Розробка конспекту інтегрованого уроку Мистецтво
8 клас
Тема уроку: Таємниці мистецтва Стародавнього Єгипту;
Мета уроку: навчальна: розширити загально-естетичний та музичний кругозір учнів, ознайомити їх із стилями часу, новими термінами і поняттями, з життям і творчістю відомих фахівців: скульпторів, архітекторів, музикантів різних епох і стилів, з музичними творами, художніми і історичними пам’ятками мистецтва. Вчити учнів самостійно зіставляти та синтезувати нову інформацію, самостійно працювати з науково-художньою літературою.
Розвиваюча: розвивати творчі і музичні навички учнів, осмислене сприйняття музичних та художніх творів, образне мислення під час ознайомлення з творами різних історичних епох.
Виховна: формувати емоційні, естетичні, моральні, загальнолюдські та національні якості особистості –любов до рідного краю , до природи ,до народних традицій .Виховувати шанобливе ставлення до архітектурних, музичних і загалом – історичних пам’яток людства.
Очікувані результати: після уроку учні самостійно зможуть визначати спільні риси між видами мистецтв, оволодіють новими поняттями і термінами.
Основні терміни та поняття: піраміди, Сфінкс, капітель, рельєф, монумент, канон .
Методи та прийоми роботи: розповідь, пояснення, інтерпретація творів, бесіда, демонстрація, презентація, перегляд відео, онлайн-гра, бесіда-дискусія.
Обладнання: підручник «Мистецтво 8 клас» автор Л.Масол; ТЗН, мультимедійна дошка, гаджети, планшети.
Музичний матеріал: Дж.Верді «Тріумфальний марш» із опери «Аїда».
Форма уроку: інтегрований.
Тип уроку :комбінований.
Перебіг уроку:
I.Організація класу;
1.Вхід учнів до класу під музичний супровід «Марш» із опери Дж. Верді «Аїда»
2.Музичне вітання «Ми прийшли в музичний клас» (www.youtube.com Привітання до уроків музики).
II.Повідомлення теми і мети уроку;
Загадковий ,чарівний, таємничий Стародавній Єгипет…Скільки цікавого було почуто про нього на уроках історії…Скільки захоплюючих кінострічок знято…Безліч художніх і наукових робіт створено за історичними і науковими дослідженнями…А скільки ще невідомого приховує від нас ця загадкова цивілізація?
Пригадаймо разом, з якими пам’ятками художньої культури Стародавнього Єгипту ви ознайомлювалися на уроках історії . художньої літератури, мистецтва?
Який із них вважають одним із Семи чудес світу?
Обговоріть особливості пригаданих вами творів і згодом визначте найхарактерніші ознаки стилю єгипетського мистецтва доби фараонів.
III . Актуалізація опорних знань учнів.
Єгипетська цивілізація, що розвивалася упродовж тритисячолітньої історії до нашої ери , сформувала високохудожні традиції , які мали величезний вплив на подальший розвиток світового мистецтва. У чому ж полягають секрети єгипетського стилю?
IV.Розкриття теми уроку.
1. Розповідь вчителя і перегляд презентації ( «Таємниці мистецтва Стародавнього Єгипту»)
Слайд 1) Стародавній Єгипет розташовувався в північно-східній частині Африки , у долині і дельті річки Ніл ,біля берегів Середоземного моря.
(Слайд 2) Безліч археологів здійснювали експедиції до загадкових єгипетських пірамід , та не всі мали змогу розкрити таємниці світу загадкових поховань.
(Слайд3) Перед вами знаменитий процес поетапного виготовлення папірусу і фото , на якому зображено справжній стародавній єгипетський манускрипт.
(Слайд4) Картини з побуту простих єгиптян, зображені на стінах пірамід Хефрена, Мекена та Хеопса , сцени історичного життя, боги Стародавнього Єгипту.
(Слайд5) Архітектура Стародавнього Єгипту: Лукорський і Карпакський храми, статуя фараона Аменофіса – заввишки 20 метрів, зразок монументальної скульптури пори фараонів.
(Слайд6) Піраміди –археологи нарахували близько 80 пірамід.Знаменитіші знаходяться біля Гізи :Хеопса (Хуфу) , Хефрена (Хафра), Мекеріна (Менкаура).
(Слайд7) Сфінкс –вирубана скульптура із єдиного каменю, завдовжки 80 метрів та висотою -20 метрів, лев з головою людини та обличчям фараона Хефрена.
(Слайд 8) Скульптури цариці Нефертіті і фараона Аменхотепа.
(Слайд9) Живописний розпис гробниці Нахто . Рельєф родини фараона Ехнатона , розпис гробниці фараона Рамзеса III .
(Слайд10) Музична культура Стародавнього Єгипту : музичні інструменти доби фараонів –арфа ,флейта, бубон, систр, тамбурин.
(Слайд11-12) Винаходи єгиптян :гончарний круг, норія –давнє водопідйомне колесо. Стародавні медичні інструменти.
2.Творча робота «Асоціативний кущ».
На основі переглянутої інформації зробіть висновки: Які образи і символи використовувалися давніми єгипетськими митцями ? Наведіть приклади, використовуючи подані у підручнику ілюстрації (с.12-15). Самостійно опрацюйте поняття : капітель, канон, рельєф, скульптури малих форм і монументальні скульптури.(с.15-17)
3.Демонстрація фрагменту відеофільму.
Ще на деякий час перенесемося у Стародавні часи епохи правління фараонів тепер вже за допомогою документально-історичного фільму «Давній Єгипет .Життя.» (https;//www youtube.com/watht?v=jGHSIIVCqMWO) У зошитах з мистецтва зробіть нотатки, які стануть вам допомогою на наступному етапі нашого уроку. Зверніть увагу на побут стародавніх єгиптян. Повсякденний одяг чоловіків і жінок, будівлі , в яких мешкали люди .Якими ремеслами займалися і як проводили будні і свята.
4.Слухання музичного твору Джузеппе Верді « Тріумфальний марш» із опери «Аїда».(www.youtube.com Triumphal March from Aida)
Однією з найвідоміших опер у світі про добу Стародавнього Єгипту є опера «Аїда», створена Джузеппе Верді. Щороку, у долині стародавніх Фів відбувається ця вистава .Саме тут , відповідно до сюжету опери зародилося кохання єгипетського полководця Радамеса і рабині Аїди- доньки єгипетського царя, з яким воюють єгиптяни.
5.Творче завдання «Дизайнери»
Уявіть себе дизайнерами одягу і відомими всесвітніми модельєрами. За бажанням об’єднайтеся у групи (ательє) і створіть ескізи костюмів для головних героїв щойно переглянутого фрагмента опери «Аїда» (кольорові, графічні олівці, тощо) Презентуйте свої роботи класу.y
V.Підбиття підсумків уроку.
Які архітектурні шедеври Стародавнього Єгипту ви запам’ятали з уроку мистецтва?
Які види скульптур існували в мистецтві Стародавнього Єгипту?
Яких канонів зображення людини дотримувалися?
Що таке капітель? Назвіть приклади малих і монументальних архітектурних форм , які існували у Стародавньому Єгипті.
Що нового і цікавого ви дізналися з життя єгиптян? Що вас здивувало і
Що запам’яталося?
VI.Домашнє завдання.
Уявіть себе стародавніми єгипетськими архітекторами і у вільний час, за допомогою онлайн –гри «Таємниці Єгипту» побудуйте свою сучасну піраміду. (www.game.game.com.ua) Розкажіть про свої досягнення.
VII.Оцінювання протягом уроку і у кінці уроку.
Використана література: Підручник Л.Масол «Мистецтво.8 клас», «Велика юнацька географічна енциклопедія»Р.Оснащук та інші ,ВД «Освіта»2012р.
Використані електронні інтернет-джерела:відео-інформація з посиланням на Інтернет-мережу Youtube,онлайн відео-ігри .