Використовуючи новітні методики навчання, я провела інтегрований (інформатика та українська література) урок на тему «Тарас Шевченко в гостях у інформатики» в рамках святкування дня народження Кобзаря. Під час уроку закріпили вміння учнів грамотно використовувати отримані знання на уроках інформатики при вивченні теми «Текстовий процесор» для збору та опрацювання матеріалу з української літератури. Попередньо учні отримали завдання знайти в Інтернеті цікаву інформацію про невідомого досі Тараса Шевченка з метою заохочення до самостійної дослідницької діяльності під час розв’язання практично-пошукових завдань з інформатики та української літератури. Під час уроку учні можуть розвивати усне зв’язне мовлення, логічне мислення, фантазію, творчість.
Вчитель: Івасенко Олександра Степанівна
Анотація
Використовуючи новітні методики навчання, я провела інтегрований (інформатика та українська література) урок на тему «Тарас Шевченко в гостях у інформатики» в рамках святкування дня народження Кобзаря.
Під час уроку закріпили вміння учнів грамотно використовувати отримані знання на уроках інформатики при вивченні теми «Текстовий процесор» для збору та опрацювання матеріалу з української літератури. Попередньо учні отримали завдання знайти в Інтернеті цікаву інформацію про невідомого досі Тараса Шевченка з метою заохочення до самостійної дослідницької діяльності під час розв’язання практично-пошукових завдань з інформатики та української літератури. Під час уроку учні розвивали усне зв’язне мовлення, логічне мислення, фантазію, творчість.
Тема: |
Форматування тексту засобами програми Word. |
Мета уроку: |
|
перевірити навчити
|
- знання учнів з теми «Введення і редагування тексту»; - форматувати текст засобами програми Word;
|
розвивати |
- практичні навички роботи з ПК;
|
виховувати |
любов до поезії Т.Г.Шевченка. |
Тип уроку: |
інтегрований.
|
Форма проведення: |
Міні-лекція, практична робота |
Засоби навчання: |
. |
Технічні засоби навчання:
|
|
Оформлення класу та дошки: портрети Т.Г.Шевченка, Кобзар
План уроку
Обладнання: портрет Тараса Шевченка; комп’ютери, проектор, екран.
Шевченко. Ще один крок до майбутнього
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя.
2. Оголошення теми та мети уроку.
Вчитель української літератури. Наш сьогоднішній урок - незвичайний. Ми поведемо задушевну розмову про велику людину, великого українця, батька української нації Тараса Григоровича Шевченка. Тема нашого уроку: «Тарас Шевченко в гостях у інформатики».
Вчитель інформатики. В пошуковій системі на запит Тарас Григорович Шевченко я отримала близько 242 тисяч результатів. Що це означає? (відповідь учнів)
Вчитель української літератури. Саме тому епіграфом нашого уроку стали слова: «Шевченко – ще один крок до майбутнього». Такими словами рясніють засоби масової інформації. Саме цього року зросла зацікавленість в суспільстві життям і творчістю великого Кобзаря, адже 2019 рік був роком святкування 205-річчя від дня народження Тараса Шевченка. Наше з вами завдання - здійснити велику пошукову роботу, яка б стала потрібною для вас, для ваших ровесників і для багатьох учнів нашої школи. Саме так ми можемо наблизитись до Великого Кобзаря у цей постювілейний рік. Ми повинні стати носіями і поширювачами Шевченкового слова, популяризаторами ідей славного поета нашої нації.
Багато матеріалів про Шевченка, його рукописи до цього часу залишаються недоступними не лише для читачів, а навіть для науковців через плинність часу, недовговічність паперу. Донині частина цих записів була лише фрагментарно опублікована у збірнику «Документи і матеріали про Тараса Шевченка».
ІІ. Формування вмінь і навичок.
Вчитель інформатики. Сьогодні завдяки Інтернету з цінними документами, що розповідають про творчість та життєвий шлях Кобзаря, можуть ознайомитися абсолютно всі. Це стало можливим через оцифровування старовинних документів, що дає змогу вмістити в експозицію гарні, якісні копії. Оцифровані документи є унікальними, адже оригінали зберігаються в єдиному примірнику. Документи зшиті, тому сканують їх на відстані.
Вчитель української літератури. Раніше такі матеріали, як метрична книга тисяча сімсот дев'яносто п'ятого року, постові відомості про караульну службу тощо, не можна було оглянути належним чином. Тому що до старих зшитих документів не дозволено торкатися і листати під час експонування. Нарешті, цю проблему вирішить віртуальний двійник.
Вчитель інформатики. За словами директора компанії «Електронні архіви України», при оцифруванні документів не змінювали їх першопочатковий тон. Навпаки – намагалися його зберегти, щоб передати дух часу. Була мінімальна постобробка: «обрізали» лише надто рвані краї документів, які заважали сприйняттю і прочитанню тексту.
Багато рукописних документів зберігається в архівах Національного музею Тараса Шевченка. Щоб потрапити у віртуальний музей Шевченка, на сайті музею достатньо натиснути на однойменний банер. При цьому можна скористатися будь-яким пристроєм: від мобільного телефону до комп’ютера.
Така віртуальна подорож дає нам можливість «реально» потрапити у будь яку залу музею, оглянути різні експозиції.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель української літератури.
Готуючись до уроку, ми спрямували свою діяльність у таких напрямках:
Вчитель інформатики. Для виконання індивідуальних завдань ви були об’єднані у 2 групи. Сьогодні ви презентуєте нам і однокласникам результати своєї роботи. Форма подачі знайденого і опрацьованого вами матеріалу – це буклети, повідомлення, презентації. Засоби для їх створення ми з вами вивчали на уроках інформатики.
Вчитель української літератури.
Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами,
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами.
Ви здогадались, що зараз ми здійснимо мандрівку до видатних Шевченкових місць. Слово групі дослідників.
Дослідники. Розпочинаємо віртуальну мандрівку до Шевченкових місць. (Представлення учнівських робіт. Буклети)
Фізкультхвилинка
Вільну маємо хвилинку –
Почнемо фізкультрозминку:
Зараз будемо совою:
Покрутімо головою,
Ще й покліпаєм очима
Та познизуєм плечима,
Наче пташка, політаймо,
Наче зайчик, пострибаймо.
Молодці усі ви, діти,
Та за парти час нам сісти!
Вчитель української літератури.
Я сьогодні Шевченка читаю,
Скільки мудрості в його рядках!
Мов на ангельських крилах літаю,
Як тримаю «Кобзар» у руках…
З-поміж безлічі книг, з якими має справу історія світової літератури, поодиноко виділяються ті, що ввібрали в себе науку віків і мають для народу значення заповітне. До таких належить «Кобзар», книга, яку народ український поставив на перше місце серед успадкованих з минулого національних духовних скарбів.
Учень. Дивовижна доля цієї книги. Поезії, що входять до неї, складались на тернистих дорогах поетового життя, писались то в мандрах, то в казематах, мережились при світлі білих ночей Півночі і в пісках закаспійських пустель, під самотнім сонцем вигнання. Книга формувалася поступово, рік за роком, формувало її саме поетове життя, і все найістотніше із цього життя, з великого життя українського кріпака Тараса Шевченка - від його юності й до останнього подиху,- ввібрав у себе цей класичних розмірів томик, збірник поезій, що його в хвилину творчого осяяння було найменовано «Кобзарем».
Учень. У 1840 р. вийшов дозвіл друкувати “Кобзар” - першу віршовану збірку 26-річного Шевченка. Це була подія величезного значення в історії самосвідомості українського народу. Для багатьох родин “Кобзар” став реліквією, яку передавали з покоління в покоління.
Вчитель інформатики. На відміну від звичайної книги, Інтернет дає нам можливість по-іншому читати «Кобзар». Ми швидко можемо знайти не лише твори, а й інформацію про них (час створення, тематику творів, історію написання, аналіз творів та інше). Тому зараз за комп’ютери сідають представники кожної групи. Завдання для вас – систематизувати знайдений попередньо в Інтернеті цікавий, унікальний матеріал про «Кобзар». Знайдену інформацію зберігаєте в Word документі на робочому столі, роздруковуєте її і озвучуєте.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Кожна людина, створюючи продукт своєї праці, намагається не тільки формально виконати роботу, а й надати своєму творінню привабливого вигляду, краси, неповторності. Створюючи текстовий документ, користувачі також повинні дбати про його зовнішній вигляд, про зручність його читання. Це досягається в процесі форматування об’єктів текстового документа.
Форматування здійснюється командою «Шрифт» з меню «Формат». При цьому на екрані з'явиться вікно «Шрифт», в якому можна встановити такі параметри:
(4 учні виконують завдання на комп’ютерах)
Вчитель української літератури.
І доки в римах Заповіту
Вогонь поезії не згас,
Той рух до сонця не спинити,
Бо зветься сонце це – Тарас.
Найбільше перекладений український літературний твір – «Заповіт» Шевченка. Його перекладали щонайменше 150-ма мовами народів світу. Слово групі дослідників.
Літератори. (Учні декламують «Заповіт» )
Учень. Цей неперевершений твір Шевченка гідний подиву, а його постать – пошани і вдячності. Шевченкове слово, написане любов’ю, прямує у наші душі, переходить державні кордони, бо має найвищу візу – візу генія.
Учень. Ми хочемо подарувати вам малесенькі книжечки, виготовлені власноруч. Ці книжечки – це «Заповіт» Шевченка різними мовами світу. Це часточки щирої всеосяжної любові поета кожному з вас, кожному у кого б’ється серце справжнього українця.
Вчитель інформатики. Послухаємо повідомлення учнів, які працювали за комп’ютерами. Вам слово.
(5 учнів читають свої повідомлення)
Вчитель української літератури.
Що за велет! Титан був та й годі!
Він життя нам пророчив нове.
І ходили чутки у народі,
Що не вмер він, а й досі живе…
Група журналістів.
(Повідомлення про пам’ятники Тарасу Шевченку у світі)
Учень. І ще цікава статистика про пам’ятники Шевченку.
-Найвищий у світі пам’ятник Шевченкові − 7 метрів − в Ковелі, що на Волині.
-А найвище місце на Землі, де встановлений монумент поетові – на піку Шевченка у Кабардино-Балкарії – 4200 метрів над рівнем моря.
-Немає пам’ятника Шевченкові в Африці, Німеччині, Великобританії, Естонії та Латвії.
-В Україні найбільше пам’ятників Шевченкові в Галичині (півтисячі), де Шевченко ніколи не був.
Вчитель української літератури.
У росяні вінки заплетені суцвіття
До ніг тобі, титане, кладемо.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
Тебе своїм сучасником звемо.
Україна – це особистості, які формують обличчя історії. Всього 47 років прожив Шевченко. Серед них – 24 перебував у кріпацтві, 10 – на засланнях, Практично всі інші – під жандармським наглядом. Проте все, що зробив Великий Кобзар назавжди залишає його серед живих, утверджує як геніального нашого сучасника – Великого українця.
Вчитель інформатики. Святкування 205-річчя з дня народження Шевченка ми почали вже тепер. Проходять літературні читання в освітніх закладах, біля пам’ятників Кобзареві, проходять тематичні вечори, проводиться багато міжнародних інтернет-проектів. З підбіркою відеоматеріалів вас познайомлять учні з групи репортерів.
Репортери. (Представлення учнівського фільму)
Вчитель української літератури. Пам'ять про генія вічна!
Міг би жити спокійно і мирно,
Малювати, складати вірші,
Тільки ж геній – це завжди безмірність,
І для нього всі рамки тісні.
Тарас Шевченко – національний поет українського народу. Тому кожен українець має свого Шевченка. Ще один геніальний українець, наш земляк, Іван Марчук представляє Шевченка по-своєму.
Вчитель інформатики. Група мистецтвознавців підготувала комп’ютерну презентацію про Шевченкіану Івана Марчука.
(Представлення учнівської презентації)
Вчитель української літератури. Кожен японець прагне піднятися на Фудзіяму. Кожен мусульманин має хоч раз відвідати Мекку. Кожен українець має побувати на Чернечій горі – на могилі Тараса Шевченка.
ІV. Підсумок, висновки та узагальнення.
Вчитель інформатики. На уроці ви показали свої вміння та навики користування Інтернетом, зокрема при пошуку і доборі необхідного матеріалу відповідно до теми та мети.
Вчитель української літератури.
Діти! Сьогодні наш урок закінчується, він обмежений шкільним дзвінком. А насправді це тільки початок нашої Шевченкіани. І саме ви, сучасне покоління, маєте доносити слово великого Кобзаря до учнів, у свої родини, для громадськості нашого краю, щоб пам’ятати, що Шевченко -- наш сучасник.
VІІ. Розвантажувальна хвилинка.
Для вас звучить пісня на слова Тараса Шевченка в інтерпретації сучасного гурту бандуристів «Бандур-бенд». (Перегляд відеоролика)
Вчитель інформатики. Нехай ці невеличкі буклети стануть для вас ще одним кроком до пізнання Шевченка.
V. Оцінювання.
1