конспект уроку образотворчого мистецтва в 4 класі на тему: "У селянській хаті. Зображення кімнати у селянській хаті. Розміщення вікон, дверей, печі, меблів"

Про матеріал

Розробка даного уроку допоможе виробити в учнів практичні навички зображення інтер'єру; розширити і поглибити знання дітей про особливості українського інтер'єру вдосконалювати композиційні компетентності; розвивати образно- просторове мислення та уяву, інтерес до знань та культурної спадщини українського народу; виховувати старанність і акуратність в роботі.

Перегляд файлу

                        Конспект № ___                                                                     Дата_____________

Тема: У селянській хаті.  Зображення кімнати у селянській хаті. Розміщення вікон, дверей, печі, меблів.

Мета: виробити практичні навички зображення інтер’єру; розширити і поглибити знання дітей про

           особливості українського інтер’єру вдосконалювати композиційні компетентності; розвивати

           образно- просторове мислення та уяву, інтерес до знань та культурної спадщини українського

           народу; виховувати старанність.

Обладнання: макет порожньої кімнати, малюнки начиння сільської хати, картки для гри-анаграми,

           кросворд.

Візуальний ряд: картина М. Приймаченко «Сидить баба на печі, пряде кудель», тематичні  ілюстрації

          оформлення кімнат у селянській хаті, відео, презентація, пісня «Хата, моя біла хата»

Техніка виконання: графічна, живописна або змішана (на вибір учня).

Тип уроку: комбінований.

                                                                          Хід уроку

І. Організація класу.

    1.  Створення емоційної атмосфери.

Привітаємось любесенько,

Усміхнімося радесенько.

І все в нас буде гаразд,

Урок принесе користь для нас.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Розгадування ребуса


1. В нашій кухні кілька літ

    Він воркоче, наче кіт,

    І ховає справжню зиму

    За надійними дверима. (холодильник)

2. Коло, риску, закарлючку

    На папері пише ручка.

     Все з’єдналось загадково –

     І з’явилось перше слово.

     Здогадались, яке саме?

    Наймиліше в світі - ... (мама)

3. У кожного в домі така дивина:

   Братів аж чотири, а шапка одна. (стіл)

4. Дім по вулиці повзе,

    На роботу всіх везе,

    Не на курячих ногах,

   А в гумових чобітках. (автобус)


 

х

о

л

о

д

и

л

ь

н

и

к

м

а

м

а

 

с

т

і

л

 

 

а

в

т

о

б

у

с

 

  - Яке ключове слово утворилося? Про що піде мова сьогодні на уроці? (про хату)

  - До слова хата доберіть слова, близькі за значенням.   (Будинок, оселя, житло)

ІІІ.  Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  Сьогодні ми поговоримо про українську селянську хату і спробуємо її зобразити, якою вона була всередині. Оскільки наші сучасні будинки дуже відрізняються від давньої  селянської хатини, а ми з вами повинні знати своє минуле, свої звичаї і традиції, то ж я пропоную вам зануритися у світ української хати та її внутрішнього убранства.

ІV. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу

1. Складання сенкану

  - Складіть сенкан до слова хата:

                                              Побілена, старенька

                                              Стоїть, побудували, побілили.

                                              В садочку стоїть побілена хатинка

2. Слухання запису пісні «Хата моя, біла хата»

 - Діти, заплющіть очі і послухавши уривок з пісні спробуйте собі уявити цю біленьку хатинку.

                                               (Звучить запис пісні «Хата моя, біла хата»)

- Така хатинка постала у вашій уяві?

(демонструю ілюстрацію)

3. Розповідь вчителя

   Перед вами українська хата. В давнину на будівництво цієї оселі йшло багато часу, більше року. І була хата не цегляною, а дерев’яною чи глиняною. Спочатку треба було навозити з лісу дерева. Потім усі рідні, близькі, сусіди допомагали будувати житло . Найкращою порою для рубання вважалися три місяці.

- Які?  Чому?  (Грудень, січень, лютий, бо в цей час воно найтвердіше, найміцніше, а в літні місяці не

   рубали, оскільки в цей час по дереву кружляють соки, які роблять його крихким.)

- Чим вона покрита?(Соломою)

- Покрівлю хати із соломи чи очерету називали стріхою. Така хата взимку зберігала тепло, а влітку

   рятувала від спеки.

- Якого кольору глиняні хати? ( Вони білі.)

- Біла хата. Це обов'язкова національна прикмета українців. В народі казали, що біла барва - це символ

   чистоти, морального здоров'я, душевної краси.

- Українська хата була поділена на три частини: сіни, світли­цю, комору.

    Сіни - невеличка вхідна кімната. 

    Світлиця - чиста, світла, парадна кімната в хаті. 

    Комора - приміщення призначене для зберігання продуктів,  ре­чей побутового чи господарського

                    вжитку.

4. Відеоподорож

  - Пропоную здійснити відео подорож до найбільшого музею під відкритим небом у Європі Національ-

     ного музею у архітектури та будівництва Музею у Пирогове.

 - Будьте уважними, зверніть особливу увагу на внутрішнє убранство хат, речі які в них є.

5. Словникова робота

  Інтер’єр – це внутрішнє оформлення кімнати: розміщення меблів, оформлення стін, вікон, розташування

                    предметів побуту.

6. Робота в групах

   а) Гра-анаграма «Хто швидше знайде зашифровані слова».

КРСОВІНТЕР’ЄРАНС

НАПІЧСУВПІЛОЖРТ

ЛАВАКОРМИСНИКВ

ВІКРАСКРИНЯБРНЗ

7. Розповідь учителя з показом за макетом.

   Ще з давніх-давен люди  прагнули прикрасити своє житло та речі побуту. В українській хаті можна по-бачити майстерно вирізьблені дерев’яні меблі: стіл, лавки, полиці для посуду. Інтер’єр збагачували виши-тими рушниками, іноді барвистими килимами, оздоблювали витинанками й мальовками. Адже хата для селянина була не лише помешканням, а  завжди є і залишається найпершим і найсильнішим оберегом. Інтер’єр українського житла був типовим. За традицією піч розміщувалась у кутку біля дверей, «мисник» (шафа для посуду) – у протилежному кутку дверей. У найсвітлішому місці в хаті – попід вікнами чільної стіни проти печі – ставили широку лаву. Сидячи на лаві, шили та вишивали, а на свята садовили почес-них гостей.  Між піччю і причільною стіною – «піл» або ліжко. Коли в хаті були немов-лята, над ліжком підвішували колиску для дитини.

   У кутку, при печі, біля дверей стояли «кочерги»  біля мисника відро з водою. На покуті на полицях чи на стінах – ікони, прикрашені квітами і зіллям, прибрані вишиваними рушниками. До меблів також на-лежала оздоблена скриня з майном  дівчат і жінок, жердки над полом для розвішування одягу. Ткані ряд-на на ліжку, вишиті подушки доповнювали багатобарвність інтер’єру.

8.  Перегляд презентації з видами інтер’єру.               

V. Сприймання учнями творів мистецтва

 1. Робота з підручником (с.54-56)

  Розгляньте інтер’єр української хати як його зобразила Марія  Приймаченко. Репродукція картини нази-вається «Сидить баба на печі, пряде куделицю». Тут зображено інтер’єр селянської хати з розкішною ук-вітчаною піччю, на якій сидить баба. Хата вся наповнена рослинами і тваринами. Летить ластівка, несучи до хати добробут. Мирно співіснують кіт і миші: одна з мишей навіть бавиться з котячим хвостом. Колір  це основний компонент композиції М. Приймаченко.

      Фізкультхвилинка.

V. Практична діяльність учнів

                                                (малюю на дошці і пояснююю поступову побудову кімнати).

- Розмістіть вікна, двері, піч, меблі. Не забудьте «розписати» хату та «розвішати» рушники.

( вході роботи надаю індивідуальну допомогу учням)

. Підсумок уроку. Рефлексія.

1. Організація виставки робіт. Розгляд і аналіз робіт.

2. Вправа «Жива анкета».

   - Продовжити одну з фраз:

                                               Я дізнався (дізналася)

                                               Я навчився (навчилась)…    

                                               Мені вдалося…

3. Прибирання робочих місць.

 

Розпочинаю заняття з психогімнастики «Повертаюся додому»  :
Йду у справах чи гуляти , та завжди потому  (звичайно ходьба на місці) Повертаюся до хати , повертаюся додому ( ходьба з високим підніманням колін на місці ).
Кличе мама – поспішаю , кваплюсь і біжу швиденько ( легкий біг на місці ).          

 Ось вже двері відкриваю , я удома , мила ненько !( уповільнюють біг простягають вперед руки ) .

Вихователь : Діти , всі ми любимо подорожувати , бувати в гостях , на природі. Та де б ми не були , ми завжди повертаємося куди ? ( додому до рідної домівки). Правильно , діти . Послухайте , будь ласка оповідання письменника Д.Чередниченка «Яка стежка найкраща» .(зачитую)

Засперечалися діти , яка стежка найкраща .            

 – До крамнички , бо там є цукерки .                                                                                     

 – Ні , до школи , бо там є діти .                                                                                                          

  – Ні , до річки , бо там можна скупатися .                                                                              

– Ні , в садок , бо там є груші , яблука .                                                                                       

  – Ні , в поле , бо там просторо …                    

Аж тут прийшла мама . Діти і питають , яка стежка найкраща ?                                              

 – Додому , дітки . До рідної хати .

Коротка бесіда за змістом оповідання:

Хто сперечався?

Про що вони сперечалися?

Які були у них думки щодо найкращої стежини?

Що сказала мама? А як думаєте ви? Чому?

Вихователь : Кажуть , що Батьківщина для кожного починається  від рідного порогу , рідної оселі . Всі ми живемо у красивих кам’яних будинках . А хочете побачити  ту оселю , в якій жили українці в минулому ? Зараз ми за допомогою комп’ютера перенесемось у давні часи та розглянемо, які були раніше будинки. Показ презентації «Хата моя, біла хата ( в ході презентації коментую зображення на екрані ):

Спочатку будували приземисті хатки, які називалися землянки. Викопували в землі широкі ями, вкривали їх зверху гіллям, очеретом (щоб не проникав дощ) та й селилися в ньому. Це була своєрідна схованка. Пізніше люди зрозуміли, що туди може набігти води, коли сильна злива у двері, тож придумали, що потрібно будувати на поверхні. Так з’явилися спочатку дерев’яні будинки, а потім уже люди утепляли їх глиною  – обмазували, і такі оселі називалися  хата – мазанка.  Кожна господиня хотіла причепурити свою оселю, тож зовні мазали її крейдою . Хата було біла , гарна , невеличка, мальовнича .

А ще пізніше, уже ваші прабабусі та прадіди навчилися будувати хати з глини та соломи. Дах також вкривали соломою . Теслярі робили для хат дерев’яні вікна та двері . Обгороджували хати дерев’яним парканом – тином. Садили фруктовий сад , а на подвір`ї висаджували квіти

Дидактична гра «Пригадай історію хатини» – роздаю дітям картки з зображенням будівель, призначаю ведучого та пропоную відтворити історію виникнення хат.

В давнину говорили , що «Українська хата ніби дівчина у вінку» . Українці дуже любили свої оселі . Послухайте , як поет І . Гнатюк розповідає у вірші про свою любов до хати:

04Я люблю свою хату , і подвір`я , й садок ,                                                                                 Де і сонця багато , і в жару холодок .                                                                                         Все для мене тут рідне : стіни білі , як сніг

І віконце привітне , і дубовий поріг .

І ряденця строкаті , й рушники на стіні ,                                                                                            Навіть дим в рідній хаті рідно пахне мені …

Пояснюю значення слова «строкаті», «ряденце»

Бесіда за змістом вірша :                                                                                                                  1 . Про що говориться у вірші ?    ( про любов до хатини )     .                                              2 . Які стіни у хатині ? ( білі , як сніг ) .                                                                                        3 . А яке віконце ( привітне ) .                                                                                                     4 . Чим прикрашені ікони в хаті ? ( рушниками ) .                                                                                  5 . А які ряденці в оселі ? ( строкаті ) . ( Звертаю увагу на відповідь дітей повними реченнями ).

Давайте вивчимо цей чудовий вірш , використовуючи піктограми ( мнемотехніка ) . (Розповідаю вірш , потім всі разом вивчаємо , потім діти самостійно розповідають користуючись піктограмами ) .

Фізкультхвилинка   « Зведемо хатину» :

Щоби спорудити добру хату , треба глини замісити багато :                                                   

Ось так ніжками ми тупцювали –                                                                                                

( діти збираються в купу , тупочуть ногами . )                                                                     

Глину для хатини замішали .                                                                                                   

 Станемо , малята , столярами                                                                                                 

Та змайструємо  в хаті двері – рами .                                                                                       

 ( присідають і стукають уявним молотком . )                                                                              

Теплий дах потрібен хаті , діти .                                                                                             

Слід соломою її укрити .                                                                                                                       

 ( з’єднують кінчиками пальців підняті над головою руки .)

Вихователь : Український народ склав багато прислів’їв про хату . Послухайте їх уважно та поясніть  значення кожного . Пропоную пограти в  логічну гру   «Поясни» .

1 . Добре тому , хто в своєму дому .                                                                                      

2 . В гостях добре , а вдома – найкраще .                                                                         

3 . Рідну хату працьовиті руки держать .                                                                                   

Пограємо в дидактичну гру «Вибери правильну відповідь» .

1 . Українську хату вкривали шифером у минулому чи соломою ?                                                           

2 . Стіни хати зводили з цегли чи з глини ?                                                                          

3 . Хата була зовні світла чи темна ?                                                                                        

4 . Обгороджували хату залізним чи дерев’яним парканом .                                                 

Дуже добре ви справилися із завданням , діти , Молодці !  А хочете зазирнути до  хатини минулого ? Як ви думаєте ми відрізнявся інтер’єр тієї хати від нашої ? (різні відповіді дітей . ) Давайте всі разом завітаємо до нашого міні – музею і розглянемо інтер’єр української хатини – мазанки . (розповідь вихователя у музеї .)

Хатини минулого складалися із двох  частин – маленькі сіни і більшої кімнати – світлиці . Підлога була глиняна , застелена  ряденцями , які виготовляли вручну господині .  Із меблів у хатині були дерев`яні ліжка , лави , стіл . Також  стояла піч , у якій господині готували їжу . Посуд робили із дерева та глини . Стояв він на миснику . У кутку хати на стіні ( на покуті ) висіли ікони , прикрашені вишитими рушниками . Ось такий вигляд мала оселя наших предків . Діти , ви уважно слухали мою розповідь ? Розкажіть мені .

Яка підлога у хаті ( глиняна . )

Чим застеляли її ?

Що висіло на покуті у хаті ( рушники . )

Із чого зроблений посуд ( із дерева та глини .)

З якого матеріалу зроблено стіл ? ( з дерева ). Так , відповіли правильно.  Пограємо в гру «Розв’яжи задачі».

05

На стіл поставили 5 мисок і біля кожної поклали по одній ложці . Скільки всього предметів на столі ?

У хаті вишиті рушники . 1 – на покуті ; 2 – на миснику ; 3 – у скрині .

Скільки всього рушників у хаті ?

У   хатині 3 вікна . 2 – у світлиці . Скільки вікон у сінях ?                                                    

Діти , нам уже час повертатися у групу . Вам сподобалося у музеї ? А хочете на хвилину стати поетами і скласти вірші про хату ?

Мовна гра «Придумай риму»

В світі є осель багато, та найкраща – рідна ( хата . )                                                     

Де б не був , в якому краї , за домівкою ( скучаю . )                                                          

Я упевнений у тім , що    люблю свій  рідний ( дім . )                                                      

 Щоб був лад завжди в кімнаті , слід кімнату ( прибирати . )

Молодці , ви справжні поети .  Пригадайте , діти , ми з вами знайомилися із професією художника – дизайнера . Я пропоную вам уявити , що ви – художник – дизайнер .  Вам треба придумати дизайн українського рушника . Як ви гадаєте

яким він може бути   (яскравим ,мальовничим , красивим .)

Арт – терапевтична робота «Український рушник»

06

( Пояснюю дітям , що малюнок на обох кінцях рушника повинен бути симетричним  ; малювати ми будемо штампами із картоплі , мокаючи їх у фарби ).

 

 

Підсумок заняття :

Про що ви дізналися на занятті ?

Який вірш вивчили ?

Яка стежина в житті найкраща ?

Виставка поробок рушників .


 

 

 

 

У селянській хаті. Уведення поняття «Інтер’єр». Розташування предметів у закритому просторі з урахуванням межі зламу (підлога - стіна).

Малювання композиції «У селянській хаті».

Акварель, кольо-рові олівці, фломастери

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
До підручника
Образотворче мистецтво 4 клас (Калініченко О.В., Калініченко В.В., Сергієнко В.В.)
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
534
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку