Тема. Як поводитися за столом. Культура споживання їжі. Складання серветки для сервірування столу.
Мета: вчити дотримуватися елементарних правил поведінки за столом; формувати поняття про етикет за столом, практично вчити користуватися столовими приборами; поглибити знання учнів про культуру споживання їжі; навчити складати паперові серветки для оформлення та сервірування столу; виховувати культуру спілкування.
Обладнання: куля, скатертини, столове приладдя, серветка, склянки,
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ.
1. Вітання.
2. Упорядкування робочих місць.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
3. Гра «Улюблена страва»
Передаючи одне одному кулю, діти по черзі називають свою улюблену страву.
Роблять висновок, що з їжею у людей пов’язані приємні відчуття.
Учитель підкреслює, що важливі події в житті людей супроводжуються прийомом їжі.
-
Які відчуття у вас пов’язані з їжею? (приємні)
-
Я пропоную перегляну фрагмент з фільму. Подумайте, під час перегляду про свої відчуття, якими вони залишаться?
4. Перегляд фрагмента з мультфільму «Вінні-Пух».
- Що ви можете сказати про Вінні-Пуха?
- Чи культурно він поводився за столом? (ні)
- Які почуття у вас залишилися? (погані)
- А яка поведінка була у зайчика? (гарна)
- Чому? (тому що він дотримувався правил поведінки за столом)
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.
-
Сьогодні на уроці ми будемо вчитися сервірувати стіл, користуватися столовими приборами, а також вміти дотримуватися правил поведінки за столом.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
4. Вступна бесіда.
— Кожна культурна людина вміє правильно поводитися за столом. Для цього треба навчитися користуватися столовими приборами і дотримуватися правил столового етикету.
-
Складання правил поведінки за столом ;
-
Сидіти потрібно не дуже далеко від краю столу, але і не дуже близько. В жодному разі лікті не повинні лежати на столі. Сидіти слід прямо і не згинатися над тарілкою.
-
Ложка створена для рідких страв. Нею їдять суп, борщ, бульйон. Ложку слід тримати в правій руці.
-
Ложка створена для рідких страв. Нею їдять суп, борщ, бульйон. Ложку слід тримати в правій руці.
-
Поївши, ложку кладуть на тарілку, а не на стіл.
-
Виделку тримають лівою рукою. Зубчики для того, щоб наколювати їжу: шматок котлети, вареника. Коли наколюєте, виделку потрібно повернути опуклим боком догори.
-
Щоб набрати гарнір, слід перевернути виделку ,, спинкою” вниз. Після їжі виделку кладуть у тарілку.
-
Ніж тримають правою рукою і відрізають невеликі шматочки твердої їжі, наприклад, м’яса, потім нанизують їх виделкою і відправляють до рота.
-
Омлет, овочі, запіканки, котлети, зрази, голубці, тюфтельки розділяють виделкою. Щоб розділити на шматочки м’які страви, до допомоги ножа не вдаються.
-
Гра «Чим скористатися?»
-
Учні, а зараз я хочу перевірити чи уважно ви мене слухали.Пропоную погратися у гру «Чим скористатися». Я буду називати різні страви, а ви майте підняти ті столові прибори, якими можна їсти цю страву:
-
Борщ (ложка);
-
Котлета (виделка);
-
Суп (ложка);
-
Шматочки м’яса (виделка і ніж);
-
Яєчня (виделка);
-
Хліб (руками);
-
Запіканка (виделка).
-
Отже, який ми можемо зробити висновок?
-
Чи можна культурно їсти не вміючи користуватися столовим приладдям? (ні).
-
Чи приходить до вас хтось в гості?
-
А ви допомагаєте батькам сервірувати стіл?
-
З чого потрібно починати? ( з вибору скатертини)
-
Для кожного типу столу потрібна своя скатертину.
-
Так, на прямокутний стіл стелять тільки прямокутну скатертину.
-
На круглий стіл, яка скатертина потрібна? (кругла або квадратна).
-
Колір скатертини відіграє далеко не останню за важливістю роль при її виборі. Найкраще вибирати кремового, бежевого, золотистого відтінку.
-
Кольором можна скорегувати обстановку за столом і апетит гостей.
-
Зелений колір діє заспокійливо не тільки на нервову систему, але і на апетит.
-
Якщо ж наготовлено багато і все це треба з’їсти, а завдання господині полягає ще й у створенні за вечерею теплою, довірчої атмосфери, знадобиться скатертину жовтого, оранжевого або червоного кольору і їх відтінків. Всі гості підуть додому ситими і задоволеними.
-
Білосніжні скатертини приберігають для найбільш урочистих заходів.
(демонструю всі зразки)
Накривши стіл скатертиною потрібно подбати і про серветки. Зазвичай сервірують стіл двома видами серветок:
Полотняні. Даний вид серветок призначений, насамперед, для запобігання забруднення верхнього одягу.
Паперові серветки зазвичай використовують для рук та обличчя, так як після використання їх можна просто викинути. Ці серветки також ставлять на стіл для ситуацій, коли гостям знадобляться додаткові серветки.
V. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
7.Складання паперових серветок для оформлення столу.
1. Аналіз завдання практичної роботи.
-
Сьогодні ми з вами навчимося складати серветку найбільш швидким способом, який називається «Свічка». Полотняні серветки замінимо цупкими паперовими.
2. Розгляд зразка виробу.
3. Послідовність виготовлення виробу:
1.Щільну однотонну серветку маємо «обличчям» вниз.
2. Формуємо з неї трикутник.
3. Загинаємо підставу на 2 см назовні.
4. Починаємо скручувати трубочку.
5. Виступаючий хвостик заправляємо всередину.
4. Правила техніки безпеки на уроці:
1. Додержувати порядку та чистоти на робочому місці.
2. Не класти на робоче місце непотрібні інструменти та матеріали.
3. Роботу розпочинати тільки з дозволу вчителя.
4. Після завершення роботи прибрати робоче місце.
5. Самостійна робота учнів.
Під час самостійної роботи вчитель спостерігає за роботою учнів, надає, при потребі, допомогу окремим учням, радить та виправляє помилки.
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
8.Робота в групах «Сервіруємо стіл»
-
Об’єднуємося у групи по 6 учасників. Завдання кожної групи правильно сервірувати стіл. Перед тим почати роботу, згадаємо правила роботи в групах:
-
Отже, я зробила висновок, що можна до і в гості вже завітати.
-
Сервіровка правильна, столове приладдя розставлене згідно правилам етикету. Але чи зможете ви ще й їсти дотримуючись цих правил?
-
Оскільки, я сьогодні відіграю роль господині, яка покликала вас у гості, то й нагодувати маю я вас теж.
-
Пригощайтеся, будь ласка, смачними варениками.
VIІ. ПІДСУМКИ УРОКУ.
-
Які правила ви запам’ятали?
-
Які їжу потрібно їсти тільки виделкою?
-
Чи зможете вдома самостійно сервірувати стіл?