Інтегрований урок трудового навчання та образотворчого мистецтва для 5 класу на тему: " Міні-проект "Сервірування святкового столу"

Про матеріал
Поданий матеріал в ігровій формі допоможе учням 5 класу закріпити послідовність та нормативні правила сервірування столу, практично засвоїти різні прийоми щодо художнього та кулінарного оздоблення страв, сформувати вміння та навички при складанні композицій ікебани та різних способах згортання серветок до святкового столу.
Перегляд файлу

Інтегрований урок трудового навчання та образотворчого мистецтва

Тема уроку : Міні-проект «Сервірування святкового столу». Поняття про сервірування святкового столу. Столові прибори. Етикет за столом.

Сергєєва Інна Анатоліївна,  вчитель трудового навчання

Гірницька загальноосвітня школа І - ІІ ступенів № 18 Селидівської міської ради Донецької області

5 клас

Навчальна програма з трудового навчання для загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена) для 5 – 9 класів, затверджена наказом МОН України від 07. 06. 2017 №804

Цілі уроку:  ознайомити з поняттями: кулінарне та художнє оформлення столу, бенкет, бенкет – фуршет, урочиста вечеря з частковим обслуговуванням персоналу, бенкет – чай; закріпити послідовність та нормативні правила сервірування столу, враховуючи при цьому гармонійне поєднання кольорів; повторити техніку безпеки на робочому місці та  санітарно – гігієнічні вимоги на кухні; практично засвоїти різні прийоми щодо художнього та кулінарного оздоблення страв, враховуючи кольорову гаму спектральних кольорів; сформувати вміння та навички при складанні композицій  ікебани та різних способах згортання серветок до святкового столу. Розвивати художньо – творчі здібності, фантазію, спостережливість; формувати ключові компетентності: уміння вчитися все життя, соціальну, ініціативність та здорове життя.  Виховувати творчу особистість, почуття гуманізму, почуття прекрасного.

Обладнання уроку: : 1 стіл: 2 бокали, 2 тарілки, 2 виделки, 2 ножі, ваза, скатертина, 2серветки.

2 стіл: 6 тарілок, 6 виделок, 6 бокалів, 3 глечика, 6 серветок, скатертина.

3 стіл: чайний сервіз, скатертина, 4 серветки.

Дидактичні та методичні матеріали: відеоролик «Посуд і столові прибори» (http://www.youtube.com/watch?v=urlGkSqYlAo ); відеоролик «Етикет – сервіруємо стіл»  (http://www.youtube.com/watch?v=KlaXfjdwA0U)

 Плакати: “Страви і прикраси до них”, “Сервірування столу”, “Схема спектральних кольорів”, “Технологічна карта приготування страв”, зразки згортання серветок, зразки прийомів прикрашання страв, посібник з художнього оформлення страв.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань та умінь.  Урок – гра.                                                                                       

Перелік он-лайн сервісів:  http://www.youtube.com/watch?v=urlGkSqYlAo

  http://www.youtube.com/watch?v=KlaXfjdwA0U

Очікувані результати: учні повинні знати: про культуру споживання їжі, види посуду і столові прибори, їх призначення, столову білизну, етикет за столом, правила сервірування столу, кольорову гаму спектральних кольорів;  вміти: сервірувати святковий стіл, користуватися столовими приборами, складати серветки до столу, гармонійно поєднувати кольори при оформленні страв; застосовувати отримання знання на практиці, усвідомлювати важливість дотримання етикету для створення власного позитивного іміджу.

Хід уроку

І Організаційний момент. Створення емоційного настрою.

Словесна розминка ( мета розминки: активізувати мислення, формувати позитивні емоції)

Учитель трудового навчання. У народі говорять: “Слова щирого вітання дорожчі частування”.  Діти, привітайте одне одного. Усміхніться, і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені у собі й задоволені собою. А людина лише тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди, коли говорить: “Мені це вдалося”. Пропоную вам сьогодні на уроці розкрити свої здібності.

 ІІ Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду.

  - Діти, як називається приміщення для  приготування їжі ? Яке обладнання використовують на кухні ?

Відгадайте загадки.

Купили кругленьке, думали – новеньке, а воно усе у дірках, труситься в руках. (Сито і борошно)

Має 4 зуба. Щодня зявляється за столом, а нічого не їсть. Що це? (Виделка)

Хто всім нам хліб ділить? (Ніж)

З землі робився, на кружалі вертівся, на огні пікся, на базарі бував, людей годував;  як упав, то пропав, ніхто не поховав. (Горщик глиняний)

Стоїть дубина, на дубині соснина, на соснині коноплина, а на коноплині глина, а в глині капустина. А в капустині свинина. (Обід на столі)

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Учитель образотворчого мистецтва. Сьогодні у нас незвичайний урок, урок  з поєднанням двох предметів: трудового навчання  та образотворчого мистецтва.

        Нам хотілося б, щоб ви побачили, що відбудеться, коли зовсім різні грані заблищать, зіллються в один промінь для досягнення єдиної загальної мети: сервірування святкового столу.

Учитель трудового навчання. Кожна людина в душі художник. Але не кожна вміє застосовувати свої художні здібності в житті. І ось сьогодні на уроці хотілося б  пробудити у вас ці здібності і продемонструвати, як можна за допомогою художнього смаку та гармонії кольорів надати стравам привабливого та яскравого вигляду,  як створити єдину загальну композицію сервірування святкового столу, як поєднати і красу, і гармонію, і урочистість. Тому, пропоную на уроці «Сервірування святкового столу» виконати та захистити три міні - проекти  в творчих групах.

ІV Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Учитель трудового навчання.  А формувати мету сьогоднішнього уроку – до снаги кожному з вас. Тож, продовжіть  фразу: “Сьогоднішній урок навчить мене...”

                      Лінгвістична гра “Сховане слово”.

Завдання. Заповніть клітинки словами, що відповідають поданим визначенням. У виділеному рядку прочитаєте ключове слово теми уроку.

 

 

 

 

 

2

Е

 

 

 

3

 

 

 

 

 

Р

 

 

4

 

 

 

 

В

 

 

5

 

 

І

 

 

 

 

6

 

Р

 

 

 

 

 

7

У

 

 

 

 

8

В

 

 

 

9

 

 

А

 

 

 

10

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

Я

 

1)Це один із продуктів, що знаходиться в природі в готовому стані. (Сіль)

2)Перелік страв. (Меню)

3)Мистецтво приготування їжі. (Кулінарія)

4)Варіння, смаження, тушкування, запікання – це обробка продуктів ... (Теплова)

5)Процес нагрівання і доведення продуктів до готовності в киплячій рідині  - це ... (Варіння)

6)Цей овоч на Україні називають другим хлібом. (Картопля)

7)Приміщення, в якому готують їжу. (Кухня)

8)Прикраса святкового столу. (Квіти)

9)Холодна страва з одного або декількох видів овочів. ( Салат)

10)Процес нагрівання продуктів у жирі до утворення рум’яної шкірочки. (Смаження)

11)Комбінований спосіб теплової обробки. (Тушкування)

12)Процес нагрівання продуктів у духовці до утворення рум’яної шкірочки. (Запікання)             

V Практична частина уроку. Міні – проекти творчих груп

Учитель образотворчого мистецтва. Уявимо собі, що ми знаходимося в ресторані “Хуторець”. А в ресторані зазвичай  проводять бенкети. Бенкет – це святкова звана вечеря, сніданок або обід, який влаштовується на честь почесних гостей.

 Я хочу звернути вашу увагу на професії людей, які працюють в нашому ресторані. Можливо, якась професія вам сподобається і ви оберете її в майбутньому.

 Отже, працівників ресторану “Хуторець” можна поділити на 3 групи.

Першу групу складає творча рада художників – дизайнерів, які займаються естетичним оформленням інтер’єру ресторану, а сьогодні вони працюють над проблемою “Як краще оформити святковий стіл”. До кінця уроку вам треба намалювати та підготувати повідомлення з приводу творчих ідей щодо оформлення святкового столу. Не гайте часу, приступайте до роботи. А в кінці уроку презентуєте вашу роботу.

 Другу групу складають кухар та офіціанти, які будуть брати участь у сервіруванні святкової вечері, бенкет-фуршету та бенкет-чаю.

 Третю групу складає адміністрація ресторану. Це директор, метрдотель, технолог харчового виробництва. Вони і будуть оцінювати міні - проекти.

       А ще я хочу дати завдання ревізорам.  До початку захисту проектів вам потрібно письмово скласти перелік показників, за якими ви будете оцінювати  роботу творчих груп. Слідкуйте уважно за поясненнями вчителя.

 Також мені б хотілося ближче познайомити вас з метрдотелем цього ресторану. Метрдотель – людина, яка відповідає за організацію та підготовку зустрічей, приймає замовлення на ці свята, зустрічає гостей.

 Учень – метрдотель. Добрий день! Мене звуть Сергій Олександрович.       Я метрдотель ресторану “Хуторець”.

 На сьогодні у мене три замовлення:

  1. Святкова вечеря для двох добрих друзів з частковим обслуговуванням. Офіціанти подають страви, гості самі розкладають їх у тарілки:
  • холодні страви;
  • охолоджені страви;
  • фрукти.
  1. Замовлення на бенкет – фуршет. Слово “фуршет” французького походження, означає “на виделку”. Бенкет – фуршет – умовно бенкет “стоячи”. Гості беруть на тарілку страву, після чого відходять від столу:
  • холодні страви;
  • страви з риби;
  • бутерброди;
  • охолоджені напої.
  1. Замовлення на бенкет – чай з приводу народження:
  • пиріг з фруктовою начинкою;
  • варення;
  • цукерки;
  • печиво;
  • чай.

Учитель трудового навчання. Дякую.  Отже, ми на уроці – захисті. Презентувати свої роботи  сьогодні будуть 3 групи, до складу кожної входять по 2 офіціанти та 3 кухарі. В їхньому розпорядженні бенкетний зал та кухня.

 Перша група обслуговує перше замовлення – святкову вечерю. Друга – бенкет – фуршет. Третя – бенкет – чай.

Розглянемо обов’язки  офіціантів ( перегляд відеоролику «Посуд і столові прибори»). (Допомагають учні).

1 учень . Накрити стіл скатертиною. Скатертина повинна  бути старанно випрана, накрохмалена. На бенкетах, святах, тобто в урочистих випадках столи найчастіше покривають білою скатертиною, а в решті випадків можна використовувати кольорову.

2 учень. Поставити тарілки. Для кожного гостя на відстані двох пальців від краю столу ставлять закусочну тарілку. Навпроти стільця зліва від закусочної тарілки ставлять пиріжкову – для хліба. Якщо бенкет - фуршет, тарілки ставимо стопкою на край столу за кількістю гостей.

3 учень. Розкласти виделки, ложки, ножі. Зліва від тарілки кладуть виделку опуклим боком донизу, справа – ніж лезом від тарілки та ложку опуклою стороною вниз, якщо в меню є гарячі страви. Прибори кладуть так, щоб їхні ручки були на одній лінії з нижніми бортами тарілок.

4 учень. Поставити скляний посуд. Обов’язковим атрибутом святкового столу є різні напої. Для них використовують скляний або кришталевий посуд, кількість і асортимент якого залежить від замовлення. По центру за кожною тарілкою ставлять фужер.

Перегляд відеоролику «Етикет-сервіруємо стіл»

5 учень. Розкласти серветки. Серветки – обов’язкова річ у сервіруванні столу. Вони забезпечують чистоту та є прикрасою столу. Серветки можуть бути паперові або з тканини. Серветки складають різними способами: вчетверо, трикутником, рулетом, вітрилом, корабликом  (Показ зразків).

Учитель образотворчого мистецтва.

6.Прикрасити стіл квітами.  Святковий стіл завжди прикрашається невисокою вазою з квітами. На жаль, взимку живі квіти – розкіш, тому можна прикрасити стіл ікебаною. Ікебана – мистецтво складання букетів, розповсюджене в Японії. Композицію ікебани складають три загальні гілки з природних матеріалів (гілочка ялинки, калини, горобини), які мають символічне значення:

найвища – це небо;

середня – це людина;

нижча – це земля.

Головний естетичний символ ікебани – вишукана простота. Особливості композиції – асиметрія, контрастність. (Демонстрація ікебан учнями).

 7.Подача страв на стіл. Ознайомившись з обов’язками офіціантів, ми можемо сказати, що художнє оформлення святкового столу повинно бути не тільки за стандартними нормативними вимогами, а й з урахуванням художнього смаку та естетичних вимог.

 Учитель трудового навчання. Ознайомимося з обов’язками кухарів.

  1. Виготовлення страв. Кухарі готують страви згідно з технологічною

послідовністю, яка надана  їм  технологом харчової промисловості. На столах у вас лежать  карти послідовності роботи. Звісно, найкраща окраса столу -  вміло приготовлені страви. Слід пам’ятати, що вони мають бути не тільки смачними, а й привабливими зовні.

  1. Художнє та естетичне оформлення страв. Щоб страви мали гарний вигляд, їх обов’язково треба прикрасити. Це посилить апетит. Салати, закуски та інші страви прикрашають такими овочами, які є у складі страви. Страви можна прикрасити морквою, цибулею, яйцем, горошком, буряком, огірком. Але овочі для прикраси краще порізати у вигляді квітки, кілець, віяла, троянди (буряк), тюльпана. (Показ зразків та їх виконання)

Кулінарне оформлення страв повинно відбуватися не тільки за технологічною послідовністю, ще треба докласти творче вміння при оздобленні страви, щоб страва виглядала привабливо.

Учитель образотворчого мистецтва. Перше враження про будь – яку страву складається на основі її кольорової гами, тобто зовнішнього вигляду. Оформлюючи холодні страви та закуски, треба використовувати:

а) контрастні поєднання;

б) відтінки основного тону.

У доборі правильного поєднання кольорів господині може допомогти світловий спектр, в якому кольори розміщені у такому порядку:

  1. червоний;
  2. оранжевий;
  3. жовтий;
  4. зелений;
  5. синій;
  6. фіолетовий.

Чим ближче між собою кольори, тим краще вони  гармонують, чим далі – тим більший контраст між ними.  (Показ зразків контрастного поєднання кольорів)

 Застосування контрастних кольорів  дає можливість підкреслити різноманітність продуктів.

  • Салат з червоного буряка
  • Зелений горошок або цибуля
  • Оранжева морква
  • Зелений огірок

(Показ зразків “Відтінки основного тону”)

Овочеві гарніри можна розташовувати в послідовності спектрального кола.

  1. Червоні помідори
  2. Оранжева морква
  3. Лимон
  4. Зелений горошок або огірок
  5. Баклажани

У цьому замкнутому колі кольори складають єдину кольорову гаму. Оформлюючи страви, не слід класти поруч продукти  однакового

кольору, оскільки це погіршує зовнішній вигляд страви. Кулінарні вироби, салати, інші страви викладають на тарілці так, щоб борти посуду були вільні. Якщо на них є малюнок, то він має бути добре видний і утворювати з прикрашеними стравами єдину композицію.

 Учитель трудового навчання

Контролери  вже, мабуть, впоралося зі своїм завданням. Оголосіть, будь ласка, за якими критеріями ви будете оцінювати міні-проекти. (Презентація учнем – метрдотелем, учнем – директором, учнем – технологом критерій оцінювання ).

 Спасибі. Але перед тим, як почати роботу, згадаємо санітарно – гігієнічні вимоги та правила техніки безпеки на кухні (учні  ланцюжком розповідають санітарно – гігієнічні вимоги та правила безпечної роботи).

 Учитель образотворчого мистецтва. Отже, починаємо!  Послідовність роботи ви бачите на дошці. На оформлення святкового столу  вам дається 10 хвилин. (Звучить музика. Творчі групи починають роботу).

 Учитель образотворчого мистецтва. Молодці. Ви добре впоралися з роботою і тепер слово надаємо  контролерам. (Кожний учень - контролер за своїми показниками повідомляє, як впоралася кожна група з завданням, дає середньо – арифметичний бал. Оголошується переможець).

 Учитель образотворчого мистецтва. А зараз розглянемо малюнки, які нам надали представники творчої ради художників – дизайнерів. (Презентація малюнків).

 Дійсно корисні поради. Давайте до них прислухаємося і будемо використовувати в житті.

 Учитель трудового навчання. Сьогодні на уроці відбулася гра та презентації міні-проектів. Ми створили маленьке виробництво, розглянули обов’язки обслуговуючого персоналу, художньо та кулінарно оформили святковий стіл.

 Учитель образотворчого мистецтва. Отже, хочеться бути впевненими, що урок - захист не тільки об’єднав та згуртував вас,  а й багато чому навчив. Ви дізналися багато корисного. Ці знання та вміння вам знадобляться в майбутньому.

VІ Підсумки уроку

1 Оцінювання учнів

2 Інтерв’ю

Чи була наша робота корисною?

Чого ви навчилися?

VІІ Домашнє завдання

Складіть кросворд, відгадками до якого стали б основні поняття з уроку.

Підготуйте  інформацію про способи складання різних серветок.

 

 

 

 

Список використаних джерел:

  1. Дятленко С. М. Трудове навчання. 5-9 класи: практичний посібник для вчителів – Харків: Вид-во «Ранок», 2017
  2.  Ходзицька І. Ю. Трудове навчання. Підручник 5 клас – К-П: Аксіома, 2013
  3. Железняк С. М. Образотворче мистецтво. Підручник 5 клас – К: Генеза, 2013
  4. І нтернет-ресурси:

http://www.youtube.com/watch?v=urlGkSqYlAo

        http://www.youtube.com/watch?v=KlaXfjdwA0U

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 лютого 2020
Переглядів
3641
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку