Обладнення: презентація, роздатковий матеріал, робочий зошит.
Інтегровані предмети: мистецтво, я досліджую світ, математика, навчання грамоти.
Навчити дітей спостерігати за осінніми змінами в живій та неживій природі; ознайомити з мистецькими творами про осінь; формувати вміння сприймати красу осінньої природи, милуватися нею та висловлювати власні враження та судження щодо побаченого і почутого
Конспект уроку
Тема. Як упізнати осінь?
Мета: навчити дітей спостерігати за осінніми змінами в живій та неживій природі; ознайомити з мистецькими творами про осінь; формувати вміння сприймати красу осінньої природи, милуватися нею та висловлювати власні враження та судження щодо побаченого і почутого; формувати навички дослідницької діяльності, класифікувати, узагальнювати набуті знання та використовувати їх у повсякденному житті; формувати здоров’язбережувальну компетентність; навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками.
Обладнення: презентація, роздатковий матеріал, робочий зошит.
Інтегровані предмети: мистецтво, я досліджую світ, математика, навчання грамоти.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч. «В осінній час сім погод у нас». Народні прикмети, прислів’я, приказки про осінь.
1. Привітатись з учнями та попросити їх привітатися один з одним, наголосивши їм на правильному звертанні (Марійко, Васильку, Тарасе, Олеже).
2. Показати учням світлини (плакати, малюнки тощо) осінньої природи і попросити придумати їм назви. Учні дають назви, пов’язані з осінню.
Запитання до учнів: Як ви дізналися, що на світлинах зображено
осінню пору року? (відповіді учнів).
4. Напишіть на дошці слово «осінь». Запитати в дітей, з якої букви починається слово «осінь» та запропонувати потренуватися в її написанні.
5. Запитати учнів, як вони розуміють прислів’я:
6. Послуховування з учнями музичні твори про осінь для подальшого висловлення власних вражень, уподобань.
- Послухайте музичний твір і спробуйте визначити знайомі вам ознаки дощику.
- Чи змінювався характер музики впродовж твору? Як саме?
- Послухайте ще раз музичний твір і виконайте пальцями «танок дощику».
7. Сприймаючи кожен твір мистецтва, ми впізнавали осінь. А що допомогло розповісти про осінь композиторові, художникові, поетові?(композиторові – звуки, художникові – фарби, поетові – слова).
ІІ. Сприймання й інтерпретація художнього опису осені. Вправа «Упізнай місяць»
• Запитати дітей, чи знають вони назви осінніх місяців.
• Прочитати вірш про вересень. Попросити учнів розпізнати місяць за його
ознаками.
В школах дзвоник продзвенів,
Школярів дім знань зустрів.
В лісі виросли грибочки,
У опеньках всі пеньочки…
Якщо дні стали коротшими, за вікном накрапає дощик, а з дерев облітає перше жовте листя, будьте певні – у гості завітав перший місяць осені – вересень. А чи знаєте ви, чому його так назвали?
Назва дев’ятого місяця року пов’язана із вересом – вічнозеленою рослиною, яка росте в Україні, особливо на Поліссі, в Карпатах. Пахучі суцвіття вересу розпускаються в серпні й цвітуть аж до кінця жовтня.
• Прочитайте вірш про жовтень. Попросіть учнів розпізнати місяць за його ознаками.
Чарівник прийшов у ліс,
фарби, пензлика приніс.
У діброві та садочку
стали жовтими листочки.
Запитати, чому другий місяць осені назвали жовтнем? (відповіді учнів).
Довколишні дерева зодяглися в найпривабливіший – жовтогарячий колір.
Запитати, як називається третій місяць осені і чому?
• Прочитайте вірш про листопад. Попросіть учнів розпізнати місяць за його ознаками.
Вправо, вліво, вниз, назад –
Всюди справжній листопад.
Трішки ще і вже зима,
От і осені нема…
- Колись давно в народі його ще називали грязень, хмурень, листопадник. Як ви думаєте, чому третій місяць осені отримав такі назви?
• Запропонувати дітям відгадати, який місяць про себе може говорити
так: «Я останній місяць осені. Мене часто називають Чорнотропом. Та мені більше подобається ім’я Льодостав – адже я починаю вкривати кригою річки й озера. Я люблю посумувати. Адже без мене грудень не прийде».
ІІІ. Екскурсія до парку. Ознайомлення з ознаками осені. Збір природного матеріалу (осіннє листя, каштани, жолуді тощо)
Перед початком екскурсії прочитайте учням вірш «Як ми з другом в ліс ходили» ( для обговорення того, чого не можна робити в природі. )
Як ми з другом в ліс ходили
У лісі з другом ми йдемо,
Співаємо та кричимо.
«Хто ви?!» – сорока нам тріщить.
«Тікайте з лісу! – верещить,
Злякали ви тварин усіх,
А це не жарти і не сміх!»
Та не зважаєм ми на це,
З гнізда взяли чиєсь яйце.
Мій друг гілки ламає,
А я нору шукаю….
Знайшов я нірку! Хто ж там в ній?
Ой! Мабуть, хтось великий, злий,
Бо він гарчить, бо він шипить…
Ой! Ой! Він може і вкусить!
Ні, я не хочу гратись так,
Пішли ми далі, в березняк.
Аж тут мурахи! Все снують:
То бігають, то щось несуть.
Ми гілкою в мурашник – раз!
Ну, а вони тоді – на нас!
Мурашки лізуть в очі, в ніс,
Кричать: «Покиньте швидше ліс!
А то ми прийдемо до вас,
Тоді вже стережіться нас!»
Ми з другом з лісу ледь втекли
більше в ліс цей не пішли!
• Обговорення правила безпеки під час екскурсії
1. Під час екскурсії необхідно дотримуватися правил дорожнього руху, не виходити на проїжджу частину.
2. Без дозволу вчителя не залишати місця перебування.
3. У разі поганого самопочуття негайно повідомити вчителеві.
4. Дотримуватися правил безпечної поведінки та виконувати розпорядження наставника.
5. Під час ходьби дивитися під ноги, щоб не спіткнутися і не травмуватися.
6. Не пробувати жодної із зібраних рослин на смак: пам’ятати, що це може призвести до отруєння.
Екскурсія до парку. Ознайомлення з ознаками осені. Спостереження в групах. Збір природного матеріалу
- Запропонувати учням прислухатися до «музики» листопаду: яка вона за характером? Попросити добрати слова, які влучно передають шум
листя під ногами. (Шумлять, шелестять, шерехтять, шарудять, тріщать, хрумтять, шепочуться).
- Пройти відстань від лавочки до дерева на пальцях (на п’ятках, на зовнішній стороні стопи, на внутрішній), але так, щоби чутно було лише шурхіт листочків.
- З чим порівнюють опале листя? (З барвистим килимом).
- А що ще воно вам нагадує? (Золоті монетки, різнокольорові
клаптики, яскраві обгортки від цукерок).
- Викладіть із опалих листочків цифри, які ви знаєте.
• Запропонувати учням зібрати природний матеріал (опале листя і гілочки, каштани, жолуді, шишки, які будемо використовувати для виготовлення аплікацій)Розробки інтегрованих днів Тиждень 5. Осіння мозаїка
ІV. Вираження словами вражень від побаченого під час екскурсії. Вправа «Незакінчене речення»
Підводячи підсумки екскурсії, обговорити такі запитання
- Під час екскурсії небо було ……
- Листя на деревах ……… Найбільше жовтого листя на деревах ………….
- Ми зібрали листя з таких дерев: ……..
- Ми бачили птахів: ……………………. Вони були ……………….
- Під час екскурсії бачили таких комах: ……………………. Вони ………….
- У парку живуть такі звірі: …………….
- Ми зустріли домашніх тварин
- Під час екскурсії ми чули звуки ………………..
V. Гра «Їжачкова математика»
Їжачок розгубив яблучка, які підготував для гостей у парку. Просить йому
допомоги.
VІ. Формування умінь спостерігати, порівнювати, робити узагальнення
1.Гра «Я – спостерігач».
Пограйте у гру «Я – спостерігач». Кожна група розглядає малюнок (із журналу «Джміль», № 5, 2014), та повинні відшукати якнайбільше ознак осені.
Гру можна доповнити запитаннями:
- Скільки дітей зображено на малюнку?
- Викладіть із набірного полотна цифру, яка відповідає кількості дівчаток.- -- - Викладіть цифру, яка відповідає кількості звірів, зображених на малюнку.
- Полічіть, скільки пташок намалював художник.
- Порівняйте кількість звірів і птахів. Запишіть відповідну рівність.
- Назвіть предмети, які зобразив художник, у назвах яких є звук [о].
2. Робота в зошиті
VІI. Створення і заповнення лепбука
1. Запропонувати учням допомогти створити лепбук – інтерактивну
книжку, яку вони будуть заповнювати упродовж тижня. Він має бути багатофункціональний. Пояснити учням, що основна інформація має бути розміщена посередині. Справа і зліва – цікава додаткова інформація (загадки, прислів’я, вірші, гуморески, кросворди, ребуси тощо).Учні можуть
для наповнення й оформлення лепбука використовувати природний матеріал, зібраний під час екскурсії, а також фото, написані розповіді,казки про місяці, календар, малюнки плодів, листків тощо.
Приклад лепбука:
Результат лепбука:
VII. Підсумок уроку
1.Перегляд відео
(Веселий мультфільм про винахідливого Рекса, збирання врожаю та підготовку тварин до настання зимових холодів. Мультфільм багатоплановий: дає змогу показати малятам як діють винахідники, як вчаться на своїх помилках, звернути увагу дітей на правила безпеки, а також дає можливість усміхнутися та відпочити.)
2.Запитання для обговорення мультфільму
-У яку пору року розгортаються події у мультфільмі?
-Чому ви так вирішили?
-Які ознаки осені ви помітили?
-Як готується до зими Рекс?
-Чому саме так? Як ви вважаєте, навіщо він робить запаси, адже живе поряд з людьми?
-Як готуються до зими птахи?
-А їжачок?
-Чому пташка зібралась у дорогу?
-А чому вона не змогла полетіти? Як діяв Рекс?
-Чи можна назвати його справжнім другом? Чому?
-Пригадайте, як готуємося до зими ми. У чому відмінність підготовки людей і тварин?
3. Продовжи речення