Конспект уроку з української літератури у 6 класі на тему: "У світі фантазій і добра (Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки») "

Про матеріал
Використаний матеріал вчить дітей аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, виразно, емоційно виконувати ролі; розвивати уміння уявляти ситуацію, розуміти задум автора, формувати навички поведінки на сцені, перед широкою аудиторією; виховувати повагу до друзів-акторів, доброту, милосердя, уміння співпереживати.
Перегляд файлу

1

 

Тема. У світі фантазій і добра (Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки»)

Урок-інсценізація

 

Мета: вчити дітей аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, виразно, емоційно виконувати ролі; розвивати уміння уявляти ситуацію, розуміти задум автора, формувати навички поведінки на сцені, перед широкою аудиторією; виховувати повагу до друзів-акторів, доброту, милосердя, уміння співпереживати.

 

Обладнання: декорації для інсценізації, дитячі малюнки, технічні засоби, картки.

 

Хід уроку

 

                                                     Лякать людей артист не має права.

                                                     Зірвать виставу- то найбільший гріх.

                                                     Твоє страждання – особиста справа.

                                                     Твоє мистецтво – радощі для всіх.

                                                                                      Л. Костенко

I. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдання уроку.

Слово вчителя.

    Розповідаючи про своє бажання стати дитячим письменником, Всеволод Нестайко зазначив: "Всі болі розтоптаного війною мого дитинства викликали жагуче бажання знову повернутися в те дитинство і спробувати пережити його по-іншому, по-новому, не так, як жилося, а так, як мріялося, - сонячно. Весело, цікаво, з пригодами не трагічними, а комічними, радісними, щасливими".

    Ось звідкіля витоки такої неповторної Країни Дитинства, створеної Нестайком.  Сьогодні ми з вами  поринемо в цю дивовижну Країну  письменника. Сьогодні ми влаштуємо театр. Хтось з нас буде актором, хтось – прискіпливим критиком, комусь доведеться грати роль автора, але кожен має бути щирим, справжнім, щоб відчути насолоду від зустрічі з головними героями Всеволода Нестайка.

(Оголошення теми уроку)

Робота з епіграфом.

    Епіграфом до нашого уроку стануть слова відомої поетеси Л. Костенко.

  • Як ви розумієте слова Л.Костенко?
  • Як, на думку поетеси, має поводитись актор на сцені?
  • То що ж ви очікуєте від сьогодняшнього уроку?

(побачити виразні, емоційно виконані ролі; зрозуміти задум автора; формувати навички поведінки перед аудиторією; поглибити знання про даний твір…)

 

II. Сприймання нового матеріалу.

Повідомлення (історія написання)

   Все почалося з того, що якось на початку шістдесятих років минулого століття Всеволод Нестайко поїхав із групою київських письменників і журналістів на полювання. А ввечері до багаття мисливців прибився сільський хлопчик на ймення Ява, дуже самостійний і меткий. І був у нього дід Варава, іменем якого назвали тамтешнє озеро – Реньове.  А незадовго до цього художник Василь Євдокименко, який проілюстрував чимало книжок Всеволода Нестайка і який постійно жив у місті Острі на Чернігівщині, розповів письменнику історію про двох місцевих хлопців, котрі заблудилися у колгоспній кукурудзі. Вони блукали в ній цілий день, аж поки надвечір у селі не заговорило радіо, на звук якого вони й вибралися із кукурудзяного полону.

  Саме в оповіданні «Пригода в кукурудзі» вперше з’явилися на світ Ява Рень і Павлуша Завгородній. Трохи згодом В.Нестайко написав про них ще одне оповідання «Тореадори з Васюківки». Ява і Павлуша були настільки жвавими, так і просилися в нові пригоди, що буквально примусили письменника написати про них цілу повість «Пригоди Робінзона Кукурузо», яка вийшла у 1964 році. Успіх книжки був просто фантастичним і письменник вирішив написати продовження. У 1966 році вийшла друга повість про Яву і Павлушу — «Незнайомець з тринадцятої квартири», а в 1970 — ще одна, «Таємниця трьох невідомих». Разом повісті склали славнозвісну трилогію «Тореадори з Васюківки», яка вперше побачила світ окремим виданням у 1973 році і з того часу постійно перевидається і перекладається багатьма мовами.

 

  • То хто ж вони, головні персонажі повісті, - фантазери чи бешкетники, мрійники чи порушники дисципліни?

 

Моделювання образу.

  I.   Ява Рень і Павлуша Завгородній - звичайні школярі-підлітки, що мешкають у селищі Васюківка, бешкетники, фантазери та "зривщики дисципліни".

      Звідки таке незвичне ім'я - Ява? То він сам себе так назвав, коли йому було лише півтора роки. Чи то воно, пискля мале, хотіло сказати: "Я - Ваня", а вийшло "Ява"..., але причепилося оте "Ява" до нього, як реп'ях до собачого хвоста. У Івана руде скуйовджене волосся, а обличчя хлопця рясно вкрите веснянками. Ява Рень - енергійний і відчайдушний хлопець. Зазвичай саме він є ініціатором різноманітних вигадок: то метро під Васюківкою прокласти, то влаштувати бій биків, то організувати шкільний театр.

   II.   Павлуша Завгородній - кращий друг Яви. Це більш врівноважений і спокійний хлопець. Він захоплюється малюванням і мріє стати льотчиком, але не менше за Яву полюбляє різноманітні пригоди й таємниці.

      Васюківські "тореадори" завжди мають благородні наміри, але через брак досвіду і знань, на жаль, іноді потрапляють у прикрі ситуації. Нерозлучні друзі, обмірковуючи вчинки, вміють усвідомити помилки й намагаються їх не повторювати, хоча відразу ж вигадують і здійснюють нову "авантюру".

 

Інсценізація уривка 1.

 

  • Чи такими ви уявляли героїв твору, їх поведінку?

 

Словникова робота.

 

У діалозі головних героїв прозвучали слова, які потребують пояснення.

З’ясуємо лексичне значення даних слів.

 

Тореадор (матадор) – це учасник кориди (бою з биками). Корида дуже популярна в Іспанії та в країнах Латинської Америки.

 

Гангстери – учасники бандитської зграї ,організованої групи злочинців.

 

Буцегарня – приміщення для тимчасового ув’язнення.

 

Авантюрист – шукач сумнівних ризикованих пригод, пройдисвіт.

 

 -  А зараз театр-перевтілення. Ролі головних героїв виконають дівчатка.

 

Інсценізація-перевтілення 2.

 

  -  Чи легко грати роль іншої людини? Чому?

 

Робота біля дошки. Побудувати інформаційне гроно “ Риси характеру героїв”

                                 Ява    Павлуша

 

Позитивні                                                      Негативні

 

      веселі       не люблять навчатися      

      кмітливі                                          неслухняні 

      сміливі                                несерйозні

     розумні      необережні 

       добрі                                                                                                                  

   люблять усе живе

   із почуттям гумору

   дотепні                                                                                                                                                                  

 

Літературний аукціон.

А зараз завітаємо до літературного аукціону. Я прошу аукціоніста зайняти своє місце.

 

  • Що будували Ява і Павлуша під свинарником?
  • Які назви мали б носити станції лінії метро у Васюківці?
  • Скільки коштував би проїзд у метро? Хто мав би право їздити безкоштовно? Скільки платила б учителька математики?
  • Як звали Явину корову?
  • Яке око примружував дід Варава, коли стріляв на полюванні?
  • Хто з героїв казав так: “Опозогив! Маму – депутата на все село опозогив. Загаза чогтова!”?
  • Що було зображено на килимку, який Павлуша приготував для кориди?
  • Яку оперу співали тореадори Ява і Павлуша, йдучи на бій із коровою?
  • Де побачив Ява свого друга після того, як Павлуша вдарив Контрибуцію по губі?
  • Де опинилися хлопці, втікаючи від корови? Скільки часу вони простояли у бридкій слизькій багнюці?
  • Чим частував Ява свою корову після кориди?
  • Як назвав Павлуша Яву, коли той опускався на цеберку в криницю?
  • За що хлопці не любили Карафольку?
  • Яке, на думку хлопців, найбільше слово зі слів людських?

 

Уявна подорож «Сторінками класного альбому»

 

Діти, зверніть увагу на дошку. Перед вами колекція малюнків, створена вашою уявою, фантазією. Аналізуючи виставку, можна зрозуміти, який епізод вам найбільше припав до душі. Про щ о мріяли хлопці, влаштовуючи кориду?  Який з малюнків вказує на реальність цього вчинку?

 

Практичне вдосконалення знань.(Теорія літератури)

 

  • Що таке повість?
  • Доведіть, що «Тореадори з Васюківки» - це повість, а не оповідання.
  • Які твори називаються пригодницькими?

(Повість – це великий за обсягом епічний твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб.

 

Пригодницький твір має складний сюжет, із його героями трапляються цікаві, часом неймовір пригоди, вони опиняються в складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно, виходять переможцями.)

 

Робота з підручником.

 

Засоби творення комічного:

  1. Надання предмету зображення невластивих йому рис.
  2. Дитяча етимологія.
  3. Уживання жартівливих приказок, прислів’їв, фразеологізмів.
  4. Несподівані порівняння.
  5. Надання незвичних для тварин звичок.
  6. Використання зниженої лексики, лайливих слів.
  7. Використання наукової чи професійної лексики.
  8. Вживання гіперболи й літоти з метою висміювання.

 

  1. Підсумок уроку.

 

Метод «Інтерв’ю»

  • Про що довідалися ви на уроці?
  • Що зацікавило найбільше?
  • Яке враження на вас справили герої-актори?
  • Уявіть, що вам потрібно рекламувати твір В.Нестайка «Тореадори з Васюківки». Як ви зацікавите читачів?

 

     ( Мені зрозумілі бажання і наміри Яви і Павлуші, адже вони мої ровесники. Думаю, головне, про що хоче сказати нам автор: дружба - велика сила; важливо мати поруч вірного і відданого товариша, який піде за тобою в огонь і у воду, не зрадить, завжди допоможе в скрутній ситуації. Попереду в мене знайомство з багатьма літературними творами відомих письменників. Але я впевнений: "Тореадори з Васюківки" В. Нестайка - одна з найкращих книжок, тому я усім раджу прочитати її. )

 

- А щоб перевірити, чи досягли ми своєї мети на уроці, продовжіть речення, записані на дошці.

 

Я можу…

Я вмію…

Я знаю…

 

Один з важливих висновків, які кожен зробить після знайомства з васюківськими тореадорами, це – щастя дружби і вірність їй, як і взагалі вірність принципам, обов’язку. Недарма на Яву та Павлушу таке глибоке враження справляють слова з листа, адресованого їм : «Святе це діло – дружба. …Той, хто на все життя збереже друга дитинства, той щасливий!.. бо найбільше ти людина, коли щось робиш для друга. Пам’ятайте про це…»

 

  1. Домашнє завдання.

Завдання середнього рівня. Виписати 6 прислів’їв, які характеризують справжні дружні стосунки.

Завдання високого рівня. Скласти опис-загадку з елементами гумору когось із однокласників. Ім’я особи не називати, клас повинен впізнати по опису.

doc
Додано
29 вересня
Переглядів
64
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку