Інтегрований урок з природознавства у 5 класі
Тема: СИЛА. ВИДИ СИЛ, СИЛИ В ПРИРОДІ.
Цілі:
Тип уроку: формування нових знань.
Методи роботи: пояснення вчителя з елементами бесіди, демонстрації, робота в зошиті, робота в групах, досліди, робота з підручником, гра-змагання.
Обладнання: динамометр демонстраційний та лабораторний, силомір ручний, барометр-анероїд, важки по 100г, посудина з водою; портрети І. Ньютона, Б. Паскаля, таблиця досліду Е.Торрічеллі.
Сила є – розуму не треба
(народна мудрість)
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
(Учитель повідомляє тему і мету уроку)
Учитель. Подивіться на епіграф уроку. Чи справедлива народна мудрість? Розгляньмо кілька прикладів із життя видатних людей.
Одного разу учень Ньютон переміг у змаганнях зі стрибків у довжину, бо вибрав момент, коли сила вітру йому допомогла.
Найкращий бомбардир аргентинської збірної Дієго Марадона носив на лівій нозі червону пов’язку. Це означало, що м’яч після удару міг вбити воротаря або зламати штангу.
У навколишньому світі ми спостерігаємо різні впливи (дію) одних тіл на інші. Цю дію можна порівнювати, а отже, вимірювати.
ІІІ СПРИЙНЯТТЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Визначення сили. Прилад для вимірювання сили
Висновок: Сила – це міра дії одних тіл на інші.
Розповідь учителя
Силу позначають літерою F і вимірюють у ньютонах (Н) – на честь видатного англійського вченого Ісаака Ньютона (1643 – 1727), який відкрив закон усесвітнього тяжіння.
За 1 Н можна прийняти силу, яку потрібно прикласти, щоби підняти із землі тіло масою 100г (0,1кг).
Прояви дії різних сил нам трапляються не тільки в повсякденному житті, а й навіть у казках.
Якось у дрімучому лісі ( може, Шервудському, а може, у Карпатах), на березу річки (чи Темзи, чи Прута) задумали благородний англійський розбійник Робін Гуд та Іван Богатир силами помірятися. Робін Гуд підняв аж три валуни, але не зміг підняти чотири . Іван Богатир також підняв три валуни, а чотири – не зміг.
Вирішили вони лук порозтягувати. Хто сильніше лук розтягне, той і переміг?
Узявся Робін Гуд за лук тугий, наклав на нього стрілу, натягнув тятиву – вістря стріли на три вершки змістилося.
Узявся за той самий лук Іван Богатир – вістря стріли змістилося на три вершки з четвертиною.
На основі цієї властивості створено прилад для вимірювання сили – динамометр. Для вимірювання сили м’язів використовують динамометр який називають силоміром.
Демонстрація.
Динамометр та вимірювання сили пружності
Під час демонстрації вчитель звертає увагу учнів на те, як розтягується пружина динамометра за збільшення навантаження і на те, що на кожні 100г сила збільшується на 1Н .
Демонстрація. Силомір.
Учням пропонують виміряти силу своїх м’язів із допомогою силоміру. Проводять змагання силачів. Переможців нагороджують.
Види сил. Вимірювання сил.
Розповідь учителя.
У довкіллі можна спостерігати прояви різних сил. Яких саме, ми зараз дізнаємося.
Демонстрація. Падіння тіл.
Пояснення земного тяжіння та ознайомлення із силою тяжіння. З дією земного тяжіння пов’язано виникнення сили, з якою тіло тисне на опору або розтягує підвіс. Ця сила називається вагою тіла. Не плутайте це поняття з масою тіла.
Демонстрація.
Вимірювання ваги з допомогою динамометра.
Учитель. Ми виміряли вагу тіла в повітрі, а що відбуватиметься з вагою цього ж тіла у воді? Ви звертали увагу на те, що значно легше піднімати тіла, ніж у повітрі. З’ясуємо чому це відбувається.
Демонстрація.
Дія виштовхувальної силина занурене в рідину тіло
Показання динамометра стали меншими, тому що на тіло діє виштовхувальна сила з боку рідини, що призводить до зменшення його ваги.
Під час руху тіла по поверхні іншого завжди виникає сила тертя.
Демонстрація.
Рух тіла по похилій площині.
Учитель. У повсякденному житті нам часто трапляється сила тиску. Сидячи за партою, ви тиснете на стілець, а стілець тисне на вас. Це приклади прояву сили тиску.
Демонстрація.
Прогин металевої лінійки під дією вантажу
Учитель пояснює залежність сили тиску від площі поверхні. Він звертає увагу учнів на те, що сила тиску й тиск – це різні поняття. Тиск – це величина, що характеризує дію сили тиску на одиницю площі поверхні. Одиницю тиску називають Паскалем (Па) – на честь французького вченого Блеза Паскаля(1623 – 1662). За одиницю тиску беруть такий тиск, який чинить сила 1Н на площу 1м2.
Землю оточує повітряна оболонка, тому земна поверхня й тіла, що перебувають на ній, зазнають тиску всієї товщі повітря. Цей тиск називають атмосферним. Його вимірюють у паскалях або міліметрах ртутного стовпчика з допомогою барометра.
Демонстрація барометра –анероїда.
Сили в природі.
Розповідь учителя
ІV. ПЕРВИННЕ УСВІДОМЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Разом з учнями вчитель виділяє основні терміни. Учні називають поняття, з якими вони ознайомилися на уроці. Вчитель записує їх на дошці, а учні – у словник термінів.
Терміни
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Вчитель підбиває підсумки роботи на уроці.
VІ. РЕФЛЕКСІЯ
У зошиті на полях учні зазначають, на якому рівні вони засвоїли матеріал теми.
VІІ. ХВИЛИНКА ПОЕЗІЇ
Учитель : Послухайте вірші.
ЩОБ ВІДБУВАЛОСЯ..
Зима – це радість, лижі, сміх,
Це ковзанка, це гірки, сніг.
Фортеці, сніжки – це розваги!
В зими свої є переваги.
Але дорога, безперечно
Узимку дуже небезпечна,
А те, що слизько, - всім на втіху!
Та водієві не до сміху!
\Дорога, як каток блищить,
Машину враз не зупинить!
В зимовий час, та що й казати,
Дорогу треба посипати!
Усе робити до пуття,
Щоб відбувалося …(тертя)
VІІ. ПОМІРКУЙ І ВІДПОВІДАЙ
ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити § 16 – 18. Написати твір «Сила в природі».