Мета: узагальнити й систематизувати знання семикласників з теми «Дієслово»; удосконалити вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль шляхом здійснення морфологічного розбору, пояснювати основні орфограми в дієсловах, використовуючи вивчені правила правопису на матеріалі байок Л.Глібова; розвивати комунікативну, соціальну та творчу компетентності учнів; прищеплювати любов до поетичного слова; виховувати гуманну, толерантну особистість з естетичними потребами та високими моральними якостями.
Тип уроку: інтегрований урок (українська мова – українська література)
Тема: Дієслово як частина мови. Систематизація та узагальнення вивченого.
Мета: узагальнити й систематизувати знання семикласників з теми «Дієслово»; удосконалити вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль шляхом здійснення морфологічного розбору, пояснювати основні орфограми в дієсловах, використовуючи вивчені правила правопису на матеріалі байок Л.Глібова; розвивати комунікативну, соціальну та творчу компетентності учнів; прищеплювати любов до поетичного слова; виховувати гуманну, толерантну особистість з естетичними потребами та високими моральними якостями.
Тип уроку: інтегрований урок (українська мова – українська література)
Форми роботи: фронтальна робота, робота в групах.
Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, робота над КСВ, метод «Незакінчене речення», «Мікрофон».
Унаочнення: інтерактивний плакат, дидактичні матеріали, картки з КСВ (комунікативно – ситуативними вправами).
Здається, байка просто бреше,
А справді - ясну правду чеше.
Л.Глібов
ХІД УРОКУ
І Організаційно – мотиваційний етап
Вправа «Кольоровий настрій»
Визначте свій настрій за допомогою одного з кольорів веселки. Райдуга — це дугоподібна різнокольорова смуга на небі, яка з’являється внаслідок заломлення сонячних променів у краплинах дощу. У давніх літописах райдугу називали «райською дугою» (скорочено «райдугою»). Народження райдуги вважалося добрим знаком, люди ототожнювали появу веселки з приємною перспективою на майбутнє. У релігійній символіці райдуга виступає символом миру та злагоди. Згідно з розповсюдженим тлумаченням, червоний колір означає Божий гнів, оранжевий - радість, жовтий — щедрість, зелений — надію, блакитний — щастя, синій — умиротворення природних сил, а фіолетовий — велич.
Нехай же на нашому уроці райдуга засяє всіма своїми барвами!
3. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
3.1. Передбачення теми уроку. Відгадайте загадку і скажіть, матеріал про яку частину мови ми сьогодні будемо узагальнювати.
Дуже я люблю всі дії
І що хочеш, я умію.
Є у мене вид і час,
Спосіб маю повсякчас.
Лиш учіть мене сумлінно,
Озовусь я неодмінно.
Вмію діяти чудово,
Отже, звусь я - …
3.2. Вправа з пазлами. Відгадайте загадки,
https://learningapps.org/display?v=p8bw3vu5t17
Отже, сьогодні на уроці української мови ми будемо узагальнювати вивчене про дієслово на матеріалі творчості відомого українського байкаря Леоніда Глібова.
Дійсно, Леонід Глібов увійшов у нашу літературу в першу чергу як поет-байкар.
Він писав (і це є епіграфом сьогоднішнього уроку), що „здається, байка просто бреше, а справді - ясну правду чеше." Читаючи байки, ми сміємося від душі, але розуміємо, що головний їх зміст серйозний. Сила байок Л. Глібова в тому, що майже в кожному творі відчувається народна точка зору на зображувані події. Розкриваючи паразитизм, жорстокість, невігластво панівних класів, байкар протиставляв їм працьовитість і чесність простого люду, показував його моральну вищість, стверджував його місце й роль у житті суспільства. Сила впливу, переконливість і дієвість кращих байок Л. Глібова визначається їх високою художньою досконалістю і безкомпромісною правдою життя. Глибина алегоричних узагальнень ґрунтується в них не на якихось виняткових випадках чи конкретних історичних фактах, хоч вони й були покладені в основу байок, а на повсякденних реальних людських взаєминах. Завдяки цьому байки Л. Глібова зберігатимуть своє значення доти, доки у світі існуватимуть осуджені ним явища. Не дивно, що ті його байки, в яких висміяно лінощі, марнослів’я, чванство, хвалькуватість та інші вади, актуальні й сьогодні.
ІІ Виконавчо – діяльнісний етап
https://www.jigsawplanet.com/yulia1502/Untitled
https://www.thinglink.com/scene/981613849079709697
2. Виконання вправ на матеріалі байок.
2.1. Вправа «Впіймай дієслово»
- Прослухайте байку «Муха й Бджола», випишіть із байки дієслова, розподіливши їх у два стовпчики: І - дієслова доконаного виду, ІІ – дієслова недоконаного виду. https://www.youtube.com/watch?v=GrW_KfEU44M аудіозапис
- Поясніть, як характеризує персонажів їхня мова.
- Поясніть лексичне значення слова «марнославство», доберіть до нього синоніми.
2.2. Дослідницько – пошукова робота.
- Прочитайте байку «Жаба й Віл». Яку ваду людей висміює автор в образі Жаби? Чи зустрічали ви таких людей у житті?
- Випишіть дієслова, розподіливши їх за особами та числами.
-Запишіть у зошити мораль байки, підкресліть дієслова відповідно до їх синтаксичної ролі.
Такі і в світі жаби є,
Прощайте, правди ніде діти;
А по мені - найлучче жити,
Як милосердний Бог дає.
https://www.thinglink.com/scene/981613849079709697
- Уставте на місці крапок пропущені дієслова, запишіть. Відгадайте назву байки.
На Щуку хтось бумагу в суд…,
Що буцім би вона такеє…,
Що у ставку ніхто життя не …:
Того … в смерть, другого….
… Щуку молодці
Та в шаплиці
Гуртом до суду ….
Хоча й чуби мокренькі ….
Довідка: подати, виробляти, мати, заїсти, обідрати, піймати, притаскати, стати
(дієслова подано в неозначеній формі)
2.4. Орфографічний практикум.
- Випишіть із промови Лисиці з байки «Щука» дієслова, поставте їх у І та ІІ особи однини й множини.
- Поясніть орфограму « Букви е, и, ї, є в особових закінченнях дієслів»
— Дозвольте і мені, панове, річ держать,—
Тут обізвалася Лисиця.—
Розбійницю таку не так судить годиться:
Щоб більше жаху їй завдать
І щоб усяк боявся так робити, —
У річці вражу Щуку утопити!
— Розумна річ! — всі зачали гукать.
Послухали Лисичку
І Щуку кинули — у річку.
-Прийом «Знайдіть загублені букви» (індивідуальна робота в зошитах)
Вмиваю…ся, вітає…ся, посміхаю…ся, поч..нає…ся, стели…ся, дивує….я, розмовля…ш, з'ясовує…я, сподіва….я, стел…т…ся, не повернувся, не…навидіти, не…зчутися, не.. зрозуміти, дійти… б, полетів.. би, чека..те, зробив…би, спонука..мо, капа…те, височі…мо.
2.5. Пошуково- вибіркова робота.
- Знайдіть і випишіть прислів'я з байки «Щука» .
Довідка: «як не мудруй, а правди ніде діти, кінців не можна поховать», « а все-таки, катюзі, як кажуть, буде по заслузі», «усе народ, як бачите, такий, добрячий та плохий».
https://www.thinglink.com/scene/981613849079709697
2.6. Вправа «Знайди пару».
- https://learningapps.org/display?v=pi4wupqc317
- Зберіть прислів’я. Назвіть байки, головна думка яких відповідає змісту кожного прислів’я.
- Визначте форми дієслів. Дієслова якої форми зустрічаються у прислів’ях найчастіше? Чому?
2.7. Творча діяльність учнів.
1група. КСВ № 1
Уявіть, що вам пощастило потрапити в минуле й зустрітися з Леонідом Глібовим. Про що б ви могли поговорити. Складіть діалог, використовуючи різні форми дієслова, і розіграйте його.
2 група. КСВ № 2
Уявіть себе в ролі художника. Придумайте свої варіанти ілюстацій до байок «Щука», «Жаба й Віл», «Муха й Бджола». Усно опишіть зміст придуманих ілюстрацій.
3 група.КСВ № 3
Уявіть, що ви потрапили в байку «Щука» на суд. Переконайте суддів у неправильності винесеного вироку, використовуючи дієслова доконаного й недоконаного виду.
3). Робота в групах.
4). Представлення результатів роботи над КСВ.
ІІІ. Контрольно – рефлексійний етап.
Виконання тестових завдань.
https://learningapps.org/display?v=pve73eyq217
Дякую всім за урок….Оцініть, будь ласка, свою роботу на уроці за допомогою карток самооцінки.
Метод «Незакінчене речення»
На уроці я закріпив свої знання з теми….
Мені було цікаво...
Мені було важко …
Найбільше сподобалось завдання...
Урок зацікавив мене тим, що…
Урок змусив замислитися…
3. Домашнє завдання.
Обов’язкове загальне: Скласти запитання до вікторини «Усе про дієслово»
Обов’язкове на вибір: Скласти якомога більше дієслівних рим, написати строфи про персонажів байок Л. Глібова або підготувати колаж до байок Л. Глібова
Використані джерела:
1. Кобцев Д.А. Інтегроване навчання на уроках української мови .: - Харків: Видавнича група «Основа» , 2010. (Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»); Вип. 1 (74))
2. Пометун О.І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання:
Наук.-метод. Посібник / О.І. Пометун та ін. – К.: Видавництво А.С.К.,
2004
3. Попова, Т. Ю. Формування цілісності світогляду школярів у процесі вивчення української мови та літератури: Творча лабораторія вчителя – майстра. – Донецьк: «Каштан», 2013.
4. mala.storinka.org›байки-леоніда-глібова.html
5. oigolovina1.wixsite.com›vizualizaciya
6. ae-lib.org.ua›Байки