Інтегрований урок Я досліджую світ, математики та літературного читання (2 клас)
Тема. Як зимують птахи
Мета. Формувати уявлення про пристосування птахів до змін у природі взимку; про осілих птахів і птахів, які прилітають до нас зимувати; вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати бажання допомагати птахам вижити в несприятливих умовах.
Інтерактивні методи. «Інсценізація», «Хвилинка-цікавинка», гра «Допоможи пташці», гра «Журналіст» (написання листа на програму теленовин), рольова гра, робота в парах, відеоматеріал «Оберігайте птахів».
Підготовча робота:
-
виставка малюнків «Допомога пташкам взимку»;
-
повідомлення учнів;
-
інсценізація
Обладнання до уроку. Матеріал «Розповідаємо дітям про птахів України», ТОВ Видавництво «Ранок», 2009; наочні посібники; загадки з використанням мультимедійних засобів; відеофільми «Сипле, сипле сніг…», «Допоможи пташкам взимку»; таблиці по ЯДС «Пори року», картки «Допоможи пташкам», картки з математики .
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Вступне слово вчителя (Сл.1)
Наш урок природничий,
І цікавий, і незвичний,
Вирушаємо у путь –
Нас цікаві справи ждуть.
-
Усміхнімося один до одного для того, щоб урок пройшов у теплій, дружній атмосфері, і сподіваюся, що від цього у вас залишаться приємні спогади.
2. Девіз нашого уроку: «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхнулося, спочатку усміхнися сам життю.» (Сл.2)
-
Тож часу не витрачаймо, роботу починаймо. Але спочатку послухаємо «синоптика» з повідомленням про погоду на сьогодні.
3. Повідомлення синоптика. (Сл.3)
«Синоптик». Сьогодні 10 грудня, четвер, температура повітря…, стан неба…, вітер…, на вулиці стало холодно.
-
Дякуємо «синоптику», прогноз погоди є, можемо працювати далі.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
-
З’ясування змін у природі
Читання вірша про зиму (Сл.4)
Зима
До нас прийшла зима-чаклунка,
Засклила річку, як вікно,
Намалювала візерунки, яких не бачили давно.
А на моєму підвіконні
Вже тиждень, ніби жартома,
Горять жар-квіти у вазоні,
Яких не бачила зима.
-
Перегляд відеофільму «Сипле, сипле сніг…»
-
Евристична бесіда (Сл.5)
-
Зима все притрусила своїм білосніжним килимом. Поміркуйте, у чому сила зими?
(Це тріскучі морози.)
Що відбувається з трав’янистими рослинами взимку? (Вони зів’яли, відмерла наземна частина рослини, в грунті лишилися кореневища, бульби, цибулини.)
-
Які трав’янисті рослини залишаються зеленими під снігом усю зиму? (Це суниці, верес, журавлина.) (Сл.6)
-
Чому вони не гинуть у мороз? (Життя рослинам узимку зберігає сніжна ковдра.) (Сл.7)
-
Що означає вислів: «Дерева і кущі взимку перебувають у стані спокою»?
-
Як зимують хвойні дерева? Розкажіть про них. (У зимовому лісі милують око припорошені снігом зелені ялини й сосни.) (Сл.8)
-
Скажіть, а як готуються до зими люди? (Утеплюють будинки, заготовляють заздалегідь продукти, одягаються тепло.) (Сл.9-10)
-
Усім відомо, що рослини, тварини і люди – частина живої природи. А як же пристосовуються до зими тварини? ( Змінюють колір хутра, заготовляють їжу, а деякі навіть залягають у сплячку.) (Сл.11)
-
Яких тварин не можна зустріти в зимовому лісі? (Бурих ведмедів, борсуків, їжаків, кажанів.) Лише вовки та лисиці виходять на полювання. (Сл.12)
-
А чи залягають у сплячку птахи?
-
Чим живляться птахи? (Різними комахами, жуками, жабами.)
-
Ви вже знаєте, що восени комахи, жуки, жаби ховаються і сплять аж до весни. То що ж робити птахам, де знайти поживу? (Голод змушує їх відлітати у теплі краї.)
-
Із настанням холодів відбуваються зміни у житті птахів. Вони не мають чого їсти, і частина птахів відлітає у теплі краї.
-
Як називають птахів, які на зиму покидають свій рідний край? (Перелітними.)
-
Яких перелітних пташок ви знаєте? (Ластівки, лелеки, зозулі, шпаки, солов’ї, журавлі…)
-
У птахів є свої правила, пов’язані з перельотом. І про них нам хочуть повідомити орнітологи.
-
Звертаємося до довідкового бюро.
4. Довідкове бюро (Сл.13)
-
Орнітологія – наука про птахів.
-
Орнітолог – людина,що вивчає птахів, спостерігає за їх поведінкою в природі і в неволі.
-
А чи хотіли б ви дізнатися тему уроку?
-
Вітерець розсипав чарівні сніжинки, а вчені-орнітологи допоможуть нам їх зібрати і дізнатися тему уроку.
5. Повідомлення орнітологів
-
Кожного року птахи-мандрівники долають багато тисяч кілометрів, вони знають такі місця, у яких можна якийсь час прожити і добре прогодуватись.
-
Одні птахи вирушають у мандри малими групами, другі великими зграями. Птахи летять із різною швидкістю. Дрібні співочі птахи – соловей, горихвістка - долають відстань зі швидкістю 30-48 км/год. А деяких летунів не наздоженеш і найшвидшим потягом. (Сл.14)
-
Стрижі, ластівки, які годуються в повітрі під час польоту, летять зі швидкістю 130 км/год. (Сл.15)
-
Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку. От, наприклад, журавлі. Як виберуться в дорогу, то не зупиняться доти, доки не прилетять на місце. (Сл.16)
-
А деркач, перепілка цілі сотні кілометрів проходять пішки. (Сл.17)
-
Гуси та журавлі летять в ключі, кожний птах утворює певні повітряні потоки своїми крилами, тим самим підтримуючи на льоту інших. (Сл.18)
-
Вся відповідальність за політ лежить на ватажку, та ще й опір повітря найбільше тисне на нього. Тож і сили він втрачає швидше.
-
При такій ситуації місце капітана займає хтось інший, а втомлений ватажок летить в кінець ключа.
-
Лелеки можуть спати в повітрі 10 хвилин не опускаючись на землю.
-
Втомлений птах переміщається в центр ключа, закриває очі і дрімає.
-
Скільки б не гостювали птахи в теплих краях на чужині , та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок на батьківщину.
Тож і ви, діти, любіть свою Батьківщину – Україну, пишайтеся тим, що ви – українці. (Сл.19)
Учитель
-
А чи всі пташки відлітають у теплі краї? (Ні.) Як називають пташок, які можуть собі знайти поживу, тому залишаються на зиму? (Зимуючими, осілими.)
-
Висновок: Птахи бувають перелітними та осілими. (Сл.20)
III. Повідомлення теми і мети уроку
Тема уроку на екрані (Сл.21)
Учитель
-
Тож сьогодні на уроці буде йти мова саме про зимуючих (осілих) птахів та як допомогти птахам взимку.
IV. Робота над темою уроку
-
Зараз я пропоную вам відгадати загадки і дізнатися, які птахи зимують разом із нами. Увага на екран.
-
Загадки про осілих птахів (Сл.22)
-
Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
-
Скрекотуха білобока звуть її усі … (Сорока) (Сл.23)
-
Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук.
Хто там стукає: тук-тук? (Дятел)
-
Уночі гуляє, а вдень спочиває,
Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова) (Сл.24)
-
Дзьоб міцний і гарні крила,
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить –
«Кар, кар, кар» - усе кричить. (Ворона)
-
Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки
Називаються … (Синички) (Сл.25)
-
Крізь зимові заметілі
Пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди –
Ніби яблука усюди.
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки … (Снігурі)
-
Гляньте ви на дивачка,
Що з гніздечка-гамачка
Озира зимовий ліс,
На морозі чистить ніс.
Звуть його ще криго дзьобом,
Не боїться він зими,
Ліс сосновий йому любий,
В нім зимує він з дітьми.
Для коханих пташенят
У гніздечку у цей час –
Пуху, шишок і зерняток
На всю зиму він припас. (Шишкар) (Сл.26)
-
Орнітолог
Шишкар живе у хвойних лісах, живиться насінням ялинових та соснових шишок. Його хрестоподібний дзьоб допомагає лущити шишки, видовбувати з них насіння. Шишкар – єдиний птах, який виводить своїх пташенят взимку, адже корму для них достатньо.
-
Хвилинка-цікавинка (Робота в парах на математичних картках) (Сл.27)
-
Чому птахи не мерзнуть взимку?
-
У пернатих немає потових залоз, а температура тіла вища, ніж у людини, а на скільки ми дізнаємося обчисливши завдання на математичних картках.
-
Отже, температура тіла пташки на 8 градусів вища, ніж у людини. Частина повітря, яке вони вдихають, йде на охолодження тіла. Тому взимку пернаті не мерзнуть, як людина.
Фізкультхвилинка (Зимова фізкультхвилинка із Сніговичком-веселунчиком) (Сл.28)
V. Робота з підручником. (с.74-77). Вирішення проблемних завдань (Сл.29)
Учитель
-
Ви відгадали загадки, назвали зимуючих птахів. А тепер уважно розгляньте малюнки.
-
Яких птахів ми не назвали?
-
Назвіть, які птахи знаходять собі їжу?
-
Які птахи прилітають до нас з далекої півночі? Чому? (Чечітки, омелюхи, снігурі.)
-
Зачитайте, де про це говориться в підручнику.
(Діти зачитують про птахів, які прилітають до нас зимувати.)
-
Яку користь приносять омелюхи?
-
Як упізнати снігурів?
-
Прочитайте останній абзац і ви дізнаєтесь, які осілі птахи прилітають ближче до людських осель.
-
Доведіть, чи правильне таке твердження: сороки, галки, сірі ворони залишаються зимувати, бо в них не вистачає сил для перельоту в теплі краї.
Народні прикмети про птахів (Сл.30)
-
Діти, у вас є можливість перевірити народні прикмети. Проведіть спостереження за птахами.
● Снігурі прилетіли в грудні – зима буде суворою.
● Горобці ховаються в затишок – на мороз і заметіль.
VI. Узагальнення та систематизація знань
-
Інсценізація вірша І.Блажкевич «Взимку» (Сл.31)
Ой, мороз. Який мороз!
Всіх пташок проймає дрож.
Скачуть – плачуть горобці:
- Дайте нам зерна, ців- ців!
А синички невеличкі просять:
- Дайте рукавички!
Снігурі сидять вгорі,
Заздрять дуже дітворі:
- Вам, дівчатка і хлоп’ятка,
Тепло, бо у вас є хатка.
А у нас нема хатинки,
Й на обід – ані зернинки.
-
Рольова гра.
-
Сьогодні до нас на урок завітав незвичайний гість. Тож давайте послухаємо його, про що він хоче нам розповісти.
(Виходить хлопчик «володар птахів»)
Хлопчик
-
Я – володар птахів. Захочу – птахи самі прилетять до мене. Захочу – прилетять синички й горобці. Захочу – з’являться гості з півночі: снігурі та омелюхи.
Учитель
Хлопчик
-
Ні, я не чарівник. Я не шепочу таємничих заклинань. І у мене немає чарівної палички. Зате у мене є чарівна хатка. На вигляд – проста хатка, та у ній чарівна сила.
Учитель
-
Цікаво, що ж це за хатка?
Хлопчик
-
Ну гаразд, я відкрию свій секрет (показує годівничку). І до вас, варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння в годівничку і виставити на вікно або повісити на дерево. І вона стане чарівною хаткою. До неї одразу ж прилетять птахи.
Учитель
-
Спасибі тобі, хлопчику, за таку цікаву пораду. Ми обов’язково скористаємось нею, і зимуючі птахи будуть нашими постійними гостями.
-
Робота в парах. (Гра «Допоможи пташці») (Сл.32)
-
А зараз, діти, ми пограємо в гру «Допоможи пташці» і покличемо пташок до годівнички. (Пояснити правила гри. Вибрати малюнки із зображенням тих птахів, які зимують у нашій місцевості, розташувати їх на дошці біля годівнички).
-
Подивіться, чи всі зимуючі птахи прилетіли до годівнички?
-
А чим можна підгодовувати пташок ми дізнаємося з довідкового бюро.
Довідкове бюро
Пташок можна підгодовувати насінням соняшника, гарбуза, кавуна, дині, проса. Також можна збирати насіння бур’янів: кінського щавлю, лободи, реп’яшків лопуха. Крихтами білого хліба, крихти чорного хліба для пташок шкідливі. Залюбки вони їдять сир, вершковий маргарин. Синиці і дятли полюбляють клювати несолоне сало.
4. Написання листа на програму теленовин (Сл.33)
- А зараз ми зробимо ще одну корисну справу – напишемо лист на програму теленовин. Розпочала писати цього листа я, але пішов сніг і притрусив деякі слова сніжинками. Відновимо його.
Шановна програмо теленовин!
Просимо Вас створити на телебаченні міста сюжет про допомогу птахам узимку. Ми вважаємо, що берегти природу – це найважливіша проблема до якої не можна залишатися байдужими.
Учні 2-Б класу Прилуцької гімназії №5
імені Віктора Андрійовича Затолокіна
5. Робота в зошитах
-
Наступним етапом нашого уроку є робота в зошиті. Розгорніть їх, будь ласка, на с.28. Прочитайте, що пропонують зробити у першому завданні.
Завдання
-
Підкресли назви осілих птахів.
Дятел, соловей, щиглик, сіра ворона, сорока, горобець, синиця, зозуля, повзик, лелека, галка.
-
Чим живляться птахи, які зимують у твоїй місцевості? (насінням, крихтами хліба, ягодами, салом)
-
Збираючись на екскурсію в ліс або в парк, які «гостинці» візьмеш для птахів. Підкресли.
Сухе листя, плоди калини, гарбузове насіння, крихти білого хліба, солоне сало, соняшникове насіння.
6. Перегляд відеоматеріалу «Оберігайте птахів» (Сл.34)
VII. Підбиття підсумків. Рефлексія.
-
Ось і добігає завершення урок.
-
Що нового ви дізналися на уроці?
-
Чи всі птахи відлітають на зиму в теплі краї?
-
Які птахи зимують у нас?
-
Від чого залежить життя птахів узимку?
-
Чим вони живляться?
-
Які птахи прилітають до нас із півночі? Чому?
-
Як ми можемо допомогти птахам?
-
Узимку життя птахів залежить від того, чи знайдуть вони корм. Кожен із нас може допомогти птахам пережити голодні часи. Про охорону тваринного світу піклується і наша держава. В основному законі України – Конституції йдеться про охорону тварин. Тож оберігайте птахів і свою Батьківщину – неньку Україну. (Сл.35)
Діти, ви працювали старанно,
То ж урок пройшов не марно,
Працювали від душі,
Другий клас – ви молодці! (Сл.36)
-
Це пташки вам дякують за роботу.
VIIІ. Домашнє завдання
С. 74-77 читати і переказувати. У зошиті виконати завдання 4 на с.28. Намалювати сліди птахів, які можна побачити на снігу.
Підготувала:
вчитель початкових класів
Прилуцької гімназії № 5
імені Віктора Андрійовича Затолокіна
Чернігівської області
Дурас Лариса Анатоліївна