Інтегрований урок з елементами ейдетики та застосування методу "Шість капелюхів мислення" за Едвардом де Боно.
Мета: підвести підсумки результатів проектної діяльності учнів по темі «Захисти ялинку»; надати учням можливість долучитися до конкретних дій по збереженню вічнозелених насаджень, розвивати спостережливість, критичне мислення, вміння робити висновки; розвивати навички усного мовлення; вчити працювати в групах; представляти результати дослідницької роботи; виховувати дбайливе ставлення до природи, екологічної культури; розвивати особливість школяра через підсилення творчих, моральних та соціальних основ.
Завдання проекту: простежити зв'язок природи та людини; дізнатися про історію святкування Нового року із ялинкою; ознайомитися з творами поетів та письменників про Новий рік та ялинку; провести опитування «Чи потрібна «жива» ялинка на Новий рік?»; дбати про екологічну культуру учнів.
Інтегрований урок – проект «Захисти ялинку»
Мета: підвести підсумки результатів проектної діяльності учнів
по темі «Захисти ялинку»; надати учням можливість
долучитися до конкретних дій по збереженню
вічнозелених насаджень, розвивати спостережливість,
критичне мислення, вміння робити висновки; розвивати
навички усного мовлення; вчити працювати в групах;
представляти результати дослідницької роботи;
виховувати дбайливе ставлення до природи, екологічної
культури; розвивати особливість школяра через
підсилення творчих, моральних та соціальних основ.
Завдання проекту: простежити зв’язок природи та людини;
дізнатися про історію святкування Нового року із
ялинкою; ознайомитися з творами поетів та
письменників про Новий рік та ялинку; провести
опитування «Чи потрібна «жива» ялинка на Новий рік?»;
дбати про екологічну культуру учнів.
1. Організаційний момент.
У нас сьогодні незвичайний день – учні класу презентують проект «Захисти ялинку».
2. Актуалізація знань.
А як виникла ідея нашого проекту? Давайте пригадаємо! І у цьому нам допоможе казка.
Ліза: Скоро-скоро Новорічне свято!
Час ялинку купувати.
Хочу гарну і струнку, і пишну.
За усе найкращу та розкішну!
Мати: Ми ж тобі ялинку вже придбали,
Ми ж її ще влітку купували.
Ліза (вередує): Штучну? Ні! Я хочу тільки з лісу!
Тато: Годі! Добре, вередлива Лізо.
(бере сокиру)
Ліза: Я також піду до лісу з татом
І сама скажу, яку рубати!
(ідуть)
О! Тату! Подивись яка!
Висока пишна і струнка!
Найкраща, що й казати!
Тато: Так, жаль таку й рубати…
Ліза: Що? А мене тобі не жаль?!
Даремно йшла в таку я даль?!
Рубай! Час повертатись!
Тато (замахується сокирою): Даремно сперечатись.
Пташка: Стій! Не рубай! Вона жива,
Красуні наша лісова!
Я так люблю ялиночку,
Всім серцем своїм!
Вона дає насіннячко
Пташечкам усім!
Заєць (затуляє собою ялинку):
Ні, скривдити ялиночку
Я вас не підпущу!
Куди ж я заховаюся
Од вітру і дощу?
Не рубай, вона жива
Красуня наша лісова!
Зрубана вона загине,
Все вбрання зелене скине.
Вона буде помирати,
А ти будеш танцювати?
Як ти будеш веселитись
І на біль її дивитись?
Ліза (тре очі): Я не думала, не знала…
Я мала і знаю мало.
І тому я вередлива
Й іноді не справедлива.
Та я зовсім не лиха!
Прощавай, красуне лісова!
Ось яку нам історію розповіли наші лісові друзі. Всі діти у класі не тільки замислилися над тим, як захистити лісову красуню, а й почали активно діяти.
Слайд.
- А яку мету перед собою поставили?
Учні: Вчитися бути дбайливими господарями, зберегти ліс від знищення, стати друзями ялинки.
Слайд. Гра «Розсипанка»
Складання речення «Незабаром Новий рік»
- Усі діти люблять новорічні та Різдвяні свята. а що потрібно, щоб Новий рік був гарний? Відгадайте загадку.
Слайд. Зелену сукню маю,
Ніколи не міняю.
Один єдиний раз на рік
Її я прикрашаю.
«Асоціативний кущ»
Що ви бачите, пригадуєте, уявляєте, коли чуєте слово «ялинка»?
Свято ліс птахи
Дід Мороз Парк
ялинка
Краса Тварини Кисень
Слайд. Виникає проблема, як святкувати Новий рік з ялинкою і не завдавати їй лиха?
Для вирішення проблеми учні класу розділилися на групи за кольором капелюшків, в залежності від кольору капелюшка кожна група отримала відповідне завдання.
Слайд.
Білі – збір інформації про хвойні дерева та ліси.
Жовті – користь від живих ялинок.
Чорні – небезпека від вирубування ялинок.
Зелені – ідеї щодо вирубування та збереження ялинок.
Червоні – Анкетування учнів. Збір пісень, віршів легенд про ялинку.
Сині – підсумки роботи групи.
Білі – 4 слайда
Жовті – 3 слайда
Чорні – 1 слайд
Зелені – 2 слайда
Червоні – 2 слайда
Сині – 2 слайда
Слайд. Фізкультхвилинка
Білі капелюшки
1 учень. Ми добре підготувалися, зібрали різноманітний матеріал. Інформацію ми знаходили енциклопедіях, дитячих журналах, книжках. На основі цих знахідок ми створили відео газету, з якою хочемо вас ознайомити.
2 учень. З давніх-давен оспівують у легендах, піснях, казках красу ялинки. Найбільш поширені вони в Україні, у Карпатах, де висота ялинки сягає 50 метрів. Хвойні дерева ростуть і на півночі, і в південних степах, де їх посадили українські лісничі. Високі ялини на Чернігівщині під теплим сонцем стали крислатими, приземкуватими. Але ялинка не втратила своєї привабливості та краси.
3 учень. Давньослов’янська назва ялинки означає «колюча». Її листки-хвоїнки живуть на дереві 5-7 років, а самій ялинці, щоб вирости, потрібно не менше 12 років. В Україні є ялинки – довгожителі, їх вік -500 років.
А ось цікавий факт. Найстаріше дерево – рекордсмен, яке живе не нашій планеті, має 9950 років. Це ялинка, яка росте у горах Швеції. Там знайшли ще групу ялин (20 дерев) віком понад 8000 років.
4 учень. Традиція встановлювати різдвяні ялинки набула широкого вжитку відносно недавно – на початку 19 століття. Спочатку вічнозелені красуні з’явилися в імператорських палацах Франції, Німеччини, Англії і Росії. Надбанням же простого люду ялинка стала лише в другій половині 19 століття. Вперше на слов’янських землях ялинка з’явилася на виконання розпорядження царя Петра І, яким він доручив прикрашати двори та оселі хвойним гіллям. До цього на території нинішньої України використовувались дідухи, що відношення до ялин чи сосен не мають. Масово ялинки запровадилися вже в радянський час.
1 учень. Ми провели дослідницьку роботу і з’ясували, що ялинки ростуть у хвойному лісі. У цих дерев листочки у вигляді голочок, які називаються хвоя. На зиму голки з хвойних дерев не опадають, а поступово оновлюються через 3-5 років.
Ми провели дослідження, що вік молодої ялинки можна визначити за допомогою гілочок, які ростуть на стовбурі кільцем, утворюючи поверх. Щороку на дереві з’являється новий поверх. Щоб визначити вік ялинки треба підрахувати поверхи і додати 2.
Жовті капелюшки
1 учень. Ялинка є найяскравішим символом новорічних і Різдвяних свят. Саме з появою ялинки в кімнаті ми розуміємо, що довгоочікуваний новий рік ось-ось настане, і саме під нею діти знайдуть найбажаніші подарунки – словом, суцільний позитив.
2 учень. В передсвяткових клопотах не потрібно забувати, що обрана ялинка повинна бути не тільки красивою, але ще й безпечною з усіх сторін, бо вона, в першу чергу, призначається дітям.
3 учень. Прикрашати живу ялинку на новий рік – це традиція, вони справжні і завжди різні. Кожна з них неповторні і по-своєму унікальна. А значить, з року в рік повторень точно не буде.
4 учень. Звичайно ж ніякі аерозолі, освіжувачі й дезодоранти повітря не зрівняються із запахом справжньої ялинки. Вона пахне лісом взимку, новим роком і дитинством, у яке щоразу люди мимоволі повертаються, дивлячись на ялинку і вдихаючи її аромат.
Купуючі штучні ялинки – її все ж не завадило б понюхати. Деякі з них мають різкий хімічний запах, від якого довго не вдається позбутися. Особливо – це важливий аргумент, коли в будинку є алергетик.
5 учень. Живі ялинки володіють однією дуже вагомою перевагою: хвойні деревця виділяють в повітря фітонциди, хвойний аромат створює передсвятковий настрій, він корисно впливає на здоров’я людини. Якщо хтось із сім’ї страждає захворюваннями органів дихання, то покупка живого хвойного стане для них справжнім подарунком.
Чорні капелюшки
1 учень. Мертва ялинка не приносить нам ніякої користі крім естетичної насолоди. Але для чого така насолода, якщо потім там, де були красиві ліси, стирчать самі пеньки?
крім краси, якою можна насолоджуватися, ліси дають нам свіже і не загазоване повітря, захищають гірські райони від повеней та руйнування грунтів. Ми в лісі можемо прогулятися, збирати гриби, відпочити. А вирубуючи ялинки ми знищуємо все прекрасне, що дають нам ліси.
2 учень. Вирощування ялинок, фактично є використанням лісової площі в якості городу. Дерева тут ніколи не сягають кількарічного віку, тут ніколи не ростиме підлісок, інколи не зможуть нормально існувати лісові тварини і зростати лісові рослини, яких крім самої сосни чи то ялинки налічуються сотні інших видів.
Інколи новорічні деревця дійсно є плодом санітарних рубок. Дійсно, таке явище є. В Україні дуже широкого поширення набуло ялинкове браконьєрство, тобто самовільної рубки. В одних випадках люди просто вирубають в лісі молоді деревця, в інших, коли поблизу немає молодих посадок – залазять на дорослі дерева і відпилюють їм верхівки. В особливо варварських випадках, горе-лісоруби пиляють дорослі дерева лише для того, щоб, коли вони впадуть, від членувати від них симпатичну верхівку.
3 учень. Новий рік – казкове свято, під час якого здійснюються всі бажання, як кажуть батьки дітям у новорічну ніч. На наступний день діти знаходять подарунки під ялинкою, а через два тижні викидають ялинку на смітник. Коли я була маленька, мені казали загадати бажання в новорічну ніч і я думала: «А про що мріє ялинка в лісі на новий рік?». Тоді мені здавалося, що вона мріє стояти «красунею» у моїй кімнаті. Тепер я розумію, якби ялинка могла мріяти, вона, напевне, мріяла б про те, щоб не бути зрубаною сокирою браконьєра під наступний новий рік.
4 учень. З ялинки бджоли збирають пилок. Хвоя ялинки виділяє медяну росу, з якої бджолина сім’я за 1 день може зібрати 4 кг меду.
Ялинка підгодовує і звірів, і пташок. З деревини ялини виготовляють човни, музичні інструменти, меблі, папір, шовк, фанеру для літакобудування та інше. А хвоя, крім того, є цінним джерелом вітаміну С.
Зелені капелюшки
1 учень. Утилізація ялинок після новорічних свят. У світі цю проблему вирішують по-різному. У Великій Британії до закінчення свят працюватимуть пункти прийому Різдвяних ялинок. Тільки у Лондоні їх налічується кілька десятків. Населення у цій країні привчають до думки, що ялинки потрібно здавати на переробку, як макулатуру. Австрія також відкриває пункти безкоштовного прийому вживаних ялинок. З них пізніше зроблять паливні брикети або компост. У Швеції та Фінляндії перероблені на меблевих фабриках ялинки використовують для виробництва косметики або спалюють у міських котельнях для отримання тепла та гарячої води.
2 учень. У багатьох лісових господарствах Європи на Різдво ялинки не зрубують, а здають в оренду.
Після свят дерево зі збереженою кореневою системою знову повертають у ліс.
3 учень. У зоопарках ялинкову хвою додають у кори слонам, зубрам та іншим мешканцям.
4 учень. В результаті досліджень виявилось, що вплив використання штучної ялинки на зміну клімату та виснаження природних ресурсів є втричі нижчим, ніж купівля живої. Такого виснаження не буде, якщо використовувати штучну ялинку 20 років і більше. (Зараз у Канаді штучна ялинка використовується приблизно 6 років.)
Червоні капелюшки
Сині капелюшки
1 учень. Хвойні ліси – легені планети. 1 га ялинового лісу забезпечує річну потребу в кисні й понад 2500 т вологи. А скільки користі від хвойного повітря, яке не дає можливості поширюватися хвороботворним мікробам! Хвоя, гілки і шишки ялинки мають певну кормову цінність.
3 учень. Слухаючи інформацію своїх однокласників наша група зробила висновок, що новий рік – це дійсно веселе свято для всіх. Але не кожна людина розуміє, що зрубування дерев призводить до непоправних наслідків. Людям потрібно садити дерева, а не рубати. Цим ми очистимо повітря, дбаємо про воду, землю, її красу. Отже, ялинки, як і інші дерева треба берегти від знищення. А на новий рік можна прикрасити чудову штучну ялинку.
Ми впевнені, що новорічні красуні залишаються в лісі, а на новий рік в наш дім приносять радість, щастя, добро, мир та здоров’я.
Проблема з вирубування ялинок не з’явилася тільки зараз, вона була і в минулому. Про це яскраво зображено у віршеві Олександра Олеся «Ялинка» (аудіозапис вірша).
- Хто є головними героями вірша?
- Чому хлопчик хотів зрубати ялинку?
- Знайдіть і зачитайте, що на це йому відповів зайчик?
- З якою інтонацією треба читати слова хлопчика? – Зайчика?
(Слайд) Вивчення трьох куплетів вірша «Ялинка» напам’ять.
Отже, щоб зустріти весело новий рік не обов’язково зрубувати ялинку, а можна прикрасити штучну ялинку, куплену в магазині або зроблену своїми руками.
Подивіться, скільки ідей щодо штучних ялинок нам подали учні класу.
А зараз учні нашого класу навчать вас всих, як можна швидко своїми руками створити штучну ялинку.
Зробіть конус з картону, склейте його суперклеєм, а низ конуса наріжте соломкою, висота її повинна бути близько 1,5 см. Загніть соломку всередину. Виміряйте діаметр конуса. Виріжте коло з картону, по діаметру рівний діаметру конуса, і приклейте його з нижньої сторони ялинки. Тепер ваше дерево буде стійким.
Новорічна ялинка своїми руками з цукерок виготовляється за допомогою двостороннього скотча. Потрібно буде заклеїти всю поверхню конуса цим скотчем. Зверху приклейте яскраву зірку і замаскуйте її кріплення за допомогою шматка дощику. Починайте приклеювати шари ялинки знизу. Спочатку приклейте смужку дощику, а потім смужку з цукерок. Цукерки потрібно кріпити до скотчу дуже надійно і вибирати легкі льодяники, щоб вони не впали завчасно. Так приклейте цукерки і дощик до кінця ялинки.
Підсумок уроку. Я вам бажаю весело зустріти новий рік. І якщо вам вдасться урятувати від вирубування хоча б одну ялиночку – ви для матінки – природи зробите добру справу.
Якщо людина добре серце має,
Вона іде у світ добро творить.
В її очах – любов і ласка сяє,
Така людина сонечком горить.
Будьте і ви, діти маленькими сонечками, творіть добро, саджайте дерева, квіти, любіть свою Землю-матінку і вона відповість вам любов’ю і щедрістю.