Інтегрований урок з позакласного читання та образотворчого мистецтва "Сторінками народної творчості. Чарівний світ Петриківки"

Про матеріал

Інтегрований урок Позакласного читання та образотворчого мистецтва у 4 класі Для підготовки до уроку було проведено велику роботу щодо вивчення історії та технік виконання Петриківського розпису

Перегляд файлу

Інтегрований урок позакласного читання та образотворчого мистецтва

 

Тема     «Сторінками народної творчості.

Чарівний світ Петриківки»

Мета    Закріплювати знання про жанри усної народної творчості, працювати над легендою, загадками; сприяти пізнанню самобутньої української культури та відродженню народних традицій. Навчити виконувати нескладні елементи та композиції Петриківського розпису. Навчити створювати власні композиції. Удосконалювати навички виразного читання .Розвивати уяву, фантазію, творчу активність. Виховувати естетичні почуття, любов до природи, краси й багатства рідного краю.

Тип уроку: інтегрований.

Техніка виконання: Петриківський розпис.

Вид діяльності: Читання та обговорення легенди, відгадування загадок, розвиток усного мовлення; малюнок на тарілці.

Обладнання:

Для вчителя: Презентація до уроку, твори народних майстрів декоративно-ужиткового мистецтва; фотографії та зразки виробів (посуд, рушник); таблиця елементів Петриківського розпису; карини  – зразки,  аудіозаписи.

Для учнів: картки із загадками та фото квітів для роботи в групах, словник термінів та картки із основнми елементами Петриківського розпису: гуаш; пензлики, палітра, стакан-непроливайка, вушні палички, зубочистки,  паперові тарілки; серветки.

 

Музичний супровід:  Н. Матвієнко «Квітка душа», муз. відео «Вальс квітів», муз. відео «Квітуча Україна»,М. Ведмедя «Немає України»(мінус).

 

Хід уроку

І. Організація робочих місць. Організація класу.

1. Створення психологічного настрою

                                 Звучить пісня Н. Матвієнко «Квітка душа»

- Діти, до нас сьогодні завітали гості, це – молоді вчителі, які дуже люблять свою роботу і дітей. Давайте привітаємо їх і подаруємо краплинку радості і гарного настрою. (Діти вітаються і дарують квіти-хризантеми).

2. –А тепер усміхніться один одному і сідайте за парту.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

   Мотивація навчальної діяльності.

-Сьогодні, діти, наш урок буде незвичайним, він поєднає у собі ваші читацькі навички, літературні знання з вашою творчістю, умінням володіти чарівним пензлем, передавати свій настрій через малюнок. Ми удосконалимо свої знання з розділу Легенди рідного краю, а також зануримось у чарівний Світ краси Петриківського розпису.

  Очікування

  • Скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІІІ. Пошукова робота довідкового бюро.

- А зараз послухаємо що цікавого відшукало наше довідкове бюро про історію виникнення Петриківського розпису.

Цікаві факти про виникнення Петриківського розпису. Пошукова робота учнів.

Учитель

Вишуканий та неповторний, петриківський розпис — чудовий привід для гордості українців. Ще б пак, адже в основі його барвистих візерунків лежить безмежна любов до рідного краю. Магія петриківського розпису полонила серця мільйонів шанувальників прекрасного та на увесь світ прославила талановитих народних майстрів родом з України...

Богатирська Віка

1.Історія виникнення петриківського розпису цікава та захоплююча. Традиція прикрашати оселю та одяг декоративними петриківськими розписами зародилася в Україні задовго до появи християнства. Люди вірили, що в красивих орнаментах криється магічна сила, яка захищає господарів від злих сил та негараздів. Ось чому петриківськими розписами у якості оберегів часто розписували зброю та курені запорозькі козаки.

Аітов Женя

2.Сучасна техніка самобутнього петриківського розпису виникла у ХVII ст. разом з приходом у Петриківку перших поселенців. З того часу петриківський розпис став невід’ємною частиною українського побуту. Люди, будуючи світлі хати-мазанки, розписували їх пишними квітковими малюнками, створюючи цілий художній ансамбль.

Дробишева Ліза

3.Господарів, чиї оселі не були розписані яскравими орнаментами, в селі не поважали, вважаючи їх морально убогими та не гідними навіть вітань односельців.

Чернокульська Анна

4.А яке ж цікаве приладдя для розпису! Пензлики народні умільці виготовляють самостійно — з котячої шерсті, вистриженої з грудей. Завдяки такому інструменту фарба лягає рівно, і орнаменти виходять охайними та легкими. Нерідко малюнок виконується і пальцями.

Дробишева Ліза

5. Цікаво, що фарби для петриківських творів ніколи не змішують. Рожева, жовта, синя, червона та зелена — усі вони покликані вдихнути в малюнок життєрадісність та природну легкість.

Дідан Аліна

6. Майстри петриківського розпису передають секрети унікального малярства місцевим дітлахам. Техніці створення малюнку навчають змалку, мабуть, тому складається враження, що петриківські розписи наповнені сонцем — є в них щось наївне і чисте, родом з дитинства. Найстаранніших та найдосвідченіших художниць називають «чепурушками», вони і діляться таємницями створення візерунків з наступними поколіннями.

Крівега Женя

7. Сьогодні в Петриківці працюють 45 майстрів..

Є в селі  музей народної творчості. Завітавши до Петриківки, можна не лише насолодитися витворами народних умільців, але й спробувати створити власний шедевр у петриківському стилі та придбати унікальний сувенір друзям та рідним. 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 Існує легенда про петриківський розпис, і сьогодні ми з нею познайомимось. Але перед тим як прослухати легенду, попрацюємо із словничком.

  1. Робота над легендою
  1. Словникова робота.

Пуп’янки-

Скриня-

Вишукано-

Віконниці-

Одвірки-

Орнамент-

Помешкання-

2) Читання легенди сильними учнями ( Всі діти уважно слідкують)

Легенда про петриківський розпис

   Давно колись в одному селі жили сумні люди і не було радості в їхньому житті. Аж якось завітала до них у гості дівчинка Оленка. Придивилась вона навкруги, взяла фарби і намалювала на стіні хати великий букет яскравих квітів. Схожі квіти, але меншого розміру, з’явилися навколо печі, біля вікон, над дверима. Різні відтінки червоних квітів яскраво виділялися на тлі зелених листочків і нерозквітлих пуп’янків. Де-не-де виднілися соковиті червоні плоди.

      Потім Оленка взялася за скриню. На ній теж розквітли червоні квіти. Скриня стала виглядати багато, вишукано. Такі ж візерунки дівчинка написала на кухонних дощечках, на спинках стільців.

       Коли сумні люди повернулися додому з ярмарку, то не впізнали спочатку своєї хати – її кути, віконниці, одвірки – усе тішило око казковими орнаментами. Тоді посміхнулися люди і вже ніколи не сумували. Багато хто в цьому селі запозичив цю ідею, та й собі почав розписувати помешкання. Це створювало чудовий настрій!

      А навколо хат забуяли квітники, які підкреслювали: ми багатіємо серцем і душею, спостерігаючи за красою рідного краю, в якому народилися й живемо. Село це називалося Петриківка. Тому й малюнки стали називати петриківськими. Ось так казково з’явився петриківський розпис.

  1. Робота над засвоєнням змісту легенди.

а). Гра «Що я чую? Що я бачу?

         б). Гра «Дочитай речення»

                     Різні відтінки…

                    Скриня стала….

             А навколо хат…

- Чому розпис назвали петриківським?

4) Вибіркове читання

        - Знайдіть і прочитайте уривок як люди сприйняли роботу дівчинки, коли           

         повернулися з ярморку, яким став їх настрій?

 

 

Висновок(учитель)

Петриківський декоративний розпис дійсно є одним з унікальних проявів української художньої культури.

V. Виставка літератури та робіт народних майстрів Петриківки.

Більше цікавого про петриківський розпис можна дізнатися з книжок, а також вивчаючи досвід майстрів Петриківки……

V. Релаксація (фізхвилинка)

(звучить мелодія  пробудження «Вальс квітів»)

Цікава символіка мотивів Петриківки. Наприклад, квітка — вершина краси природи, її апогей, символ краси рідного краю.

-Уявіть на хвилиночку, що ви насіння квітів, які посадили в родючу землю. Присядьте і заплющить очі. Поступово проростають , стебла тягнуться до сонечка, розпускаються ніжні листочки, пуп’янки, поступово розквітають квіточки, листочки міцнішають , ви вже гарні чарівні, запашні квіти, які закружляли у танку. Які ви всі гарні і щасливі, залишайтесь завжди такими.

 

-А зараз побачимо, які квіти зацвіли на нашій чудовій клумбі і зберемо їх у віночок.

Вінок – символ життя, долі, життєвої сили, символ дівоцтва, символ довершеності.

VІ.  Робота в групах. «Сплетемо віночок разом»

 Відгадування загадок та підбір фото квітки до відгадки.

  1. Робота в групах(на фоні укр.. мелодії)
  •              А зараз попрацюємо в групах. Кожна група отримала по дві загадки і одну ілюстрацію до слів-відгадок. Оберіть і відгадайте загадку, яка відповідає ілюстрації.

1. Зеленшовком і зимою, й літом в’ється        Щоб було здоров’я, була сила, 
Про життя та квітка знає і безсмертя.                          Цвіт її не в’яне, бронзовіє. 
Синім цвітом оживить сумний затінок,          Серед квітів справжній характерник. 
У віночку бавиться … (барвінок ).                 У вінок вплітається…(безсмертник). 


2.  Цвіте білим навесні,

а на осінь китиці червоні,                                   Щоб складалась материнська доля, 
Щоб була краса дівоча, була врода.                   Квітнуть навесні сади плодові. 
Незрівнянно гарна, як наша країна,                  Щоби дітки були гарні і міцні, 
Заплітають у віночок оберіг… (калину)            В цвіт рожевий вбрались. (яблуні). 
                                                                                   

3. А ще у віночку квітка є – довіра                             Квіти ті неначе неба трошки. ,                        

 Ой у полі синіють кокошки,                                       Від лихої бережуть ворожки, 
Вона має сонце всередині.                                         Вплетені на вірність у вінок
В неї чисті, білі пелюсточки - свашки,                                           (волошки).                                                                                             
Про дівочу долю розповість … (ромашка ). 

                                                                                    
4. А ця квітка як троянда виглядє                                   Батька хату осява, 
Та не колить бо шипів не має,                                     Струнка, байхова барва. 
Щоб була любов, була гармонія,                                 Щоб надія не в’яла, 
У дівочому віночку виграє …(півонія)                    Квітне роду берегиня(мальва).                                                                                                                

5.  Наче крові каплі в полі,                                               Гарні квіти біля хати

 Тих хто воював за долю.                                              Навесні садила мати.
Квітка та печалі знак,                                                   Чорнобриві-чорноброві,                                                                              

 Символ смутку…(мак)                                                  Квітнуть в тиші вечоровій.             

                                                                                                              (Чорнобривці).                                                                               

  1.          Відповіді з демонстрацією фото.    

Учні прикріплюють фото на дошку, а вчитель коменту. що означає кожна квітка.                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

1. Безсмертник–дарує здоров´я,  символ безсмертя.

2. Барвінок -символом життя.

3. Цвіт яблуні та вишні – символ материнської любові.

4. Калина – символ краси, вроди і мужності, берегиня роду людського.

5. Волошки– символ вірності і постійності.

6. Ромашка – символ миру і кохання. 

7. Мальва – берегиня української оселі.

8. Півонія – символ віри, надії і любові.

9. Мак – символ сили, яка захищає від усякого зла, символ незнищиної пам´яті роду.

10. Чорнобривці -для українців і символізують дитинст­во, рідну матір і батька, рідну оселю.

 

  •                                       А чи знали ви, що кілька століть тому наші давні предки не знали, що такі квіти взагалі існують?

VІІ. Цікавинка «Дивна квітка чорнобривець»

 (на фоні мелодії Чорнобривці» Н. Матвієнко)

Ярова Олеся

     1учень. . Дивна квітка чорнобривець, бо ж по суті – «чужинець», а став чи не найріднішим, збагатив культуру, духовність, став одним із символів українського народу, який уособлює дитинство, рідну матір і батька, рідну оселю.

Адже батьківщиною чорнобривців вважають Центральну Америку, а точніше, Мексику, де ці квіти культивували місцеві індіанські племена ацтеків та майя. Їх вирощували як лікарські та культові рослини, яким приписували різні магічні сили та властивості, використовували у певних релігійних обрядах. Навіть існувала цікава легенда про те, що чорнобривці вказували на місце знаходження золотого розсипу скарбів у землі.

    
Учитель.  Чорнобривці згадуються як в українських народних піснях, так і в сучасних авторських, а пісня композитора В. Верменича на вірш М. Сингаївського «Чорнобривців насіяла мати…» стала пісенним реквіємом поета не тільки його матері Уляні, а й усім українським матерям.

                                        (звук музики збільшується)…

VІІІ. Творча робота «Створення власної композиції петриківського розпису у колі,  на тарілці»

Діти, у вас на партах є зразки основних елементів петриківського розпису. Згадайте їх назву і  потренуйтесь у їх виконанні на папері, допоможіть один одному.

  1. Тренувальні вправи за зразком « Основні елементи петриківського розпису».

а)   «Зернятко». Цей мазок формою нагадує крапельку води.

б)  «Криве зернятко» — дуже популярний елемент. За його допомогою створюють «перисте листя», пелюстки квітів. Щоб намалювати цей елемент, необхідно починати з тонкої лінії ву­сика, повертаючи пензлик і завершуючи мазок притисненням пензля до паперу

в) «Перехідний мазок», виконується пензлем великого роз­міру.

На пензлик набирають один колір, потім кінчиком пенз­лика набирають інші кольори. Роблять мазок. Мазок виходить двох-трьох відтінків.Для нового мазка фарбу набирають заново.

  1.   Композиція «Чарівні квіти Петриківки»

- Використовуючи елементи петриківського розпису створимо власну композицію у колі, на тарілці.

Композиції в колі потрібно розміщати так, щоб уникати прямих ліній. Основні елементи розміщують у центрі кола або по його краю.

Часто несиметричні квіти доповнюються дрібними елементами (листя, «пуп’янки», ягоди). І відразу композиція урівноважується.

 

Малюнок можна малювати без попереднього начерку олівцем. Тому роботу слід починати з великих центральних елементів, доповнюючи їх листками, стеблами та іншими дрібними елементами.

 3. Демонстрація зразків. (на партах зразки)

4. Послідовність виконання роботи.

1. Визначити форму в якій буде виконуватись розпис, круг,

2. Простим олівцем намітити основні композиційні лінії;

3. Виконати великі та складні елементи  фарбами;

4. Доповнити великі елементи малими для врівноваження композиції;

5. Промалювати найдрібніші деталі.

4. Практична робота.

Звучить спокійна музика. Учні працюють.

 5. Індивідуальна робота з учнями.

В процесі практичної роботи над творчим завданням вчитель проводить індивідуальну роботу з учнями. Скеровує до правильної послідовності виконання композиції. При потребі ще раз показує виконання окремих елементів петриківського розпису

ІX. Виставка дитячих робіт.

X. Рефлексія.

- Що було цікавого, нового на уроці?

- Чи справдилися ваші очікування?

- Що сподобалось найбільше?

Заключне слово вчителя.

Знайомство з народною творчістю та створення декоративних композицій удосконалили ваші знання про петриківський розпис та навички в його виконанні. І хоча б  на короткий час ви стали майстрами розпису, а ваша уява літала по чудовій країні народного мистецтва. Успіхів вам, і хай ніколи у вас не зникає бажання творити красу і прикрашати нашу улюблену Україну.

XІ.  Пісня “Немає України» (Олеся, Аліна, Софья)

doc
Додав(-ла)
Сушицька Ольга
До підручника
Образотворче мистецтво 4 клас (Калініченко О.В., Калініченко В.В., Сергієнко В.В.)
Додано
9 грудня 2018
Переглядів
345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку