Підсумкове заняття з природознавства з метою перевірки та узагальнення обсягу знань дітей про природу планети Земля, життя диких тварин та тварин Півночі та Півдня.
Моя пошта: kusovol@hotmail.com
Тема: Інтелектуальна гра «Кругосвітня подорож»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів за темою «Природа материків і океанів»; розвивати вміння працювати в команді, висловлювати та доводити власну точку зору; сприяти розвитку комунікативної та комунікаційно-інформаційної компетентностей, пізнавальної активності, розвивати зорову пам'ять, логічне мислення, зв'язне мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи, самостійність.
Обладнання: Презентація до уроку, відеоролики, картки з зображенням тварин, пазли (частини материків), таблички зі словами-відповідями, різнокольорові картки, презентація «Природознавча вікторина для учнів 4 класів», пляшка з листом, речі для гри «Зберемо валізу для подорожі».
Використані джерела:
Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент (у супроводі відеоролика «Планета Земля. Вигляд з космосу»).
Доброго дня! Сьогодні урок у вас проведу я. Звати мене Назар Вікторович.
Вже вкотре милувались космонавти
З округлого віконця корабля
Блакитною планетою, шо завжди
Ми звикли звати іменем Земля!
Сьогодні на нас чекає втіха:
Навколо Землі ми зможемо об'їхать.
І зробимо це не за довгі роки,
А за 40 хвилин уроку.
Від імені всіх материків на Землі
Вітаємо всіх, хто зібрався у класі.
І хочемо, щоб і дорослі й малі
Про них якомога більше дізнались!
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні на уроці ми продовжимо мандрувати планетою Земля, узагальнимо знання за темою «Природа материків і океанів», поповнимо скарбницю знань. Тож полинемо у світ природи та науки.
III. Систематизація та узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок.
А подорожувати по материках і океанах ми будемо на уявних кораблях.
Ви всі будите матросами, а командуючим цим великим флотом буду я - ваш вчитель. На кораблях у вас є сигнальні прапорці, за допомогою яких ви будете відповідати на задані запитання. Хто з команди знає відповідь, той піднімає прапорець.
Давайте разом пригадаємо:
3.1. Історія виникнення материків (відеоролик «Еволюція континентів»)
Вчені припускають, що в прадавні часи всі материки становили одне ціле. Це був такий собі материк, який отримав назву Пангея.
Потім він розколовся на кілька частин, які почали дрейфувати в різних напрямках. Так утворилися Північна та Південна Америки, Австралія, Африка та Євразія. Через кілька мільйонів років розташування материків може змінитися.
Отже, давайте розділимося на три команди та назвемо наші кораблі на яких ми будемо мандрувати по материках та океанах. (учні придумують назви своїх команд. В разі труднощів для учнів придумати назви кораблів пропоную раніше підготовлені назви: «Моряки», «Юнги» та «Матроси»). За нашою мандрівкою будуть стежити незалежні судді, які в кінці нашої мандрівки підіб’ють підсумки та визначать переможця наших змагань.
3.2. Робота в групах
А зараз ми будемо працювати в групах і вашим завданням буде скласти пазли.
Кожна група має набір пазлів (частини материка), з яких вам треба скласти зображення одного з материків і назвати його (три групи отримують зображення пазлів материків, які потрібно скласти і назвати назву даного материка)
Вам необхідно зібрати валізу для подорожі. На дошці ви бачите різні зображення, із яких вам потрібно буде вибрати ту річ, яка вам знадобиться на материку, а свій вибір вам потрібно пояснити: чому саме цю річ ви обрали.
Отже, давайте потренуємось. До дошки виходить по одному з представників своєї команди, називає свій материк і обирає один малюнок для своє валізи. (Задаю питання чому саме цей малюнок обрали діти)
Назва речей |
Назва материка |
Ми знаємо |
Парасолька |
Південка Америка |
Найвологіший материк. Це найбільший дощовий материк оскільки значна його частина розташована поблизу екватора. |
Валянки, рукавички |
Антарктида |
Найхолодніший материк. Тут зареєстровано найнижчу температуру на Землі – 59,2 С. |
Літак |
Євразія |
Найбільший материк. Він складає третину всієї суші Землі |
Вода |
Австралія |
Найсухіший материк. Тут випадає у 5 разів менше опадів, ніж у Африці |
Панама |
Африка |
Найспекотніший материк. Майже посередині Африку перетинає екватор і це де сприяє високим температурам |
Фотоапарат |
Північна Америка |
Тут знаходяться найдивовижніші об’єкти: унікальні печери, |
Всі екіпажі правильно склали валізи і я віддаю їх до багажного відділення ваших кораблів.
3.3. Відеоролик «П’ять рекордів шести материків».
— Ви вже знаєте багато інформації про материки. Але я впевнений, що під час перегляду фільму кожна група знайде для себе щось нове і цікаве і обов’язково поділиться побаченим (під час перегляду відео зачитую характеристики кожного материка)
Рекорди, зазначені у фільмі.
Африка.
Південна Америка.
Австралія.
Північна Америка.
Євразія.
Антарктида.
Якщо ви уважно подивилися фільм, то зможете правильно виконати завдання: обрати географічні об’єкти, що саме належать даному материку (учні виходять до дошки. Їм потрібно кожному материку знайти відповідну характеристику).
3.4. Хвилинка релаксації «Морський бриз» (відео «Звуки моря»)
Ми з вами на березі моря. Сонячний день, пісок теплий, м'який. Навколо тихо, чути тільки плеск води та крики чайок. Ви дихаєте легко і вільно. Хвилі торкаються ваших ніжок, ніжно гладять їх, пестять ваше тіло... Вам приємно відчувати свіжість морської води. Ви відчуваєте її по всьому організму: на лобі, обличчі, спині, животі, руках, ногах. Ваше тіло наповнюється легкістю. Ви дихаєте легко і вільно. Ваш настрій стає життєрадісним, хочеться встати і працювати.
А зараз всі потягнемося і на рахунок «три» відкриємо очі. Ви повні сил і енергії. Попереду ще багато випробувань. Давайте відвідаємо порт «Кмітливих».
3.5. Бліц-турнір у супроводі мультимедійної презентації з тригерами.
1. Конкурс «Дешифрувальник»
Зараз вам потрібно обрати одного представника вашої команди. Хто перший дасть вірну відповідь на запитання, той перший обирає тему, яка буде позначена відповідним кольором. Таким чином ми визначимо хто з команд буде першим обирати тематику запитань, хто буде другим та третім. Давайте спершу потренуємось.
Отже, увага запитання: цей материк ще називають «материк науки». Із середини минулого століття тут почали працювати наукові станції для дослідження океану, живих організмів та інших об’ктів природи. Що це за материк? ( Антарктида) 1, 5, 6, 1, 6, 4, 6, 3, 2, 1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А тепер команда, яка перша впоралась з цим завданням обирає тематику, яку найкраще знає. Кожна тематика має свій колір: Синій – океани, жовтий – природа океанів, червоний – материки, сірий – загальні питання. Кожна група має свій один колір та відповідають на питання відповідного сектору.
Зараз, на протязі 30 секунд, вам потрібно буде запам’ятати свій колір. Далі кольори будуть сховані, а вам потрібно по пам’яті називати свій сектор. Якщо ви відкриваєте свій сектор і вірно відповідаєте на свою тематику - ви отримуєте 2 бали. Якщо ви відкриваєте сектор суперника і даєте правильну відповідь то ви отримуєте 3 бали. Якщо ви відкриваєте загальні питання то ви отримуєте 1 бал. Отже розпочинаємо
СЕКТОР «ОКЕАНИ»
СЕКТОР «ПРИРОДА ОКЕАНІВ
СЕКТОР «МАТЕРИКИ
СЕКТОР «ЗАГАЛЬНІ ПИТАННЯ
3.6. Гра «Послання в пляшці»
Під час подорожі помітили у водах океану пляшку з повідомленням. Океани, що з'єднують береги різних країн, служили «переправою» для найрізноманітніших за змістом послань. І от до нас на урок припливла одна така пляшка, яку я виловив сьогодні вранці. Вам необхідно прочитати лист, що знаходиться всередині пляшки та виправити в ньому помилки. Хто вірно виправить – отримає по 1 балу.
Зразок повідомлення.
ІV. Підсумок уроку
Ну що ж, давайте підведемо підсумки нашої подорожі і послухаємо незалежних суддів, які оголосять нам бали команд.
Отже, на закінчення нашого незвичайного уроку, я хочу подарувати вам на згадку невеличкі подарунки.
V. Домашнє завдання.
Написати есе «Материк, на якому я мрію побувати».