-виховного процесу на досягнення результатів, якими є ієрархічно підпорядковані ключова, загальнопредметна і предметна (галузева) компетентності. Відбір відповідного змісту навчання , варіанта його організації та способу оцінювання результатів якості.
Пояснювальна записка про ключові компетенції Зміст навчального матеріалу предмета , що розміщений у центральній колонці таблиці навчальної програми, забезпечує формування ключових компетентностей , які визначають очікувані результати навчальної діяльності учнів(знаннєвий, діяльнісний та ціннісний компоненти ). У правій колонці прописані наскрізні змістові лінії , які є засобом інтеграції ключових та загальопредметних компетентностей навчальих предметів.
Пояснювальна записка про компетентнісний потенціал предмета ( географія) Спілкування державною мовою. Спілкування іноземними мовами. Математична компетентність. Основні компетентності в природничих науках і технологіях. Інформаційно-цифрова компетентність. Уміння вчитися впродовж життя. Ініціативність і підприємливість. Соціальна та громадянська компетентності. Обізнаність та самовираження у сфері культури. Екологічна нрамотність і здорове життя.
Формування пізнавальної компетентності. (Уміння вчитися) Самостійне опрацювання літератури з написанням рефератів та повідомлень. Розвиток уміння працювати з текстом, картою. самостійне складання структурно – логічних схем, таблиць. проведення бесід, тестів, проектів, презентацій. Участь в олімпіадах,турнірах, конкурсах,позакласних заходах.
Формування здоров’язберігаючої компетентності Урок повинен бути цікавим Заходи щодо профілактики стомлення (фізкультурні хвилинки, динамічні паузи). Обов’язковою умовою проведення уроків є профілактики стомлення зору (проведення пальмінгу ). На протязі уроку необхідно декілька разів змінювати поставу «сидячи – стоячи» вирішуючи проблему гіподинамії( робота біля карти, магнітної дошки, робота у динамічних групах).
Формування загальнокультурної (комунікативної) компетентності Скласти усну або письмову характеристику об’єктів, явищ, подій. Скласти таблицю або схему за текстом чи побудувати відповідь на основі схеми, таблиці. Навчитися висловлювати власну думку, формулювати й захищати власну позицію. Складати різні типи планів характеристик географічних об’єктів. Готувати доповіді, реферати, складати тези, розгорнутий та опорний конспекти, будувати відповідь на цій основі.
Формування соціальної компетентності. Елементи взаємного оцінювання та аналізу відповідей. Проведення нестандартних уроків: уроків-подорожей, уроків-телепередач, ігор, конференцій. Проведення предметних тижнів, конкурсів, олімпіад. Залучення учнів до природоохоронної, краєзнавчої роботи, різноманітних екскурсії. Здійснення міжпредметних зв’язків на уроках географії та вивчення інтегрованих курсів.
Формування інформаційної компетентності. Завдання, пов’язані з аналізом текстів, таблиць, схем, діаграм, графіків Роботу з різними джерелами географічної інформації ( підручник, довідники, карти, наукові журнали, мережа Інтернет, фільми, фотоматеріали) Роботи з підручником, картою, умовними знаками та легендою карти. Характеристики різних географічних об’єктів, використовуючи типові плани їх характеристики Екскурсії до краєзнавчого, геологічного та інших музеїв, до місцевої метеостанції, природоохоронних територій.