Конспект інтегрованого уроку (українська мова і образотворче мистецтво) для 6 класу на тему "Леся Українка "Тиша мрська". Під час уроку учні пригадають життєвий і творчий шлях поетеси, проаналізують поезію, ознайомляться з художниками-мариністами і намалюють власне бачення поезії.
Тема: Леся Українка «Тиша морська»
Мета: Створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність, творчість
Очікувані результати:
предметні компетентності: учень/учениця знає основні віхи з життя і творчості Лесі Українки, усвідомлює зміст і основну думку поезії, вміє визначити художні засоби;
ключові компетентності: висловлює своє ставлення до природи, зіставляє специфіку розкриття теми в поезії, музиці, живописі, створює ілюстрацію до твору
Тип уроку: інтегрований урок
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, підручник, фарби, мольберт, сніжинки, «Поетичне віконце»
Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, валеологічна хвилинка на актуалізацію роботи правої півкулі, рефлексія, художня майстерня, відеоекскурсія
Перебіг уроку
І.Організаційно-мотиваційний етап
1. Валеологічна хвилинка.
(Звучить в аудіозапису шум моря)
Закрийте очі і послухайте. Що ви побачили?Який колір?
- Що відчули? На смак?
- Що почули? Які звуки?
2. Відгадування загадки.
Кругом вода, а з питвом – біда. Хто знає – де це буває?(На морі)
Образ моря в українській народній творчості починає з’являтися в часи створення козацького флоту. Прислів’я та приказки живуть в народній мові століттями.
З малих крапель робиться море.
Ложкою моря не вичерпати.
Йому й море по коліна.
Море – рибальське поле.
Море перепливти – не поле перейти.
Море перепливти – не шматок хліба з’їсти.
Не море топить кораблі, а вітер.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
1. Введення в тему.
- Чи доводилося вам колись бувати біля моря?
-З чим асоціюється у вашій уяві море?
2. Словникова робота.
Вид пейзажу, об’єктом зображення якого є море, має назву марина. А художників, які пишуть море, називають мариністами.
3. Літературознавча довідка
Учитель: Мааринізм — морська тематика - присутній і в художній літературі.
Художній маринізм є помітною рисою творчості багатьох письменників
світової та української літератур Дж. Байрона, О. Пушкіна, А. Міцкевича, Т. Шевченка, Г. Гейне, І. Франка.
Учениця: Коротка довідка про мариністику в українській літературі. (учениця, яка отримала завдання зазадалегідь)
Представником мариністики в українській літературі можна вважати Івана Петровича Котляревського Івана Нечуя-Левицького Ольгу Юліанівну Кобилянську.
Михайло Коцюбинський є одним з найкращих наших письменників-мариністів
Юрій Іванович Яновський належить до письменників, що любили й оспівували море.
Особливої уваги заслуговує мариністика миколаївського письменника Анатолія Леонтійовича Качана. Водна стихія — чи не єдина, якій він не має змоги опиратися
До видатних мариністів належить і Леся Українка. Серед усього розмаїття тем поетеси особливе місце займають мариністичні мотиви.
ІІІ. Оголошення теми уроку, формулювання цілепокладання спільно з учнями.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Учитель: Море – це літо, тепло, канікули. А в нас сьогодні – все навпаки. Зима, холодно, навчальний день. Зима зимою, а снігу немає. Але до вас сьогодні на парту прилетіли сніжинки. Роздивіться їх. Звичайні? Незвичайні? Цифри вони принесли? Так давайте розшифруємо, що це за цифри. Вони пов’язані з життєвим і творчим шляхом поетеси. Виконайте завдання: розшифруйте цифри.
(Учні виконують завдання)
Перевірка. Виставлення балів у картку самооцінки
V. Формування знань і вмінь
1. Розповідь учителя: Леся Українка багато подорожувала у зв’язку з хворобою. Лікарі радили їй частіше перебувати в місцевостях із теплим сухим кліматом.
Демонстрація карти подорожей Лесі Українки
Вперше побачивши море, Леся просто закохалася в море. Вона писала: «Коли я вперше побачила море, я полюбила його назавжди. Люблю сидіти на ви¬сокому березі і вдивлятися у безкрайній синій простір.
Дуже подобалося їй у Криму. Леся була зачарована природою цього краю. Безмежне море, вільний вітер, бурхливі хвилі, сміливі чайки — все це бентежило душу і самі по собі народжувалися поетичні рядки. У своїх віршах поетеса передає найтонші порухи власної душі, свої болі й радощі, тугу й надії. Так з’являється цикл віршів «Подорож до моря», а ще — «Кримські спогади», який вона присвятила своєму братові Михайлу. У 1890 Р. В Євпаторії і написала вірш «Тиша морська»
2. Прослуховування вірша у запису (https://www.youtube.com/watch?v=upwcJbVKePg),
3. Бесіда з учнями
Які почуття викликає у вас цей твір?
Які зорові і слухові деталі використала Леся Українка у творі?
Чим захоплюється ліричний герой?
До чого вабили простори спокійного моря?
Що ж символізує тихе море?
Про що мріє ліричний герой?
Що ж символізує «підводнеє каміння»?
4. Ідейно-художній аналіз поезії. Заповнення «Поетичного віконця»
Оцінювання в картку самооцінки
VІ. Домашнє завдання: виразно читати поезію Лесі Українки, підготувати до виразного читання вірш поета-мариніста.
Звучить пісня «Тиша морська»
(https://www.youtube.com/watch?v=LCXKCZL9ewI)
VІІІ. Мотивація навчальної діяльності
(https://www.youtube.com/watch?v=kZyXzpAgEFw)
ІХ. Оголошення завдань 2-ої частини уроку.
Я вам пропоную побувати в ролі художників – мариністів і намалювати прекрасний морський пейзаж, що ілюструватиме поезію Лесі Українки «Тиша морська». Малювати ми з вами будемо гуашшю , а Дмитро сьогодні попрацює в новій техніці – енкаустика.
Х. Творча майстерня.
Створення ілюстрації до поезії «Тиша морська» за майстер-класом вчителя образотворчого мистецтва
ХІ. Рефлексія
«Піраміда знань» + виставка учнівських робіт
ХІІ. Оцінювання.
Виставлення оцінок в картку самооцінки
ХІІІ. Підсумок уроку.
Море як одна з наймогутніших сил природи здатне вирішувати долю людини: воно карає або милує, а інколи стає суворим суддею або ж рятівним притулком. Морське дно нерідко сприймається як недосяжне місце, де знемагає душа грішника. Я бажаю вам бути капітанами своєї долі у бурхливому морі життя.
Складання художнього паспорту поезії
Назва поезії "Тиша морська"
Історія написання Перебування у Криму, цикл віршів "Кримські спогади"
Тема опис краси моря в період затишшя; прагнення протистояти морським життєвим бурям
Художні образи
лірична героїня - вразлива, має поетичну душу,
романтична
утлива до краси світу
рішуча, смілива, волелюбна
Художні засоби
епітети — час полудневий, ясне небо, ясне сонце, злотиста блакить, світла країна (яскраво характеризують явища та предмети)
метафори — не колишуться вітрила, колихає море, золото спадає (малюють романтичну картину морського пейзажу)
повтори — ясне, ледве-ледве (привернення уваги)
ласкаво-зменшувальні слова — хвилечка, човенце, весельце, віконце(надання задушевності)
Віршовий розмір
4-стопний ямб
Головна думка (ідея)
Море, як одна з наймогутніши4. х сил природи, здатне вирішувати долю людини, воно карає або милує, а інколи стає суворим суддею або ж рятівним притулком, морське дно нерідко сприймається як недосяжне місце, де знемагає душа грішника