Інтегрований урок-проект з використанням сучасних інноваційних методів та прийомів навчання. Використані інтерактивні методи: робота в групах, інноваційні методи:«Кластер», «Фішбоун», «Кроссенс», метод проектів, практичний (проведення експерименту), проблемно-пошукові, демонстраційні методи, методи релаксації, Stem – методи.
ДНЗ “Черкаський професійний автодорожній ліцей”
Інтегрований урок - проект
«Магнітне поле в природі і техніці»
/фізика та біологія/
Підготували: викладач фізики Вербицька С.І.
викладач біології Кикоть В.П.
Черкаси
Інтегрований урок - проект
/фізика та біологія/
Тема уроку: «Магнітне поле в природі і техніці»
Методична мета: методика проведення інтегрованого уроку з використанням сучасних інноваційних методів та прийомів навчання.
Навчальна мета: узагальнити й систематизувати знання по темі « Магнітне поле»; здійснити контроль знань учнів, формувати вміння порівнювати, узагальнювати, синтезувати вивчене; застосовувати знання на практиці; навчити застосовувати отримані знання для пояснення біологічних явищ; закріпити уміння і навики роботи з додатком Microsoft Office PowerPoint.
Розвиваюча мета: розвивати в учнів творчий потенціал, ініціативність, самостійність, комунікабельність, спонукати до творчого пізнання дійсності; удосконалювати вміння самостійно працювати з різними джерелами інформації, розвивати комунікативні компетенції.
Виховна мета: виховувати пізнавальний інтерес до вивчення фізики та біології, сприяти вдосконаленню навичок спілкування, формування культури спілкування; уміння оцінювати свою діяльність, здатність до дослідження; формувати компетенції саморозвитку й самоосвіти.
Тип уроку: інтегрований
Вид уроку: урок – проект
Форма проведення: дослідження
КМЗ уроку: мультимедійна система, презентація: «Магнітне поле в природі і техніці», музичні фрагменти для релаксації: «Магнітні поля», «Намагнічена вода», «Диво води», кластер «Магнітне поле. Дослід Ерстеда», кроссенс «Магнітне поле і живі організми»», фішбоун «Сила Лоренца», магніти, магнітна вода.
Методи та методичні прийоми: проблемно-пошукові, інтерактивні методи: «Кластер», «Фішбоун», «Кроссенс», метод проектів, ситуаційний метод, практичний (проведення експерименту), демонстраційні методи, методи релаксації, робота в групах, Stem – методи.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, розуміння місця біології та фізики в системі природничих наук, інформаційні, природничі компетенції.
Міжпредметні зв’язки: історія, фізика, електротехніка, біологія, будова автомобіля, спецтехнологія, інформатика, хімія, інформатика.
(На дошці карта аномального магнітного поля України) Учнівські столи розташовані для роботи в групах. На дошці епіграф: « Те, що ми знаємо,- обмежене, а те , чого не знаємо, - безмежне…» П’єр Лаплас
План
проведення уроку
I. Організаційний етап. Привітання, створення робочого настрою
I. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів (самостійна робота з використанням відео-карток з наступною самооцінкою знань)
ІV. Узагальнення і систематизація знань (захист проекту)
V. Оцінювання завдань. Оголошення переможців.
VІ. Підсумки уроку.
Хід уроку
Релакс «Магнітні поля».
Викладач. Доброго дня, шановні учні! Ви добре підготувались до уроку. Тож будьте організованими, уважними та активними. Гадаю, ви погодитеся зі мною: вміння говорити, формулювати власні думки, які вам доведеться сьогодні – це необхідні життєві навички для кожної людини. А тепер посміхніться, і саме цим смайликом, що на дошці /“Радість”/, ми хочемо передати і подарувати вам гарний настрій. Тож, до успіху!!!
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку/демонстрація слайдів презентації уроку, розповідь/
Викладач. Щойно ви прослухали музичний фрагмент, що перекликається з темою нашого уроку «Магнітні поля»/. І вам не важко здогадатись, якою буде тема нашого уроку. Це інтегрований урок - проект з фізики та біології на тему «Магнітне поле в природі та техніці». Ніхто не зможе заперечити той факт, що саме фізика пояснює первинний механізм біологічної дії магнітного поля, а біологія дає для фізики як найбільше перевірених біологічних фактів. Тож і очевидно, що наша співпраця над проектом буде успішною.
Викладач. Наша планета являє собою величезний магніт і все, що на ній народжується, розвивається в постійному магнітному полі. Магнітне поле Землі не залишається постійним, воно повільно змінюється з часом. Як же діють магнітні поля на живі істоти та на людину? Позитивна чи негативна ця дія, корисна чи шкідлива? Чому ж таке важливе значення має магнітне поле?
Проблемне питання: До чого може призвести зникнення магнітного поля Землі?
Саме знання з природничих наук біології та фізики допоможуть вам дослідити проблеми впливу магнетизму на все живе на Землі. Над виконанням нашого проекту працювали групи учнів: «історики», «фізики», «біологи», «хіміки». Тож сподіваємось на злагоджену співпрацю та результативність.
Викладач Спробуємо перевірити себе, що ви вже знаєте про магнітне поле. Розпочинаємо роботу в групах над тестами.
ІІI. Актуалізація опорних знань учнів з теми «Магнітне поле» /тестова перевірка «Перевір себе», релакс 2 «Магнітні поля»/
1. На малюнку позначені полюси магнітів і провідник, на який діє сила Ампера. Визначте напрямок струму в провіднику.
5.На малюнку показано положення магнітної стрілки між полюсами постійного магніту. Що можна сказати про полюси А і Б магнітів?
6.Укажіть у якому випадку сила Ампера, що діє на провідник зі струмом,який знаходиться між полюсами магніту,спрямована на нас. Точка у перерізі провідника позначає, що струм тече до нас, перехрестя – від нас
7. Хто відкрив явище електромагнітної індукції?
8. Прямий (штабовий) постійний магніт посередині розрізали на два шматки. Що отримали?
9. Яка речовина не належить до феромагнетиків?
10. Магнітне поле електромагніту посилиться, якщо:
11. Індукційний струму котушці із замкнутими кінцями тече, коли:
12. Як називається рухома частина генератора,що являє собою магніт?
|
|
IV. Захист проектів /Кожна група презентує повідомлення за обраною темою/.
Тематичні питання проекту:
Група біологи Кросcенс до теми «Магнітне поле і живі організми»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь
на місцевості. Це відчуття розглядається як пояснення феномену біонавігації у безхребетних та комах, а також як засіб розвитку в тварин орієнтування у регіональних екосистемах.
4 . STEM-компонент (формування практичних вмінь та навичок)
Викладач. Учні заздалегідь отримали завдання на уроці хімії та біології та виконали практичні завдання:
Що таке магнітна вода та які вона має властивості ?
Група хіміки «Одержання намагніченої води» /релакс3 «Намагнічена вода» Приготувати намагнічену воду зовсім просто. Легко намагнітити воду можна використовуючи прості пристосування – постійні магніти з індукцією В = 150-200 мТл. Краще всього для намагнічування води підходять плоскі квадратні або круглі магніти діаметром 40-50 мм і товщиною 8-10 мм. Такий магніт має з одного плоскою боку полюс N (північний) і з іншого – полюс S (південний). Ми отримали 3 склянки з водою: північна, південна і змішана. Якщо магніт на кришці склянки при намагнічуванні води лежав південним полюсом донизу-вийшла «Північна вода», а якщо магніт на склянці лежав північним полюсом донизу-вийшла «Південна вода».
Вода має пам’ять і залишиться намагніченою. Достатнім часом намагнічення вважається період від 12 до 24 годин. Можна постійно тримати ємність на магніті, доливаючи туди воду. Ні в якому разі не опускати магніти у воду, тільки тримати магніт з зовнішньої сторони ємності! Група біологи «Вплив намагніченої води на ріст цибулі»Метою нашого дослідження було визначення впливу намагніченої води на ріст цибулі. Для дослідження ми взяли дві цибулини, помістили їх в дві склянки з водою. В одній склянці була намагнічена вода, а в другій проточна вода. Протягом деякого часу ми спостерігали за ростом та розвитком цибулин. Через тиждень спостережень, ми отримали результат, який представлений на даному малюнку. Намагнічена вода: поява коренів – через 4 дні, поява паростків – через 6 днів Звичайна вода: поява коренів – через 6 днів, поява паростків – через 8 днів
Група біологи Вплив намагніченої води на організм людини» /релакс 4”Диво природи” / «Північна вода» виявляє седативний (розслаблюючий) вплив на тіло людини. «Південна вода» надає, навпаки, напружуючий (тонізуючий) вплив. Однак, найчастіше використовується «змішана» вода, яка підвищує рівень життєвої енергії і зміцнює організм, тому може бути використана навіть здоровими людьми. Звичайна доза для прийому становить 250 мл. намагніченої «змішаної» води від 6 до 10 разів на добу (для дорослої людини середньої статури). Починати з 3-х склянок. Поступово збільшуючи до тієї, яку можна випити без насильства над собою. Бажано випивати одну склянку намагніченої води кімнатної температури відразу після пробудження, до сніданку. При найменших підозрах на запальний процес в організмі слід застосовувати курсом «північну» воду. При сильної втоми – «південну». Молекули намагніченої води, всмоктуючись в кишечнику, проникають у загальний кровотік і лімфотік. Розтікаючись потім по всьому капілярному руслу організму, вони потраплять в клітини всіх тканин, у тому числі і мають патологічні прояви. Ці молекули володіють підвищеним потенціалом магнітної енергії в порівнянні з молекулами води, яка не намагнічена.
Викладач. А зараз оголошується «Магнітна зупинка”. Кожна група приготувала по два запитання. Відповідати можуть всі бажаючі. Група хіміки
(Щоб не спотворювати магнітного поля Землі. Стальні кораблі будуть робити перешкоди для спостереження тому, що сталь намагнічується бо є феромагнетиком, а дерево, латунь і бронза – ні)
( Тому, що фарба на купюрі містить солі заліза)
Група фізики
(Різкі удари аж ніяк не сприяють намагнічуванню, а навпаки, попередньо намагнічені мечі після бою розмагнічуються)
(тому, що цвяхи притягнуті одним полюсом, мають однойменні полюси) Група біологи
На Півдні випаде сніг. Температура кардинально зміниться , особливо взимку. На термометрі показники будуть показувати від’ємні числа. Деякі річки, моря та навіть океани заледеніють. На півночі більше ніколи не випаде сніг, хіба , що в горах, на верхівках цілий рік буде панувати гаряче та жарке літо. Можливо будуть засухи в деяких районах.. З’являться нові магнітні аномалії.
(Рука нічого не відчуватиме, бо магнітні сили, мов невидимі нитки, проходитимуть через неї. А металеві цвяхи їх відчуватимуть і реагують відповідно, демонструючи напрям магнітних сил. Ймовірно, що й людина повинна відчувати на собі дію магнітних сил). Викладач. Ви багато цікавого дізналися про магнітне поле, спробуємо ж повернутися до проблеми нашого уроку. Давайте поміркуємо, чи готові ви дати відповідь на проблемне питання? Пригадуємо його. Проблемне питання: Що буде, якщо зникне магнітне поле Землі? Для цього групам пропонується схема фішбоун /графічне зображення риб’ячої кістки/. Фішбоун До чого може призвести зникнення магнітного поля Землі? Відповіді
Висновок. Магнітне поле Землі - своєрідний щит, що оберігає нас і весь органічний світ.
Викладач. Переполюсовка) магнітних полюсів Землі неодноразово відбувалися в минулому. Зазвичай це супроводжувалося короткочасним зникненням магнітосфери. Для біосфери Землі це означає витончення озонового шару і зникнення захисту від сонячного вітру і космічної радіації. Якщо «переполюсовка» завершиться швидко, життя на нашій планеті може зберегтися, але якщо Земля залишиться без магнітного поля на кілька тижнів, це означатиме загибель усього живого від сонячного вітру і космічної
радіації, але це можливо тільки при "жорсткому" варіанті, коли магнітне полі зникне протягом декількох тижнів.
Викладач. Деякі вчені припускають, що магнітні полюси Землі будуть поступово зміщуватися (так званий "м'який варіант"). Існує версія про те, що переполюсовка призведе до зміщення полюсів на екватор. Зсув магнітних полюсів Землі було зареєстровано ще в 1885 році. З тих пір південний магнітний полюс змістився на 900 кілометрів убік Індійського океану, а північний магнітний полюс - у бік Східно - Сибірської магнітної аномалії. Швидкість дрейфу полюсів в даний час складає близько 60 кілометрів на рік, чого ніколи раніше не спостерігалося. V. Рефлексія. Викладач. Спробуйте по ланцюжку оцінити свою активність на уроці, корисність і цікавість засвоєного матеріалу.
V. Оцінювання уроку. VІ. Підсумки уроку Викладач. Один мудрець сказав: «Дві людини, які обмінялися золотими монетами, не стали багатшими. Але, якщо вони обмінялися думками, то кожен з них стає вдвоє багатшим» Викладач. Ця істина – проста, але зміст її глибокий. Адже, обмінюючись сьогодні думками, ідеями, знаннями, ви стали багатшими інтелектуально, ви розвивали свої здібності.
VІІ. Домашнє завдання: виконати дослідження на тему «Електромагнітні поля комп’ютера та наслідки впливу на організм людини” Магнітотерапія. /муз. Шопена/ Викладач. А зараз запрошуємо всіх бажаючих на короткий сеанс магнітотерапії - лікування магнітною водою. Потрібно прийняти магнітну воду всередину і приставити магніт до хворого місця, наприклад до серця. Таким чином, вода не буде розноситися по всьому організму, а буде примагнічена до хворого місця і буде лікувати безпосередньо його.
|
|