Урок+презентація «І. Карпенко – Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, Засліпленої прагненням до наживи.»

Про матеріал

Мета даної розробки - допомогти учням глибше усвідомити особливості драматичного твору, його ідейно-художній зміст, проблеми, порушені в творі;розвивати навички виразного читання драматичного твору, характеристики героїв, вміння орієнтуватися в тексті,висловлювати свої судження щодо порушених у п'єсі проблем;виховувати розуміння істинних духовних цінностей, ненависть до будь-якого шахрайства.

Побудовано у формі дослідження.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Велика сила, братці, гроші,З грошима й дурні прехороші,Є в дурня гроші він і пан.Є в нього золотий жупан…» Л. Глібов

Номер слайду 2

І. Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи.

Номер слайду 3

Що означає прізвище головного героя? Хто такий Копач? Про чиє весілля йдеться у першій дії? Скільки землі у Калитки? Як заробив Калитка гроші на придбання землі? Чому Савка прийшов до Герасима? Про що свідчить той факт, що Савка й Калитка — куми 3 ким Савка готовий спілкуватися, аби дістати гроші? Що запросив Калитка за позичені гроші? Чому Калитка серед зразків, які дав йому Невідомий, не міг відрізнити фальшивих грошей від справжніх? 3 якою прихованою метою батько посилає Романа до Пузирів? У чому, за розповіддю Романа, виявилася нечесність Калит­ки?

Номер слайду 4

Гаманець Колишній військовий, шукач скарбів Романа і Мотрі Двісті десятин Своєю пра­цею, працею рідних і наймитів Щоб позичити гроші Ко­лись вони були рівні за статками, друзями. Із са­мим нечистим Запродажню на воли Тому що всі були справжніми Щоб потім посватати одну з дочок багатого Пузиря Він недодав приданого за дочкою

Номер слайду 5

Що ж, копиталу не хватає... Маю п'ять тисяч, а ще треба не багато, не мало — п'ятнадцять тисяч! Де ти їх візьмеш? Прямо, як іржа, точить мене ця думка! Де їх взять?.. Де?.. Хіба послухать єврейчика, піти на одчай, купить за п'ять тисяч — сто тисяч фальшивих і розпускать їх помаленьку: то робітникам, то воли купувать на ярмарках... Мужик не дуже-то шурупає в грошах, йому як розмальована бу-мажка, то й гроші. Страшно тілько, щоб не влопатись... Обіщав єврей сьогодні привезти напоказ. Може, це він уже й заходив. Цікаво дуже бачити фальшиві гроші.І. Тобілевич в ролі Герасима Калитки

Номер слайду 6

Г є р а с и м. Що його робить? Хіба от що: я, знаєте, сам позичив оце у Хаскеля для домашнього обіходу; тілько платю п'ять процентів у місяць. Коли дасте п'ять процентів, то я поділюся з вами, так уже, для кума. С а в к а. П'ять?.. Та що маєш робить... І за це велике спасибі, давайте. Г є р а с и м. Принесіть же мені запродажню запись на воли. С а в к а. Як? Хіба ж я вам воли продав?Герасим. Вийде так, ніби продали... Ніби! Розумієте? А я ті самі воли віддам вам до Семена, а на Семена ви віддасте мені сто карбованців, і запродажню я розірву, а як не віддасте, то я візьму воли... Так коротча справа.

Номер слайду 7

Невідомий. У нас порядок; фірма почтєнная, товар з Лондона прямо ідьот в кожаних мішках; єжелі возьмьотє, то скажіть — сколько вам нужно, я буду телеграму пускать У Адессу, і англичанин сам вивезеть їх на нашу станцію. Герасим. Розпалилась до них моя душа. Сто тисяч візьму!Невідомий. Нехай вам Бог помагає! А коли вивезти?Герасим. Сьогодня у нас субота... У понеділок можна?

Номер слайду 8

Герасим. Та де воно вам рано? Вони надолужать: то вмиваннячком, то взуваннячком або як почнуть Богу молиться, то й сонце зійде. Хоч би ж молилось, а то стоїть, чухається та шепче собі губами, аби простоять більше без роботи. Вже ж я їм і отченаша даю! Як затоплю, то зараз і на землі. (Одчиняє двері навстіж і стоїть на дверях.) Кажете рано? Вже світ білий, кури піднімаються. Так і хазяйство проспиш! Стара, а стара! Параско, пора до коров, чого ви там мнетесь? Ану, ану! Хлопці, гайда з хати! Тілько коти в таку пору сидять у хаті на печі, а робітники та собаки надворі повинні буть. Це хто вийшов? Клим! Ти що ото несеш під пахвою? А йди сюди, я полапаю.

Номер слайду 9

С а в к а. А ви з старою, як сизі голуби, і досі буркочете?Г е р а с и м. Еге!.. Нема нікого, то ми собі удвох... С а в к а. Нагадали молодощі і буркотали?Г е р а с и м. Іди, Парасю, по своєму ділу, а у нас своє. Герасим. Люди в Київ ходять за чотириста верстов, а ти не хочеш потрудиться для Божого дому й шість верстов — ай-ай-ай, а ще й богомольна! Важко вже тобі пішки піти до Божого дому шість верстов... Худобу ганять в празник гріх. Блажен чоловік, іже скоти милує. Параска. Що ж, тобі більше коней жаль, ніж жінки?Герасим. Скотина гроші коштує, вона цілий тиждень робить на нас, а в неділю, що мала б відпочить, гони в церкву. Це не по-Божому і не по-хазяйськи.

Номер слайду 10

Герасим. А що? Савка.    Та це не гроші, це чистісінька бумага! Герасим. Як?Савка. Чиста бумага! От так машину підвела єврейська голова, тільки на трьох пачках спереду і ззаду наклеєні гроші, а то все чиста бумага. Герасим Бумага!.. Обманив!.. Куме, він же гроші давав, я сам бачив! Сама бумага... чистісінька бумага!.. Ха-ха-ха! Сто тисяч! Ха-ха-ха!

Перегляд файлу

Цвітненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 УРОК З ВИКОРИСТАННЯМ ІКТ

 

«І. Карпенко – Карий.

Трагікомедія «Сто тисяч».

Проблема бездуховності людини,

Засліпленої прагненням до наживи.»

 

 

 

                                                                           ПІДГОТУВАЛА:

                                                                      вчитель укр. мови та літ- ри

                                                                Курапова Олена Воліївна

 

 

 

 

 

 

 2012  рік

Тема: І. Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої  прагненням до наживи.

Мета: допомогти учням глибше усвідомити особливості драматичного твору, його ідейно-художній зміст, проблеми, порушені в творі;

розвивати  навички виразного читання драматичного твору, характеристики героїв, вміння орієнтуватися в тексті,висловлювати свої судження щодо порушених у п’єсі проблем;

виховувати розуміння істинних духовних цінностей, ненависть до будь-якого шахрайства.

 

Тип уроку : Урок – дослідження

Обладнання : презентація до комедії «Сто тисяч», портрет письменника, підручник.

 ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент
  1. Вступне слово вчителя.

Любі діти! Хай сьогодні нам усім вистачить терпіння, мудрості і добра.

Я бажаю вам успіху, упевненості, а ще нехай кожен побажає собі того, чого найбільше прагне, а може, й того,чого йому іноді бракує: комусь витримки, комусь серйозності, а ще – сміливості, удачі, уваги, бажання вчитися, радості спілкування.  Давайте подаруємо один одному посмішку        

  1. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Сьогодні ми зануримося у проблему влади грошей над людиною.

Давайте за допомогою нашого літературного героя спробуємо  з’ясувати, яка ж проблема його гнітить. Запрошуємо Вас, Невідомий.

Інсценізація

До дошки виходить учень, який грає роль Невідомого.

Невідомий. Ох-ох-ох… Трудно теперечки жить на світі. А через чево і трудно? Через того, що багато розумних понаставало… Усі торгують, а покупателі  только  глазами купують… Ну все ж село  усіяне лотками, палатками, «місцями…». Глянути тільки на наш славетний базар – ну ціле місто… Учора ж блукав там, думав і заночую біля прилавків…

Учитель. Шановний пане, чим ви так переймаєтесь? Що гнітить вас?

Невідомий. Та що? Якщо ж саме село перетворилось на базар, значить гроші у світі  перемагають? А всі ж біди від них…

Слайд 1

«Велика сила, братці, гроші,

З грошима й дурні прехороші,

Є в дурня гроші він і пан.

Є в нього золотий жупан…»

                                                                                                   Л. Глібов запис в зошит

- Золоті слова сказав Леонід Глібов, а чи відповідають вони темі нашого уроку – вирішувати вам. ( Відповіді учнів)

Слайд 2

Отже, тема нашого уроку: «Проблема бездуховності людини, засліпленої  прагненням до наживи (за п'єсою І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»)». Спробуємо дослідити в чому актуальність проблем , порушених у п’єсі, сьогодні,  з’ясуємо, як же сталося, що людина – «вінець природи», дійшла до того, що не цінує не тільки чуже життя, а й власне? «Краще смерть, ніж така потеря». Що штовхає Калиток на такі вчинки? І чи дійсно, мішок з грошима – це смисл людського існування, мета  життя? (Запис теми в зошити).

  Отож, починаємо.

Проблема влади грошей — наскрізна і «вічна» у світовому мистец­тві, бо й у житті, чого гріха таїти, вона існує повсякчас. Напевне, мало знайдеться тих, кому б не хотілося мати достатньо грошей, щоб задо­вольнити свої потреби й мати дещо на розваги. Однак коли накопи­чення грошей, багатства стає самоціллю чи марнославством — це не­безпечно. І в першу чергу для самої людини, адже жадоба, скнарість, заздрість руйнують людську душу, підточують її духовне і навіть фі­зичне здоров'я.

Ми спробуємо це довести, опрацювавши п’єсу І.Тобілевича  «Сто тисяч»

  1. Узагальнення й систематизація пройденого матеріалу
  • Для повноцінної роботи давайте з вами перегорнемо сторінки твору, згадаємо основні епізоди за допомогою літературного диктанту. На екрані перед вами питання. Ваша задача  - дати правильні відповіді

Слайд 3

  1. Літературний диктант у формі презентації
    1.    Що означає прізвище головного героя? (Гаманець.)
    2.    Хто такий Копач? (Колишній військовий, шукач скарбів.)
    3.    Про чиє весілля йдеться у першій дії? (Романа і Мотрі.)
    4.    Скільки землі у Калитки? (Двісті десятин.)
    5. Як заробив Калитка гроші на придбання землі? (Своєю пра­цею, працею рідних і наймитів.)
    6.    Чому Савка прийшов до Герасима? (Щоб позичити гроші.)
    7. Про що свідчить той факт, що Савка й Калитка — куми? (Ко­лись вони були рівні за статками, друзями.)
    8. 3 ким Савка готовий спілкуватися, аби дістати гроші? (Із са­мим нечистим.)
    9. Що запросив Калитка за позичені гроші? (Запродажню на воли.)
    10. Чому Калитка серед зразків, які дав йому Невідомий, не міг відрізнити фальшивих грошей від справжніх? (Тому що всі були справжніми.)
    11. 3 якою прихованою метою батько посилає Романа до Пузирів? (Щоб потім посватати одну з дочок багатого Пузиря.)
    12. У чому, за розповіддю Романа, виявилася нечесність Калит­ки? (Він недодав приданого за дочкою.)

Слайд 4

  1. Взаємоперевірка робіт
  2. Диспут. Дослідження проблем. 
  • Пригадайте початок пєси  – репліку Невідомого. Яку проблему порушує тут автор? (проблема недостатності грошей)
  • А що ви можете сказати про актуальність цієї проблеми в наш час? (відповіді учнів)

Слайд 5

  • Про що може думати Калитка в поданому епізоді? Які риси характеру Калитки розкриваються у монолозі.  (жадібність, любов до землі, пристрасть до грошей, заздрість)

Слайд 6,7 

Робота учнів з підручником

  • Чи  помічаємо тут якусь проблему? (розбагатіти за будь-яку ціну)
  • Чи  є подібна проблема сьогодні?
  • Земля для Калитки – це що? (зачитайте уривок)
  • Отже, щоб стати багатим, Калитці потрібна земля. Це його мета. А гроші - його засіб. Тому всі вчинки Калитки спрямовані на здобуття грошей. Який шлях він обирає для цього? Про яку проблему можна сказати? (хибний, злочинний, проблема заробітку легких грошей)
  • Як ми бачимо, одна проблема тягне за собою іншу.
  • Що відбувається з Калиткою?
  • Який він у ставленні  до робітників? Слайд 8 . Учні зачитують
  • Як автор ставиться до свого героя?
  • До кума? Слайд 9. Учні зачитують
  • Розкажіть про стосунки Герасима з дружиною Параскою. Як він ставиться до  жінки, коли вони наодинці та коли на людях? Чому саме так? Слайд 9
  • Чому Калитка хотів одружити сина на Пузирівні, але потім передумав? Як це його характеризує? (Вона з великим приданим,  але  ледача)
  • До чого призвело його прагнення до наживи?  Слайд 10
  • Чим відрізняється цей твір від інших прозових творів? ( немає описів природи, ліричних відступів, характери героїв передаються за допомогою діалогів)
  • За допомогою чого автор змальовує нам характер  головного героя?

( мова самого героя,  характеристика головного героя іншими, художніх засобів: приказки, прислів’я, фразеологізми)

  • З’ясуйте роль художніх засобів у розкритті характеру Калитки.
  • Що вам здалося одночасно і смішним, і сумним?

 

  1. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання

 

  1. Диференціація знань.
  • Слабкі учні працюють з індивідуальними картками.

Вибрати ті риси характеру Герасима Калитки, які йому притаманні

  • Сильніші учні складають твір-мініатюру

«Читаючи п'єсу І. Карпенка-Карого, я зрозумів (зрозуміла), що жа­доба до збагачення впливає на стосунки не лише ...»

  1. Заключне слово вчителя.

- А я бажаю учням, гостям, усім людям уміло користуватися грошима: вони потрібні сьогодні для освіти, для культури, для життя…

Нехай не гроші будуть вашим господарем, а ви володітимете ними…

  1. Домашнє завдання. 
  1. Скласти письмову характеристику Герасима Калитки.
  2. Виписати цитати, які характеризують головного героя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Власницька любов до землі

Зажерливість

Пристрасть до грошей

Обмеженість

Шахрайство

Любов до дітей

Доброта

Прагнення до наживи

Любить обманювати

Шанує жінку

Турбується про рідних

Добре ставиться до інших

Жадібність

Працьовитість

Сміливість

Любить поспати

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література :

 

  1.              Сайт «Острів знань»;
  2.              Сайт «Гіпермаркет знань»
  3.              Сайт «Слайдшара»
zip
Додано
22 липня 2018
Переглядів
10244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку