Мета уроку:
- вчити складати і розв'язувати задачі на знаходження суми і остачі,
- формувати обчислювальні навички додавання і віднімання чисел,
- вправляти в засвоєнні табличних випадків додавання і віднімання чисел 1, 2, 3, 4;
- розвивати уміння розпізнавати геометричні фігури ;
- розкрити ознаки зими;
- вчити учнів бачити і відчувати красу природи;
- заохочувати дітей до творчості;
- виховувати почуття прекрасного, дбайливого ставлення до природи, розвивати позитивно-емоційне ставлення до пізнання навколишнього, почуття відповідальності, уміння прийти на допомогу.
Інтегрований урок з математики та природознавства
в 1 класі
Мета уроку:
- вчити складати і розв’язувати задачі на знаходження суми і остачі,
- формувати обчислювальні навички додавання і віднімання чисел,
- вправляти в засвоєнні табличних випадків додавання і віднімання чисел 1, 2, 3, 4;
- розвивати уміння розпізнавати геометричні фігури ;
- розкрити ознаки зими;
- вчити учнів бачити і відчувати красу природи;
- заохочувати дітей до творчості;
- виховувати почуття прекрасного, дбайливого ставлення до природи, розвивати позитивно-емоційне ставлення до пізнання навколишнього, почуття відповідальності, уміння прийти на допомогу.
Тип уроку: гра-подорож.
Обладнання: Математика. 1 клас. М.В. Богданович, робочий зошит із друкованою основою; предметні малюнки: Дід Мороз, сніжинки, потяг, нумерація зупинок, сніговички, квитки, картки з індивідуальними завданнями; модель будинку Злої Чаклунки; телеграма, сніжинки із записами: “Молодець!”, “Рада за тебе!”, “Вірю в тебе!”; кошик з яблуками, картки з допоміжним матеріалом (віршиками і загадками), використання ТЗН.
І. Організація класу до уроку.
1. Вступне слово вчителя.
– Чому, діти, ви так любите зиму?
– Згадайте, скільки гарного навкруги взимку – блискучі бурульки, ажурні сніжинки, таємничі кучугури. Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить нашу уяву. А чому ж настає зима? Існує така казка:
– Високо-високо, за найвищими хмарами була незвичайна країна, господаркою якої була мати Природа. Вона посилала на землю до людей своїх діток-доньок. А було їх чотири: Весна, Літо, Осінь, Зима. Кожного разу матінка Природа готувала своїх доньок до подорожі на землю. І коли помахала Осінь останнім своїм жовтим листом і попрощалася з нами, прийшла черга зими йти до людей.
– Дізнавшись, що у нас сьогодні урок присвячений зимі, Зимонька-снігуронька завітала до нас.
– Заходь, заходь, сніжна Зимонько!
(діти плескають у долоні)
Зима: – Доброго здоров’я, діти! Хоч мій час господарювання щойно настає, а я вже багато попрацювала.
Запорошила снігом поля і дороги, одягла дерева білим пухом
(Показ ілюстрацій).
– Цікаво, а що ви знаєте про мою роботу? В якому стані зараз нежива природа?
– Діти відгадайте загадку:
Біле, як сорочка.
Пухнасте, як квочка.
Крил не має. А гарно літає.
Що це за птиця, що сонця боїться?
(Сніг).
– Чому ви думаєте, що це сніг? (Відповіді учнів).
– Давайте, подивимось, які ж це перші вісники зими – сніжинки.
Пухнасті, великі, білі-білі, легенькі, як пушинки;
– На кого вони схожі?
(на білих мух, білих пташенят)
– Звідки ж вони прилетіли? (З неба)
– Подивіться, яке небо?
(Похмуре, сердите, непривітне. По ньому пливуть темно-сірі хмари і сиплять снігом)
– Послухайте рядки з вірша М.Рильського:
Білі мухи налетіли,
Все подвір’я стало біле,
Не злічити білих мух
Що летять неначе пух.
– Що нагадують сніжинки?
– Діти закрийте оченята спробуйте уявити, що ми зараз на шкільному подвір’ї, підставте руку і спіймайте сніжинку, подивіться на неї. Скажіть яка вона?
(Всі вони візерунчасті, різної форми, схожі на срібні зірочки)
- А тепер встаньте і «зловіть» сніжинку, щоб вона сіла вам на руку. – Що замість неї залишилось? (Крапелька водички)
- То із чого зроблена сніжинка? (З води)
– Хто її викував? (Мороз)
– Як же це відбувається?
(Хмаринка пустить крапельку на землю погуляти або землю напоїти, а мороз тут як тут. Відразу, ще в повітрі, заморозить і викує з неї чарівну зірку).
– Уявіть, що сідають сніжинки. (вмикається музика П.І.Чайковського)
– Що ж вони роблять на землі?
(Вони землю прикривають теплою, пуховою ковдрою, і хай вона собі спочиває у сні).
Всі сідайте тихо, діти, домовляємося не шуміти, руку гарно підіймати, на уроці не дрімати, а знання мерщій хапати. То ж гаразд, часу не гаєм і урок вже починаємо. (Чути стукіт у двері, принесли телеграму).
Спробуйте перерахувати кольори зими. Давайте влаштуємо змагання хто більше знайде кольорів та відтінків у зимовій порі.
– Який же колір – прикметник справедливо вважають головним кольором зими? (Білий)
Вчитель читає вірш М.Сингаївського “Білі черевички у зими”.
Вкрив дерева білими крильми
Морозець колючий, мов шипшина
Білі черевички у зими,
Біла-біла в неї кожушина
Білі сани, білогриві коні,
Білі рукавички пухові
Білі щоки, а вуста червоні
Мов розквітлі маки польові.
Сьогодні у нас незвичайний урок. А знаєте чому? До нас прийшла телеграма. Ось послухайте:
Що ж будемо робити? Допоможемо дідусеві? Тоді потрібно вирушати.
Сьогодні поїдемо ми в ліс за знаннями,
Кмітливість візьмемо в дорогу із нами,
Фантазія теж нам у лісі згодиться.
Отож вирушаємо до залізниці.
Але мандрівка буде нелегка. Важкий шлях здолаємо, виконавши наступні завдання:
- ? + - обчисли ;
< ? > - порівняй;
??? - розв’яжи задачу;
ІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
- Виручати Діда Мороза вирушимо на цьому потязі. Підготовкою
до мандрівки буде усна лічба:
- Для того, щоб потяг відправився , нам потрібно придбати квитки. Провідник роздає квитки ( хтось із дітей ).
- Бачите, це квитки не звичайні: на кожному з них записані два числа, Порівняйте їх.
2 □ 5 9 □ 3
4 □ 4 6 □ 7
8 □ 3 9 □ 10
5 □ 8 4 □ 7 ;
1 □ 6
Покажіть квитки!
Ну, що рушаємо! (звук відправлення потяга).
Зупинка № 1 - Щоб цифри правильно писати, хвилинку каліграфії треба почати.
- Цифри пишу рівнесенько,
Щоб були гарнесенькі,
Щоб залюбки дивився я,
Вчитель наш і вся моя сім’я.
Пишемо рядочок цифри 4.
Подорожуємо далі! (звук відправлення потяга).
Зупинка № 2 Але довго ніколи стояти,
Слід Діда Мороза визволяти.
Посміхнеться вам удача,
Як розв’яжеться задача.
Гляньте, білочка одна
Визирає із дупла.
Ще одна стрибнула з гілки,
А за нею ще три білки.
Прошу вас, діти милі,
Щоб всіх білок полічили.(1+1+3=5)
В чепурненькій годівничці
Горобці сидять ,синиці.
Шість горобчиків завзято
Узялись зерно клювати.
На мотузці куснем сала
Дві синички ласували.
Як порахуєте пташки ці,
Будете в мене молодці.(6+2=8)
Дев’ять ягід горобини
Горобець дзьобнув і скинув.
З гілки у глибокий сніг,
Та одну склювати встиг,
Три з замету зміг дістать,
У снігу зосталось ...(9-1-3=5)
- Запишіть у зошити відповідь
Отже, їдемо далі.( Звук відправленого потягу)
Розгорніть зошити з друкованої основи на с.36. Виконаємо завдання № 1. Погляньте, які сніжинки кружляють. Це знак того , що до нас завітала яка пора року? (Зима).Ще більше їх кружляє навколо нас. Зверніть увагу вони незвичайні .Подув сильний вітер, сніжинки поділилися на дві групки. Назвемо цифри першої з них.( 2,4, 6, ) Це парні чи непарні цифри? Яких не вистачає?(8, 10) Запишіть. Називаємо цифри другої групи(1, 3, 5). Які це цифри? А яких тут не вистачає?(7, 9) Запишіть. Молодці!
Подорож продовжується. Поспішаймо ж визволяти Діда Мороза.
А щоб швидше це зробити
Слід нам, друзі, відпочити!
Фізкультхвилинка (Діти танцюють танок сніжинок)
ІІІ. Розвиток математичних знань.
- Завдання розміщені у підручнику “Математика,1 клас, М.В.Богданович”
1, 2, 4 – фронтальна робота, а 3 - індивідуально на дошці.
1. Було – 9 іграшок, розбилось – 3, Стало - ?
Скільки залишилось?
9 – 3 = 6(іграшок)
Відповідь: залишилось 6 іграшок.
Було – 10 коп., витратили – 2 коп. і ще 2 коп.
Скільки копійок залишилось ?
10 – 2 – 2 = 6(коп.)
Відповідь: залишилось 6 коп.
3.Було – 3 клоуни, прийшло – ще 3, стало -?
Скільки стало клоунів ?
3 + 3 = 6
Відповідь: стало 6 клоунів.
Вирушаємо далі! ( звук відправлення потяга).
Зупинка № 4 Об’єднання в групи за геометричними фігурами :
8 +3 5 – 5 1 + 4
7 +2 3 + 4 9 - 4
7 - 2 6 – 2 3 + 3
- Молодці! Ми, мабуть, все ближче під’їджаїмо до замку Злої Чаклунки.
Фізкультхвилинка ( “Я малюю зайчика для вас “)
Ось і остання зупинка №5
(квадрат (вікно), чотирикутник (двері), трикутник (дах), квадрат (стіна будинку).
Молодці, діти, ви працювали гарно! Тепер всі чари зникли.
А ось і Дід Мороз! Він вам щиро вдячний і прийміть на згадку від нього такі сніговички.
ІV. Підсумок уроку.
Дітки, сподобався вам урок? А що найбільше запам’яталось? Яке завдання було цікаве? Хотіли б ви зустрітись із Дідом Морозом? (Відповіді дітей).
Урок наш закінчився, діти.
Бажаю кожному із них радіти.
Вітаю гостей і своїх малят:
Веселих новорічних свят!