Вашій увазі пропоную прийоми навчання, які допомагають зацікавити учнів у вивчені географії, залучити їх до активної співпраці.
МАЙСТЕР КЛАС
Майстер: Пропоную Вам деякі елементи одного з моїх нетрадиційних уроків з використання інтерактивних технологій. Хтось з великих сказав, всі ми родом з дитинства, і в цю хвилину я пропоную вам повернутися в те безтурботне дитинство, і пригадати себе такими, що вчаться у 6-му класі, сидять на уроках географії і мріють про далекі країни. Ну що діти, ми починаємо наш урок. Багато хто з вас, як і я, любить подорожувати. Але яка ж подорож може бути в середині учбового року ? І я пригадала слова поета Твардовського:
... Есть два разряда путешествий:
Один – пускаться с места в даль,
Другой – сидеть себе на месте,
Листать обратно календарь.
Узяла я старий календар і на одній із сторінок побачила карту неопублікованого плавання капітана Врунгеля. До неї був наданий коментар, в якому говорилося, що на одному з островів в океані капітан заховав скарб. А відшукати його зможуть лише допитливі, відважні, і обізнані океани, морить, течії, річки. Знаючи, що серед вас багато відважних і допитливих, і те, що сьогоднішнім уроком ми закінчуємо тему «Гідросфера», я вирішила запросити вас на пошуки скарбу капітана Врунгеля. Згодні?
А оскільки він був казковим персонажем, то і наша подорож буде незвичайною. Капітаном корабля буду я, а ви – юнги. Розташовуйтеся зручніше. А тепер, юні шукачі пригод, в дорогу! Поки я вам пояснювала, наш корабель відчалив від материка «ШКОЛА», і ось вже пливемо через протоку Назв. Тут дуже сильна течія. Корабель розгойдує з одного боку в інший, і карта нашого плавання падає із столу! Від падіння всі назви на карті переплуталися. Як же ми продовжимо нашу дорогу? Юнги , виручайте!
1 ЗАВДАННЯ :
На контурних картах у вас позначені числами географічні об'єкти, а в умовних знаках ці об'єкти записані. Ваше завдання правильно розташувати їх на контурній карті. На виконання цього завдання я Вам даю 2 хвилини.
I група II група
Індійський океан Атлантичний океан
Протока Дрейка Берингова протока
Чорне море Карибське море
Середземне море Озеро Байкал
Острів Мадагаскар Скандинавський півострів
Річка Амазонка Річка Ніл
ІІІ група
Тихий океан
Гібралтарська протока Охотське море озеро Вікторія півострів Декан річка Міссісіпі
А тепер, я Вам пропоную звірити виконане завдання з правильними відповідями. Увага на екран. Все вірно. Молодці! Карта відновлена. Кожна команда отримує по піастру і можемо рухатися далі.
Але на кораблі знову виникла проблема: закінчилися запаси прісної води. Доведеться причалити до берега, він називається «БЕРЕГ ЛИСТОНОШ»
Я отримала сигнал з берега. Справа в тому, що у місцевих жителів накопичилося багато кореспонденції, і вони згодні поповнити наші запаси прісної води, якщо ми допоможемо розібрати їм пошту.
ІІ ЗАВДАННЯ
На дошці ви бачите 2 «поштові скриньки» ( «Води суші», «Світовий океан»), а на столах у вас є конверт з поняттями і географічними назвами водних об'єктів. Вам необхідно протягом 1 хвилини правильно визначити їх приналежність і опустити в відповідний поштовий ящик. Завдання зрозуміло? Отже, юнги за роботу.
Листи: Середземне, затока, течія, море, болото, джерело, стариця, водосховище, Дніпро, льодовик.
Листи: Атлантичний океан, цунамі, річка, пороги, Гольфстрім, водоспад, льодовики, Балтійське море, Ніл, Вікторія
Листи: Тихий океан, айсберг, багаторічна мерзлота, Амазонка, підземні води, канал, Байкал, лиман, рукав,
Зачитується розподіл листів. Учасниками озвучується і вивішується правильна відповідь.
ІІІ ЗАВДАННЯ
Молодці! Все вірно. Ви відмінно впоралися з поставленим завданням, завдяки чому запаси води поповнені. А кожна команда за роботу отримує ще по 1 піастру.
Ну а ми, продовжуємо пошуки скарбу і ось ми вже увійшли в затоку «ТВОРЧОСТІ». Щоб його безперешкодно пройти, кожна група повинна проявити свою фантазію і творчість. Отже, 1 група, Вам я пропоную скласти «ГЕОГРАФІЧНИЙ сінквейн» на слово «ВОДА», використовуючи технологічну карту, яка знаходиться на вашому столі.
2-я група, повинна розгадати загадки з географії.
Водою налите,
Біля нього вербичка Пухнаста.
І калина гілляста,
І малеча, и дорослі
Часто йдуть до нього в Гості (озеро)
У воду дивляться,
Вік не зійдуться. (Береги річки)
А 3-й групі, я пропоную, придумати завершення казки «Подорож крапельки».
На виконання цього завдання Вам дається 3 хвилини. Почали.
Молодці, спасибі хочу привітати - ви не тільки хороші географи, але творчі люди. І за це ви отримуєте ще по 1 піастру.
А ми подорожуємо далі. Пошуки скарбу тривають і ось ми підійшли до мису «Вгадай-ка».
Екіпаж! Увага! Планова зупинка - порт «Знавців».
Але, що я бачу? (Музика входить пірат Джек Горобець).
Пірат: Ну що не очікували? Ох, і везе мені сьогодні? Так, хто капітан цієї посудини.
Майстер: Я капітан. А ти хто такий і що тобі від нас потрібно?
Пірат: Я гроза все морів і океанів, Джек Горобець. Жоден оселедець НЕ пропливе повз мене, без мого на це дозволу. Знаю, знаю куди ви пливете. А тому, якщо хочете, плисти далі, то повинні піти на мої умови. І якщо ви їх виконаєте, я не тільки дозволю вам плисти далі, але й передам привіт від капітана Врунгеля. А якщо ні, то (показує перерізане горло ..)
Майстер: Ми згодні на будь-які умови, що потрібно робити?
Пірат: Ну, а докажіть - мені, що ви любите і знаєте географію? І для цього вам потрібно буде всього-то кожній групі відповісти на 6 запитань. Чи згодні? Питання будуть озвучуватися вашим капітаном зачитуватися вашим озвучуватися вашим капітаном, і одночасно з'являтися на екрані. (Дає мені сувій)
-А я ось сяду тут і подивлюся, які тут великі географи зібралися. І нехай розтерзають мене тисячі акул, якщо ви з цим впораєтеся !!!! Увага на екран.
Блок питань 1- й команді:
1. Гідросфера - це .. ( Водна оболонка Землі, яка є сумою всіх водних об'єктів Землі, таких як океани, моря, річки, озера, болота, льодовики ...)
2. Безперервний процес переміщення води з океанів на сушу, і з суші на океан називається - (Світовим кругообігом води).
3. Початкова ланка Світового кругообігу води - це ... (Океан)
4. Що сталося б якби з хмар, принесених з океану, на сушу перестали б випадати атмосферні опади? (На суші поступово зникла б уся вода, а значить, і життя).
5. Що таке Світовий океан? (Найбільше скупчення води на Землі, основна частина гідросфери)
6. Назвіть частини світового океану? (Океани, моря, затоки, протоки)
Блок питань 2-й команді: (Пірат нервує)
7. Група островів, що лежать недалеко один від одного - це ... (Архіпелаг)
8. Півострови - це ... (Ділянки материків і островів, глибоко впадають в Океан)
9. Найбільший острів на Землі? (Гренландія)
10. Назвіть океан, зображений на карті (Тихий океан)
11. На півночі цей океан омиває Азію, на заході - Африку, на сході - Австралію, на півдні межує з Антарктидою. Про який океані йде мова? (Індійський океан)
12. Характерна особливість цього океану - цілий рік існування льоду. Про який океан йде мова? (Північний Льодовитий океан)
Блок питань 3-й команді:
13. Які з морів на карті є внутрішніми? (На карті внутрішніх морів немає)
14. Яке з морів Атлантичного океану називається «море без берегів»? (Саргасове море)
15. Виключіть зайве і обґрунтуйте свій вибір - Нова земля, Японські
острови, Земля Франца - Йосипа, Австралія ... (Австралія- зайве, так як це материк).
16. Як температура замерзання води залежить від її солоності? (Чим більше солоність води, тим нижче температура її замерзання)
17.Як явище зображено на фотографії? (Хвиля)
18. Коли гребінь хвилі перекидається, розбиваючись в піну, виникає ... (Прибій)
Пірат: Побий мене грім, ви з цим впоралися. Да ,не очікував я від вас такого, не очікував .. Ну, що, хоч я і пірат, але пірат я благородної крові і слово своє я тримаю. Вручаю вам послання (вручає майстру), сподіваюся, це вам допоможе, знайти те, що ви шукаєте. Але ,відкрити послання, ви повинні на острові. Хочу Вас попередити, що підпливаючи до нього, вас чекає неприємний сюрприз. Бажаю сім футів під кілем !!!!
Майстер: Так, не просто нам довелося. Але ,зате ми отримали підказку. Молодці, ви справжні знавці географії. І тому, ви отримуєте ще по піастрі.
А попереду у нас фінальна точка нашої подорожі - це .. безлюдний острів
І ось, ми підпливлі до незаселеного острова, де заритий скарб. Але що я бачу? Він порожній. Так ось, про що нас попереджав, Джек Горобець. Оглядаючи острів, ми знайшли пляшку з посланням. Давайте дізнаємося, що в ній?
«Я - капітан Врунгель, на цьому острові зарив клад зі скарбами, місце розташування якого, я позначив на карті. Юнги, знайти ви його зможете, якщо повернете моєму острові квітучий і життєрадісний вигляд. У минулі часи острів населяли тропічні рослини і екзотичні тварини. Клімат на островах тропічний, морський, без різких перепадів температур протягом усього року. Можна виділити два сезони: сухий і вологий. Купатися в водах океану можна круглий рік.
На ваших столах знаходяться зображення водних об'єктів, тварин і рослин. Перша група населяє острів тваринами, Друга група - рослинами, а третя - визначає, де можуть знаходитися водні об'єкти. Протягом 2 хвилин, вам потрібно відібрати найбільш ймовірні варіанти і по закінченню часу один представник від команди, представляє результат вашої роботи.
(Представники груп по черзі , кріплять на карту обрані об’єкти ).
Майстер: Подивіться, який гарний і квітучий острів у нас вийшов. Завдання капітана Врунгеля виконано, а це означає, що ми знайшли скарб.
Шановні колеги ! Зазвичай на цьому етапі уроку, скарбом для дітей є, отримані ними оцінки, шоколадні монетки, які вони отримує в процесі гри, а команда переможниця - отримує розвиваючу книгу по географії.
А вас, шановні колеги! Я попрошу наповнити скриню, вашими піастрами. На екрані, ви бачите ключові фрази. Прошу Вас на цих піастрах, продовжити обрану вами, будь-яку з цих ключових фраз.
• На майстер - класі я .......
• Найцікавішим для мене сьогодні було ...
• У своїй подальшій роботі я ...
• Я побажав би ведучому урок учителю ...
(Читають і кидають в скриньку піастри)
Підсумок: Дякую Вам за ваші цікаві думки наш скриню сповнений враженнями та побажаннями. Я сподіваюся, що запропоновані мною інтерактивні методи, були цікаві і використовуються у вашій подальшій роботі. Творчих успіхів, шановні колеги!