Конспект уроку. Інтелектуальна гра «Кругосвітня подорож». Узагальнення з теми «Природа материків і океанів»

Про матеріал

Підсумкове заняття з природознавства з метою перевірки та узагальнення обсягу знань дітей про природу планети Земля, життя диких тварин та тварин Півночі та Півдня.

На моїй сторінці також є презентація до уроку.

Моя пошта: kusovol@hotmail.com

Перегляд файлу

Тема: Інтелектуальна гра «Кругосвітня подорож»

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів за темою «Природа материків і океанів»; розвивати вміння працювати в команді, висловлювати та доводити власну точку зору; сприяти розвитку комунікативної та комунікаційно-інформаційної компетентностей, пізнавальної активності, розвивати зорову пам'ять, логічне мислення, зв'язне мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи, самостійність.

Обладнання: Презентація до уроку, відеоролики, картки з зображенням тварин, пазли (частини материків), таблички зі словами-відповідями, різнокольорові картки, презентація «Природознавча вікторина для учнів 4 класів», пляшка з листом, речі для гри «Зберемо валізу для подорожі».

Використані джерела:

  1. http://www.docme.ru/doc/1208723
  2. http://www.pochatkivec.ru/2015/10/4_887.html
  3. http://pazlodrom.ru/pazl.php?pazl=hablon
  4. Грущинська І. В. Природознавство: підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч. закладів / І. В. Грущинська. – Київ: Видавничий дім «Освіта», 2016. – 64 с.

Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент (у супроводі відеоролика «Планета Земля. Вигляд з космосу»).

Доброго дня! Сьогодні урок у вас проведу я. Звати мене Назар Вікторович.

Вже вкотре милувались космонавти
З округлого віконця корабля
Блакитною планетою, шо завжди
Ми звикли звати іменем Земля!

Сьогодні на нас чекає втіха:

Навколо Землі ми зможемо об'їхать.

І зробимо це не за довгі роки,

А за 40 хвилин уроку.

 

Від імені всіх материків на Землі
Вітаємо всіх, хто зібрався у класі.

І хочемо, щоб і дорослі й малі
Про них якомога більше дізнались!

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні на уроці ми продовжимо мандрувати планетою Земля, узагальнимо знання за темою «Природа материків і океанів», поповнимо скарбницю знань. Тож полинемо у світ природи та науки.

III. Систематизація та узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок.

А подорожувати по материках і океанах ми будемо на уявних кораблях.
Ви всі будите матросами, а командуючим цим великим флотом буду я - ваш вчитель. На кораблях у вас є сигнальні прапорці, за допомогою яких ви будете відповідати на задані запитання. Хто з команди знає відповідь, той піднімає прапорець.

Давайте разом пригадаємо:

  • Що називається океаном? (Великі простори води, що вкривають земну поверхню);
  • Скільки океанів входить до складу Світового океану? Назвіть їх. (чотири: Тихий, Атлантичний, Індійський та Північний Льодовитий океани);
  • А шо таке материк? (Велика ділянка суші оточена з усіх сторін водою);
  • Скільки материків на Землі? Назвіть їх. (На Землі шість материків: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія та Антарктида);
  • Що ж спільного між материками? (спільне те що материки —це окремі великі  ділянки  суші,  що  омиваються  водою);
  • Що відмінного між материками? (різняться  материки  розмірами, формами земної поверхні, природою).

 

 

3.1. Історія  виникнення  материків (відеоролик «Еволюція континентів»)

Вчені припускають, що в прадавні часи  всі материки становили одне ціле.  Це  був  такий  собі материк,  який  отримав назву Пангея.

Потім  він  розколовся  на  кілька  частин,  які  почали  дрейфувати  в  різних напрямках. Так утворилися Північна  та Південна Америки, Австралія, Африка та Євразія. Через кілька мільйонів років розташування материків може змінитися.

Отже, давайте розділимося на три команди та назвемо наші кораблі на яких ми будемо мандрувати по материках та океанах. (учні придумують назви своїх команд. В разі труднощів для учнів придумати назви кораблів пропоную раніше підготовлені назви: «Моряки», «Юнги» та «Матроси»). За нашою мандрівкою будуть стежити незалежні судді, які в кінці нашої мандрівки підіб’ють підсумки та визначать переможця наших змагань.

 

3.2. Робота в групах

  1. Складання пазлів.

А зараз ми будемо працювати в групах і вашим завданням буде скласти пазли.

Кожна  група  має  набір  пазлів (частини  материка),  з  яких  вам  треба  скласти зображення одного з материків і назвати його (три групи отримують зображення пазлів материків, які потрібно скласти і назвати назву даного материка)

  • Отже, ви тепер знаєте, на який материк вирушаєте.

https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/27848079_1925226511126666_185507253_n.jpg?oh=a03726b76817641fd4d62934b6ef88fb&oe=5A7CCE07

  1. Гра «Зберемо валізу для подорожі» (кожна група обирає один із предметів і дає пояснення).

Вам необхідно зібрати валізу для подорожі. На дошці ви бачите різні зображення, із яких вам потрібно буде вибрати ту річ, яка вам знадобиться на материку, а свій вибір вам потрібно пояснити: чому саме цю річ ви обрали.

Отже, давайте потренуємось. До дошки виходить по одному з представників своєї команди, називає свій материк і обирає один малюнок для своє валізи. (Задаю питання чому саме цей малюнок обрали діти)

Назва речей

Назва материка

Ми знаємо

Парасолька

Південка Америка

Найвологіший материк. Це найбільший дощовий материк оскільки значна його частина розташована поблизу екватора.

Валянки, рукавички

Антарктида

Найхолодніший материк. Тут зареєстровано найнижчу температуру на Землі – 59,2 С.

Літак

Євразія

Найбільший материк. Він складає третину всієї суші Землі

Вода

Австралія

Найсухіший материк. Тут випадає у 5 разів менше опадів, ніж у Африці

Панама

Африка

Найспекотніший материк. Майже посередині Африку перетинає екватор і це де сприяє високим температурам

Фотоапарат

Північна Америка

Тут знаходяться найдивовижніші об’єкти: унікальні печери,
найкрасивіші водоспади, яскраві річки, гірські системи

 


Всі екіпажі правильно склали валізи і я віддаю їх до багажного відділення ваших кораблів.

 

3.3. Відеоролик «П’ять рекордів шести материків».

— Ви вже знаєте багато інформації про материки. Але я впевнений, що під час перегляду фільму кожна група  знайде для себе щось нове і цікаве і обов’язково поділиться побаченим (під час перегляду відео зачитую характеристики кожного материка)

Рекорди, зазначені у фільмі.

Африка.

  • Найспекотніший материк.
  • Сахара–найбільша пустеля у світі. (Найбільш спекотна область всієї Землі. температура піску +70 С, а повітря +40С)
  • Ніл–найдовша річна система (6671 км).
  • Пігмеї – найнизкоросліші люди у світі (1, 2 м).
  • Найвища точка Африки –гора Кіліманджаро.

Південна Америка.

  • Найвологіший материк.
  • Амазонка –найповноводніша річка світу.
  • Анхель–найвищий водоспад у світі. (Названий на честь Джеймса Енджела (ісп. мовою Анхель), розташований на території національного парку Канайма. У 1935 році літак дослідника «Фламінго» застряг у болотяних джунглях на вершині, де він побачив це диво, яке незабаром стало відоме всьому світу.)
  • Ігуасу–найширший водоспад у світі (3,5 км).
  • Пахіцереус–найбільший кактус.

Австралія.

  • Найменший материк за площею (8 млн км 2).
  • Великий  кораловий  риф (2000  км). (Його  внесено  до  списку  Всесвітньої природної спадщини через величезний масив коралів –понад 400 видів. Ці корали дуже різнобарвні–жовті, червоні, оранжеві, коричневі, білі, бузково-пурпурні.)
  • Найунікальніший органічний світ.
  • Найвища гора Косцюшко. Тут розташований національний парк, який має таку саму назву «Косцюшко».
  • Корінне населення –аборигени, які мають темний колір шкіри.

Північна Америка.

  • Найбільший каньйон Колорадо.
  • Гренландія –найбільший острів світу.
  • Секвоя–найвище дерево, яке росте тільки у Північній Америці.
  • Міссісіпі –найбільша річка.
  • Ніагарський водоспад розташований на річці Ніагара, його висота 50 м. Його шум чути аж на 20 км.

Євразія.

  • Еверест (Джомолунгма)–найвища точка світу (8848 м).
  • Мертве море –найнижче місце у світі (-402 м), найсолоніше море.
  • Байкал–найглибше озеро (1620 м).
  • Каспійське море –найбільше за площею озеро (376000 км).
  • Китай –найбільша країна за кількістю населення.

Антарктида.

  • 80% світового запасу води.
  • Найвищий материк за рахунок льодового щита.
  • Ламборта–найбільший за площею льодовик.
  • На площу материка претендує декілька країн: Австралія, Норвегія, Аргентина, Чілі, Нова Зеландія.
  • Антарктида не належить до жодної країни.

Якщо ви уважно подивилися фільм, то зможете правильно виконати завдання: обрати географічні об’єкти, що саме належать даному материку (учні виходять до дошки. Їм потрібно кожному материку знайти відповідну характеристику).

 

3.4. Хвилинка  релаксації «Морський бриз» (відео «Звуки моря»)

Ми з вами на березі моря. Сонячний день, пісок теплий, м'який.  Навколо тихо, чути тільки плеск води та крики чайок. Ви дихаєте легко і вільно. Хвилі  торкаються  ваших  ніжок,  ніжно  гладять їх,  пестять  ваше  тіло... Вам приємно відчувати свіжість морської води. Ви відчуваєте її по всьому організму: на лобі, обличчі, спині, животі, руках, ногах. Ваше тіло наповнюється легкістю. Ви дихаєте легко і вільно. Ваш настрій стає життєрадісним, хочеться встати і працювати.

А зараз всі потягнемося і на рахунок «три» відкриємо очі. Ви повні сил і енергії. Попереду ще багато випробувань. Давайте відвідаємо порт «Кмітливих».

 

3.5. Бліц-турнір у  супроводі мультимедійної презентації з тригерами.

1. Конкурс «Дешифрувальник»

Зараз вам потрібно обрати одного представника вашої команди. Хто перший дасть вірну відповідь на запитання, той перший обирає тему, яка буде позначена відповідним кольором. Таким чином ми визначимо хто з команд буде першим обирати тематику запитань, хто буде другим та третім. Давайте спершу потренуємось.

  •                 Де учні здобувають загальношкільну освіту? Відповідь: школа. Це будуть такі числа: 8, 4, 5, 4, 1.

Отже, увага запитання: цей материк ще називають «материк науки». Із середини минулого століття тут почали працювати наукові станції для дослідження океану, живих організмів та інших об’ктів природи. Що це за материк? ( Антарктида) 1, 5, 6, 1, 6, 4, 6, 3, 2, 1.


1


2


3


АБВГ


ҐДЕЄ


ЖЗИІ


4


5


6


ЇЙКЛ


МНОП


РСТУ


7


8


9


ФХЦЧ


ШЩ


ЬЮЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 А тепер команда, яка перша впоралась з цим завданням обирає тематику, яку найкраще знає. Кожна тематика має свій колір:  Синій – океани, жовтий – природа океанів, червоний – материки, сірий – загальні питання. Кожна  група має свій один  колір  та відповідають на питання відповідного сектору.

Зараз, на протязі 30 секунд, вам потрібно буде запам’ятати свій колір. Далі кольори будуть сховані, а вам потрібно по пам’яті називати свій сектор. Якщо ви відкриваєте свій сектор і вірно відповідаєте на свою тематику  - ви отримуєте 2 бали. Якщо ви відкриваєте сектор суперника і даєте правильну відповідь то ви отримуєте 3 бали. Якщо ви відкриваєте загальні питання то ви отримуєте 1 бал. Отже розпочинаємо

СЕКТОР «ОКЕАНИ»

  1. Найглибший і найбільший океан на Землі? (Тихий);
  2. Найсолоніший й найтепліший океан. (Індійський);
  3. Головний водний шлях на Землі? (Атлантичний океан);
  4. Скільки океанів на нашій планеті? (5);
  5. Найменший за величиною океан. (Північний Льодовитий океан);
  6. Океан, який розташований тільки у східній півкулі. (Індійський);
  7. Великий водний простір, що займає значну ділянку земної поверхні. (Океани);
  8. Обґрунтуйте  назву    Північного  Льодовитого  океану;
  9. Який третій за розмірами океан? (Індійський океан).

 

СЕКТОР «ПРИРОДА ОКЕАНІВ

  1. Що ви знаєте про цю тварину? (Вони трохи довші за олівець і мають масу 20 г);
  2. Види китів, яких взято під міжнародну охорону. (Кашалоти і сейвали);
  3. З яких водоростей одержують добрива? (З бурих і червоних);
  4. Розгадати ребус. Ламінарія. Інша назва «морської капусти»;
  5. Що добували в Індійському океані в давнину? (Перли);
  6. На які корисні копалини багатий індійський океан? (На нафту та природній газ);
  7. Назвіть зображення, які ви бачите на екрані. Як назвати всі об’єкти одним словом? Обґрунтуйте  свій  вибір. (Устриці,  краби, креветки,  рапани,  кальмари –це морепродукти);
  8. Яка найбільша тварина нашої планети живе в Атлантичному океані? (Синій кит);
  9. Яких тварин можна побачити на крижинах у Північному Льодовитому океані? (Моржі, тюлені, білухи)

СЕКТОР «МАТЕРИКИ

  1. Назва материка. Розгадай ребус. (Євразія);
  2. Материк,  розташований  у  східній  півкулі,  береги  якого омивають  води Індійського та Атлантичного океанів. (Африка);
  3. Материк, який омивається водами всіх океанів. (Євразія);
  4. Третій за розміром материк. (Північна Америка). На півночі материк ніби вмерзає в кригу Північного Льодовитого океану, а на півдні –лагідне тепле море омиває береги, порослі зеленню лісів і лугів. Різні природні зони.);
  5. Материк,  який  умовно  поділяється на  дві  частини  гори  Анди:  на  гірську  та рівнинну. (Південна Америка);
  6. Материк  на  якому  розташована  тільки  одна  держава. (Австралія,  держава «Австралійський союз»);
  7. Найпівденніший та найхолодніший материк планети Земля, який називають крижаною пустелею. (Антарктида. Її поверхня вкрита кригою на 99, 97 %);
  8. На якому материку немає річок? (Антарктичному);
  9. Назвіть другий за площею материк. (1. Євразія — (54,6 млн кв. км) 2. Африка (30,3 млн. кв. км) 3. Північна Америка (24,4 млн. кв. км) 4. Південна Америка (17,8 млн. кв. км) 5. Антарктида (14,1 млн. кв. км) 6. Австралія (7,7 млн. кв. км))

СЕКТОР «ЗАГАЛЬНІ ПИТАННЯ

  1. Одна  з  найпосушливих  пустель  на  Землі,  яка  розташована  у  Південній Америці. (Пустиня Атакама);
  2. Уявна лінія, яка поділяю Землю на південну і північну півкулі. (Екватор);
  3. Яка назва цього дерева? Чому має таку назву? (Плоди цього дерева схожі на огірок, на острові Сокорта, розташованому в 250 км від Сомалі, під жарким тропічним сонцем виростає дерево билимби. Завдяки схожості його плодів на знайомих нам огірків, а так само за їх смакові якості, це дерево по праву носить горду назву - «Огіркове».);
  4. Що  означає  ця  дата?  28  січня  1820  року.  (Дата  відкриття  Антарктиди експедицією, яку очолював Фаддей Беллінсгаузен);
  5. З назвою  якого  об’єкта  пов’язане  ім’я «Академік  Вернадський» (назва української науково-дослідної станції в Антарктиді);
  6. Чим  відомий  Єллоустонський  національний  парк  в  Північній  Америці? (Гарячими джерелами, гейзерами, скам’янілими деревами);
  7. Отруйна змія тропічних лісів. (Анаконда);
  8. Де найбільше випадає опадів? (В Азії Індія, м. Черапунджі);
  9. Який острів найбільший? (Гренландія).

 

 

3.6. Гра «Послання в пляшці»

Під час  подорожі  помітили у водах океану пляшку з повідомленням. Океани,  що  з'єднують  береги  різних  країн,  служили  «переправою»  для найрізноманітніших за змістом послань. І от до нас на урок припливла одна така пляшка, яку я виловив сьогодні вранці. Вам  необхідно прочитати лист, що знаходиться всередині пляшки та виправити в ньому помилки.  Хто вірно виправить – отримає по 1 балу.

Зразок повідомлення.

  • Більшу частину планети Земля займають материки. (океани).
  • Частини океану, що заглиблюються в сушу, називаються річками. (морями).
  • З усіх материків найбільше населення в Австралії, найменше –в Євразії. (в Євразії), найменше –в Євразії(в Австралії).
  • Африка –материк, поділений навпіл меридіаном. (екватором)



 

 

ІV. Підсумок уроку

Ну що ж, давайте підведемо підсумки нашої подорожі і послухаємо незалежних суддів, які оголосять нам бали команд. 

Отже, на закінчення нашого незвичайного уроку, я хочу подарувати вам на згадку невеличкі подарунки.

V. Домашнє завдання.

Написати есе «Материк, на якому я мрію побувати».

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Насіковська Мирослава
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
10 листопада 2018
Переглядів
1653
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку