Гуманно-особистісний урок розвитку мовлення для 7 класу з теми "Замітка в газету типу роздуму про вчинки людей". Розроблений на основі матеріалів про людей з обмеженими фізичними можливостями, зокрема про Ніколаса Вуйчича. Застосовані прийоми гуманної педагогіки.
Урок української мови в 6 класі
Тема: Замітка в газету типу роздуму про вчинки людей
Цілевизначення:
Тип уроку: особистісно-зорієнтований урок розвитку зв’язного мовлення
ХІД УРОКУ
«Відшукай заховане». Згадайте, що таке акровірш. Вставте пропущені перші літери кожного віршованого рядка. Як у акровірші, ви прочитаєте вислів, який стане лейтмотивом нашого уроку.
..ече струмок маленький, ..бминаючи гострі камені .. торуючи шлях собі – ..то може завадити йому? ..ече Струмок бурхливий, ..хоче долає камені, ..іхто його не зупиняє, .. Сонечко щиро вітає: ..ому спішиш, струмочку? И ..оже, ти бачиш більше, ..ового шляху потребуєш? Е ..ішуче шумить Струмочок: И ..і мною, Сонцю, біжімо! И ..уди веде мене цікавість, .. нові простори й далі! .. у мене можливість ..изикнути і стати рікою! И ..і мною, Сонцю, біжімо! И ..уди веде мене бажання – .. незвідане, у невідоме. .. в мені сильна віра .. те, що точно зможу ..тати таким повноводним .. напоїти всю Землю – ..ожливості безкінечні! |
Тече Струмок маленький, Обминаючи гострі камені Й торуючи шлях собі – Хто може завадити йому? Тече Струмок бурхливий, Охоче долає камені, Ніхто його не зупиняє, І Сонечко щиро вітає: Чому спішиш, струмочку? И Може, ти бачиш більше, Нового шляху потребуєш? Е Рішуче шумить Струмочок: И Зі мною, Сонцю, біжімо! И Куди веде мене цікавість, У нові простори й далі! Є у мене можливість Ризикнути і стати рікою! И Зі мною, Сонцю, біжімо! И Куди веде мене бажання – У незвідане, у невідоме. Є в мені сильна віра В те, що точно зможу Стати таким повноводним І напоїти всю Землю – Можливості безкінечні! |
«Той, хто нічим не ризикує, ризикує всім» (Джина Девіс) |
Бесіда за змістом лейтмотиву:
Формулювання висновку:
Повір у себе – тоді можливості стануть безкінечними.
На сьогоднішньому уроці, який я назвала «Урок-подарунок і урок доброти», я хочу подарувати вам віру в себе, у свої сили, в те, що кожен з вас – особливий і неповторний. І якщо ця віра буде сильною, а ризикувати ви не боятиметесь, у вас все вийде!
ІІІ. Оголошення теми та спільне визначення цілей уроку
ІV. Освоєння теми та мети уроку.
Отже, кожен з вас сьогодні спробує стати журналістом, пропустити через душу й серце те, про що йтиметься на уроці і написати замітку в газету.
Замітка - газетний жанр, в якому стисло, виразно та оперативно повідомляється про конкретні факти, події та явища.
Важливі риси:
- актуальність (факти, подані в замітці, повинні бути цікавими);
- точність (події мають відповідати дійсності).
Щоб написати замітку, треба:
- виділити факт, який необхідно подати;
- визначити тему та основну думку;
- підібрати заголовок;
- подумати, на які запитання має відповідати замітка (Що? Де? Коли? Хто? Як? Чому?)
Види заміток:
Групи отримують газети. Опрацьовують їх зміст і роблять висновок про вид заміток, доводять свою думку.
Звернення до теми уроку та лейтмотиву:
Отже, замітка проблемного характеру передбачає роздуми автора на певним фактом чи подією і спонукання до роздумів читачів.
Роздум (міркування) — це зв'язний текст, у якому в логічній послідовності передано думки, міркування як доказ чи пояснення чогось, робляться відповідні висновки.
Будова твору – роздуму:
1) теза (вона ж - думка, проблема);
2) аргумент ( він же – доказ + приклад, ілюстрація) ;
3) висновки ( результат міркувань) .
Отже, в замітці типу роздуму слід спочатку подати інформацію про певну подію, потім поставити проблему, навести докази і сформулювати висновки, тобто вона матиме таку будову:
Пропоную нам разом з вами переглянути відеоролик про дуже відому людину.
Замітка в газету типу роздуму про вчинки людей
Придумай заголовок замітки. Коротко розкажи про подію, яку слід висвітлити в замітці |
Сформулюй тезу (проблему, свою думку) |
Наведи докази і приклади на доказ своєї позиції |
Сформулюй висновок чи заклик до читачів |
Слово вчителя.
Життя Ніка Вуйчича схоже на міф, на красиву, повчальну, але нереальну історію. Хлопчик, що народився без рук і ніг, в 31 рік став всесвітньовідомим мотиватором, щасливим чоловіком і батьком. Він об’їздив півсвіту, він виступав на стадіоні, а 110 тис. людей його слухали. Хіба так буває?
Буває, якщо кожного дня вчиняти маленький подвиг. Ось кілька подвигів Ніка Вуйчича, дякуючи яким у його щирій усмішці читається: «Я щасливий!»
Слово вчителя.
Це люди, чий непоборний дух переміг своє тіло і піднісся над власними можливостями. Чиє життя стало прикладом не лише для їм подібних, а й для людей, які не мають інвалідності. Чия діяльність дивує і викликає захоплення. Що керувало і керує цими особистостями, як вони зуміли піднестися над недосконалістю свого фізичного тіла і стати синонімом слова Мужність? Цей феномен навряд чи буде нами розгаданий, та й у кожної людини він свій. Бо кожна людина неповторна, тому немає рецептів. Але є можливість кожній людині себе випробувати, ризикнути і досягти висот.
Якщо ти нарікаєш на життя,
Тобі здається, що усе погано,
Згадай – на цьому світі є дитя,
Яке ніколи не побачить мами
Можливо, ти сумуєш щохвилини,
Тебе тривожать болісні думки?
Згадай, що десь на світі є людина,
Яка живе без ніг або руки.
Якщо тобі буває часом важко,
Дірявлять душу сірі почуття,
Згадай, що десь дитина, наче пташка,
В важкій хворобі б’ється за життя.
Якщо буває ліньки щось робити,
Тоді лише задумайся на мить –
Хтось все життя лиш мріє говорити,
Комусь цей світ побачити кортить.
Якщо тебе заманює спокуса,
Щоб нарікати марно на життя,
Згадай тоді розп’ятого Ісуса,
Його страждання, біль і співчуття.
Якщо тебе обурюють проблеми,
Тоді подумай щиро, без вагань,
Скільки людей випрошують у неба
Хоча би день прожити без страждань!
Формулювання висновку:
Неважливо, який ти зовні: фізично досконалий чи маєш вади, красивий чи не дуже – важливо, що у тебе в голові, про що ти думаєш і чого хочеш. І якщо ти хочеш бути щасливим, хочеш долати навіть нездоланні вершини – повір у себе, ризикни і будь таким.
V. Підсумки уроку. Рефлексія.
Ось ми й заповнили наше творче віконце. Воно допоможе вам скласти повноцінну замітку в газету. На наступний урок я чекатиму ваших подарунків-заміток, а я також зроблю вам подарунок і кращі творчі роботи розміщу в районній газеті.
А ще один подарунок – це долоньки щастя. Напишіть на них ваше ім’я і побажання одним словом, співзвучним з лейтмотивом уроку, і прикріпіть до цього великого серця. Я дарую його вам, і хай тепло ваших щирих долонь захищає не тільки це серце, а й ваші душі від черствості і байдужості. (На дошці велике серце, до нього діти кріплять свої долоньки)
Заключне слово вчителя.
Нік Вуйчич зізнається, що, народившись без рук, він ніколи не нудьгував за ними. Він тільки жалкує, що не може нікому подати руки. Але Нік знайшов вихід. Він обіймає людей… серцем. Давайте і ми обіймемось і подаруємо один одному віру, добро і тепло сердець. («Обійми» Станіслава Вакарчука)