Тема: Хвойні рослини, їх значення в природі та житті людини. Збереження хвойних дерев. Опрацювання вірша Олександра Олеся «Ялинка».
Очікувані результати: розширити знання учнів про хвойні рослини; розкрити значення хвойних рослин для людей і тварин; сформувати уявлення про альтернативні способи прикрашання оселі до зимових свят; удосконалювати вміння співпрацювати у парі;
вдосконалювати навички виразного читання, добирати правильну інтонацію, збагачувати словник учнів; розвивати зв’язне мовлення та образне мислення; виховувати спостережливість, любов до природи, привчати дітей до мудрого використання багатств природи.
Обладнання: мультимедійна презентація, конверти з індивідуальними завданнями, шишки, насіння шишок, кедрові горішки.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, завдань уроку.
- Сьогодні у нас незвичайний урок. До нас завітала гостя. Хто саме ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Це дерево – мов їжачок,
Вбрання у нього з колючок.
Воно стріча щороку нас
Гірляндами рясними,
Веселим сяєвом прикрас,
Цукерками смачними.
Та всюди, в місті і селі,
Несуть дорослі, ждуть малі
У кожному будинку
Прикрашену……………(ялинку)
- Скільки букв і звуків у цьому слові?
- А чому ялинка мов їжачок? Можливо, вона так захищається від тих людей, які хочуть її зрубати?
Асоціативний кущ
- Які асоціації викликає у вас слово «ялинка»?
Мовно-читацька розминка
«Піднімаємося вгору» - читаємо відкриті склади.
«Спускаємося на санчатах вниз» - читаємо швидко закриті склади.
А ця ялинка –наша гостя.
І прийшла всіх нас вітати.
Що ми вмієм- хоче знати,
Що не вмієм- научати.
Принесла нам лист із лісу.
Хто писав його- не знаю.
Бо сніжок присипав букви.
Може, разом прочитаєм.
Ми ра*дість в*м да*уєм,
Ми росте*о для вт*хи.
Не руб*йте, не губ*ть
Н*с за*ади с*іху.
К*ли р*к Но*ий спі*ить,
Бі*не с*рце в нас трем*ить.
-Хто ж надіслав цього листа?
-Чому тремтить серце в ялинок саме перед Новим роком?
-Які почуття переживають ялинки?
- А які почуття викликають у вас новорічні ялинки? Де їх беруть?
Прогнозування.
- Як ви гадаєте, про що піде мова на уроці? Які ваші передбачення?
Що ми вчитимем, щоб знати
Слід порядок букв міняти,
І що вийде – прочитати.
їтьСто ан сіузліс каялин ямо- ен байзруте її!
(Стоїть на узліссі ялинка моя- не зрубайте її!).
- Це є гасло нашого уроку.
- А тема уроку звучить так: Хвойні рослини, їх значення в природі та житті людини. Збереження хвойних дерев. Опрацювання вірша Олександра Олеся «Ялинка».
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
- Чим відрізняються хвойні дерева від листяних?
- На землі налічується близько 650 видів хвойних рослин (дерев і кущів).
- А чи знаєте ви їх представників?
- Що вам відомо про ці рослини?
Їхнє вічнозелене листя має вигляд голочок. Це захищає дерево: взимку практично повністю припиняється випаровування води. Хвоїнки оновлюються не всі одразу, а поступово. За 3-5 років. Тому дерево ніколи не буває «голим». Хвойні дерева мають усі органи рослин, крім квіток і плодів. Насіння утворюється у видозмінених пагонах (шишках).
Демонстрація
Насіння виробляють раз на 4 роки. Дрібні насінини (всього 4 мм) ховаються в пазухах шишок. Якщо шишка визріла до осені, то розкривається і просипає насіння вона лише наступного року. Дуже складним і тривалим є поява на світ нового хвойного деревця.
У корі та деревині хвойних рослин є безліч канальців, заповнених густою рідиною зі специфічним запахом – хвойна смола (живиця). Хвоя виділяє медяну росу, з якої бджолина сім’я за 1 день може зібрати до 4 кг меду. У стовбурі хвойного дерева добре виражені річні кільця приросту ( за ними легко можна визначити вік дерева). Вік ялинки можна визначити за допомогою гілочок, що ростуть на стовбурі кільцем, утворюючи «поверх». Щороку на дереві утворюється новий «поверх». Підрахували поверхи, додали 2 роки (час, необхідний для утворення самого паростка). Отриманий результат і буде віком ялинки.
- Скільки років необхідно рости ялинці, щоб вона була зростом хоча б із першокласника. Не менше 10 років. Щоб виростити замість однієї вирубаної двометрової ялини іншу, потрібно не менше 10-15 років.
Гра «Порівняй»
- Що спільне і відмінне у сосни та ялини?
Крона у сосни округла. У ялини гостра верхівка, крона донизу розширюється.
Хвоїнки сосни довгі і розміщуються на гілках пучками. Хвоїнки ялини коротші і розташовані по одній густою спіраллю вкриваючи гілку.
Шишки сосни округлі, а ялини видовжені.
Сосновий ліс називається бором, ялиновий ліс – ялинник.
Фізхвилинка
Опрацювання вірша О.Олеся «Ялинка»
Людина є частина природи. Це добре відчували наші предки. Вони обожнювали природу, оспівували її у віршах, піснях, казках. А вона чарувала, хвилювала людину своєю неповторною красою.
І на сьогоднішньому уроці ми познайомимося з віршем Олександра Олеся «Ялинка».
Читання вірша вчителем.
-Від чийого імені ведеться розповідь у вірші?
-З ким зустрівся хлопчик в лісі?
Вправа «Губи на замку».
Читаємо мовчки, ворушити губами заборонено.
-Чому зайчик напав на хлопчика?
-На що схожий вірш?
Вправа «Мікрофон»
- Уявіть себе тим хлопчиком, який розповідає про зустріч із зайчиком. Як би ви вчинили на його місці? А на місці зайчика?
- Чому навчає цей вірш?
Інсценізація вірша
- Скільки має бути виконавців?
- Які почуття треба передати, читаючи слова хлопчика, зайчика?
Робота в парах (складання деформованих речень)
- Відновіть і прочитайте речення про значення хвойних рослин в природі.
Насіння кедра (кедрові горішки) вживають у їжу.
Хвою і живицю використовують у медицині.
З ялини бджоли збирають пилок.
Деревину ялини використовують для виготовлення музичних інструментів.
Відвар з хвої ялинки має лікувальні властивості.
З насіння кедрової сосни виготовляють олію, замінники вершків і молока.
З хвої ялин виготовляють вітамінне борошно для свійських тварин.
У зоопарках ялинову хвою дають у корм слонам, зубрам та іншим мешканцям.
Насіння шишок є кормом для лісових мешканців.
Хвойні ліси – домівка для багатьох тварин.
Сосни виділяють особливі речовини, які пригнічують розвиток хвороботворних організмів.
Хвойні ліси затримують танення снігу, що збагачує грунт вологою.
Могутні ліси виділяють в атмосферу багато кисню.
З деревини хвойних рослин виготовляють папір.
Деревина хвойних рослин – чудовий будівельний матеріал.
ІІІ. Рефлексія
Хвилинка творчості
-Що ви можете запропонувати взамін пишного деревця на Новий рік, щоб було гарно і святково.(Прикрасити штучну ялинку, створити новорічну композицію, зробити букетик з гілочок ялини чи сосни.)
Гра «Добавляночка»
Щоб ялинок не …( рубати),
Треба штучні …. (купувати),
Ці красуні разом з …(нами)
Можуть рік Новий …(стрічати).
Радість людям …(дарувати)
Можна гілочку …(зірвати)
Та гарнесенько … (прибрати).
І тоді такі …(ялинки)
Будуть справжні …(веселинки).
- У грудні відбувається традиційна акція «Збережи ялинку», мета якої схилити громадян України відмовитись від передноворічного винищення хвойних дерев та показати шкідливі наслідки вирубування хвойних дерев. В нашій школі теж щорічно проходить дана акція.
Побажання від ялинки
- Чого навчилися? Чи знадобляться ці знання?Що найбільше запам’яталося? Який підсумок уроку зробимо?