Інтегрований урок з літературного читання та природознавства
4 клас
Тема: Іван Гнатюк «Козацький дуб». Природа рідного краю
Мета: продовжити ознайомлення учнів зі славною історією українського козацтва, природою рідного краю; вдосконалювати навички свідомого, виразного читання поетичних творів; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати гордість за свій народ.
Обладнання: презентація, додатковий матеріал про дуби, фотоматеріали, жолуді.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Хочу побажати вам гарного уроку,
Щоб було цікаво всім нам працювати,
Щоб хотіли дуже всі відповідати,
Щоб допомагало вам уміння міркувати
І дванадцять балів легко заробляти.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогоднішній урок ми присвячуємо величному дереву, яке так люблять українці. А яке саме ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку
Дерево росте крислате,
листям різьбленим багате.
Примостились під листочки
в тюбетеєчках синочки. (Дуб)
ІІІ. ВІРТУАЛЬНА ПОДОРОЖ (з використанням презентації)
- Я запрошую вас здійснити віртуальну подорож, під час якої нас будуть супроводжувати екскурсоводи, від яких ми дізнаємось дуже багато різної інформації.
1 учень-екскурсовод
Серед священних дерев українців найпочесніше місце займає дуб. Недаремно його вважали "царем дерев". Дуб часто порівнюють зі Світовим деревом, його ще називають деревом Роду, а у його густій кроні, за давніми повір'ями, живе "цар птахів" (орел, сокіл). Наші предки вірили, що Дуб є деревом Всесвіту, в ньому об’єднуються три сутності: крона – світ божественний, стовбур – світ життя, коріння –світ предків. У давні часи дуб був святинею, храмом, місцем, де здійснювались релігійні обряди.
Наші предки вважали дуб деревом Перуна-громовержця,
95
символом мужності, чоловічого начала. Перун у наших предків був Богом справедливості, честі, вояцтва, грому та блискавки, втілення чесного суддівства, правди і праведної борні.
Складіть прислів’я та поясніть їх значення:
Дуб — дерево хороше, а лозина нагинається.
І великий дуб дуба не зрубаєш.
Дуб ламається, від малої сокири падає.
За одним разом та плоди його свиням годяться.
2. Природнича зупинка (з використанням фізичних карт України та світу)
- А що ви знаєте про дуб? (Це листяне дерево, росте у Поліссі, в лісостеповій зоні України та в Карпатах. У нього міцний стовбур, велика, розлога крона. Плоди – жолуді)
2 учень-екскурсовод
Дуб відноситься до сімейства букових і знаходиться в спорідненості з такими деревами, як бук і каштан. У його роді налічується близько 600 видів рослин. У Карпатах знайдено викопні рештки 30 видів дуба; зараз в Карпатах їх є 8 видів.
3 учень-екскурсовод
Немає зовсім дубів в Австралії, практично відсутні вони в Південній Америці, а також в Африці, за винятком тієї її частині, яка виходить до Середземного моря. Що стосується Європи, то тут у дуба є багато представників. Лише на території середньої Європи зустрічаються більше 20 видів рослини. І не всі вони являють собою такі величезні дерева. Є серед них чагарники і кущики. І все ж, саме дуби – дерева є одним з найважливіших компонентів лісу в Північній півкулі.
4 учень-екскурсовод
Найціннішою у дуба є деревина, яку використовують для міцних, твердих, пружних конструкцій, стійких до несприятливих зовнішніх факторів – у суднобудуванні, авіаційній промисловості, транспорті, будівельній, меблевій промисловості тощо. Крім того, дубові дрова – чудове паливо.
5 учень-екскурсовод
У деяких середземноморських порід дуба жолуді не лише їстівні, а й приємні на смак. У Португалії, Іспанії, Італії, Греції, Туреччині, Алжирі можна поласувати жолудевими стравами. У Китаї листям вигодовують личинок шовкопряда, використовують як добрива
6 учень-екскурсовод
Археологічні знахідки в різних частинах світу дозволяють стверджувати, що жолуді були первісною їжею людини. Так розкопки Трипільських поселень у Кіровоградській області виявили, що п’ять тисячоліть тому хліб пекли з жолудів. У середні століття жолудеве борошно підмішували до житнього і пшеничного за його нестачею. Американські індіанці дотепер запасають і їдять жолуді, що за поживністю можна порівняти з ячменем.
7 учень-екскурсовод
96
Наша місцевість теж славиться своїм відомим дубом, який ріс у Дібрівському лісі
Дібрівський ліс – унікальний заказник Дніпропетровщини — вражає своєю історією і флорою. Проте з Дібрівським лісом пов’язані й історичні сторінки нашого народу.
8 учень-екскурсовод
Дуб смерті — народна назва великого дуба,. Товщина його стовбуру була до 5-ти метрів, радіус крони — понад 20 м. Вік дуба був близько 400 років. На сьогодні Дуба смерті вже немає.
9 учень-екскурсовод
Дуб смерті — важлива історична пам'ятка. Легенди пов'язують його з кошовим отаманом Іваном Сірком, який неподалік розгромив татарське військо. Після громадянської війни дуб почали називати «Дубом смерті», через те, що нібито на Дубі смерті махновці вішали людей, які боролися або співчували радянській владі. Але чутки про страту людей на ньому керівником селянського повстанського руху Нестором Махном офіційно не підтвердились. Зараз на честь Нестора Махна на місці Дуба смерті встановлено пам'ятний камінь
У Дуб смерті неодноразово влучали блискавки, одна з яких розколола його навпіл. У 2002-му році дуб підпалили невідомі.
У травні 2003 року біля спаленого Дуба Смерті було насаджено Коло Життя – з 5 молодих дубків.
4. Поетична зупинка
1. Виразне читання вчителем вірша Івана Гнатюка «Козацький дуб»
— Чи сподобався вам вірш?
— Які почуття ви переживали, слухаючи його?
— Які картини поставали у вашій уяві?
2. Словникова робота
Цятка — маленька пляма на чому-небудь.
Гайвороння — перелітні птахи родини воронових з блискучим чорним пір’ям.
3. Робота в парах
Читання вірша учнями одне одному в парах
— У якому темпі, з якою інтонацією будете читати вірш?
— Які слова виділятимете голосом під час читання?
4. Читання вірша учнями за строфами
5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Де росте дуб?
— Як поет описує це місце?
— З ким поет порівнює дуб?
— Чому він уживає слово козарлюга, а не козак?
97
— Якими словами автор підкреслює непохитність дуба?
— Скільки років дубові?
— З чим поет порівнює його вік?
— Якими словами у вірші поет засвідчує силу дуба?
— Хто посадив дуба?
— Знайдіть у вірші слова-синоніми.
- Продовжіть синонімічний ряд.
Хуга, завія, завірюха... (метелиця, хуртовина...).
5. Гра «Добери риму»
Видно — ... (непохитно)
Навкруги — ... (в сніги)
Хуга — ... (козарлюга)
Ніде — ... (не веде)
Завії — ... (височії)
Як світ — ... (лід)
Гілляках — ... (ніяких)
В’є — ... (визнає)
Старожили — ... (посадили)
Віки — ... (козаки)
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Чого навчилися? Які нові знання здобули?
А сьогодні я хочу подарувати вам маленькі жолуді. Посадіть їх. Можливо з них виростуть такі ж дуби-довгожителі, які матимуть свою славну історію. Хай козацькому роду не буде переводу.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати проект «Про що можуть розказати дерева – очевидці історичних подій»