Урок літературного читання на тему ": Не смійся з чужого лиха. Олена Пчілка «Снігир та Щиглик».

Про матеріал
На уроці діти будуть удосконалювати навички виразного читання тексту, вміння інтонувати речення, аналізувати прочитане, читати діалог; учити визначати мораль байки та вміти знаходити її в тексті; розвивати критичне мислення, вміння висловлювати свою думку; виховувати співчуття, засудження самовпевненості, байдужості.
Перегляд файлу

Тема: Не смійся з чужого лиха. Олена Пчілка «Снігир та Щиглик».

Мета: удосконалювати навички виразного читання тексту, вміння інтонувати речення, аналізувати прочитане, читати діалог; учити визначати мораль байки та вміти знаходити її в тексті; розвивати критичне мислення, вміння висловлювати свою думку; виховувати співчуття, засудження самовпевненості, байдужості.

Обладнання: ілюстрації до байки, ребус, цеглинки лего, презентація «Біографія Олени Пчілки дітям», роздатковий матеріал, відео https://www.youtube.com/watch?v=8J-Z1eAWDTE

Тип уроку: комбінований урок.

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, природнича.

Хід уроку

І.Організація класу.

Вправа «Долоньки»

— Витягніть руки вперед, долоньками догори. Заплющте очі. Уявіть, що зараз на ваших долоньках ніжне, тепле, лагідне сонечко. Воно гріє своїми промінцями ваші долоньки. Розплющте очі Торкніться своєю долонькою долоньки сусіда, поділіться з ним своїм теплом. І нехай усім нам сьогодні на уроці буде тепло, затишно і комфортно.

ІІ. Мовна розминка

  1. Робота над чистомовкою.

Ко-ко-ко — щиглик, щиглик, щигленятко,

Ка-ка-ка — щиглик дзьобає зернятка.

Кі-кі-кі — дзьобає дрібненькі

Ку-ку-ку — сипонув я цілу жменьку!

  1. Робота над скоромовкою

 Прочитайте скоромовку мовчки; хором повільно; у швидкому темпі.

Щиро щиглик щебетав

 Щойно на ліщині.

Щиросердно він бажав

Миру Україні!

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Мозковий штурм

 Що таке байка? (Байка — невеликий, найчастіше віршований твір повчального змісту. У байках люди зображуються в образах рослин, тварин, різних предметів, але їхні вчинки і слова нагадують людські.)

 З яких частин вона складається? (Більшість байок складається із двох частин: розповідь про якийсь випадок, подію та повчальний висновок — мораль.)

 Що розуміють читачі з висновку? (З висновку читачі можуть зрозуміти, що схвалюється, а що  засуджується в творі, як слід чинити в житті.)

 Де записаний повчальний висновок у байці? (Повчальний висновок може бути і на початку, і наприкінці твору.)

 Як називають автора байки? (Автора байки називають байкарем .)

 Хто був першим засновником байки? (Засновником байки, тобто першим байкарем, вважають давньогрецького письменника Езопа.)

  1. Читання в особах байки Л.Глібова «Вовк і Кіт» в особах

 

ІV.Актуалізація опорних знань

  1. Робота над загадкою

Завіває хуртовина —

І летять на Україну

Милі пташки невеличкі —

Кольорові рукавички.

Як червоні ліхтарі,

Сяють взимку... (снігурі).

  1. Робота над ребусом

 

  1.  Вправа "Квест-цікавинка".

Снігура досить легко можна приручити. У снігурів чудово розвинена здатність до наслідування різних звуків. Деякі з цих пташок можуть запам’ятати і насвистувати по кілька вельми складних мелодій. Але потрібно терпіння, щоб навчити птицю. У неволі снігури живуть менше, ніж на природі. Харчується снігур насінням, бруньками, деякими павукоподібними і ягодами (зокрема, горобиною). Годуючись ягодами, виїдає з них насіння, залишаючи м’якоть. Пташенят вигодовує здебільшого рослинними кормами, додаючи до раціону комах і ягоди.

Навіть у неволі щиглики люблять багато співати. За правильного догляду та годування співають цілий рік і живуть до 15-20років. У минулому щиглик був популярним домашнім співочим птахом. Пташники щорічно в кінці літа влаштовували полювання з метою лову щиглика. Щиглики швидко звикають до людей. Вони можуть повернутися до господаря через деякий час, якщо той випустив пташку на волю. Щиглики належать до птахів, які допомагають природі тим, що знищують дрібних комах, які псують дерева, і також завдяки їм не поширюються шкідливі насіння рослин, адже пташки полюбляють ним ласувати.

  1. Вправа «Кола Ейлера- Венна» - робота в групах

V. Повідомлення теми та мети уроку

 Сьогодні на уроці ми ознайомимося з байкою «Снігир та Щиглик», яку написала відома українська поетеса Олена Пчілка.

VІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Перегляд презентації «Біографія Олени Пчілки дітям».
  2. Словникова робота

 Прочитайте правильно слова.

Сильце, джигунець, наврочити, мудрагель, ятір.

 Значення яких слів ви не можете зрозуміти?

Сильце — капкан, сітка для ловлі птахів.

Джигунець — легковажна людина.

Наврочити — заподіяти шкоди поглядом, словами чи діями.

Мудрагель - той хто багато думає, розмірковує.

Ятір — старовинне знаряддя для рибної ловлі.

  1. Вправа «Передбачення» (за заголовком  та ілюстрацією)
  2. Прослуховування байки  (https://www.youtube.com/watch?v=8J-Z1eAWDTE)

 Прослухайте байку і скажіть, що ви відчуваєте після слухання байки? (цеглинки лего)

 Якщо відчуваєте гордість, підніміть жовту цеглинку.

 Якщо відчуваєте смуток,— блакитну цеглинку.

 Якщо відчуваєте радість,— червону цеглинку.

 Якщо відчуваєте захоплення,— зелену цеглинку.

 Якщо відчуваєте здивування,— синю цеглинку.

 Якщо відчуваєте жаль,— помаранчеву цеглинку.

Фізкультхвилинка

  1. Читання твору учнями.
  2. Використання стратегії «Ромашка Блума».

Просте. Що трапилося зі Снігиром?

Уточнювальне. Я можу помилитися, але, здається, Снігир — хвальковитий птах?

Пояснювальне. Як Щиглик поставився до біди Снігира?

Творче. Як ставиться до Снігира авторка? Про що це свідчить?

Оцінювальне. Які людські вади засуджує авторка в байці?

Практичне. Розкажіть про випадок із власного досвіду, який підтверджує справедливість висновку байки.

  1. Самостійне читання байки учнями

 Спробуйте поділити байку на частини.

Перша частина до слів... та все собі стрибає (Снігир у біді)

Друга частина до слів... не смійся небораче! (Ото тобі, козаче:)

Третя частина: ... мораль

  1. Робота над змістом твору

 До яких почуттів спонукає поведінка Щиглика?

 Яким зображений Щиглик у байці?

 Чи подобається вам учинок Щиглика? Чому?

 Що міг зробити Снігир, побачивши, що Щиглик потрапив у біду?

 Як ви гадаєте, ці слова справді стосуються птахів, чи авторка мала на увазі когось іншого?

  1. Вибіркове читання

 Знайдіть у тексті та прочитайте.

 У яких словах виявляються самовпевненість, безсердечність Щиглика?

 У яких рядках виражена головна думка байки (мораль)?

 Які риси характеру засуджуються в байці?

 Які слова байки звучать як прислів’я?

 Чого вони нас навчають?

 Коли їх доречно вживати?

 Розгляньте ілюстрацію до байки на с. 117. Прочитайте частину тексту, яку вона ілюструє.

  1. Робота над виразним читанням байки.
  2. Конкурс на виразне читання байки.
  3. Творче завдання за вибором

 Склади власне продовження історії.

 Що ти хочеш запитати в героїв твору?

 

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Павутинка дискусіі

 

Так

Проблема

Ні

Так,

Чи можна насміхатися з чужої біди?

Ні,

Висновок

Байка Олени Пчілки "Снігир та Щиглик" - твір, який вчить найпростішим, але водночас, необхідним у житті речам – взаємовиручці та вмінню співпереживати.

  1. Гра «Так чи ні» (робота в парах)

Зачитати рядки з байки зі зміненими словами. Учні мають виправити помилку.

— Оце так мудрагель з тебе!

Ну як-таки не вгледіти себе,

лиха не встерегтись!

 

Се бачив я колись,

такого цілий рік боявся, —

ось бач, і не попався!

 

Тепер сіпає і сяк і так,

не вирве лапки вже ніяк!

Хоч борсався й мотався,

та в сіточці зостався.

VІІІ. Домашнє завдання

Виразне читання байки Олени Пчілки «Снігир та Щиглик» (с. 116-117).

ІХ. Зворотній зв’язок. Рефлексія. Вправа «Плюс – мінус - цікаво»

-Праналізуємо свою роботу.

У графу «П» («плюс») – ставлять позначку і розповідають усе, що сподобалося на уроці, що здалося цікавим та корисним.

У графу «М» («мінус») - усе, що не сподобалось, здалося складним, незрозумілим та нудним.

У графу «Ц» («цікаво») - факти, про які дізналися на уроці, чого б ще хотілось  дізнатися.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок

з літературного читання

в 4 класі на тему :

Не смійся з чужого лиха. Олена Пчілка «Снігир та Щиглик»

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель: Верхогляд Л.І.

docx
Додано
2 січня
Переглядів
18
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку