Інтегрований урок з української мови та інформатики
Тема уроку Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розв’язування задач, які передбачають створення програмних об’єктів.
Мета: поглибити знання про числівник, його значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль; формувати вміння знаходити числівники в текстах, відрізняти їх від інших частин мови з числовим значенням; виховувати інтерес до рідної мови та інших навчальних дисциплін.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування практичних навичок, інтегрований
Міжпредметні зв’язки: історія, математика, інформатика, астрономія
Хід уроку
І. Забезпечення мотивації
1. З’ясування емоційної готовності до уроку.
Прийом «Усмішка»
- Коли усміхнутися перехожому – він усміхнеться вам у відповідь. Коли усміхнутися небу і сонцю – розійдуться хмари. Коли усміхнутися Всесвіту – станеться щось казкове. Усміхніться одне одному вустами, очима, долонями, серцями. А я ми з Оленою Миколаївною бажаємо вам успіхів і даруємо ось це сонечко ( слайд сонечко )
2. Слово вчителя
- Сьогодні в нас незвичайний урок. Ви запитаєте чому незвичайний? Перед вами два учителя – інформатики та української мови. Ви думаєте, що хтось із нас помилився кабінетом чи прийшов не на свій урок. Але ні, ніхто не помилився, бо урок у нас буде інтегрований, ми спробуємо поєднати два предмети – українську мову та інформатику. Що з цього вийде? Вам цікаво? Так. Нам теж. Отож починаймо!
(Вчитель української мови). Почнемо із розминки, я кожному з вас буду ставити запитання, а ви повинні чітко, одним словом давати відповідь. Для кожного я приготувала окреме запитання, тому прошу тиші.
Дякую за відповіді. Діти, даючи відповіді на запитання, яку частину мови ви вживали? Так, це числівник. Який висновок ми можемо зробити? ( Числівник це дуже важлива частина мови, без якої ми не можемо обійтися )
Тема ця хоч не проста, та для вас цікава,
Бо про цифри мова йде
І це звична справа.
Рахувати, віднімати нас навчила математика.
Як писати цифри ці, нас навчить граматика.
Скільки в світі різних див ?
У веселки кольорів?
Скільки місяців у році?
Скільки зробить котик кроків,
Скільки зірочок у небі?
Скільки променів у сонця,
Що загляне в віконце?
Це числівник завжди знає,
Цифри всі він називає.
В край чудовий поведе,
Числа всі він нам назве.
Кількість і порядок при лічбі
Назавжди він збереже.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
1. Слово вчителя
Отже, розгорніть зошити та запишіть тему уроку
Мета нашого уроку: поглибити знання про числівник, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати вміння знаходити числівники в текстах, відрізняти їх від інших частин мови, виховувати інтерес до мови та інших навчальних дисциплін.
Протягом кількох уроків ми будемо вивчати тему «Числівник», і ви переконаєтесь, що без нього ми безпорадні в щоденному житті. Вміння правильно писати, вимовляти, узгоджувати їх з іменниками потрібно нам повсякчас, на кожному уроці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. (Вчитель інформатики)
-Діти, ви отримали завдання опрацювати теоретичний матеріал про числівник за підручником, а зараз перевіримо, чи справилися ви з цим завданням.
Ваше домашнє завдання було розробити проект за допомогою якого можна було б познайомитися з числівниками. Давайте ознайомимося з вашими проектами. Представлення проектів, створених в середовищі Scratch.
V. Закріплення вивченого матеріалу
(Вчитель української мови)
1. Робота з текстом ( робота в групах )
-Випишіть із тексту числівники. Перша група – 1 абзац, друга група- 2 абзац, третя – 3 абзац.
Слов’янські племена пов’язували число з множиною конкретних предметів: 2 корови, 2 табун, 4 вівці, 5 стріл. Сукупність предметів називали так: п’ятеро ягнят, троє мисливців.
Числом сорок користувалися для позначення великої кількості предметів. Для позначення дуже великих чисел вживали слово тьма, що означало «тисяча». Щоб позначити мільйон, малювали людину зі зведеними вгору руками. Нуль вказував на відсутність одиниць певного ряду.
Дроби почали використовувати в Древній Греції, а на Русі з XV століття вживаються дроби 1/2, 1/4, що позначали половину, чверть.
1 група – дві, два, чотири, п’ять, п’ятеро, троє
2 група – сорок, тисяча, мільйон, нуль.
3 група – п’ятнадцятого, одна друга, одна четверта
2. Гра «Відгадай числівник»
- Скільки нот у нотному стані?
- Скільки місяців у році мають 31 день?
- Скільки є чудес світу?
- Яке число є магічним у фольклорі?
- Скільки кольорів має райдуга?
- Скільки днів має тиждень?
- Який числівник сховався за цими запитаннями?
3. Повідомлення учня.
У давнину особливу увагу людей привертало небо, а на ньому — сім яскравих світил: Сонце, Місяць, Венера, Меркурій, Марс, Юпітер і Сатурн (стародавні люди відносили Сонце і Місяць до планет). Вони вважали, що всі земні події якось визначаються рухом семи планет, тому за небом треба пильно стежити.
Наслідком поширення астрологічних уявлень була лічба часу за кількістю планет. Астрологія визначила семиденний тиждень, кожний день якого присвячувався одній із семи планет, що «оптимально діяла» саме в цей день. Звідси бере початок «священне» число семи планет, яке зустрічається в численних міфах, застосовується в культових діях. Ці назви частково збереглись і в деяких сучасних мовах: іспанській, італійській, англійській, німецькій.
Іншим фактором популярності сімки був місячний календар і культ Місяця, поширені у багатьох народів Сходу. Протягом 28 днів нічне світило проходить чотири фази, які змінюються через кожні 7 днів. При цьому кожного сьомого дня воно перебуває ніби в стані спокою. Тому у деяких народів сьомий день присвячувався богині Місяця і, оскільки він був днем її відпочинку, вважався небезпечним для всякої роботи.
Здавна славилися сім витворів стародавнього мистецтва: єгипетські піраміди, «висячі сади» Семіраміди, храм Артеміди в Ефесі, Фідіїв Зевс Олімпійський, мавзолей у Галікарнасі, Колосе Родоський та Фароський маяк, які називають сімома чудесами світу.
4. Слово вчителя
5. Перегляд відео( слайд 3)
6. Слово вчителя ( слайд 4 )
Учні читають вислови
7 раз відмір, а 1 – відріж. 7 одного не чекають. У 7 няньок дитина недоглянута. Наговорити 7 мішків гречаної вовни.
|
Дерти 7 шкір. До 7 поту. 7 п’ятниць на тиждень. На 7 небі. За 7 замками 7 вода на киселі |
7. Запитання до учнів
- Як називаються вислови в лівій колонці, а в правій? ( приказки, фразеологізми )
- Поясніть значення фразеологізмів ( усно ). Із 2 на вибір складіть і запишіть речення.
8. Робота на дошці.
Записати речення, виконати синтаксичний розбір. Яку синтаксичну роль можуть виконувати числівники?
Вісім і три – одинадцять.
Десять ділиться на три з остачею.
Два хитрих мудрого не переважать.
Ми домовилися зустрітися о десятій годині біля школи.
Урок відбудеться в двадцять третьому кабінеті.
9.(вчитель інформатики) Давайте створимо прект «Злови числівник». Практична робота.
Завдання. Склади проект, у якому «падають» числівники. Користувач має переміщувати кошик і «ловити» числівники відповідно до завдання. Якщо буде зловлено правильний числівник, то на сцені відображається повідомлення про правильність. Якщо неправильний, або правильний числівник не встигли «зловити», то гра припиняється.
1. Завантаж середовище Скретч. Вилучи зі сцени Рудого кота, скориставшись вказівкою контекстного меню об'єкта.
2. Додай новий об'єкт, який створи за допомогою інструмента Текст вбудованого графічного редактора. Наприклад, числівник -15 .
3. Аналогічно придумай і додай ще декілька числівників (простих, складних, складених).
4. Намалюй кошик для ловлі числівників, наприклад
6. Склади програму для переміщення числівника вниз. Швидкість регулюй величиною кроку переміщення, використовуй команду Чекати. Перевір, чи можеш ти у своїй програмі для переміщення об'єкта використати таку програму (мал.).
7. Поміркуй, які команди потрібно додати до складеної програми
Для того, щоб призупинити гру, якщо правильна відповідь доторкнеться межі сцени.
8. Додай програми для інших об'єктів-числівників.
9. Склади програму для руху по горизонталі кошика: Якщо натиснута клавіша стрілка вправо, то він має переміститись на 10 кроків праворуч, а якщо стрілка вліво, — то відповідно на 10 кроків ліворуч. Використай команди:
10. Запусти проект на виконання та переконайся, що він реалізовує запропоноване завдання. За потреби внеси зміни у прoгрaми для об'єктів.
11. Збережи створений проект з іменем Числівник у власну папку.
V. Оцінювання ( слайд 5 )
Учитель. Погляньте на це диво природи — веселку. (Малюнок проектується на дошку.) У ній схований числівник 7. Кожен із її кольорів має певну символіку. Червоний означає закоханість, жовтогарячий — радість, жовтий — щедрість, зелений — надію, блакитний — щастя, синій — умиротворення природних сил, а фіолетовий — велич.
Нехай у ваших душах райдуга сяє всіма своїми барвами!
VІ. Домашнє завдання
З української мови:
Виписати з підручника з літератури 6 речень із числівниками (7-9 балів )
Написати твір-роздум Яка роль числівника в нашому житті ( 10-12 балів )
З інформатики:
Змініть проект таким чином, щоб користувач міг обрати з якими числівниками він має працювати (прості, складні; складені).