Урок до інтегрованого курсу Я досліджую світ. Як зимують птахи

Про матеріал

Головна мета уроку - навчити учнів розрізняти зимуючих та перелітних птахів, допомагати птахам взимку, розвивати дослідницькі навички, формувати дбайливе ставлення до птахів взимку.

Перегляд файлу

Інтегрований урок Я досліджую світ, математики та літературного читання (2 клас)

Тема. Як зимують птахи

Мета. Формувати уявлення про пристосування птахів до змін у природі взимку; про осілих птахів і птахів, які прилітають до нас зимувати; вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі;  збагачувати словниковий запас учнів; виховувати бажання допомагати птахам вижити в несприятливих умовах.

Інтерактивні методи. «Інсценізація», «Хвилинка-цікавинка», гра «Допоможи пташці», гра «Журналіст» (написання листа на програму теленовин), рольова гра, робота в парах, відеоматеріал «Оберігайте птахів».

Підготовча робота:

  • виставка малюнків «Допомога пташкам взимку»;
  • повідомлення учнів;
  • інсценізація

Обладнання до уроку. Матеріал «Розповідаємо дітям про птахів України», ТОВ Видавництво «Ранок», 2009; наочні посібники; загадки з використанням мультимедійних засобів; відеофільми  «Сипле, сипле сніг…», «Допоможи пташкам взимку»; таблиці по ЯДС «Пори року»,  картки «Допоможи пташкам»,  картки з математики .

Хід уроку

І.   Організаційний момент

    1. Вступне слово вчителя (Сл.1)

Наш урок природничий,

І цікавий, і незвичний,

Вирушаємо у путь –

Нас цікаві справи ждуть.

  • Усміхнімося один до одного для того, щоб урок пройшов у теплій, дружній атмосфері, і сподіваюся, що від цього у вас залишаться приємні спогади.

2. Девіз нашого уроку:  «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхнулося, спочатку усміхнися сам життю.» (Сл.2)

  • Тож часу не витрачаймо, роботу починаймо. Але спочатку послухаємо «синоптика» з повідомленням про погоду на сьогодні.

3. Повідомлення синоптика. (Сл.3)

«Синоптик». Сьогодні 10  грудня, четвер, температура повітря…, стан неба…, вітер…, на вулиці стало холодно.

  • Дякуємо «синоптику», прогноз погоди є, можемо працювати далі.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. З’ясування змін у природі

Читання вірша про зиму (Сл.4)

 Зима

До нас прийшла зима-чаклунка,

Засклила річку, як вікно,

Намалювала візерунки, яких не бачили давно.

А на моєму підвіконні

Вже тиждень, ніби  жартома,

Горять жар-квіти у вазоні,

Яких не бачила зима.

  1. Перегляд відеофільму «Сипле, сипле сніг…»
  2. Евристична бесіда (Сл.5)
  • Зима все притрусила своїм білосніжним килимом.   Поміркуйте, у чому сила зими?

(Це тріскучі морози.)

Що відбувається з трав’янистими  рослинами взимку? (Вони зів’яли, відмерла наземна частина рослини, в грунті лишилися кореневища, бульби, цибулини.)

  • Які трав’янисті рослини залишаються зеленими під снігом усю зиму? (Це суниці, верес, журавлина.) (Сл.6)
  • Чому вони не гинуть у мороз? (Життя рослинам узимку зберігає сніжна ковдра.) (Сл.7)
  • Що означає вислів: «Дерева і кущі взимку перебувають у стані спокою»?
  • Як зимують хвойні дерева? Розкажіть про них. (У зимовому лісі милують око припорошені снігом зелені ялини й сосни.) (Сл.8)
  • Скажіть, а як готуються до зими люди? (Утеплюють будинки, заготовляють заздалегідь продукти, одягаються тепло.) (Сл.9-10)
  • Усім відомо, що рослини, тварини і люди – частина живої природи.                                                                                                    А як же пристосовуються до зими тварини? ( Змінюють колір хутра, заготовляють їжу, а деякі навіть залягають у сплячку.) (Сл.11)
  • Яких тварин не можна зустріти в зимовому лісі? (Бурих ведмедів, борсуків, їжаків, кажанів.) Лише вовки та лисиці виходять на полювання. (Сл.12)
  • А чи залягають у сплячку птахи?
  • Чим живляться птахи? (Різними комахами, жуками, жабами.)
  • Ви вже знаєте, що восени комахи, жуки, жаби ховаються і сплять аж до весни.                                                                              То що ж робити птахам, де знайти поживу? (Голод змушує їх відлітати у теплі краї.)
  • Із настанням холодів відбуваються зміни у житті птахів. Вони не мають чого їсти, і частина птахів відлітає у теплі краї.
  • Як називають птахів, які на зиму покидають свій рідний край? (Перелітними.)
  • Яких перелітних пташок ви знаєте? (Ластівки, лелеки, зозулі, шпаки, солов’ї, журавлі…)
  • У птахів є свої правила, пов’язані з перельотом. І про них нам хочуть повідомити орнітологи.
  • Звертаємося до довідкового бюро.

4. Довідкове бюро (Сл.13)

  • Орнітологія – наука про птахів.
  • Орнітолог – людина,що вивчає птахів, спостерігає за їх поведінкою в природі і в неволі.
  • А чи хотіли б ви дізнатися  тему уроку?
  • Вітерець розсипав чарівні сніжинки, а вчені-орнітологи допоможуть нам їх зібрати і дізнатися тему уроку.

5. Повідомлення орнітологів

  1. Кожного року птахи-мандрівники долають багато тисяч кілометрів, вони знають такі місця, у яких можна якийсь час прожити і добре прогодуватись.
  2. Одні птахи вирушають у мандри малими групами, другі великими зграями. Птахи летять із різною швидкістю. Дрібні співочі птахи – соловей, горихвістка - долають відстань зі швидкістю 30-48 км/год. А деяких летунів не наздоженеш і найшвидшим потягом. (Сл.14)
  3. Стрижі, ластівки, які годуються в повітрі під час польоту, летять зі швидкістю 130 км/год. (Сл.15)
  4. Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку. От, наприклад, журавлі. Як виберуться в дорогу, то не зупиняться доти, доки не прилетять на місце. (Сл.16)
  5. А деркач,  перепілка цілі сотні кілометрів проходять пішки. (Сл.17)
  6. Гуси та журавлі летять в ключі, кожний птах утворює певні повітряні потоки своїми крилами, тим самим підтримуючи на льоту інших. (Сл.18)
  7. Вся відповідальність за політ лежить на ватажку, та ще й опір повітря найбільше тисне на нього. Тож і сили він втрачає швидше.
  8. При такій ситуації місце капітана займає хтось інший, а втомлений ватажок летить в кінець ключа.
  9. Лелеки можуть спати в повітрі 10 хвилин не опускаючись на землю.
  10. Втомлений птах переміщається в центр ключа, закриває очі і дрімає.
  11. Скільки б не гостювали птахи в теплих краях на чужині , та щороку навесні  вони повертаються до рідних домівок на батьківщину.

Тож і ви, діти, любіть свою Батьківщину – Україну, пишайтеся тим, що ви – українці. (Сл.19)

Учитель

  • А чи всі пташки відлітають у теплі краї? (Ні.) Як називають пташок, які можуть собі знайти поживу, тому залишаються на зиму? (Зимуючими, осілими.)
  • Висновок: Птахи бувають перелітними та осілими. (Сл.20)

III. Повідомлення теми і мети уроку

Тема уроку на екрані (Сл.21)

 

Учитель

  • Тож сьогодні на уроці буде йти мова саме про зимуючих (осілих) птахів та як допомогти птахам взимку.

IV. Робота над темою уроку

  • Зараз я пропоную вам відгадати загадки і дізнатися, які  птахи зимують разом із нами. Увага на екран.
  1. Загадки про осілих птахів (Сл.22)
  1. Маленький хлопчик у сірій свитинці

По дворах стрибає, крихти збирає.  (Горобець)

  1. Скрекотуха білобока звуть її усі … (Сорока) (Сл.23)
  2. Не лікар, а дерева лікує.

З дерева лунає звук.

Хто там стукає: тук-тук? (Дятел)

  1. Уночі гуляє, а вдень спочиває,

Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова) (Сл.24)

  1. Дзьоб міцний і гарні крила,

Чорний хвіст, жилетка сіра,

Чи присяде, чи летить –

«Кар, кар, кар» - усе кричить. (Ворона)

  1. Жовтогруді щебетушки,

Мають чорні капелюшки,

Сірі лапки, білі щічки

Називаються … (Синички) (Сл.25)

  1. Крізь зимові заметілі

Пташенята прилетіли.

В них червоні гарні груди –

Ніби яблука усюди.

      Хтось розвісив у дворі.

Звуться пташки … (Снігурі)

  1. Гляньте ви на дивачка,

Що з гніздечка-гамачка

Озира зимовий ліс,

На морозі чистить ніс.

Звуть його ще криго дзьобом,

Не боїться він зими,

Ліс сосновий йому любий,

В нім зимує він з дітьми.

Для коханих пташенят

У гніздечку у цей час –

Пуху, шишок і зерняток

На всю зиму він припас. (Шишкар) (Сл.26)

 

  1. Орнітолог

Шишкар живе у хвойних лісах, живиться насінням ялинових та соснових шишок. Його хрестоподібний дзьоб допомагає лущити шишки, видовбувати з них насіння. Шишкар – єдиний птах, який виводить своїх пташенят взимку, адже корму для них достатньо.   

 

  1. Хвилинка-цікавинка (Робота в парах на математичних картках) (Сл.27)
  • Чому птахи не мерзнуть взимку?
  • У пернатих немає потових залоз, а температура тіла вища, ніж у людини, а на скільки ми дізнаємося обчисливши  завдання на математичних картках.

 

  • Отже, температура тіла пташки на 8 градусів вища, ніж у людини. Частина повітря, яке вони вдихають, йде на охолодження тіла. Тому взимку пернаті не мерзнуть, як людина.

 

Фізкультхвилинка (Зимова фізкультхвилинка із Сніговичком-веселунчиком) (Сл.28)

V. Робота з підручником. (с.74-77).  Вирішення проблемних завдань (Сл.29)

Учитель

  • Ви відгадали загадки, назвали зимуючих птахів. А тепер уважно розгляньте малюнки.
  • Яких птахів ми не назвали?
  • Назвіть, які птахи знаходять собі їжу?
  • Які птахи прилітають до нас з далекої півночі? Чому? (Чечітки, омелюхи, снігурі.)
  • Зачитайте, де про це говориться в підручнику.

(Діти зачитують про птахів, які прилітають до нас зимувати.)

  • Яку користь приносять омелюхи?
  • Як упізнати снігурів?
  • Прочитайте останній абзац і ви дізнаєтесь, які осілі птахи прилітають ближче до людських осель.
  • Доведіть, чи правильне таке твердження: сороки, галки, сірі ворони залишаються зимувати, бо в них не вистачає сил для перельоту в теплі краї.

Народні прикмети про птахів (Сл.30)

  • Діти, у вас є можливість перевірити народні прикмети. Проведіть спостереження за птахами.

● Снігурі прилетіли в грудні – зима буде суворою.

● Горобці ховаються в затишок – на мороз і заметіль.

VI. Узагальнення та систематизація знань

  1. Інсценізація вірша І.Блажкевич «Взимку» (Сл.31)

Ой, мороз. Який мороз!

Всіх пташок проймає дрож.

Скачуть – плачуть горобці:

- Дайте нам зерна, ців- ців!

А синички невеличкі просять:

- Дайте рукавички!

Снігурі сидять вгорі,

Заздрять дуже дітворі:

- Вам, дівчатка і хлоп’ятка,

Тепло, бо у вас є хатка.

А у нас нема хатинки,

Й на обід – ані зернинки.

  1.            Рольова гра.
  • Сьогодні до нас на урок завітав незвичайний гість. Тож давайте послухаємо його, про що він хоче нам розповісти.

(Виходить хлопчик «володар птахів»)

Хлопчик

  • Я – володар птахів. Захочу – птахи самі прилетять до мене. Захочу – прилетять синички й горобці. Захочу – з’являться гості з півночі: снігурі та омелюхи.

Учитель

  • Можливо, ти чарівник?

Хлопчик

  • Ні, я не чарівник. Я не шепочу таємничих заклинань. І у мене немає чарівної палички.  Зате у мене є чарівна хатка. На вигляд – проста хатка, та у ній чарівна сила.

Учитель

  • Цікаво, що ж це за хатка?

Хлопчик

  • Ну гаразд, я відкрию свій секрет (показує годівничку). І до вас, варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння в годівничку і виставити на вікно або повісити на дерево. І вона стане чарівною хаткою. До неї одразу ж прилетять птахи.

Учитель

  • Спасибі тобі, хлопчику, за таку цікаву пораду. Ми обов’язково скористаємось нею, і зимуючі птахи будуть нашими постійними гостями.
  1. Робота в парах. (Гра «Допоможи пташці») (Сл.32)

 

 

 

  • А зараз, діти, ми пограємо в гру «Допоможи пташці» і покличемо пташок до годівнички. (Пояснити правила гри. Вибрати малюнки із зображенням тих птахів, які зимують у нашій місцевості, розташувати їх на дошці біля годівнички).
  • Подивіться, чи всі зимуючі птахи прилетіли до годівнички?
  • А чим можна підгодовувати пташок ми дізнаємося з довідкового бюро.

Довідкове бюро

Пташок можна підгодовувати насінням соняшника, гарбуза, кавуна, дині, проса. Також можна збирати насіння бур’янів: кінського щавлю, лободи, реп’яшків лопуха. Крихтами білого хліба, крихти чорного хліба для пташок шкідливі. Залюбки вони їдять сир, вершковий маргарин. Синиці і дятли полюбляють клювати несолоне сало.

4. Написання листа на програму теленовин (Сл.33)

- А зараз ми зробимо ще одну корисну справу – напишемо лист на програму теленовин. Розпочала писати цього листа я, але пішов сніг і притрусив деякі слова сніжинками. Відновимо його.

Шановна програмо теленовин!

Просимо Вас створити на телебаченні міста сюжет про допомогу птахам узимку. Ми вважаємо, що берегти природу – це найважливіша проблема до якої не можна залишатися байдужими.

  Учні 2-Б класу Прилуцької гімназії №5

імені Віктора Андрійовича Затолокіна

 

5. Робота в зошитах

  • Наступним етапом нашого уроку є робота в зошиті. Розгорніть їх, будь ласка, на с.28. Прочитайте, що пропонують зробити у першому завданні.

Завдання

  1. Підкресли назви осілих птахів.

Дятел, соловей, щиглик, сіра ворона, сорока, горобець, синиця, зозуля, повзик, лелека, галка.

  1. Чим живляться птахи, які зимують  у твоїй місцевості? (насінням, крихтами хліба, ягодами, салом)
  2. Збираючись на екскурсію в ліс або в парк, які «гостинці» візьмеш для птахів. Підкресли.

Сухе листя, плоди калини, гарбузове насіння, крихти білого хліба, солоне сало, соняшникове насіння.

6. Перегляд відеоматеріалу «Оберігайте птахів» (Сл.34)

VII. Підбиття підсумків. Рефлексія.

  • Ось і добігає завершення урок.
  • Що нового ви дізналися на уроці?                     
  • Чи всі птахи відлітають на зиму в теплі краї?    
  • Які птахи зимують у нас?                                    
  • Від чого залежить життя птахів узимку?            
  • Чим вони живляться?                                           
  • Які птахи прилітають до нас із півночі? Чому?  
  • Як ми можемо допомогти птахам?                   

   

  • Узимку життя птахів залежить від того, чи знайдуть вони корм. Кожен із нас може допомогти птахам пережити голодні часи. Про охорону тваринного світу піклується і наша держава. В основному законі України – Конституції йдеться про охорону тварин. Тож оберігайте птахів і свою Батьківщину – неньку Україну. (Сл.35)

 

Діти, ви працювали старанно,

То ж урок пройшов не марно,

Працювали від душі,

Другий клас – ви молодці! (Сл.36)

  • Це пташки вам дякують за роботу.

 

VIIІ. Домашнє завдання

С. 74-77 читати і переказувати. У зошиті виконати завдання 4 на с.28. Намалювати сліди птахів, які можна побачити на снігу.

Підготувала:

вчитель початкових класів

Прилуцької гімназії № 5

імені Віктора Андрійовича Затолокіна

Чернігівської області

Дурас Лариса Анатоліївна

  1

 

doc
Додано
23 січня 2022
Переглядів
1329
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку