Інтегрований урок з літературного читання і трудового навчання 4 клас "У кого співає глина?"

Про матеріал
Конспект уроку та презентація до інтегрованого уроку з літературного читання і трудового навчання у 4 клас "У кого співає глина?" за твором Т. Кара-Васильєва «Співуча глина».
Перегляд файлу

Інтегрований урок

літературного читання і трудового навчання

 4 клас

У кого співає глина?

Тема. Т. Кара-Васильєва «Співуча глина». Послідовність виготовлення посуду. Ліплення об’ємний фігур.

Мета. Літературне читання:ознайомити учнів з опішнянським розписом, удосконалювати навичку свідомого виразного читання, вміння аналізувати прочитане; розвивати зв’язне мовлення, уяву, естетичний смак; виховувати почуття гордості за свій народ, повагу до традицій українського народу.

Трудове навчання: вчити дій працювати з пластичним матеріалом, відчувати зв’язок форми, призначенням, декоративне оздоблення засобів; сприяти формуванню поваги до праці народних майстрів і розумінню краси декоративно – прикладного мистецтва.

 

Обладнання: презентація , відео фільм, фізкультхвилинка, гончарні вироби, пластилін, дощечки, серветки.

 

Хід уроку

     І. Вправи на вдосконалення навички читання.

  1. Артикуляційні вправи

 (вдихнути запах  квітки,

подмухати на кульбабку,

цокання язичком.)

      2.  Читання в різному темпі, гра «Дощик» (слайд  2)  

Мої руки безупинні, то у фарбі, то у глині.

Накрапає, стає сильніший, злива, притихає, перестав

       3.   Гра «Знайди зайве слово». Прочитати ланцюжки слів, вибрати   

              зайве, пояснити вибір.   (слайд 3)                                                      

Брат, сестра, гончар, мама, тато.

Лінивий, байдужий, майстерний, жадібний.

Ніж, ложка, вилка, глечик.

4.  Читання тексту, роз’єднуючи слова.   (слайд  4)                          

ПонадрічкоюВорсклоюнасемимальовничихгорбахрозкинулося

мальовничеселоОпішня.Аджеспоконвіківуселищізаймалисягончарнимпромислом.Опішнянськікерамічнівиробиздавнаславилисявусьомусвіті.

  •          Про що прочитали?
  •          Чим відоме селище Опішня?

 Перегляд відео ( слайд 5)    https://youtu.be/oyAWeiUiPU8

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  •          Сьогодні на уроці за допомогою твору Тетяни Кара-Васильєвої  дізнаємося, як майстри із шматочка глини виготовляють неповторні вироби та власноруч виготовимо куманець.
  •          1. ІІІ. Опрацювання твору Т. Кара-Васильєвої «Співуча глина». (слайд 6)   

       1. Підготовка до читання твору. Розгортаємо підручники.

 -  Прочитайте назву твору із захопленням, радістю, зі здивуванням, з                       питальною інтонацією;

             2. Словникова робота.

              а) вправляння у правильному і виразному читанні слів. (слайд  7)  

                  барвистим             майстерність                 гончарному

                  опішнянських            народність                      сорочинські  

                  жовтогарячі         винахідливість                фантастичний

                  невичерпна            безпосередність               буденне

До якої частини мови відносяться слова кожного стопчика?

             б) з’ясування  лексичного значення слів.

                Вибери до слова пояснення. (На дошці)                         

Орнамент -                   здібності до чогось.

                 Осередок -                    той, що трапляється у повсякденному житті.

                Побутовий  -                позитивна оцінка у суспільстві.

                Визнання -                   візерунок, що прикрашає.   

                Хист   -                         місце зосередження, центр

 

3. Читання частини тексту вчителем, продовжують читати учні.

  •  Який посуд виготовляють у Опішні?
  • Чим особливий опішнянський посуд?

4. Перегляд слайдів з презентації (макітра, глечик, миска, куманець, барильця, баклаги)  (слайд  8   ).

6. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

   - Що для автора є зустріч із мистецтвом опішнянських майстрів?

   - Що надає виробам святковості?

   - Прочитайте, що відображено у опішнянському розписі?

   - Який вигляд  мали ліплені  посудини у давнину?

      - Прочитайте, у чому складність виготовлення фігурного посуду?

   - Прочитайте останнє речення. Як ви його розумієте?

   - Яку глину називають співучою? Чому вона співає?

                  Рухлива фізкультхвилинка (слайд 9) https://youtu.be/klI9DK7cI8w

7. Вправи на розвиток швидкості читання.

             а)  Гра «Продовж речення». Робота в парах. Один з учнів починає читати речення, інший продовжує. (5 речень)           

             б) Гра «Утвори словосполучення»  До прикметників із словникової                        роботи добери іменники з тексту.

8. Складання плану. Робота в групах (5)

Кожна група відновлює пункт плану, потім встановлюють їх порядок і прикріплюють аркуші на дошку. Нагадати правила у групі. Визначення часу на виконання завдання.

               1) Зустріч з _____________________ майстрів.

                                (мистецтвом опішнянських)

 

               2) Розкішна___________  в _______________ розписі.

                                     (природа)          (опішнянському)

 

              3) Слава _____________ осередку.

                               (гончарного)

              4) _______________ посуд ____________.

                    (Фігурний)                         (Опішні)

              5) Найвища ________________________.

                                        (ознака майстерності)

   

ІУ  Трудове навчання

1. Оголошення завдання    (слайд  10)  

  •          А тепер ми перейдемо в художню майстерню. Ми спробуємо бути справжніми народними майстрами. Із пластиліну будемо виготовляти куманця           Ілюстрація

2.Правила безпечної праці     (слайд   11) 

  • Працювати на підкладній дошці
  • Не залишати шматки на парті, не кидати на підлогу
  • Інструменти та матеріали не брати до рота
  • Після роботи вимити руки, або витерти салфеткою

3.Аналіз частин виробу (слайд  12)  

З яких частин складається? (Посудина для рідини, носик, ручка, підставка)

Посудина для ємкості, що нагадує? (Бублик)

4. Практична робота з поточним інструктажем

5.  Розпис опішнянського посуду вирізнявся дво- три колірним розписом у вигляді кривулин, рисочок, крапочок тощо (слайд  13)  

6. Виставка робіт. Ярмарка (слайд 14)    

Готові вироби йшли на продаж на ярмарок

Читає учень:

Увага, увага!

Господарі й гості, глядіть, не минайте!

На ярмарок прошу гуртом, поодинці;

Чекають на всіх там чудові гостинці!

На ярмарку нашім веселім, багатім,

Є чим дивувати і є що придбати

Тут горщика можна купити любого,

А дітям свищика не дорого.

Баранчика, козлика, свинку,

Щоб бавить маленьку дитинку.

Мерщій всі на ярмарок поспішайте,

Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!

ІV.  Підсумок уроку.

  •          Який текст читали?
  •          Чи сподобалося вам бути майстрами?
  •          Що взяли з уроку і чого він вас навчив?

V.  Домашнє завдання.(слайд 15)

     1 група -  читати текст, скласти питання за прочитаним.

     2 група – скласти опис куманця, використовуючи слова і словосполучення   

з тексту.        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                        

Додаток

1. Прочитай скоромовку в різному темпі.

                          Мої руки безупинні, то у фарбі, то у глині.

2. Прочитай слова, вибери зайве, поясни вибір.

                             Брат, сестра, гончар, мама, тато.

                             Лінивий, байдужий, майстерний, жадібний.

                             Ніж, ложка, вилка, глечик.

3. Прочитай слова правильно, виразно         

             


барвистим                                                         гончарному

  соковитий                                                           сорочинський  

   жовтогарячі                         фантастичні

  безпосередність              

майстерність

народність 

винахідливість

 невичерпна

 буденне


4.   Прочитай, роз’єднуючи слова. 

ПонадрічкоюВорсклоюнасемимальовничихгорбахрозкинулося

мальовничеселоОпішня,якещеназивають«українськимРимом».ужекілька

столітьОпішнюназиваютьгончарськоюстолицеюУкраїни,аджеспоконвіків

уселищізаймалисягончарнимпромислом.Опішнянськікерамічнівиробиздавна

славилисявусьомусвіті.

5.     З’єднай слово і пояснення.             

                Орнамент -                    здібності до чогось.

                Осередок -                    той, що трапляється у повсякденному житті.

                Побутовий  -                 позитивна оцінка у суспільстві.

                Визнання -                     візерунок, що прикрашає.   

                Хист   -                          місце зосередження, центр

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Дидактичні особливості інтегрованих уроків / У кн. : Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти : підручн. – К. : Грамота, 2012. – С. 372-376.
  2. Літературне читання. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання 1 – 4 класи. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2016.
  3. Мартиненко В. О. Літературне читання. Робочий зошит : навч. посіб. Для учнів 4 кл. / В. О. Мартиненко. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2015.
  4. Савченко О. Я. Методика читання у початкових класах  / Посіб. для вчителя. – К. : Освіта, 2007 – С. 162-164.

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Інтегрований урок літературного читання і трудового навчання. У кого співає глина?Тема. Т. Кара-Васильєва «Співуча глина». Послідовність виготовлення посуду. Ліплення об’ємний фігур. Макаренко О. Ю.

Номер слайду 2

Мої руки безупинні, то у фарбі, то у глині. Гра «ДОЩИК»

Номер слайду 3

Знайди зайве слово. Брат, сестра, гончар, мама, тато. Лінивий, байдужий, майстерний, жадібний. Ніж, ложка, вилка, глечик.

Номер слайду 4

Прочитай текст, роз’єднуючи слова Понадрічкою. Ворсклоюнасемимальовничихгорбахрозкинулосямальовничесело. Опішня. Споконвіківуселищізаймалисягончарнимпромислом. Опішнянськікерамічнівиробиздавнаславилисявусьомусвіті.

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Опрацювання твору Т. Кара-Васильєва «Співуча глина»

Номер слайду 7

Словникова робота барвистим гончарному соковитий сорочинський жовтогарячі фантастичні безпосередність майстерність народність винахідливість невичерпна буденне

Номер слайду 8

Баклага. Куманець Барильце

Номер слайду 9

Фізкультхвилинка

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

На ярмарок

Номер слайду 15

- Що взяли з уроку?- Чого він навчив?Д\ з. 1група- читати, поставити запитання до тексту;2 група- скласти опис куманця, використовуючи слова і словосполучення із тексту

zip
До підручника
Літературне читання 4 клас (Наумчук М. М., Романюк Н. З.)
Додано
2 січня
Переглядів
16
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку