Інтегрований Урок "Леся Українка. Поезія "Тиша морська"

Про матеріал

Конспект інтегрованого уроку (українська мова і образотворче мистецтво) для 6 класу на тему "Леся Українка "Тиша мрська". Під час уроку учні пригадають життєвий і творчий шлях поетеси, проаналізують поезію, ознайомляться з художниками-мариністами і намалюють власне бачення поезії.

Перегляд файлу

Тема: Леся Українка «Тиша морська»

Мета: Створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність, творчість

Очікувані результати:

предметні компетентності: учень/учениця знає основні віхи з життя і творчості Лесі Українки,  усвідомлює  зміст і основну думку поезії, вміє визначити художні засоби;

ключові компетентності: висловлює своє ставлення до природи, зіставляє специфіку розкриття теми в поезії, музиці, живописі, створює ілюстрацію до твору

Тип уроку:  інтегрований урок

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, підручник, фарби, мольберт, сніжинки, «Поетичне віконце»

Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, валеологічна хвилинка на актуалізацію роботи правої півкулі,  рефлексія, художня майстерня, відеоекскурсія

Перебіг уроку

І.Організаційно-мотиваційний етап

1. Валеологічна хвилинка.

(Звучить в аудіозапису шум моря)

Закрийте очі і послухайте. Що ви  побачили?Який колір?

- Що відчули? На смак?

- Що почули? Які звуки?

2. Відгадування загадки. 

Кругом вода, а з питвом – біда. Хто знає – де це буває?(На морі)

Образ моря в українській народній творчості починає з’являтися в часи створення козацького флоту. Прислів’я та приказки живуть в народній мові століттями.

З малих крапель робиться море.

Ложкою моря не вичерпати.

Йому й море по коліна.

Море – рибальське поле.

Море перепливти – не поле перейти.

Море перепливти – не шматок хліба з’їсти.

Не море топить кораблі, а вітер.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

1. Введення в тему.

- Чи доводилося вам колись бувати біля моря?

-З чим асоціюється у вашій уяві море?

2. Словникова робота.

 Вид пейзажу, об’єктом зображення якого є море, має назву марина.   А художників, які пишуть море, називають мариністами.

3. Літературознавча довідка

Учитель: Мааринізм — морська тематика -  присутній і в художній літературі.

Художній маринізм є помітною рисою творчості багатьох письменників

світової та української літератур                 Дж. Байрона, О. Пушкіна,  А. Міцкевича,  Т. Шевченка,  Г. Гейне,  І. Франка.

Учениця:  Коротка довідка про мариністику в українській літературі. (учениця, яка отримала  завдання зазадалегідь)

Представником мариністики в українській літературі можна вважати Івана Петровича Котляревського Івана Нечуя-Левицького Ольгу Юліанівну Кобилянську.  

Михайло  Коцюбинський є одним з найкращих наших письменників-мариністів

Юрій Іванович Яновський належить до письменників, що любили й оспівували море. 

Особливої уваги заслуговує мариністика миколаївського письменника Анатолія Леонтійовича Качана. Водна стихія — чи не єдина, якій він не має змоги опиратися

До видатних мариністів належить  і Леся Українка. Серед усього розмаїття тем поетеси особливе місце займають мариністичні мотиви.

ІІІ. Оголошення теми уроку, формулювання цілепокладання спільно з учнями.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Учитель:  Море – це літо, тепло, канікули. А в нас сьогодні – все навпаки. Зима, холодно, навчальний день. Зима зимою, а снігу немає. Але до вас сьогодні на парту прилетіли сніжинки. Роздивіться їх. Звичайні? Незвичайні? Цифри  вони принесли? Так давайте розшифруємо, що це за цифри. Вони пов’язані з життєвим і творчим шляхом поетеси. Виконайте завдання: розшифруйте цифри.

(Учні виконують завдання)

Перевірка. Виставлення балів у картку самооцінки

V. Формування знань і вмінь

1. Розповідь учителя: Леся Українка багато подорожувала у зв’язку з хворобою. Лікарі радили їй частіше перебувати в місцевостях із теплим сухим кліматом.

Демонстрація карти подорожей Лесі Українки

Вперше побачивши море, Леся  просто закохалася в море. Вона писала: «Коли я вперше побачила море, я полюбила його назавжди. Люблю сидіти на ви¬сокому березі і вдивлятися у безкрайній синій простір. 

Дуже подобалося їй у Криму. Леся була зачарована природою цього краю. Безмежне море, вільний вітер, бурхливі хвилі, сміливі чайки — все це бентежило душу і самі по собі народжувалися поетичні рядки. У своїх віршах поетеса передає найтонші порухи власної душі, свої болі й радощі, тугу й надії. Так з’являється цикл віршів «Подорож до моря», а ще — «Кримські спогади», який вона присвятила своєму братові Михайлу. У 1890 Р. В Євпаторії  і написала вірш «Тиша морська»

2.   Прослуховування  вірша у запису  (https://www.youtube.com/watch?v=upwcJbVKePg),

3. Бесіда з учнями

 Які почуття викликає у вас цей твір?

 Які зорові і слухові деталі використала Леся Українка у творі?

 Чим захоплюється ліричний герой?

 До чого вабили простори спокійного моря?

 Що ж символізує тихе море? 

 Про що мріє ліричний герой?

Що  ж символізує «підводнеє каміння»? 

4. Ідейно-художній аналіз поезії. Заповнення «Поетичного віконця»

Оцінювання в картку самооцінки

VІ. Домашнє завдання:  виразно читати поезію Лесі Українки, підготувати до виразного читання вірш поета-мариніста.

Звучить пісня «Тиша морська»

(https://www.youtube.com/watch?v=LCXKCZL9ewI)

VІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Довідка про українських художників-мариністів (учень, який отримував завдання заздалегідь)
  2. Відеоекскурсія.  Перегляд відеоролику «Картини І.Айвазовського із серії «Море»

(https://www.youtube.com/watch?v=kZyXzpAgEFw)

ІХ. Оголошення завдань 2-ої частини уроку.

Я вам пропоную побувати в ролі художників – мариністів і намалювати прекрасний морський пейзаж, що ілюструватиме поезію Лесі Українки «Тиша морська».  Малювати ми з вами будемо гуашшю , а  Дмитро сьогодні попрацює в новій техніці – енкаустика.

Х.  Творча майстерня.

Створення ілюстрації до поезії «Тиша морська» за майстер-класом вчителя образотворчого мистецтва

ХІ. Рефлексія

«Піраміда знань» + виставка учнівських робіт

ХІІ. Оцінювання.

Виставлення оцінок в картку самооцінки

ХІІІ. Підсумок уроку.

Море  як одна з наймогутніших сил природи здатне вирішувати долю людини:  воно карає або милує, а інколи стає суворим суддею або ж рятівним притулком. Морське дно нерідко сприймається як недосяжне місце, де знемагає душа грішника. Я бажаю вам бути капітанами своєї долі у бурхливому морі життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складання художнього паспорту поезії

 

Назва поезії "Тиша морська"

Історія написання Перебування у Криму, цикл віршів "Кримські спогади"

Тема опис краси моря в період затишшя; прагнення протистояти морським життєвим бурям

Художні образи

лірична героїня - вразлива, має поетичну душу,

романтична

утлива до краси світу

рішуча, смілива, волелюбна

Художні засоби

епітети — час полудневий, ясне небо, ясне сонце, злотиста блакить, світла країна (яскраво характеризують явища та предмети)

метафори — не колишуться вітрила, колихає море, золото спадає (малюють романтичну картину морського пейзажу)

повтори — ясне, ледве-ледве (привернення уваги)

ласкаво-зменшувальні слова — хвилечка, човенце, весельце, віконце(надання задушевності)

Віршовий розмір

4-стопний ямб

Головна думка (ідея)

 

Море, як одна з наймогутніши4. х сил природи, здатне вирішувати долю людини, воно карає або милує, а інколи стає суворим суддею або ж рятівним притулком, морське дно нерідко сприймається як недосяжне місце, де знемагає душа грішника

doc
Додано
20 липня 2018
Переглядів
2601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку