Конспект уроку з української мови для 7 класу на тему "Доконаний і недоконаний види дієслів". Підготувала Склярова Іваанна Василівна вчитель української мови та літератури комунального закладу Великоглибочецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені Ярослава Стецька Тернопільської районної ради Тернопільської області.
Склярова Іванна Василівна
Урок української мови
7 клас
Тема: Доконаний і недоконаний види дієслова
Мета:
навчальна: ознайомити учнів з особливостями доконаного та недоконаного видами дієслів, сформувати вміння розрізняти дієслова цих видів;
розвиваюча: удосконалювати вміння правильно та доречно вживати види дієслів в усному та писемному мовленні;
виховна: виховувати любов до рідного слова та формувати особистість, яка здатна поєднувати знання з різних галузей для успішного розв’язання завдань.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: комп’ютер, підручник, міні-проекти учнів.
Очікувані результати: учні вміють знайти дієслова доконаного та недоконаного видів, розв’язують кросворди, мовознавчі ігри на комп’ютері.
Формування ключових компетентностей:
|
|
|
|
|
Вміння спілкуватися державною мовою |
Загальнокультурна компетентність |
Уміння вчитися впродовж життя |
Соціальні та громадські компетентності |
Інформаційно-цифрова компетентність |
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Учні працюють з текстом, що є перед ними:
Можна у світі чимало зробити:
Перетворити зиму на літо,
Можна моря й океани здолати,
Гору найвищу штурмом узяти,
Можна пройти крізь пустелі та хащі..
Тільки без мами не можна нізащо,
Бо найдорожче стоїть за словами:
В світі усе починається з мами!.
(Вірш Анатолія Костецького «Все починається з мами»)
Завдання:
Зробити, перетворити, здолати, узяти, пройти, починається.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчання школярів
1.Обговорення з вчителем
V. Виконання завдань
Читати цікаву книжку, прибираєш кімнату, записує вправу, грають у м’яча.
Читати – прочитати, прибираєш – прибереш, записує – запише, грають – зіграють.
Відповідь учня: Дієслова доконаного виду творяться від дієслів недоконаного виду за допомогою префіксів з-, про-,с-, зі-.
Дієслова недоконаного виду утворюються від доконаного за допомогою суфіксів та зміни наголосу.
В українській мові є ряд дієслів, які мають форми тільки одного виду — одновидові дієслова.
Дієслова недоконаного виду: прагнути, намагатися, потребувати, переслідувати, ворогувати.
Дієслова доконаного виду: схаменутися, розкричатися, розперезатися, відшуміти, повідлітати.
За варіантами виписати подані дієслова у дві колонки: у першу колонку виписати дієслова доконаного виду, у другу – дієслова недоконаного виду.
Григорій Сковорода народився в селі Чорнухах, що на Полтавщині, у козацькій сім’ї. Батьки й гадки не мали, що колись він стане філософом і поетом, гордістю українського народу, а його ім’я з пошаною вимовлятимуть у багатьох країнах.
Хлопчик зростав серед чудової природи, ріс міцним, кмітливим, обдарованим музично. Понад усе любив річку Многу. Улітку цілими днями просиджував біля неї, милуючись її красою, робив з очерету сопілки, на яких намагався відтворити пташиний спів
Підсумок диктанту. Формування загальнокультурної компетентності
-Хто такий Григорій Сковорода? http://ivanna-site.in.ua/skovoroda-grigorij
Динамічна пауза
Визначити, в яких рядках правильно визначено вид дієслів, обґрунтувати вибір.
|
|
|
|
|
Прізвище: Відповідь: |
Ключ: 2, 3, 4.
Дві пари спільнокореневих дієслів різного виду уведіть до самостійно складених речень.
Зберегти – берегти, думати – задуматися.
http://ivanna-site.in.ua/testi-7-klas
(Учні попередньо зареєстровані на сайті)
VІ. Узагальнення та систематизація знань
VІІ. Підсумок уроку.
На завершення уроку хотілося б почути вашу думку. У своїх відповідях можете використовувати словосполучення: «Було цікаво…», «На мою думку…», «Перепрошую, але я думаю інакше…».
VIII. Домашнє завдання (на вибір вчителя):
Виконати вправу 112 (Глазова О.П. Українська мова: підруч. Для 7 кл. загальноосвіт. Навч. Закл. / О.П.Глазова. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272 с.)
Завдання з сайту - кросворди «Синоніми» або «Антоніми» (відповідь надіслати вчителю через Google Сlassrooms)
Творче завдання: дві пари спільнокореневих дієслів різного виду уведіть до самостійно складених речень.