розширити уявлення з теми «Літосфера»; формувати навички роботи з колекцією гірських порід; розвивати соціальну, полікультурну, інформаційну, комунікативну та саморозвивальну компетенції учнів; познайомити учнів з особливостями наук геологія та палеонтологія; формувати інтерес до професії ювеліра, геолога, палеонтолога.
Літосфера
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
Мета: розширити уявлення з теми «Літосфера»; формувати навички роботи з колекцією гірських порід; розвивати соціальну, полікультурну, інформаційну, комунікативну та саморозвивальну компетенції учнів; познайомити учнів з особливостями наук геологія та палеонтологія; формувати інтерес до професії ювеліра, геолога, палеонтолога.
Обладнання: фізична карта світу, роздавальний матеріал «Колекція гірських порід», схема «Гірські породи», таблиці «Гірські породи та корисні копалини», сигнальні картки, зображення ювелірних виробів.
Хід навчального заняття
II. Евристична бесіда з елементами проблемності
Учитель географії. Діти! Сьогодні ми проведемо інтегроване заняття географії та історії, тобто узагальнимо знання з тем «Літосфера», «Кам'яний вік», «Єгипет», «Межиріччя», «Індія», а також дізнаємося багато нового та спробуємо застосувати ці знання для виконання практичних завдань.
Наше навчальне заняття називається «У гостях у хазяйки Мідної гори» (яка зберігає всі таємниці надр Землі), а оскільки в гості з порожніми руками не ходять, ми принесемо їй у подарунок свої знання та вміння.
Допомагати проводити заняття будуть: Історик, Вулканолог, Геолог. Але для початку зверніть увагу на дошку, де зображено три рисунки (три настрої). Виберіть собі рисунок, що відповідає вашому настрою на початку заняття, та замалюйте в кутку зошита, а потім подивимося, чи зміниться він до кінця заняття, стане гіршим, чи навпаки, покращиться.
Психологічна рефлексія
Гарний Середній Поганий
III. Актуалізація опорних знань учнів з географії
1. Усне фронтальне опитування
Поясніть поняття: літосфера, астеносфера, жерло, вивітрювання, яр, гіпоцентр, дюни, лава, літосферні плити, магматизм, сейсмограф, цунамі, рельєф, епіцентр, сейсмічна зона.
2. Опитування ланцюжком з перериванням
Учитель. Про яку професію йдеться?
Мы Вулкана сыны...
Кратер гремит, маня.
Выведать мы должны
Тайны бога огня.
Інформація Вулканолога (випереджальне завдання)
ІV. Актуалізація опорних знань учнів з історії
Усне фронтальне опитування
Дидактична рефлексія — сигнальна картка.
3. Складання проблемно-географічного сигналу
Учитель географії. Давайте порівняємо, що ж зв'язує та відокремлює ці науки — історію та географію, тобто складемо ПГС.
ПГС (в учнів на столі)
I. Цільова установка змістовно-пошукового міні-модуля
На дошці записано терміни:
II. Пояснення нового матеріалу та формування навичок роботи з колекцією гірських порід
Розповідь учителя географії
Цікаві факти:
Доведено, що камені народжуються, живуть і помирають... Каміння утворюється за певних умов у глибинах Землі або на дні моря. Знаючи, як утворилася певна порода, ми можемо відновити ті умови, за яких відбувалося її утворення. Подивіться на схему.
(Терміни та схеми учні знаходять у підручнику — § 14, рис. 5, приклади—у своїй колекції.)
Демонстрація скам'янілостей, рисунків печер.
Розповідь учителя історії про алмаз. Доповнення Геолога — випереджальне завдання (акцент на понятті)
Учитель географії. Чи може будь-яка гірська порода бути корисною копалиною?
(Учні знаходять у підручнику визначення.)
Як позначаються корисні копалини на карті?
Учитель історії. А чи знаєте ви, що всі ми народжуємося під захистом певного каменя? Існує навіть «Календар каменів».
Учитель географії пропонує гру «Ромашка». (На стилізованій квітці 12 пелюсток з назвами місяців.)
Учитель географії. Кожному місяцю відповідає свій камінь. Відірвіть пелюстку і дізнаєтесь, який камінь оберігає вас.
Краса каменя залежить від майстра ювеліра, який повинен правильно зробити огранювання, в результаті чого вийде чудовий камінь, подеколи навіть шедевр. (Демонструє ілюстрації.)
Учитель історії розповідає про смарагд, бірюзу, гірський кришталь.
Учитель географії робить стислу анотацію вивченого. На завершення — сигнальні картка
II. Проведення дидактичної гри «Лабіринт» (групова форма роботи)
Учні поділяються на дві команди.
Правила гри
Перше випробування. «Мозковий штурм» (1 хвилина)
Боксеру ставлять удар. Співаку — голос. Наше завдання — навчитися ставити мислення.
Учитель історії. Відповідно до наших уявлень, давня людина мала бути дуже сильною та спритною, адже цього вимагали умови виживання. Але от під час розкопок було знайдено однорукого чоловіка, який загинув під склепінням печери, що обвалилася. Вивчення скелета показало, що йому на момент смерті було близько 50 років, а праву руку він втратив ще в юнацькому віці. Як вижила ця людина?
Чия команда буде ближчою до реальності, та й отримає додатковий хід і бал гравцю.
Учитель географії. «Логічний ланцюжок». Назвіть якомога більше географічних термінів і понять. Перша команда починає, друга продовжує.
Наприклад: Карта — астеносфера — азимут і т. д.
Отже, термін «яр»; «дюни».
Учитель історії. «Лови помилку».
Потрібно знайти в тексті помилки та довести невідповідність. На обговорення — 2 хвилини. Можна брати додаткову хвилину за рахунок свого балу.
Картка 1
Література Давнього Єгипту
Прочитавши послання на папері, що дійшли до нас, вчені дізналися, що в Давньому Єгипті було багато різноманітних літературних творів. Серед них були казки — фантастичні сказання про богів. Особливо поширеною була казка про Осиріса. У ній розповідалося про те, що він за допомогою хитрощів згубив Сета. Син Сета — бог Гор переміг Осиріса та воскресив батька, віддавши йому свою душу. Урочисті гімни прославляли працю рабів і давніх письменників. Єгиптяни полюбляли повісті, що описували мандрівки та пригоди. Багато разів вони перечитували повість про Колумба.
Відповіді
Учитель географії. «Географічні загадки»
1. Тот камень нежный с Урала.
Нежным цветом зеленым манит.
Я только сегодня узнала,
Что камень зовут... (малахит).
2. В моей земле богатства скрыты,
Она и золото хранит.
И рядом с медью малахиты, Железо, мрамор и... (граниш).
Из трещин стволов вытекал,
Искрился на солнце порою
И липкой слезой застывал.
(Янтар)
5. В таежных диких лесах,
В Сибири, в Якутии дальней
Найдены россыпи драгоценных камней.
По твердости нет им равных.
(Алмаз)
Мощь самолета создал.
Тягуч и пластичен, отлично куется
Серебряный этот металл.
(Алюміній)
Учитель історії. «Шарлатани в історії»
Монах. Царице-матінко! Я з величезним зусиллями, пройшовши крізь багато небезпек, привіз до Росії безцінний скарб — частину сорочки Пресвятої Богородиці, їй місце лише в Росії — країні справжньої віри та благочестя...
Цариця (Євдокія Лопухіна). Якась непоказна. Чим доведеш, що це справжня святиня?
Монах. Царице-матінко! Якщо кинути її у вогонь на палаюче вугілля, неушкодженою залишиться. Вогонь святині не страшний! (Кидає в піч.)
Цариця. Дійсно, неушкоджена. Ой, диво! Візьми, брате. Для святині ніяких грошей не жалко.
Учитель. Це, звичайно, був майстерний обман, який, до речі, розкрив Петро І. Запитання командам: З якого матеріалу було виготовлено тканину? Перед вами лежать зразки. Виберіть із них той, який, на вашу думку, може служити для виготовлення цієї диво-тканини.
(«Кам'яний льон» — різновид азбесту)
Демонстрування азбестової вірьовки.
Учитель географії. «Геологи»
Перед вами — колекція гірських порід. Вам необхідно за 2 хвилини визначити назви мінералів, їх походження, родовища та умовні знаки, якими вони позначаються.
Учитель історії. «Учень, який «напханий» знаннями, але не вміє ними користуватися, нагадує фаршировану рибу, яка не може плавати».
«Політ на хронольоті» (30 секунд)
У кого влучить паперовий літак, той повинен «переміститися в часі»
та розповісти нам про події, які відбувалися тоді. Події і дати я вивішуватиму на дошці. Починає та команда, яка має більше балів.
Учитель географії. «Картографи»
Картка 1
1. Покажіть на карті об'єкти:
Гімалаї
Амазонська низовина
Сахара
Східноєвропейська рівнина
Фудзіяма
Гекла
Анди
Картка 2
1. Покажіть на карті об'єкти:
Уральські гори
Везувій
Індія
Єгипет
Ключевська Сопка
Камерун
Середньосибірське нагір'я
Учитель історії. «Я знаю, що я нічого не знаю»,— казав мудрий грек.
Кількість правильних відповідей відповідає кількості балів, отриманих вами.
Картка 1
Картка 2
11. Картини, викладені з кольорових камінчиків і скла. (Мозаїка)
12. Несправжня наука про сполучення різноманітних речовин з метою одержання золота. (Алхімія)
III. Заключне слово вчителя географії
Побувавши в гостях у хазяйки Мідної Гори, ми познайомилися з багатьма мінералами та науками, що займаються їх вивченням,— геологією, палеонтологією; важкими та цікавими науками.
Хазяйка Мідної Гори, як і колись, панує і свої багатства розкриває лише освіченим, сміливим, цілеспрямованим людям. Такими (певною мірою) тепер є і ви.
Це заняття, сподіваюся, зацікавило тих, хто любить і розуміє природу. Можливо, вам захотілося дізнатися про інші мінерали та розповісти про це на наступному занятті.
А зараз визначте свій настрій наприкінці уроку. Чи змінився він?
IV. Підсумки модуля
1. РЕФЛЕКСІЯ УРОКУ
2. Оцінювання
Учитель. Чи виконали ми завдання навчального заняття?
V. Домашнє завдання
1 Скласти кросворд , чайнворд .