Навчання грамоти. Закріплення букви «ка». Читання речень, поданих рукописним шрифтом. Опрацювання тексту «Калина».
Музика. Виконання української народної пісні «Ой єсть в лісі калина».
Природознавство. Значення рослин у житті людини.
Мета: закріплювати звукове значення букви «ка» ; розвивати вміння читати речення, подані рукописним шрифтом; розкрити значення калини для людини; виховувати бережливе ставлення до природи; вчити використовувати знання для збереження і охорони здоров'я.
Тема: Калина
Навчання грамоти. Закріплення букви «ка». Читання речень, поданих рукописним шрифтом. Опрацювання тексту «Калина».
Музика. Виконання української народної пісні «Ой єсть в лісі калина».
Природознавство. Значення рослин у житті людини.
Мета: закріплювати звукове значення букви «ка» ; розвивати вміння читати речення, подані рукописним шрифтом; розкрити значення калини для людини; виховувати бережливе ставлення до природи; вчити використовувати знання для збереження і охорони здоров’я.
Обладнання: демонстраційний матеріал «Зелена аптека»; дидактичні ігри «Утворити пару», «Допоможи дівчаткам», «Живе речення»; гілочки калини (штучні або намальовані і вирізані).
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Вступне слово вчителя.
Добрий день, діти! На сьогоднішній урок я до вас прийшла не сама. Разом зі мною у клас завітав пишний букет калини. За ваші правильні відповіді, за вашу активність він даруватиме вам свої гілочки, а в кінці уроку ми з них сплетемо пишний калиновий вінок.
ІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Гра «Допоможи дівчаткам»
Вчитель. Світланка і Катруся – дві подружки. Вони вчаться в першому класі і живуть поруч. Дівчатка дуже люблять вчитися. І вони вдома зібрали картинки, на яких зображені предмети, що починаються з того ж звука, що і їхнє ім’я. Та маленький братик Катрусі змішав всі картинки. Допоможіть дівчаткам знайти кожній свої картки.
Учитель показує предметні малюки, а учні називають їх та вкладають у картонні портфелики Світланки і Катрусі.
Предметні малюки: сонечко, смородина, калина, сливи, капуста, кавун, картопля, сир, соняшник, конвалія, кропива, сосна.
- Молодці, діти, ви допомогли дівчаткам і букет калини знову дарує гілочки активним учням.
Гра «Буревій».
- Світланка на парті з букв виклала слово. Та тут відчинилися двері, до класу вбігла Катруся. Всі Світланині букви розлетілися, як при буревії. Катя їх підняла і думає: «Яке ж слово складала подружка?».
Букви – в кіно (вікно, вінок)
Вчитель вручає гілочки калини за правильну відповідь.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда за питаннями.
1. З чого плетуть дівчата вінки? (З квітів)
2. Які квіти, назва яких починається буквою «ка», можна взяти для вінка? (Калина, кульбаба, конвалія).
3. Чи знаєте ви ці квіти?
Робота з демонстраційним матеріалом «Зелена аптека».
Учитель демонструє картки із зображенням лікарських рослин, а учні називають, для чого застосовують настої і відвари з цих рослин.
Кропива – кровоспинна, протизапальна, прискорює загоєння ран, вживається для поліпшення росту і зміцнення волосся.
Кульбаба – потогінна, жарознижуюча, глистогінна, вживають при авітамінозі, при захворюванні нирок.
Конвалія – заспокійлива, вживають при серцевих хворобах.
Калина – протизапальна, кровоспинна, для нормалізації тиску крові, при ангіні використовують для полоскання горла.
Фізкультхвилинка
Бувальщина
У одній сім’ї захворіла маленька дівчинка. В неї боліло горлечко, піднялась температура. Яких тільки ліків не давали їм дорослі! Нічого не допомагало. Дівчинка не могла підвестися з ліжка.
І тут дитину прийшла провідати старенька бабуся Килина. А у бабусі було дуже багато лікарських трав. Вона збирала рослини, сушила і завжди допомагала людям, коли ті хворіли.
- Невже ви не знаєте, як допомогти дитині? – здивувалась старенька.
І дала полоскати горлечко калиною. До вечора дитинці стало легше, але незабаром вона і зовсім одужала.
Ось так чудодійна калина допомогла дитині.
Розповідь про калину.
Вчитель. У народі є такий звичай: коли в сім’ї народжується дівчинка, батьки біля хати садять кущ калини.
Часто дівчат, їх вроду порівнюють з калиною: красива, як калинонька.
- Діти, ви бачили, як цвіте калина?
Своїм ніжним білим цвітом вона зачаровує око кожної людини, підносить настрій.
- А що з квіточок виростає восени?
Червоні кетяги калини милують око, ваблять до себе цілу осінь і зиму, ніби зігрівають своїм теплом.
А звідки взявся такий красивий кущ, розповідається легенда.
Легенда про калину
Це було дуже давно, коли ще на наші землі нападали турки і татари.
Дівчата з одного села пішли до лісу по ягоди. Там їх побачили завойовники і наказали показати, де їхнє село. Дівчата знали, що загинуть. Але вирішили односельчан врятувати і повели ворогів в інший бік. По дорозі дівчата гірко плакали. І там, де падали сльози, із землі виростав кущ. Дівчата завели татар в непрохідні хащі, в трясовину, де вони і загинули.
А кущики, що виростали із землі, на весні зацвіли ніжним білим цвітом, нагадуючи всім про красу дівочу.
А восени на гілках запалали червоні грона, ніби кров, яку пролили красуні, рятуючи село від ворогів.
Калина – це символ рідної землі, оберіг українців.
Робота за підручником «Природознавство»
Учитель читає текст, учні розглядають малюнки, запам’ятовують назви рослин.
Вивчення вірша.
Калина, кропива, кавун,
Капуста і кульбаби квітка.
Рослини рідні збережуть
Здоров’я всім маленьким дітям.
Фізкультхвилинка і музична пауза.
Виконання української народної пісні «Ой єсть в лісі калина» з танцювальними рухами під музичний супровід.
Робота з букварем.
1. Читання слів (с.48).
2. Опрацювання речень, поданих друкованим шрифтом (с. 48),
3. Читання речень, поданих рукописним шрифтом. Доповнення пропущених слів (с. 48).
Активні діти одержують гілочки калини.
Бесіда за змістом малюнка (с. 48-49).
1. Кого ви бачите на малюнку?
2. Дайте імена дівчаткам?
3. Що тримає дівчинка в руці?
4. Які квіти ростуть на лузі?
5. Що роблять ластівки? (Літають, співають, радіють літечку).
6. Хто сів на квіточку?
7. Чим милується друга дівчинка?
Опрацювання тексту «Калина» ( с.49):
. читання тексту вчителем;
. читання тексту учнями пошепки;
. читання «ланцюжком».
Коло хати калина. (Біля вікна).
На калині вінок.( Квіти).
В Маринки вінок.( В Оксанки).
Активні діти одержують гілочку калини.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Гра «Живе речення».
До дошки виходять 4 учні. Кожен з них одержує картку зі словом. Діти повинні стати в такому порядку , щоб зі слів утворилося речення.
Слова: Микола, ніс, мамі, маки, Оксана , несе, мамі, калину.
Бесіда.
- Як ви думаєте, діти, чи можна зривати квіти?
Звичайно ж, ні. Ви не зможете милуватися їх красою, бо вони загинуть.
Не рвіть квіток, не убивайте,
Життя одне – не віднімайте.
Воно дано їм, як і нам,
Радіти сонцю і вітрам.
V. Підсумок уроку.
З отриманих на уроці гілочок учні з вчителем сплітають пишний калиновий вінок.
Читання: В. Сухомлинський «Я хочу сказати своє слово»
Екологія: Цілісність світу природи
ТЕМА: Природа - наш спільний дім
МЕТА: Активізувати і розширити знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника В.О. Сухомлинського; дати знання про те, що жива і нежива природа тісно пов'язані; формувати розуміння, що здоров»я людини пов'язане з добрим станом довкілля; розвивати вміння знаходити в тексті описи, міркування, удосконалювати вміння творчо працювати над текстом; вміти добирати слова для передачі краси природи; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уміння помічати та простежувати причинно - наслідкові зв'язки; вміти мислити, творити серед природи; розширити систему екологічного виховання молодших школярів; виховувати любов до різного слова розвивати зв'язки мовлення і читацькі навички; виховувати любов, бережливе ставлення до природи та екологічну культуру школярів.
Засоби:
Предмети: портрет В. Сухомлинського, виставка оповідань письменника для дітей; виставка дитячих малюнків за творами письменника; картки для розширення поля читання; мультимедійна дошка, мікрофон.
І. Організація класу. Привітання гостей
Діти, сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості - це свято. То ж давайте наш урок проведемо святково і подаруємо нашим гостям таке відчуття.
Учні: Доброго дня! Мовим за звичаєм.
Доброго дня! Всім ми зичимо.
Щастя й здоров»я Вам кожної днини.
Миру і злагоди в Вашій родині.
Вчитель: Спочатку дозволимо сісти дівчаткам, тоді хлопчикам. Спочатку краса, тоді сила.
Вчитель: Ось почули ми дзвінок.
Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався -
До уроку приготувався.
Тож девіз тепер згадаймо.
І урок вже починаймо.
Девіз (хором) Красиво читаємо
Чітко розповідаємо
Мову свою розвиваємо.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Діти, протягом тижня ми спостерігали за станом неба. Яке воно, весняне небо?
(Проект синоптиків - складання на дошці діаграми Вена)
Весняне небо надихнуло нас на роботу. Тож за діло! Весною природа оживає, все навкруги розквітає. Восени ми з вами посадили маленьку яблуньку (фото). А сьогодні на уроці допоможемо нашій яблуньці одягти весняне вбрання. За кожну правильну відповідь, за кожне виконане завдання ви берете яблуневу квіточку.
Критерії оцінювання
Відповідь творчого характеру (дослідницька, презентація) - велика квітка
Відповідь змістовна, повна - маленька квіточка
Відповідь неточна, неповна, з помилками - пуп»янок квітки
В кінці уроку ми підрахуємо к-сть квіток у кожного. То ж до справи!
Хто з українських письменників розкрив нам таємниці природи, своїми творами вчить нас, що «Природа - наш спільний дім» (В.О. Сухомлинський)
То ж пропоную вам згадати оповідання В. Сухомлинського і перевірити свої знання за допомогою гри «Збери назви оповідань» Працюємо групами, критерії оцінювання на листку. Перевірка - взаємовідвідування групами.
Гра «Мікрофон»
Який твір В. Сухомлинського найбільше сподобався і чому?
ІІІ. Практична робота учнів, спрямована на усвідомлення вивченого
1. Припущення дітей
Про що б ви хотіли сьогодні дізнатися з нового твору В.Сухомлинського. Щоб дізнатися з яким твором ми сьогодні познайомимось, згадаймо з яким розділом ми зараз працюємо?
2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Сьогодні ми з вами опрацюємо твір В.Сухомлинського «Я хочу сказати своє слово»
3. Передбачення
Якщо текст має таку назву, про що може розповідатися в ньому?
Що ви очікуєте від уроку?
ІV. Робота з текстом
1. Читання оповідання вчителем.
Де і коли відбувається подія, описана в оповіданні?
Як звали вчительку?
В який клас ходили діти?
В яку пору року повела Катерина Іванівна дітей в поле?
Що вчилися робити діти?
2. Словникова робота.
3. Повторне читання оповідання «мовчки»
Визначте тип тексту:
Основні частини тексту
4. Читання оповідання вголос (завдання в групах)
Знайдіть і прочитайте:
Зачин
Основну частину
Кінцівку
5. Виберіть правильний заголовок до кожної частини
Фізкультхвилинка
(за віршем А.Костецького «Проста арифметика»)
6. Вибіркове читання
Знайдіть і прочитайте опис осіннього ранку.
Які слова з цього опису передають спокій, сум?
Яке завдання поставила учителька дітям?
Як поставилися до завдання діти?
7. Перевірка розуміння прочитаного
Чи можна сказати, що вчителька була задоволена відповідями дітей? Поясніть свою думку.
Хто із школярів добрав найвлучніше слово?
Яким Валя побачила небо?
Який у неї був настрій?
Яким діти побачили небо після Валиних слів?
А чому небо восени сумне, зажурене?
Прочитайте останній абзац
Як ви розумієте його зміст?
В прямому чи переносному значенні вжиті виділені слова?
Чому автор вжив слова в переносному значенні?
8. Робота з малюнком
Доберіть речення з тексту до малюнка
V. Закріплення вивченого
1. Творча робота з тестом
Змініть пору року в тих частинах оповідання, де це доречно
Яке оповідання вам більше сподобалося, чому?
Домашнє завдання.
1. Пофантазуйте і намалюйте своє весняне небо
2. Порівняльна характеристика неба восени і весною
Що спільного в небі в ці пори року?
3. Рольова гра «Репортер»
Зараз проведемо інтерв'ю (репортаж) «Яким хочуть бачити небо мешканці нашого краю?»
Мешканець: Я, мешканець міста Запоріжжя, хочу, щоб всі запоріжці дихали свіжим повітрям, щоб ніхто не хворів на рак і туберкульоз і щоб над нашим містом було завжди прозоре, усміхнене небо.
Хлопчик: Я хочу, щоб небо було світлим і прозорим, щоб більше було сонячних днів, тоді щодня влітку можна купатися і загоряти.
Дівчинка: Я хочу бачити небо блакитним і в ньому блакитних, а не сірих журавлів і щоб ми всі жили в мирі і злагоді.
Фермер: А я, як фермер, хочу, щоб небо було лагідним, щедрим, щоб дарувало багато сонця і дощів на пшеничні поля, щоб наш народ був багатим і заможним.
Наші екологи хочуть сказати своє слово: Проект екологів
Проект ботаніків
VІ. Рефлексія
- Підійшов час доглянути за нашим деревом. Порахуйте, скільки квіточок отримав кожен з вас (підраховують).
Поясніть, за що ви отримали квітку і яка квітка для вас найголовніша? (використовують критерії якісного читання)
- Діти, що, на вашу думку, ви не змогли виконати на уроці? Які завдання ви залишаєте на наступний урок?
Чи підтвердилися ваші сподівання від уроку?
Продовжить думку: «На уроці я: - дізнався...
- зрозумів...
- вчився...
- я хотів би...
Діти: - Ми хочемо сказати своє слово!
Пісні: «Запорізький вальс», «Гімн школи»
Урок в 1 класі на тему: Корисні та шкідливі звички.
Практична робота: «Вибір корисних для здоров’я продуктів»
Мета: ознайомити учнів зі звичками, які сприяють зміцненню здоров’я і такими, що завдають шкоди здоров’ю людині. Формувати в учнів уявлення про згубний вплив шкідливих звичок на дитячий організм, розвивати вміння відстоювати власні переконання, оцінювати свої вчинки та приймати рішення відповідно до ситуації. Учити учнів правильно харчуватися ; закріплювати знання про раціональні страви українців; розвивати вміння робити правильний вибір продуктів. Виховувати турботливе ставлення до свого здоров’я, здатність протидіяти пропозиціям щодо куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин. Бажання наслідувати корисні звичаї, виховувати естетичний смак.
Обладнання:підручник для 1 класу, робочий зошит, сигнальні картки: зелена «корисна», червона – «шкідливо»; прислів’я про здоров’я, уявний мікрофон. Ілюстративний матеріал до теми: малюнки, таблиця, ілюстрації що відображають поведінку дітей із корисними та шкідливими звичками.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ЕПІГРАФ ДО УРОКУ. «Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, що народжують енергію для подолання труднощів».
В. Сухомлинський.
Хід уроку
І . Організація класу до уроку.
ІІ. Актуалізація знань учнів. Що таке корисні і шкідливі звички? Корисні звички – це такі звички, на які не треба витрачати свій час, а шкідливі звички – наносять шкоду здоров’ю.
Створення емоційного настрою учнів. Налаштування на співпрацю вчителя та учнів.
Психоформула. Якій у вас настрій? Передайте виразом обличчя. Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм із товаришами. З виду обличчя, я бачу, що все гаразд , і загальний ваш настрій можна показати так : ( обличчя людини , яка має хороший настрій).
Привітання.
Треба всім нам привітатись:
- Добрий день
Дружно весело сказати:
Вліво, вправо - повернемось,
Туди – сюди усміхнемось
Добрий, добрий , добрий день!
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні у нас урок незвичайний, але я сподіваюсь , що він для вас буде цікавим. Ви на цьому уроці будете працювати колективно, у парах. Використовуватимемо цікаві вправи.
Загадка.
Не золото, а найдорожче. ( здоров’я)
Прислів’я
Все добре переймай, а злого – уникай.
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Гра «Корисно –шкідливо». Якщо корисно – говорити «так», якщо шкідливо – говорити «ні».
1. Вітатися при зустрічі.
2. Брати до рота ігристі предмети.
3. Допомагати слабшим, маленьким дітям.
4. Виконувати ранкову зарядку.
5. Смоктати палець.
6. Доглядати за одягом, взуттям.
7. Дотримуватися режиму дня.
8. Гризти нігті.
9. Колупатись у носі.
10. Говорити неправду.
11. Довго сидіти біля телевізору.
12. Курити, пити алкогольні напої.
13. Говорити правду.
Які корисні звички ви запам’ятали?
Які шкідливі звички ви запам’ятали?
Шкідливі звички вам не друзі – це постійне недотримання правил гігієни, паління цигарок, вживання спиртних напоїв, наркотичних речовин.
Сьогодні ми відправимось в казкову країну «Здоров'янськ»
Міст у ній хоч не багато,
Проте дружать там завзято
Усі мешканці казкові.
Вони , діти , і вам знайомі.
Ось перша зупинка. Це місто «Вітамінне». Здогадайтесь хто тут живе, відгадавши загадки.
У дівчинки Маринки на голові хустинка,
Хто хусточку знімає – той сльози проливає.
(Цибуля)
Сховалась Марічка , в підземній коморі,
І тільки косички лишились на дворі.
(Морква)
Він солодкий, він гіркий,
Здогадались, хто такий.
(Перець)
-А як назвати одним словом : перець, морква та цибуля?
Чому потрібно їсти багато овочів та фруктів? Якщо організму не вистачає вітамінів, людина хворіє.
Гра « Овоч чи фрукт» Учитель називає овочі чи фрукти , а діти впізнають.
Учні розповідають про вітамін А , В, С, Д.
Практична робота : вибір корисних для здоров’я продуктів. На дошці прикріплені малюнки із зображенням продуктів та напоїв : шоколад, молоко, яйця, зелень,торт, сік, чіпси, хліб, морква, горіхи, морозиво, кока-кола. Оберіть корисні продукти, поясніть свій вибір. Є корисні продукти, а є не дуже корисні продукти харчування, і навіть шкідливі для здоров’я.
Висновок: Корисно вживати овочі, фрукти, каші, соки, яйця, рибу, молочні продукти. Вони дають організму силу та енергію.
-А звідки беруться вітаміни?
З корисних продуктів : овочів та фруктів.
Кожна країна має свої традиції харчування. Що ж полюбляють українці? Спробуйте відгадати ці страви.
1.Популярна в Україні рідка страва, що вариться з буряків, капусти, моркви, картоплі. ( борщ)
2. Борошняний виріб у формі півмісяця із начинкою картоплі, капусти, ягід. (вареники)
3. Закручена в листки капусти начинка . (голубці)
Робота в група. Гра «Зваримо борщик» Клас об’єднується в пари . Кожній парі дається конверт з малюнками різних овочів та фруктів. Треба вибрати для борща продукти. Вибирається шеф-кухар. Він буде виступати від групи. На дошці паперові каструлі. «Шеф – кухар» викладає продукти в каструлю.
Висновок : Борщ – дуже корисна страва, бо готується з продуктів (овочів) , багатих на вітаміни.
Для чого людині потрібна їжа? Яку їжу ми вважаємо корисною? Що може статися, якщо недоїдати або переїдати?( людина буде хворіти)
Щоб бути здоровими, вживайте тільки корисну їжу! Будьте здоровими!
Діти , ми з вами потрапили до міста «Лінтяйськ». Мешканці цього міста перестали слідкувати за собою. Перестали вмиватися, робити зарядку, слідкувати за своїм одягом, стали часто запізнюватись до школи. Їм стало соромно за свою поведінку і просять нас скласти правила, щоб завжди бути здоровими і мати гарний вигляд, ці правила повинні виконувати щодня.
Як прокинувся вставай, ліні волі… ( не давай.)
Квіточку роса умила, а тебе умиє… (мило)
В школі , в класі - не брудни, сміття бачиш… (підніми)
І дивись не барись, в школу швидко, швидко …(мчись)
Не носи в кишені жуйки , крейду, сірники , а носи … (носовички)
Будь охайним завжди сам, уникай дірок і …(плям)
Наступне місто «Спортивне». В цьому місті живуть люди, які дуже полюбляють займатися спортом, грати в різні рухливі ігри. Розгляд ілюстрації про спорт. В які ігри любити грати на уроках фізкультури?
Місто» Шкідливих звичок»
Розповідь учителя. Життя і здоров’я людини залежать від самої людини. Від того , якій настрій, які бажання, яка поведінка людини, залежить її самопочуття, здоров’я. Якщо людина доброзичлива і шаноблива до інших, то позитивні емоції наповнюють її добром і здоров’ям. Дуже часто людина робить якісь вчинки, не задумуючись над ними, тому що вони увійшли у звичку.
Діти говорять слова про корисні звички .
Гра «Уявний мікрофон»
У кожному місці , на вулиці, у парках, на зупинках – можна зустріти курців.
Для здоров’я він шкідливий
Тютюновий дим незримий.
А його син – нікотин
Страшний жах – номер один.
Нікотин – ворог здоров’я .
Прислів’я про здоров’я. Говорять діти. Гра «Мікрофон»
Здоров’я - всьому голову.
Здоровий не знає , який він багатий.
Без здоров’я нема щастя.
Найбільше багатство – це здоров’я.
Чиста вода – для хвороби біда.
Ходи більше - поживеш довше.
Робота з підручником. Які бувають звички? Які звички потрібно виховувати у себе? Чого треба уникати, щоб не мати шкідливих звичок?
Робота в зошиті. На малюнку познач, зеленим кольором - кружечок,біля тієї дитини , яка повила себе правильно на пропозицію закурити. Що ти зробиш , якщо поряд с тобою хтось закурив? Що то за знаки? ( курити, пити заборонено)
Розглянути табличку «Здорова людина , хвора людина.»
Здорова людина.
Щаслива.
Добра
Весела
Усміхнена
Привітна
Працьовита
Хвора людина.
Зла
Сердита
Похмура
Сумна
Плаксива
Втомлена
V .Узагальнення та систематизація знань. Тестування «Вчися приймати рішення, корисні для здоров’я»
Тютюновий дим шкідливий для здоров’я курців і тих , хто перебуває поруч. Вдихання диму тими, хто не курить, називається пасивним курінням . Оцініть ситуації та оберіть варіант , який допоможе уникати пасивного куріння.
1. Ви з друзями сидите на лавочці у своєму дворі. Поруч сів дорослий чоловік із цигаркою. Ви :
А) продовжити сидіти на цій лавочці;
Б) підете і інше місце, адже двір великий;
2. Ви з друзями збираєтесь їхати ліфтом, але в кабіні стоїть людина з цигаркою. Ви:
А) зайдете в ліфт;
Б) підете сходами, це корисно для здоров’я.
3.Ви з батьками зайшли до кав’ярні. В одній залі висить знак «куріння заборонено» . Ти:
А) запропонуєш сісти там, де цього знака немає;
Б) сядеш там,де він є.
Вправа « Небезпечна кулька» . На вас налетів вітер і приніс хмарку шкідливих речовин. (куріння, алкоголь, наркотики)
Підкидаю кульку, захищайтесь. Що ви відчули, коли кулька приближалась до вас.? Гра « Займи власну позицію»
Табличка « Згоден» Пробувати наркотики -заборонено.
Табличка « Не згоден» . Пробувати наркотики, алкогольні напої, продаж тютюнових виробів збільшити.
У чому полягає шкідливість куріння і алкоголю на здоров’я людини?
Який ви будете чинити опір, якщо вам запропонують закурити, випити алкогольний напій?
Яким є ваше ставлення до паління, вживання алкогольних напоїв?
Пам’ятка для учнів. Як зберегти і зміцнити своє здоров’я.
Дотримуватись режиму дня.
Ранок починати з зарядки .
Загартовувати свій організм.
Правильно харчуватись.
Займатися спортом, більше рухатись.
Стежити за своєю поставою.
Уникати пасивного куріння.
Більше посміхатися, менше сваритися.
Приймати життя із радістю.
VІ. Підсумок уроку. Які бувають звички? Наведіть приклади. Як слід дбати про своє здоров’я?
Здоров’я – джерело життя
Мета: розкрити поняття «здоров’я», визначити фактори, що впливають на здоров’я, показати значення здоров’я у житті кожної людини, важливість бережливого ставлення до свого життя і здоров’я.
Обладнання: ватман, маркери, пазли зі словами, аркуші білого паперу, паперові хмарки, паперові метелики, паперове сонце, плакати до вправ «Очікування», «Фактори впливу н здоров’я», плакат з визначенням поняття «здоров’я», скотч, ножиці, дошка.
Тривалість заняття: 1 година.
Хід заняття
Вітання (5 хв.)
Мета: налаштувати учасників на роботу.
Обладнання: папір, фломастери.
Хід вправи
Учасникам пропонується намалювати на папері три речі, які роблять їх щасливими. Далі по колу кожен презентує свої малюнки. Малюнки вішаються на дошку.
Обговорення:
Чи виникли у вас складності під час виконання вправи?
Які емоції ви відчули?
Очікування (5 хв.)
Мета: визначити очікування учасників від заняття.
Обладнання: плакат з квітковим полем, паперові метелики.
Учасники записують на метеликах, що вони очікують від заняття. Далі кожен по черзі проговорює написане та наклеює метеликів на ліву частину плакату.
Повторення правил роботи групи (3 хв)
Мета: підтримка дисципліни, активізація учасників.
Вправа «Пазл» (5 хв.)
Мета: налаштувати учасників на роботу, згуртувати, ознайомити з темою заняття.
Обладнання: картки трьох кольорів, конверти з розрізаними словами («Здоров’я», «джерело», «життя»)
Учасники об’єднуються у три групи за кольором карток, кожна група отримує конверт. Кожна група повинна скласти пазли, щоб можна було прочитати слова. Далі з отриманих слів всі разом утворюють речення, яке є темою заняття.
Обговорення:
Чи згодні ви з тим, що здоров’я – це джерело життя?
Чому ви так думаєте?
Вправа «Сонце» (5 хв.)
Мета: визначити поняття «Здоров’я»
Обладнання: плакат з сонцем з написом «Здоров’я».
Учасники обговорюють, що являє собою здоров’я, варіанти думок записують на променях сонця.
Інформаційне повідомлення (5 хв.)
Сучасна наука налічує близько 300 визначень поняття «здоров’я», але, на жаль, більшість із них розглядає здоров’я як протилежність хворобі. Сьогодні багато вчених і лікарів користуються визначенням здоров’я, яке у 1949 р. затвердила Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ): «Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад» (ВООЗ, 1948).
Тренер вивішує плакат з визначенням.
Водночас здоров’я є найвищою цінністю людини. Але, на жаль, багато людей починають розуміти цінність здоров’я, втративши його. Не випадково в усіх вітаннях до свят, дня народження, з приводу інших подій ми один одному бажаємо здоров’я і щастя. Ці два поняття нерозривно взаємопов’язані. Адже без здоров’я не може бути щасливого життя. Вже стало звичним, що молоді люди мало замислюються про цінність здоров’я, не шанують і не піклуються про нього, оскільки воно в них є. Тіло і органи безвідмовно працюють, і часто ви навіть не уявляєте, як може бути інакше.
Фактори впливу на здоров’я (10 хв.)
Мета: визначити чинники, від яких залежить здоров’я людини, показати значення способу життя для збереження здоров’я.
Обладнання: паперові хмарки
Кожен учасник отримує паперову хмарку, на якій повинен написати, що, на його думку, найбільше впливає на здоров’я людей. Далі хмарки розташовуються на плакаті «Сонце».
Обговорення:
Яких факторів ви вказали найбільше?
Слово тренера.
У результаті численних досліджень учені дійшли висновку, що серед чинників, від яких залежить здоров’я людини, котра проживає в цивілізованій країні в умовах миру, за відсутності природних катаклізмів (землетруси, повені, посухи), приблизно 20-22 % припадає на екологічні й соціальні чинники, 20-22 %- на спадковість і генетичні порушення, 8-10 % – на розвиток медицини і якість медичного обслуговування та охорони здоров’я, а близько 50 % припадає наспосіб життя людини, на її ставлення до власного здоров’я.
Вішається плакат:
плакат
Обговорення:
На які з цих факторів може впливати людина, а на які – ні?
Вправа «Мої помилки» (10 хв.)
Мета: формувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Обладнання: аркуші паперу.
Учасники отримують аркуші паперу. Тренер пропонує пригадати ситуації, коли учасники недбало ставились до свого здоров’я. Далі учасники згинають листочки навпіл, у лівій колонці вони записують свої негативні дії по відношенню до власного здоров’я. У правій колонці пропонується записати шляхи вирішення проблеми (виправлення здоров’я).
Обговорення:
Що ви відчували, коли виконували цю вправу?
Що було легшим: псувати здоров’я чи шукати шляхи його виправлення?
Чи вдалось вам знайти можливості для відшкодування всіх втрат?
Чи завжди ми можемо відновити те, що втратили?
Підведення підсумків (4 хв.)
Що нового ви сьогодні дізнались?
Що вам найбільше сподобалось?
Тренер підводить до висновку, що всі наші дії призводять до певних наслідків, але не все ми можемо потім відновити, тому здоров’я треба цінувати і берегти.
Робота над очікуваннями (3 хв.)
Учасники підходять до плакату, в кого очікування справдились, той переміщує метелика на праву частину плакату.
Гра «Полювання на лева» (5 хв.)
Мета: створити добрий настрій, зняти втому.
Учасники стають у коло один за одним. Психолог промовляє слова, які супроводжуються певними рухами, а всі учасники повторюють за ним:
– Ми йдемо полювати на лева! (Впевнений хід по колу.)
– Не боїмося ми нічого. (Заперечувальні рухи руками.)
– Ой, а це що? – Це болото! Чав! Чав! Чав! (Обережний хід з високо піднесеними колінами.)
– Ой, а це що? – Це море! Буль! Буль! Буль! (Рухи, що імітують плавання.)
Подолання шкільної тривожності п’ятикласників
– Ой, а це що? – Це поле! Туп! Туп! Туп! (Гучне тупотіння.)
– Ой, а це що! – Це дорога навпростець! (Впевнений хід.)
– Ой, а це хто такий великий? (Показують, який.) Такий пухнастий! (Показують рухами, ніби погладжуючи.)
– Ой, та це ж лев! (Показують, як злякалися. Далі рухи повторю-ються.)
– Побігли додому! Через поле! Туп, туп, туп!
– Через море! Буль, буль, буль!
– Через болото! Чав, чав, чав!
– Прибігли додому! Двері зачинили! Які ми молодці! (Показують жестами і мімікою.)
– Які ми хоробрі! (Показують мімікою.)
– Похвалимо себе! (Погладжують себе по голові)