Інтегрований урок з географії та основ здоров’я 6 клас «Вулканізм і явища , що його супроводжують».

Про матеріал

Мета уроку:-Сформувати знання про вулкани та гейзери, дати поняття про причини їхнього утворення; - Розвивати спостережливість, логічне мислення.

З'ясувати вплив нестійких ділянок земної кори на безпеку та життєдіяльність людей, стихійні явища. Правила поведінки в надзвичайних ситуаціях.

Надання домедичної допомоги при переломах та вивихах (відпрацювання практичних навичок).

Перегляд файлу

Інтегрований урок з географії та основ здоров’я 6 клас

«Вулканізм і явища , що його супроводжують».

Мета уроку:-  Сформувати знання про вулкани та гейзери, дати поняття про причини їхнього утворення; - Розвивати спостережливість, логічне мислення.

З’ясувати вплив нестійких ділянок земної кори на безпеку та життєдіяльність людей, стихійні явища. Правила поведінки в надзвичайних ситуаціях.

Надання домедичної допомоги при переломах та вивихах (відпрацювання практичних навичок).

Тип уроку: вивчення нового матеріалу з використанням ІКТ.

                                      Хід уроку:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ:

                «Налаштування на урок.

  • Будь уважним,
  • Не бійся помилитися,
  • Висловлюй свою думку,
  • Слухай і чуй,
  • Самостійно роби висновки.

Хай ваші очі горять від любові до географії!

ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

      Гра з м’ячем « Гандбол» « Не розірви ланцюг»

  1. Що розуміють під внутрішніми силами Землі?
  2. Блоки з яких складається літосфера?
  3. З якою швидкістю рухаються літосферні плити?
  4. Що відбувається, коли плити рухаються на зустріч один одному?
  5. Які рухи літосфери відносяться до розривних?
  6. Що таке землетрус?
  7. Причини землетрусів?
  8. Як розповсюджується енергія, яка визволяється під час землетрусів?
  9. Що таке гіпоцентр?
  10. Що таке епіцентр?
  11. В чому вимірюється сила землетрусів?
  12. Прибор що фіксує землетруси?
  13. Як часто на землі відбуваються землетруси?
  14. Де в Україні бувають землетруси?
  15. Цунамі. Як виникають Цунамі?

Гра «Що таке, хто такий». Дати визначення поняттям

  • Геологія (геолог)
  • Сейсмологія (сейсмолог)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЛЬНОСТІ

        Сьогодні я хочу запросити вас здійснити подорож у глибини літосфери.  Надра землі майже недоступні людині і тому вони є для нас загадками. Але людина завжди хотіла їх розгадати. Є на Землі місця, де можна заглянути у середину землі і навіть доторкнутися до речовини, яка щойно піднялася з надр Землі.  Ми продовжуємо знайомство з процесами, що відбуваються в земній корі.

 Налаштуємось на пошук і розпочнемо урок з « географічної хвилинки», яка підкаже, що ми з вами будемо досліджувати. Перед вами координати, треба знайти  які об’єкти їм відповідають.

 

Робота в групах:

І група - 36˚ пн. ш., 139˚ сх. д. (Фудзіяма); 5°пд.ш, 105°сх.д,   (  вулкан Кракатау)

 

ІІ група - 55˚ пн. ш., 160˚ сх. д. (Ключевська Сопка); 1°пд.ш, 78°зх.д. , (вулкан Котопахі)

 

ІІІ група - 37˚ пн. ш., 14˚ сх. д. (Етна) , 4°пд.ш., 37°сх.д.,  ( вулкан Кіліманджаро)

 

                Послухайте уривок з поеми «Етна».

«Одного разу розверзлися Етнейські печери, запалилася велика гора, виплиснулися її палаючі безодні, і потоки вогняної лави понеслися широкими хвилями, заливаючи все. Блискавки розгніваного Юпітери борознили ефір, блискавки темних хмар закрили світле небо. Усе горіло – і луки, і ліс, і пагорби, і гладки ниви і навіть люди. Вогонь поглинав усе на своєму шляху. Селища загорялися одне за одним. Кожний рятував своє добро, скільки вистачало сил і витримки. Усякий хапав, що було цінного, і кидався навтьоки».

  • Яке явище описав поет?

- Що вам відомо про вулкани?

Перегляд фрагменту презентації «Вулкани»

ІУ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

У. ВИВЧЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ

«Розповідь учителя»

Ви вже знаєте про існування астеносфери, саме тут відбувається утворення магми. Високий тиск призводить до того, що магма тріщинами піднімається до земної поверхні і може тверднути в товщі земної кори або на її поверхні (демонстрація слайду «Магматизм)

Робота з підручником

Що таке вулканізм?

Порівняйте внутрішній і зовнішній магматизм.

Розповідь учителя

Свою назву вулкани дістали за іменем бога Вогню у давніх римлян Вулькано. Це не дивно – вогненна лава, що надходить з глибин Землі під час вивержень, заворожує спостерігачів своєю міццю і неприборканістю. Для більшості людей вулкан це вогнедишна гора. Проте він може мати різний вигляд. Але всі вулкани схожі за будовою (демонстрація слайду «Будова вулкану»)

Робота з підручником (Дайте визначення складовим вулкана.)  Робота зі схемою «Будова вулкана», 

-         Канал, по якому магма піднімається на поверхню -… (жерло)

-         Розпечена речовина, яка насичена газами -…( магма)

-         Магма, що вивержена на поверхню - … (лава)

-         Отвір, через який виливається  лава - … (кратер)

-         Гора, що утворюється з вивержених речовин - … (конус)

Практична робота - дослідження:

-         1. Користуючись атласом (карта «Будова земної кори») розкажіть , як   позначені вулкани?

              Чому одні позначені червоними зірочками, а інші синіми?

2.           Як ви гадаєте, які вулкани називають діючими? Згаслими? Сплячими?

3.            На якому материку зовсім не має  вулканів ні діючих, ні згаслих?

4.            Де сконцентрована їх більшість?.

5.            Як ви вважаєте, чи можливе виверження вулкану в Україні?

6.            А у нас в Донецькій  області?

               Розповідь учителя

На Землі налічують понад 850 діючих вулканів. Є вулкани про виверження яких не збереглося ніяких відомостей. Про їхнє активне життя в минулому свідчать конусоподібна форма гори та кратер на вершині. Це згаслі вулкани.

  • Чи можна вулкани вважати згаслими?

Один з найвідоміших вулканів - Везувій, розташований він в Італії. Його вважали згаслим, а в 79 році відбулося його виверження. Було повністю знищено міста – Помпеї і Геркуланом. Везувій накрив їх вогняною масою. Почувся страшенний гуркіт. І с кратера вулкана вдарив вогняний фонтан, попіл закрив небо і місто поглинуло суцільна пітьма. 5 тис. жителів так і залишилися похованими під 15-метровим шаром попелу і лави, яку скинув у низ розгніваний Тітан (демонстрація слайда «Місто, в якому зупинився час»)

Але найбільш знаменитим є вулкан Кракатау, розташований у Зондській протоці.

Прийом «Словничок»

Вулканізм – процес переміщення магми до Землі.

Вулканологи – це спеціалісти, які вивчають процеси і причини утворення вулканів, їх розвиток, будову, і склад продуктів виверження – лави, газів, закономірності розміщення вулканів на земній поверхні. Вулканологи вивчають характер змін вулканів, їх діяльність у часі.

Зараз я буду розповідати казку, а ви уважно слухайте.

У мами Землі було багато донечок і синочків, але я розповім про двох із них - Магму і Підземну річку. Підземну річку всі любили, бо давала водички напитися, а в пустелі їй і ціни не було, бо там, де виходила на поверхню - росли пальми і раділи життю люди. Магму не любили, бо жорстока була, і якщо вже виривалася на поверхню, то спалювала цілі ліси і міста. І надумала Магма згубити Підземну річечку. Стала підбиратися до неї ближче і ближче. Гаряче стало річечці і закричала вона, благаючи маму-Землю про допомогу. Почула мама прохання донечки і розступилася, утворивши тріщинку, через яку і вирвалася наша Підземна річечка на поверхню. Але це вже не була підземна річка - мала вона інше ім’я - Гейзер.

Кожний гейзер має свій режим дії (від хвилини до кількох діб). Гарячі джерела та гейзери відомі на Курильських островах, Камчатці (Долина гейзерів), у США (Єллоустонський національний парк), на острові Ісландія, у Новій Зеландії тощо.

На відміну від гейзерів, гарячі джерела спокійно витікають з тріщин у земній корі. ( Перегляд слайдів « Гейзери»).

Вулкан вивергає на поверхню гарячий попіл і розжарену лаву. Ці виверження застигають людей  зненацька –  вулканічний попіл, який падає, обломки породи, отруєні гази, кислотні дощі, землетруси – все це призводить до загибелі людей. Якщо землетруси не можна передбачити, то вулкани можна: вулкан випереджає землетрус, незвичайна поведінка тварин, птахів, тому людей яким загрожує небезпека можна евакуювати.

   Треба залишити небезпечну територію тому що житлові будинки є поганим захистом від вогню, вулканічної лави, вибухів, рушийних обвалів, грязьових потоків, цунамі. Люди повинні бути уважними до  попереджень спеціалістів і місцевої влади, що в багато разів перевищує шанси на порятунок . Виверження вулкану, землетруси – це катастрофи природного характеру.

 Прошу вас уважно прослухати те, як потрібно діяти в небезпечних умовах:

  1. Вимкнути газ, воду, електроенергію, погасити вогонь у пічці, закрити вікна та балкони.
  2. Сповістити сусідів про безпеку. Взяти із собою: документи, гроші, воду, харчі. Закрити будинок, вийти на вулицю. Маленьких дітей тримати за руки або на руках.
  3. Вибрати місце якомога далі від будинків і ліній електропередач. Тим, хто їхав на машинах, зупинитися, не загороджувати дорогу, не стояти під мостом та біля багатоповерхових будинках. Не повертатися додому поки не зникне загроза.
  4. Швидко реагувати на зовнішні признаки землетрусу – коливання грунту, будинків, розхитування світильників, деренчання скла, поява тріщин  в штукатурці.
  5. Пам’ятайте, що найбільша небезпека  виходить з предметів ,що падають ( частини стелі, стіни, балконів).

                Виберіть із названих місць ті, що найбільш безпечні для сховища в будинку ( приміщенні) при землетрусі. Поясніть, чому ці місця вважають найбільш безпечними. №1

  1. Місця всередені шаф, комодів, гардеробів.
  2. Місця під міцно закріпленими столами і поряд із ліжком.
  3. Місця біля колон.
  4. Місця під підвіконням.
  5. Кути, утворені внутрішніми перегородками.
  6. Вентиляційні шахти і короби.
  7. Прорізи в капітальних внутрішніх стінах.
  8. Балкони та лоджії.
  9. Кути, утворені капітальними внутрішніми стінами.
  10. Місця всередині комірок та вмонтованих шаф.
  11. Дверні прорізи.

Відповідь: 2,3,7,9,11.

№2.Припустіть, що під час землетрусу ви не встигли евакуюватися із квартири, яка розташована на другому поверсі п’ятиповерхового будинку. Ви потрапили під завал, і вам притисло ногу конструкцією, що впала. Ногу ви вивільнили, рухатися пальцями та ступнею ноги ви можете. У приміщенні є небагато вільного простору. Вихід із приміщення заблокований конструкціями, що впали.

    Виберіть із запланованих варіантів ваші подальші дії і визначте їх по черговість.

  1. Будете кричати, кликати на допомогу, стукати металевими предметами по трубах, плитах.
  2. Розгрібатимете завал у бік виходу із приміщення.
  3. Надаєте собі посильну допомогу, розтираючи придавлену ногу.
  4. Будете намагатися підійти до віконного прорізу.
  5. Спробуєте встановити підпірки під конструкціями над вами.
  6. Знайшовши в кишені сірники, спробуєте розпалити невелике вогнище, щоб зігрітися і оглянути все навколо.
  7. Спробуєте знайти теплі речі або ковдру і надіти їх на себе.

Відповідь:1,3,5,7.

УІ. Запитання і завдання для закріплення матеріалу

Прийом «Мікрофон»

Завдання

  1. Процес виходу магми на поверхню Землі називається... (вулканізм)
  2. Канал, по якому рухається магма до поверхні - … (жерло)
  3. Отвір, через який виливається  лава - … (кратер)
  4. Магма, що вивержена на поверхню - … (лава)
  5. Вулкани поділяються на 2 види - … (діючі та згаслі)
  6. Підземні води поблизу вулканів - це... (гейзери та джерела)

УІІ. Підсумок уроку. Оцінювання

Метод «5 речень»

  1. Сьогодні на уроці мені …
  2. Мене особливо  здивувало  те, що …
  3. До початку уроку я думав(думала), що …
  4. Було б добре, якби …
  5. Мені не сподобалося …

Пригадаємо очікувані результати, які ми запланували на початку уроку.

 Досягнуті результати

Чи досягли ми цих результатів?

Оцінювання.

Для більшого усвідомлення матеріалу  попрацюєте і вдома.

VІІI. Домашнє завдання

 Домашнє завдання

  • Прочитати § 25
  • Дати відповідь на питання 3 (ст. 85) – ІІ група
  • Підготувати інформацію «Грязьові вулкани України» - І група
  • Індивідуальне завдання 2 учням – знайти цікаві факти про гейзери

Вчитель:

Ми закінчили роботу над темою уроку.

Дякую всім.

Бажаю вам успіху в навчанні, а він не приходить без напруження нервів, мозку та волі, без віри у свої сили.

Нехай вам всім щастить.

Урок закінчено.

 

docx
Додано
27 грудня 2018
Переглядів
969
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку