Інтегрований урок у 1 класі (математика та навчання грамоти)
Тема: Закріплення звукових значень вивчених букв. Опрацювання тексту «Як білка і заєць одне одного не впізнали». Усна й письмова нумерація чисел в межах 100.
Мета: поєднувати вивчення основ наук з різними видами праці, в якій учні самі створюють ті чи інші, нехай найменші, цінності для колективу, школи, суспільства; актуалізувати в процесі засвоєння знань, навичок і умінь учнів їх життєвий досвід, спиратися на нього; формувати в учнів уявлення про ідеї та методи математики та її роль у пізнанні дійсності; наукового світогляду, життєвих компетентностей; вчити застосовувати набуті знання і навички на практиці, у повсякденному житті;
розвивати увагу, логічне мислення, усну лічбу, читацькі навички, кмітливість, спостережливість; виховувати любов до природи, культуру поведінки.
Обладнання: монети від 1 до 10, квитки на поїзд, картки зі словами, фонограма звуків лісу, малюнки звірят зі словами-анаграмами на зворотному боці, зображення хатинки, 2 кошики (картонні зображення), 2 сороки, набори фішок для позначення звуків, лічильний матеріал: яблучка, шишки, грибочки.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
--- Девіз нашого уроку «Грамоти учиться - завжди знадобиться».
Нещодавно зустрілися дві сороки. Одна говорить:
--- Як добре тому хто вміє читати. Я теж хотіла б навчитися. Тоді б я прочитала усі оголошення у місті і знала б усі новини.
А друга відповідає:
--- А от і ні. Набагато важливіше — знати математику .
І почали вони сперечатися. Сперечалися, сперечалися, аж у горлі їм пересохло, а до згоди дійти не змогли Вирішили вони звернутися, діти, до вас по допомогу, щоб ви їх розсудили.
--- Як ви думаєте, що важливіше: вміти гарно читати чи добре знати математику? (Відповіді учнів).
Постановка проблеми уроку.
--- Ми не будемо сперечатися, а з'ясуємо це протягом уроку. Отож вирушаємо з вами у подорож. Під час подорожей трапляються різні ситуації.
(На дошці — дві сороки і два кошики з написами «читання» і «математика»).
--- Якщо під час пригод нам допоможе вміння читати, то ми кластимемо фішку у кошик «читання», якщо допоможуть математичні знання — фішка у кошик «математика». Де фішок буде більше - той предмет і важливіший.
III. Робота над темою уроку.
--- А чим будемо подорожувати, дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку (читає учениця):
Пасажирський чи товарний
Металевий він і гарний.
Все ховає у вагонах
І стає лиш на перонах
(Потяг)
--- Молодці! Ми вирушаємо у подорож поїздом. А що допомогло нам виконати перше завдання? (Вміння читати). Отож, першу фішку кладемо у кошик «читання».
Гра «Купи квиток».
--- Час купити квитки. У вас на партах лежать конверти з монетами. Квиток коштує 17 грн. Приготуйте потрібну суму;
(Для швидшого процесу квитки продають кілька учнів, які найкраще лічать. Коли усі придбали квитки, робиться висновок, що наступна фішка кладеться у кошик «математика»).
--- На кожному квитку обов'язково пишеться номер місця, на якому повинен сидіти пасажир під час поїздки. Погляньте на свої квитки — у кого який номер. Як ви гадаєте, навіщо це потрібно? (Якби не було нумерації, пасажири сварилися б, кому де сидіти).
Назвати сусідів, хто сидітиме поруч (кілька учнів)
--- Завдяки якій науці у транспорті порядок?
(Наступна фішка — у кошик «математика»).
--- Ось ми і сіли у потяг, подорож починається. Дорога буде далека. Якщо просто сидіти, то можна і занудьгувати. Отож, почитаємо.
Вправа "Читання слів з пропущеними голосними".
О Е А
М-л-к- ц-х м-м-
3-л-т- п-с л-м-
Б-л-т - ф-н р-м-
--- Що не дало нам нудьгувати у дорозі? (Уміння читати). (Фішка — у кошик).
--- А за вікном така краса!.. Давайте «фотографувати».
Вправа «Фотограф». Учитель на долю секунди показує картку зі словом, потім ховає її. Учні мають встигнути прочитати слово. Слова для карток: ліс, небо, літо, листя, вітер, дощ, природа...
(Наступна фішка — у кошик "читання').
--- Ось і ніч настала. Час лягати спати. Покладіть голівки на руки, заплющіть очі, відпочивайте.
(Звучить фонограма звуків лісу).
--- Ой, діти, прокидайтесь! Чуєте? Де це ми? (У лісі).
--- А як ви дізналися? (Чути щебет птахів, шелест листя, дзюрчання струмочка...)
--- Далі підемо пішки. (На дошці з'являється зображення хатинки і напис «Лісова школа»).
--- Куди це ми прийшли?
(Наступна фішка — у кошик читання).
--- Виявляється існує і така школа. А хто там навчається, дізнаємось, коли прочитаємо анаграми.
Ввкочи зцаьє лбкіа
Жаїк лаиск
(Анаграми надруковані на аркушах, на зворотному боці яких відповідне зображення тварин і слів: заєць, їжак, лиска, вовчик, білка).
(Наступна фішка — у кошик "читання").
--- Звірята сидять за партами, уважно слухають учительку-сову. Зараз у них урок. Ви хочете зайти до них у гості? Але з порожніми руками не годиться йти у гості. Давайте назбираємо гостинців.
Робота на індивідуальних картках.
(учні розв’язують приклади на зображеннях яблук, грибочків, моркви)
--- Що допомогло нам назбирати гостинців? (Знання математики).
(Фішка — у кошик «математика»).
--- Так-так... для білочки — грибочки маємо, для їжачка — яблучка, зайчика морквою почастуємо. А що ж ми принесемо вовчику і лисці? Давайте рибки наловимо.
Робота в групах.
На кожній картці зображення рибки і текст задачі. Треба «наловити» рибок, розв’язавши задачу.
(Наступна фішка — у кошик "математика").
---У лісовій школі урок читання. Приєднаймося і ми та прочитаємо разом із звірятами казку «Як білка і заєць одне одного не впізнали»
- промовляння скоромовки
- читання казки вчителем
- обговорення змісту
- читання учнями
--- Зараз у Лісовій школі урок фізкультури. Всі учні роблять зарядку. Приєднаймося і ми.
Фізкультхвилинка.
Лісовичок Ох став на мох.
Ручками помахав, весело пострибав.
Нахил вправо, нахил вліво —
Можна братися до діла.
--- На уроці фізкультури звірята стрибали у довжину. З'ясуймо, хто на яку довжину стрибнув.
У кожного учня картка із зображенням однієї з тварин і відрізка. Учень вимірює свій відрізок, повідомляє класу. На дошці плакат із зображенням цих тварин і закритими числами, що позначають довжину стрибка кожної тварини. (Коли учні виміряли свій відрізок і повідомили класу, вчитель відчиняє віконця, діти перевіряють, чи правильно виконали вимірювання).
(Наступна фішка — у кошик “математика").
--- Хто із звірят стрибнув найдалі? Хто найближче?
--- Складіть задачу на порівняння.
(Діти складають умову задачі, розв'язують її, формулюють відповідь).
(Фішка — у кошик "математика").
IV. Підсумок уроку. Рефлексія.
--- Давайте полічимо, скільки ж у кожному кошику фішок? (Порівну).
--- То що відповімо сорокам? Як їх розсудимо? (У житті однаково важливими є всі предмети, які вивчаються у школі).
--- Як швидко минув час. Пора нам повертатися додому. Адже наші рідні нас зачекалися.