Тестові завдання
Я досліджую світ
3 клас
Укладач : Мацюк Леся Валентинівна
Вчитель початкових класів
Спеціаліст вищої категорії
У посібнику подані тематичні завдання з «Я досліджую світ»у тестовій формі для учнів 3 класу.
Збірка охоплює запитання та завдання з семи навчальних тем. Кожна робота має два варіанти. Зміст завдань відповідає чинній програмі. Завдання запропоновано в різних тестових формах згідно орієнтовних вимог до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи.
Тести пропонується проводити в кінці вивчення навчальної теми.
Вони дають змогу визначити рівень навчальних досягнень з певної теми.
Задля зручності використання варіанти тестових завдань з кожної теми розміщені на окремих аркушах. Також подано таблицю оцінювання тестових завдань і відповіді до них.
Даний матеріал полегшить підготовку вчителя початкових класів до уроків.
1. Вступ с. 4 - 5
2. Основна частина. Тестові завдання
Тема I Вступ. Вода. с. 6 - 9
Тема II Повітря с. 10 - 13
Тема III Гірські породи. Грунт. с. 14 - 17
Тема IV Сонце джерело енергії на Землі с. 18 - 21
Тема V Рослини – живі організми с. 22 - 25
Тема VI Тварини с. 26 - 29
Тема VII Як працює наш організм с. 30 - 33
3. Список використаних джерел с. 34
4. Додатки
Відповіді с. 35 - 38
Вимоги до формування змісту і оцінювання с. 39
тестової контрольної роботи у 3-4 класі
Вступ
Важливою умовою підвищення ефективності навчального процесу є систематичне отримання вчителем об’єктивної інформації про хід навчальнопізнавальної діяльності учнів. Цю інформацію учитель отримує в процесі контролю діяльності учнів.
Контроль має важливе освітнє і розвивальне значення. Психологопедагогічні функції контролю полягають у виявленні недоліків у роботі учнів, у встановленні їх характеру і причин із метою усунення цих недоліків. Контроль виконує також велику виховну роль у процесі навчання. Він сприяє підвищенню відповідальності за роботу,що виконується, привчає учнів до систематичної праці й охайності під час виконання учбових завдань.
Всі види контролю реалізуються за допомогою різних методів.
Методи контролю – це способи взаємопов’язаної діяльності вчителя й учнів спрямовані на виявлення та оцінювання змісту і характеру досягнень навчально-пізнавальної діяльності учнів. За їх допомогою визначається результативність педагогічного управління й учіння на всіх етапах процесу навчання. [12]
У початкових класах для виявлення навчальних досягнень учнів використовують методи усної та письмової перевірки.
Перевірка знань умінь і навичок учнів багатофункціональна. Вона дає змогу вчителеві оцінити результати навчання , сприяє повторенню, поглибленню, систематизації і застосуванню набутих знань.
Проведення тематичної чи підсумкової перевірки знань учнів викликає труднощі в учителя через недостатність завдань для письмового контролю. Зважаючи на це , однією з найпоширеніших форм перевірки є фронтальне усне опитування. Недосконалість його полягає в тому , що значна частина учнів залишається поза увагою, що у свою чергу не дає змоги виявити наскільки свідомо учні засвоїли навчальний матеріал.
Щоб охопити школярів усього класу , доцільно скористатися різними формами письмової перевірки знань.
За змістом письмові завдання мають за мету перевірку знань учнів про предмети і явища природи , про взаємозв’язки та взаємозалежність у ній, про ставлення дітей до навколишнього середовища.
Як одна із форм письмової перевірки навчальних досягнень учнів із «Я досліджую світ» використовується тестування.[14]
Тести складаються за чітко визначеною дидактичною метою.
Поширеними в практиці роботи початкової школи є такі види тестів:
- Тести з вибором відповіді
- Тести на встановлення відповідності
- Тести на встановлення правильності судження
- Тести на заповнення пропущеного у правильному судженні.[11] Тестові завдання привертають увагу перш за все тим, що дають точну кількісну характеристику не лише рівня досягнень з навчального предме- ту , але й можуть виявити рівень загального розвитку - уміння застосовувати знання в нестандартній ситуації , порівнювати правильну і неправильну відповідь тощо. Вони дозволяють досить точно і об’єктивно при мінімальній затраті часу отримати загальну картину розвитку класу.
За допомогою тестування на уроці тематичного опитування підсумовується вивчене , перевіряються їхні знання.
Тестові завдання допомагають досконаліше перевірити знання школярів , розвивати швидку реакцію мислення дитини, а також підготувати учня до державної підсумкової атестації в 4 класі.
Тема I Вступ. Вода.
1. Виберіть об’єкт , який належить до живої природи
А. повітря Б. білка
В . Сонце
2. За допомогою якого приладу вчені вивчають сузір’я ?
А. за допомогою телескопу Б. за допомогою мікроскопу
В. за допомогою гномону
3. В якому з випадків утвориться розчин ?
А. якщо воду змішати з цукром
Б. якщо у воду додати олію
В. якщо у воду занурити пісок
4. З’єднай стрілочками відповідність. Перехід води з одного стану в інший називається
1) з твердого в рідкий А. випаровуванням
2) з рідкого в газоподібний Б. плавленням
3) з рідкого в твердий В. замерзанням
5. Встанови відповідність між явищами природи та станами води. Поєднай їх стрілочками.
1. бурульки А. в газоподібному стані
2. водяна пара Б. в твердому стані
3. роса В. в рідкому стані
6. Де на землі міститься прісна вода ?
7. Що може стати причиною забруднення прісноводних водойм ?
Тема I Вступ. Вода.
1. Який об’єкт належить до неживої природи ?
А. зорі
Б. підсніжник
В. зошит
2. За допомогою якого приладу вчені можуть вивчати найдрібніші тіла і організми ?
А. за допомогою мікроскопу
Б. за допомогою телескопу
В. за допомогою термометра
3. Які речовини в поєднанні з водою утворюють розчини ?
А. сіль ,цукор
Б. пісок, глина
В. олія,вершкове масло
4. Встанови відповідність, поєднавши стрілочками.
Перехід води з одного стану в інший відбувається за такої умови
1) при температурі 0 і нижче 0 градусів А. випаровування
2) при температурі 0 і вище 0 градусів Б. замерзання
3) при температурі 100 градусів В. плавлення
5. Встанови відповідність між явищами природи і станами води. З’єднай стрілочками.
1) сніг, град А. твердому стані
2) туман Б. рідкому стані
3) дощ В. газоподібному стані
6. Продовж речення.
Якщо уявити, що всю воду Землі вмістили в 100 відер ,то тільки 3 з них будуть заповнені …
7. Які чинники можуть стати причиною забруднення вод світового океану ?
Тема II Повітря.
1. До якої природи належить повітря ?
А. до живої
Б. до неживої
В. створене руками людини
2. Який склад повітря ?
А. кисень ,інші гази, водяна пара
Б. вуглекислий газ, інші гази
В. азот , кисень, вуглекислий газ, інші гази, водяна пара, домішки
3. Повітря це - А. тверде тіло
Б. рідке тіло
В. газоподібне
4. Встанови відповідність,з’єднавши стрілочками.
1) при нагріванні повітря А. стискається
2). При охолодженні повітря Б. розширюється
5. Вибери пункти які вказують на властивості повітря
А. прозоре
Б. не має запаху
В. чисте
Г. безбарвне
Д. необхідне для життя
6. Чому пухкий сніг краще захищає рослини від морозу взимку ?
7. Що спричиняє забруднення повітря ?
Тема II Повітря
1 . Що називають невидимим одягом Землі ?
А. водну поверхню
Б. шар повітря, що огортає планету
В. лісові масиви планети
2. З яких речовин складається повітря ?
А. азот, кисень, водяна пара
Б. азот, кисень, вуглекислий газ, інші гази, водяна пара, домішки
В. вуглекислий газ, кисень, водяна пара
3. Доповніть вислів. Повітря це –
А. рідке тіло
Б. тверде тіло
В. газоподібне тіло
4. Що відбувається з повітрям при охолодженні ?
А. стискається
Б. розширюється
В. нічого не відбувається
5. Які властивості має повітря ?
А. прозоре
Б. без кольору
В. має запах
Г. безбарвне
Д. легше за воду
6. Чому у звірів на зиму відростає густа шерсть, а у птахів – пух ?
7. Що допомагає збереженню чистоти повітря ?
Тема III Гірські породи. Грунт.
1. Природні тіла, які знаходяться в глибинах Землі та на її поверхні це -
А. корисні копалини
Б. гірські породи
В. земна поверхня
2. Корисні копалини це -
А. нафта і газ
Б. граніт і кам’яне вугілля
В. усі гірські породи ,що використовуються людиною
3. З якою корисною копалиною ти щодня маєш справу у школі ?
А. з водою
Б. з крейдою
4. Поєднай стрілочкою. Корисні копалини поділяють на такі групи
1) природний газ А. тверді
2) кам’яне вугілля Б. рідкі 3) нафта В. газоподібні
5. Продовж речення.
Грунт утворюється з …
А. гірських порід
Б. піску і глини
В. з піску і перегною
6. Грунт, що містить багато перегною це –
7. З якою метою висаджують дерева вздовж полів ?
Тема III Гірські породи. Грунт.
1. Продовж речення.
Гірські породи це об’єкти …
А. живої природи
Б. створені руками людини В. неживої природи
2. Хто займається пошуками корисних копалин ?
А. геологи
Б. вчителі
В. космонавти
3. З якою корисною копалиною ти щодня маєш справу на кухні ?
А. з водою
Б. з кам’яною сіллю
4. З’єднай стрілочками. Для того, щоб добути із надр землі корисні копалини будують
1) природний газ А. шахти
2) кам’яне вугілля Б. бурові установки
3) граніт В. кар’єри
5. Родючість грунту це –
А. наявність у грунті перегною
Б. здатність забезпечувати рослини водою з розчиненими в ній поживними речовинами
6. Верхній пухкий шар землі, на якому зростають рослини це -
7. З якою метою висаджують зелені насадження на схилах ярів ?
Тема IV Сонце джерело енергії на Землі
1. Продовж речення.
Жодну роботу не можна виконати без витрат …
А. пального
Б. енергії
2. Без чого не могло б існувати життя на Землі
А. без електричної енергії
Б. без енергії Сонця
В. без корисних копалин
3. Виберіть які джерела енергії є вичерпними
А. енергія Сонця
Б. енергія води
В. нафта, природний газ, кам’яне вугілля, торф
4. Який з цих висловів є правильним
А. живим істотам для росту,розвитку й виконання роботи потрібна енергія, яка міститься в їжі
Б. живим істотам для росту,розвитку й виконання роботи потрібна електрична енергія
5. Визначте вплив Сонця ,з’єднавши стрілочками.
1) на живу природу А. змінюються пори року
2) на неживу природу Б. змінюється температура повітря
В. рослини запасають сонячну енергію в поживних речовинах
6. Назвіть приклади використання енергії води в давні часи.
7. Як використання відновних джерел енергії допомагає збереженню природи на планеті ?
Тема IV Сонце джерело енергії на Землі
1. Продовж речення.
Сила, яка приводить тіла в рух це -
А. вітер
Б. енергія
2. Що є джерелом світла і тепла на Землі ?
А. корисні копалини
Б. сонячна енергія
В. електрична енергія
3. Виберіть які джерела енергії є невичерпними
А. торф,кам’яне вугілля
Б. енергія Сонця, . енергія вітру
В. нафта, природний газ
4. При отриманні енергії з яких джерел відбувається забруднення повітря ?
1)забруднюється А. Сонце
2) не забруднюється Б. вода
В. кам’яне вугілля
Г. нафта
5. Знайди помилкове твердження
А. живим істотам для росту , розвитку й виконання роботи потрібна енергія , яка міститься в їжі
Б. живим істотам для росту, розвитку й виконання роботи потрібна електрична енергія
6. Назвіть приклади використання енергії вітру в давні часи.
7. Чим щоденна економія тепла та енергії допомагає збереженню природи на планеті ?
Тема V Рослини – живі організми I варіант
1. Продовж речення.
Рослини відносяться до …
А. живої природи
Б. неживої природи
В. зроблені руками людини
2. Що потрібно для життя рослин ?
А. світло, вітер
Б. сонячне світло, повітря, вода,поживні речовини В. повітря, вода
3. Вибери правильне твердження.
Квіткові рослини мають такі органи
А. корінь, стебло,листок, квітку,плід і насіння
Б. корінь,дерев’янисте стебло, голчасті листки ,шишки з насінням
4. Вибери правильну схему розвитку рослини
А. дозріли плоди – набубнявіли бруньки – листя пожовкло Б. з’явилися листочки – рослина квітує – утворились плоди
В. рослина квітує – листя пожовкло – дозріли плоди
5. Про який орган рослини говориться в реченні ?
Закріплює рослину в грунті , всмоктує воду з поживними речовинами з грунту.
А. стебло
Б. корінь
В. листок
6. Як називаються рослини, які людина не садить і не доглядає ?
7. Як рослини пристосувались до надлишку води в природі?
Тема V Рослини – живі організми
1. За якими ознаками рослини відносяться до живої природи ?
А. вони ростуть
Б. вони дихають
В. вони живляться , дихають , розмножуються , ростуть і розвиваються
2. Без яких умов неможливе життя рослин ?
А. без дощу
Б. без сонячного світла , повітря , води , поживних речовин
В. без сонця і води
3. Яке з тверджень є правильним .
Хвойні рослини мають такі органи
А. корінь , дерев’янисте стебло , голчасті листки , шишки з насінням
Б. корінь, стебло, листок, квітку , плід і насіння
4. Знайти помилкову схему розвитку рослин.
А. з’явились листочки – рослина квітує - утворились плоди
Б. рослина квітує – листя пожовкло – утворилися плоди
В. набубнявіли бруньки – розвинулись листочки – пожовкло листя
5. Про який орган рослини говориться в реченні ?
Проводить воду з поживними речовинами з кореня до інших органів.
А. корінь
Б. стебло
В. листок
6. Як називаються рослини, які люди вирощують і доглядають ?
7. Як рослини пристосувались до спеки і нестачі вологи в природі ?
Тема VI Тварини
1. Кого називають санітарами лісу ?
А. мурашок
Б. комарів
В. метеликів
2. Якщо основною їжею для тварини є рослини, то її називають
А. всеїдною
Б. хижою
В. травоїдною
3. Які тварини мають 6 ніг ?
А. комахи
Б. птахи В. риби
4. Про яку групу тварин говориться в реченні ? З’єднайте стрілочками.
1) Тіло вкрите слизькою лускою , живуть у воді ,
|
А. птахи Б. риби
|
2) Розмножуються яйцями , які не насиджують ,про потомство не піклуються .
|
В. земноводні
Г. плазуни
|
5 . Продовжте подані ланцюги живлення
А. капуста – заєць - ……
Б. листок – …….– синиця
В. ….– горобець – лисиця
6. Тварини, які людина розводить і використовує у своєму господарстві називаються….
7. Що спільного між тваринами і рослинами як об’єктами живої природи ?
Тема VI Тварини
1. Яка група тварин найчисельніша на Землі ?
А. звірі
Б. комахи
В. птахи
2. Як називаються тварини ,які живляться іншими тваринами ?
А. травоїдними
Б. хижими
В. всеїдними
3. Тіло яких тварин покрито шерстю ?
А. птахів
Б. плазунів В. звірів
4. Про яку групу тварин говориться в реченні ? З’єднайте стрілочками.
1) Тіло вкрито сухою лускою, на суші А. звіріповзають плазуючи, у воді плавають.
|
Б. птахи |
2) Розмножуються яйцями, які насиджують, про потомство піклуються. |
В. плазуни Г. риби |
5. Продовжте подані ланцюги живлення А. водорості – риба –….
Б. …. – їжак – лисиця В. – капуста-…. -.вовк
. Тварини , які самі добувають їжу, влаштовують житло, виводять потомство це –
7. Які відмінності між рослинами і тваринами ,як об’єктами живої природи?
Тема VII Як працює наш організм
I варіант
1. Як називаються найтонші судини, що пронизують всі органи тіла ?
А артерії
Б. вени
В. капіляри
2. Грудна клітка захищає такі органи
А. мозок
Б. серце,легені, печінку
В. кишківник
3. Які органи беруть участь у диханні ?
А. серце, печінка
Б. Шлунок, кишківник
В. легені, трахея, носоглотка
4. Значення якої системи органів подано в реченні ? З’єднайте стрілочками
1) Забезпечення газообміну між організмом і навколишнім середовищем.
|
А. травна Б. органів дихання |
2) Органи тіла людини, за допомогою яких відбувається перетворення їжі на поживні речовини, |
В. кровоносна
Г. органи чуття
|
5. Якій системі органів людини відповідає подана схема ?
Ротова порожнина – стравохід – шлунок – тонка кишка – товста кишка – пряма кишка
А. кровоносній системі Б. органів дихання
В. органів травлення
. Орган тіла людини, який не пропускає води ,допомагає позбутися зайвої вологи та шкідливих речовин це –
7. Яке значення для людського організму має скелет ?
Тема VII Як працює наш організм
II варіант
1. Яку роботу виконує кров у організмі людини
А. розрізняє подразники
Б. транспортує кисень і поживні речовини
В. захищає організм від впливу навколишнього середовища
2. Внутрішніми є такі органи:
А. руки , вуха , очі
Б. серце , печінка , легені В. ніс , руки
3. Що виділяється через пори шкіри ?
А. піт і жир Б. бруд і піт
В. жир і бруд
4. Значення якої системи органів подано в реченні. З’єднай стрілочками.
1) Забезпечення органів поживними речовинами, киснем, перенесення шкідливих речовин до органів виділення
|
А. травна
Б. органів дихання
|
2) Органи тіла людини, за допомогою яких відбувається сприймання змін в навколишньому середовищі |
В. кровоносна
Г. органи чуття
|
5. Якій системі органів людини відповідає подана схема.
Серце – артерії – капіляри - органи тіла - вени
А. органів дихання
Б. органів травлення
В. кровоносній системі
. Як називається порожнистий м’язовий орган , який виштовхує кров у судини?
7. Яке значення для людського організму має шкіра?
1. Байбара Т. М. Методика навчання природознавства в початкових класах: Навчальний посібник. – К.: Веселка, 1998. – 334 с.
2. Байбара Т. М. Природознавство в курсі « Я і Україна» // Навчання і виховання учнів 3 класу: Методичний посібник для вчителів / упор. О. Я. Савченко – К.: Початкова школа, 2004. – с. 300 – 318
3. Г. Г. Бовсунівська, Т. О. Трохименко, А. А. Федорчук. Природознавство в 3 класі : посібник для вчителя. Жмтомир 2004
4. Г. Г. Бовсунівська, Трохименко, А. А. Федорчук. Формування узагальнених способів пізнавальної діяльності на уроках природознавства
( 3 клас схеми-опори) На допомогу вчителю початкової школи. Житомир. Видавництво «Волинь» 2003
5. Володарська М. О. Природознавство 3 клас ( за підручником І. В. Грущинської ) Харків Видавнича група « Основа» 2014
6. Грицюк О. І. Практичне використання інтерактивних методів навчання на уроках у початковій школі // Початкове навчання та виховання. – 2011. –
№ 27
7. Грущинська І. В. Природознавство : підручник для 3 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ. Видавничий дім «Освіта», 2013
8. Державний стандарт початкової загальної освіти ( електронний ресурс). – Режим доступу:http://www.mon. gov. ua
9. Мартиненко В. С. Діагностичні методики вивчення навчальнопізнавальної діяльності учнів 3 класу // Початкова школа . – 2008. - № 5 – с.45-48
10. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою 1-4 класи. Київ . Видавничий дім «Освіта» 2012
11. Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи. Додаток до наказу МОН України від 19. 08. 2016 № 1009 (елекронний ресурс). – Режим доступу.: https. mon. gov. ua.
12. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи. Підручник для студентів педагогічних факультетів. – К.: Генеза, 1990. – 368 с.
13. Савченко О. Я. Сучасний урок в початкових класах / О. Я. Савченко. –
К.: Магістр-S, 1997. 148 с.
14. Яковенко Л. Система вправ з природознавства для узагальнення навчального матеріалу //Початкова школа. – 2009. - № 4 – с. 30-35
Додаток 1
Тема I Вступ. Вода.
I варіант II варіант
1. Б 1. А
2. А 2. А
3. А 3.А
4. 1) Б 4. 1) Б
2) А 2) В
3) В 3) А
5. 1) Б 5. 1) А
2) А 2) В
3) В 3) Б
6. В річках, озерах, льодовиках. 6. Прісною водою.
Тема II Повітря
I варіант II варіант
1. Б 1. Б
2. В 2. Б
3. В 3. В
4. 1) Б 2) А 4. А
5. А, Б, Г. 5. А, Г, Д.
6. Повітря ,що міститься 6. Повітря, що міститься між в пухкому снігу не ворсинками хутра гарно зберігає пропускає тепло. тепло .
III Гірські породи. Грунт.
I варіант II варіант
1. Б 1. В
2. В 2. А
3. Б 3. Б
4. 1) В 4. 1) Б
2) А 2) А
3) Б 3) В
5. А 5. Б
6. Чорнозем 6. Грунт
Тема IV Сонце – джерело енергії на Землі
I варіант II варіант
1. Б 1. Б
2. Б 2. Б
3. В 3. Б
4. А 4. 1) В, Г
2) А, Б
5. 1) В 5. Б
2) А, Б.
6. Водяні млини 6. Вітряні млини, вітрила на кораблях.
V Рослини – живі організми
I варіант II варіант
1. А 1. В
2. Б 2. Б
3. А 3. А
4. Б 4. Б
5. Б 5. Б
6. Дикорослими 6. Культурними
Тема VI Тварини
I варіант II варіант
1. А 1. Б
2. В 2. Б
3. А 3. В
4. 1) Б 4. 1) В
2) Г 2) Б
5. А. вовк 5. А. ведмідь
Б. гусінь Б. яблуко
В. гусінь В. заєць
6. свійськими 6. Дикі
VII Як працює наш організм
I варіант II варіант
1. В 1. Б
2. Б 2. Б
3. В 3. А
4. 1) Б 4. 1) В
2) А 2) Г
5. В 5. В
6. шкіра 6. Серце
Додаток 2
тестової контрольної роботи у 3 – 4 класах [11]
№
З/П
|
Види завдань |
Кількість завдань |
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання |
Максимальна кількість балів |
1. |
Завдання закритого типу з вибором однієї відповіді серед трьох пропонованих варіантів
|
3 |
1 бал |
3 бали |
2. |
Завдання відкритого типу на встановлення послідовності або відповідності між компонентами
|
2 |
2 бали |
4 бали |
3. |
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю
|
1 |
2 бали |
2 бали |
4. |
Завдання відкритого типу з розгорнутою відповіддю
|
1 |
3 бали |
3 бали |
|
разом |
7 |
|
12 балів
|