Інтегрований урок "Хвойні рослини, їх значення в природі та житті людини. Збереження хвойних дерев. Опрацювання вірша Олександра Олеся «Ялинка».

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку допоможе розкрити значення хвойних рослин для людей і тварин; сформувати уявлення про альтернативні способи прикрашання оселі до зимових свят
Перегляд файлу

Тема: Хвойні рослини, їх значення в природі та житті людини. Збереження хвойних дерев. Опрацювання вірша Олександра Олеся «Ялинка».

Очікувані результати: розширити знання учнів про хвойні рослини; розкрити значення хвойних рослин для людей і тварин; сформувати уявлення про альтернативні способи прикрашання оселі до зимових свят; удосконалювати вміння співпрацювати у парі;

вдосконалювати  навички виразного читання, добирати правильну інтонацію, збагачувати словник учнів; розвивати зв’язне мовлення та образне мислення; виховувати спостережливість, любов до природи, привчати дітей до мудрого використання багатств природи.

Обладнання: мультимедійна презентація, конверти з індивідуальними завданнями, шишки, насіння шишок, кедрові горішки.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, завдань уроку.

- Сьогодні у нас незвичайний урок. До нас завітала гостя. Хто саме ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

Це дерево – мов їжачок,

Вбрання у нього з колючок.

Воно стріча щороку нас

Гірляндами рясними,

Веселим сяєвом прикрас,

Цукерками смачними.

Та всюди, в місті і селі,

Несуть дорослі, ждуть малі

У кожному будинку

Прикрашену……………(ялинку)

- Скільки букв і звуків у цьому слові?

- А чому ялинка мов їжачок? Можливо, вона так захищається від тих людей, які хочуть її зрубати?

Асоціативний кущ

- Які асоціації викликає у вас слово «ялинка»?

Мовно-читацька розминка

«Піднімаємося вгору» - читаємо відкриті склади.

«Спускаємося на санчатах вниз» - читаємо швидко закриті склади.

                  А ця ялинка –наша гостя.

 І прийшла всіх нас вітати.

 Що ми вмієм- хоче знати,

 Що не вмієм- научати.

 Принесла нам лист із лісу.

 Хто писав його- не знаю.

 Бо сніжок присипав букви.

        Може, разом прочитаєм.

                Ми ра*дість  в*м да*уєм,

 Ми росте*о для вт*хи.

                Не руб*йте, не губ*ть

 Н*с за*ади с*іху.

 К*ли  р*к  Но*ий  спі*ить,

      Бі*не  с*рце в нас  трем*ить.

-Хто ж надіслав цього листа?

-Чому тремтить серце в ялинок саме перед Новим роком?

-Які почуття переживають ялинки?

- А які почуття викликають у вас новорічні ялинки? Де їх беруть?

Прогнозування.

- Як ви гадаєте, про що піде мова на уроці? Які ваші передбачення?

Що ми вчитимем, щоб знати

Слід порядок букв міняти,

І що вийде – прочитати.

їтьСто  ан  сіузліс каялин  ямо- ен байзруте  її!

   (Стоїть на узліссі ялинка моя- не зрубайте її!).

- Це є гасло нашого уроку.

- А тема уроку звучить так: Хвойні рослини, їх значення в природі та житті людини. Збереження хвойних дерев. Опрацювання вірша Олександра Олеся «Ялинка».

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

- Чим відрізняються хвойні дерева від листяних?

- На землі налічується близько 650 видів хвойних рослин (дерев і кущів).

- А чи знаєте ви їх представників?

- Що вам відомо про ці рослини?

Їхнє вічнозелене листя має вигляд голочок. Це захищає дерево: взимку практично повністю припиняється випаровування води. Хвоїнки оновлюються не всі одразу, а поступово. За 3-5 років. Тому дерево ніколи не буває «голим». Хвойні дерева мають усі органи рослин, крім квіток і плодів. Насіння утворюється у видозмінених пагонах (шишках).

Демонстрація

Насіння виробляють раз на 4 роки. Дрібні насінини (всього 4 мм) ховаються в пазухах шишок. Якщо шишка визріла до осені, то розкривається і просипає насіння вона лише наступного року. Дуже складним і тривалим є поява на світ нового хвойного деревця.

У корі та деревині хвойних рослин є безліч канальців, заповнених густою рідиною зі специфічним запахом – хвойна смола (живиця). Хвоя виділяє медяну росу, з якої бджолина сім’я за 1 день може зібрати до 4 кг меду. У стовбурі хвойного дерева добре виражені річні кільця приросту ( за ними легко можна визначити вік дерева). Вік ялинки можна визначити за допомогою гілочок, що ростуть на стовбурі кільцем, утворюючи «поверх». Щороку на дереві утворюється новий «поверх». Підрахували поверхи, додали 2 роки (час, необхідний для утворення самого паростка). Отриманий результат і буде віком ялинки.

- Скільки років необхідно рости ялинці, щоб вона була зростом хоча б із першокласника. Не менше 10 років. Щоб виростити замість однієї вирубаної двометрової ялини іншу, потрібно не менше 10-15 років.

Гра «Порівняй»

- Що спільне і відмінне у сосни та ялини?

Крона у сосни округла. У ялини гостра верхівка, крона донизу розширюється.

Хвоїнки сосни довгі і розміщуються на гілках пучками. Хвоїнки ялини коротші і розташовані по одній густою спіраллю вкриваючи гілку.

Шишки сосни округлі, а ялини видовжені.

Сосновий ліс називається бором, ялиновий ліс – ялинник.

Фізхвилинка

Опрацювання вірша О.Олеся «Ялинка»

Людина є частина природи. Це добре відчували наші предки. Вони обожнювали природу, оспівували її у віршах, піснях, казках. А вона чарувала, хвилювала людину своєю неповторною красою.

І на сьогоднішньому уроці ми познайомимося з віршем Олександра Олеся «Ялинка».

Читання вірша вчителем.

-Від чийого імені ведеться розповідь у вірші?

-З ким зустрівся хлопчик в лісі?

Вправа «Губи на замку».

Читаємо мовчки, ворушити губами заборонено.

-Чому зайчик напав на хлопчика?

-На що схожий вірш?

Вправа «Мікрофон»

- Уявіть себе тим хлопчиком, який розповідає про зустріч із зайчиком. Як би ви вчинили на його місці? А на місці зайчика?

- Чому навчає цей вірш?

Інсценізація вірша

- Скільки має бути виконавців?

- Які почуття треба передати, читаючи слова хлопчика, зайчика?

Робота в парах (складання деформованих речень)

- Відновіть і прочитайте речення про значення хвойних рослин в природі.

Насіння кедра (кедрові горішки) вживають у їжу.

Хвою і живицю використовують у медицині.

З ялини бджоли збирають пилок.

Деревину ялини використовують для виготовлення музичних інструментів.

Відвар з хвої ялинки має лікувальні властивості.

З насіння кедрової сосни виготовляють олію, замінники вершків і молока.

З хвої ялин виготовляють вітамінне борошно для свійських тварин.

У зоопарках ялинову хвою дають у корм слонам, зубрам та іншим мешканцям.

Насіння шишок є кормом для лісових мешканців.

Хвойні ліси – домівка для багатьох тварин.

Сосни виділяють особливі речовини, які пригнічують розвиток хвороботворних організмів.

Хвойні ліси затримують танення снігу, що збагачує грунт вологою.

Могутні ліси виділяють в атмосферу багато кисню.

З деревини хвойних рослин виготовляють папір.

Деревина хвойних рослин – чудовий будівельний матеріал.

ІІІ. Рефлексія

Хвилинка творчості

-Що ви можете запропонувати взамін пишного деревця на Новий рік, щоб було гарно і святково.(Прикрасити штучну ялинку, створити новорічну композицію, зробити букетик з гілочок ялини чи сосни.)

Гра «Добавляночка»

          Щоб ялинок не …( рубати),

Треба штучні …. (купувати),

Ці красуні разом з …(нами)

Можуть рік Новий …(стрічати).

Радість людям …(дарувати)

Можна гілочку …(зірвати)

Та гарнесенько … (прибрати).

І тоді такі …(ялинки)

          Будуть справжні …(веселинки).

- У грудні відбувається традиційна акція «Збережи ялинку», мета якої схилити громадян України відмовитись від передноворічного винищення хвойних дерев та показати шкідливі наслідки вирубування хвойних дерев. В нашій школі теж щорічно проходить дана акція.

Побажання від ялинки

- Чого навчилися? Чи знадобляться ці знання?Що найбільше запам’яталося?  Який підсумок уроку зробимо?

doc
Додано
1 жовтня 2023
Переглядів
589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку