ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК У 7 КЛАСІ (УКРАЇНСЬКА МОВА – УКРАЇНОЗНАВСТВО) ТЕМА: ДІЄПРИСЛІВНИКОВИЙ ЗВОРОТ

Про матеріал

Мета: навчити визначати дієприслівникові звороти в реченнях і текстах; формувати вміння відрізняти одиничні дієприслівники від дієприслівникових зворотів; розвивати творчі вміння використання дієприслівникових зворотів у висловлюваннях; розвивати соціальну, комунікативну, творчу компетентності семикласників; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати любов до рідної землі, повагу до традицій, людей праці.

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Перегляд файлу

Донецький обласний інститут

післядипломної педагогічної освіти

Відділ української мови та літератури

http://www.stakhanov-mvd.at.ua/_nw/5/04916759.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК У 7 КЛАСІ

(УКРАЇНСЬКА МОВА – УКРАЇНОЗНАВСТВО)

ТЕМА: ДІЄПРИСЛІВНИКОВИЙ ЗВОРОТ

 

 

 

 

                                                                Підготувала

                                                               Безкоровайна

                                                                                         Юлія Анатоліївна,

                                                                    учитель української мови і літератури

                                                                    ЗОШ І-ІІ ступенів № 6

                                                                   Покровської  міської  ради

 

 

                                                               2017

Тема: Дієприслівниковий зворот. Кома при дієприкметниковому звороті та одиничному дієприслівникові.

Культурологічна тема: Гончарство. Традиційні ремесла українців.

Мета: навчити визначати дієприслівникові звороти в реченнях і текстах; формувати вміння відрізняти одиничні дієприслівники від дієприслівникових зворотів; розвивати творчі вміння використання дієприслівникових зворотів у висловлюваннях; розвивати соціальну, комунікативну, творчу компетентності семикласників; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати любов до рідної землі, повагу до традицій, людей праці.

Тип  уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами перевернутого навчання.

Форми роботи: фронтальна робота, робота в групах.

Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, робота над КСВ, метод  «Незакінчене речення», «Мікрофон».

Унаочнення: інтерактивний плакат, дидактичні матеріали, картки з КСВ (комунікативно – ситуативними вправами).

ХІД УРОКУ

                             І. Організаційно – мотиваційний етап

1. Робота з інтерактивним плакатом.                

 https://www.thinglink.com/scene/971818632495497220    (синя кнопка)

2. Бесіда з учнями.

- Про яке ремесло українців йдеться у майстер – класі?

- Що вам відомо про гончарство? Чи доводилося спостерігати, як створюють гончарні вироби?

3. Слово вчителя.

Говорять, що не святі горшки ліплять. Можливо, що й так. Не проста це справа – створювати навіть найпростіші горшки. Гончарство виникло в епоху неоліту. Воно існувало там, де були придатні для цього глини. Спочатку вироби ліпили вручну і випалювали на відкритих вогнищах або у звичайних печах. З винайденням гончарного круга гончарство стало окремим ремеслом.

  1. Метод «Незакінчене речення»

Вправа «Очікування» На маленьких горщиках записані незакінчені речення:

«Від уроку я очікую..»

«Від себе я очікую…»

Кожен учень  дописує речення, зачитує вголос свої очікування та наклеює свої горщики на великий горщик на дошку.

  5. Оголошення  теми  й  мети  уроку. Мотивація.

- Дієприслівникові звороти роблять нашу мову виразнішою, образнішою, влучнішою. Сьогодні  на  уроці ми  навчимося правильно визначати в реченнях дієприслівникові звороти, розставляти розділові знаки при них, будувати речення з дієприслівниковими зворотами, створювати власні висловлювання. А допоможуть нам у цьому теоретичні відомості про дієприслівниковий зворот у поєднанні з цікавим українознавчим матеріалом.

                                      ІІ Виконавчо – діяльнісний етап

  1. Актуалізація  опорних  знань  учнів.
    1.        Лінгвістичне спостереження на українознавчому матеріалі. (учні працюють з карткою-текстом)
  • Прочитайте текст, визначте стильову приналежність.

В історичних і краєзнавчих музеях України зберігається багато прикрас,предметів розкоші та домашнього вжитку, які відображають побут і художні смаки стародавніх слов’ян. Обробка глини та виготовлення кухонного посуду, кахлів та іншої кераміки належать до гончарного мистецтва. Виготовляючи на ручному, а потім на ножному гончарному крузі різноманітний посуд, українці потім обпалювали його в спеціальних печах – горнах. Уже в Київській русі гончарне ремесло досягло високого рівня. Українські гончарі, виготовляючи різноманітний керамічний посуд, покривали його орнаментом зі стовпчиків, ялинок, клітинок.

   1.2. Бесіда-завдання:

 - Знайдіть дієприслівники із залежними словами. Визначте, до якого слова вони приєднуються, на яке питання відповідають.

- Поміркуйте, чому дієприслівник із залежним словом можна назвати смисловим відрізком мовлення?

- Зверніть увагу, як на письмі виділено дієприслівниковий зворот.


2. Сприйняття й засвоєння нових знань.

  Одним із завдань для підготовки до нашого уроку було – опрацювати інтерактивний плакат з метою відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці.

https://www.thinglink.com/scene/971818632495497220 (зелена кнопка)

Зіставте свої висновки після опрацювання з інформацією, поданою в підручнику. 2.1. Створення кластера – смислового блоку на основі ключових слів з теми.

 

Знаю

Хочу узнати

Узнав

 

 

 

3.Формування предметної компетентності.

 Робота зі словником (з метою кращого оволодіння учнями понятійним апаратом, на дошці записаний термінологічний словник):

- дієприслівниковий зворот;

- одиничний дієприслівник;

- розділові знаки – коми.

Виконання вправ на текстовому матеріалі українознавчого характеру.

3.1. Інтерактивна вправа «Знайди пару»  (Застосування вивченого матеріалу на проміжному етапі).

https://learningapps.org/display?v=puckm2y2t17

1. Перед початком роботи гончар проказував замовляння й починав випалювання горщика не снідавши.

2. Виготовляючи на гончарному крузі посуд українці потім обпалювали його в спеціальних печах.

3. Вироби з кераміки прикрашаючи полиці оселі привносять у помешкання затишок і душевне тепло.

4. Ремесло гончарів  удосконалювалося від століття до століття ставши справжнім мистецтвом.

Супровід учня.

1. Якщо дієприслівниковий зворот стоїть на початку речення, то після нього ставимо кому.

2. Якщо дієприслівниковий зворот стоїть в кінці речення, то перед ним ставимо кому.

3. Якщо дієприслівниковий зворот стоїть в середині речення, то його з двох боків виділяємо комами.

4. Якщо одиничний дієприслівник стоїть в кінці речення і відповідає на питання ЯК?, то його комою не виділяємо.

 Діагностика. Якщо хтось з учнів має дві і більше помилок, отримує картку з індивідуальним завданням.

3.2. Пояснювальний диктант. (учні по черзі працюють біля дошки)

Учні записують речення, пояснюють написання дієприслівників та розстановку розділових знаків, починаючи відповідь словами: «Це речення з дієприслівниковим зворотом…кома ставиться…тому, що…». Увага, серед речень є «чужинець», якого треба впізнати й «ідентифікувати».

Гончар, сидячи на лаві, кладе на верхній круг кусок глини і приводить круг у вісь, штовхаючи нижній круг ногою. Протягом багатьох століть гончарство посідало одне з провідних місць серед промислів, увібравши в себе технічні навички й художні традиції. Працюючи на гончарному крузі, бережіть вироби від можливих пошкоджень. Вироби, виготовлені після першого опалювання, стають міцними й дзвінкими.

3.3. Моделювання-доповнення. Для досягнення основної мети – самостійної побудови речень з дієприслівниковим зворотом -  доповнити речення частиною, що містить основну дію.

https://learningapps.org/display?v=pu3svwow517

  1. Добувши глину на глинищі,…
  2. Удосконалюючи майстерність гончара,…
  3. Старанно просушивши виріб,…

Довідка: Майстер ставить його в піч на перше випалювання,  залишали її «дозрівати», потрібно наполегливо працювати роками.

  1.        Дослідження-моделювання. З двох простих речень утворити одне, замінивши друге на дієприслівниковий зворот.
  1. У глини дуже широка палітра кольорів. Вона починається від білого, кремового і переходить до охри, червоного, коричневого та темно-сірого.
  2. Первісні гончарі формували вироби вручну. Вони обліпляли кошик, камінь скибками глиняної маси в палець.
  3. Ще здавна глину залишали «дозрівати». ЇЇ перемішували лопаткою та поливали водою.
  4. Вправа «Я - письменник»

Скласти сенкани до слів: гончар, гончарство.

https://ds02.infourok.ru/uploads/ex/0bb9/0004b320-42fed81c/310/img9.jpghttps://madeheart.com/media/productphoto/153/9206649/075_-Artur_20131019_185850_1500_result.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Творча діяльність учнів.
  1. Об’єднання в три групи (вправа «Кольори»)

-  Коли ви заходили на урок, то кожен із вас обрав картку певного кольору. Психологи доводять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий колір – пізнання  істини; зелений колір  - душевний підйом.  З таким настроєм ви сьогодні прийшли на  урок.

        А ще ці картки нам також допоможуть об'єднатися у групи для подальшої роботи

2). Ознайомлення із КСВ

1група. КСВ №1

http://destinations.com.ua/images/Articles17/17February/Villages/opishnya1.jpgУявіть, що ви відвідали виставку гончарних виробів і хочете поділитися своїми враженнями з однокласниками. Складіть висловлення  5-7 речень, використовуючи дієприслівникові звороти.

 

 

 

 

 

 

2 група. КСВ№2

Уявіть, що ваш однокласник пропустив заняття, і ви повинні пояснити йому тему «Дієприслівниковий зворот». Складіть лінгвістичне повідомлення.

3 група.КСВ№3

Уявіть себе редактором. Відредагуйте речення, поясніть, яких помилок допущено.

1.Виглядаючи у вікно, у мене злетів картуз. 2. Стоячи біля каси, до мене підійшов знайомий. 3. Слухаючи розповіді про історію Києва, у мене виникло бажання відвідати це старовинне місто. 4. Граючи з хлопцями у футбол, мене покликала бабуся. 5. Заспівавши пісню, мене захопила ця мелодія.

3). Робота в групах.

4). Представлення результатів роботи над КСВ.

                               ІІІ. Контрольно – рефлексійний етап

  1. Підбиття підсумків.Оцінювання.

https://learningapps.org/display?v=p83rtqzv317

Тестові завдання.

  1. Що називається дієприслівниковим зворотом?

а) дієприслівник із залежними словами;

б)одиничний дієприслівник;

в) однорідні дієприслівники.

  1. Яке  речення має  дієприслівниковий зворот?

а) Первісні гончарі виготовляли керамічний посуд різними способами;

б) Потім глину піддавали обробці та очистці, видаляючи камінчики та рослинні залишки;

в) Бере майстер підготовлену в певний спосіб глину, заливає її водою й місить, доки в ній не залишається грудочок.

  1. В якому реченні правильно розставлені розділові знаки при ДЗ?

а) Після цього, старанно просушивши виріб, майстер ставить його в піч на перше випалювання;

б) Після цього старанно просушивши виріб, майстер ставить його в піч на перше випалювання;

в) Після цього, старанно просушивши виріб майстер ставить його в піч на перше випалювання;

Дякую  всім   за  урок….Оцініть, будь  ласка, свою  роботу  на  уроці за  допомогою  карток  самооцінки.

  1. Рефлексія.

Метод «Мікрофон»

- Ми з’ясували …

- Засвоїли…

- Навчилися…

- Розвивали…

- Важким було…

- Отримані знання мені потрібні для…

- Чи справдилися ваші сподівання?

3. Домашнє  завдання.

Обов’язкове загальне: Вправа 327,  вивчити правила п.27 (підручник для 7 класу «Українська мова», автор О. П. Глазова).

Обов’язкове на вибір: виписати 5-6 прислів'їв, у яких вжиті дієприслівникові звороти або по 2 речення в науковому, художньому та публіцистичному стилі, у яких вжиті дієприслівникові звороти.

За бажанням: опрацювати матеріал за  посиланням

https://www.thinglink.com/scene/971818632495497220 (жовті кнопки),

скласти питання для вікторини про гончарство.                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                           Використані джерела:

 

1. Глазова О. П. Українська мова : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. — К.:«Освіта», 2015. — 272с. : іл. ISBN 978 — 6176564126.

2. Авраменко О. М. Українська література :підруч. для 7 кл. — К. : Грамота, 2007. — 296 с: іл.. ISBN 978 — 966 — 349 — 071 — 7ББК83.34

3. Рідна моя Україна [Текст] / укл. І. І. Сметана; худож. А. Єрьоміна. — X. :Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2011. — 416 с. : іл.

4. Литвин І. В. Українська мова. Тести, вправи, творчі завдання : 5-11кл. : навч. посіб. — К. : А. С. К., 2005. — 272 с.

5. www.traditions.org.ua

6. www.Prykazky.org.ua

 

docx
Додано
17 грудня 2017
Переглядів
740
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку