Інтегрований урок з природознавства та літературного читання. Як звірі пристосувалися до життя взимку?

Про матеріал
Продовжувати формувати поняття «звірі»; розкрити практично - наслідкові зв’язки між живою і неживою природою. Дати уявлення про те, як зимують звірі , які з них впадають у сплячку, які ведуть активний спосіб життя; розвивати спостережливість, уміння аналізувати і робити висновки, виховувати бережне ставлення до природи.
Перегляд файлу

Інтегрований урок з природознавства та літературного  читання

    2 клас

Тема: Як звірі пристосувалися до життя взимку?

Мета: продовжували формувати поняття  «звірі»;

            розкрити практично - наслідкові зв’язки  між живою і неживою              природою.

Дати уявлення про те, як зимують звірі , які з них впадають у сплячку, які ведуть активний спосіб життя;

розвивати спостережливість, уміння аналізувати і робити висновки, виховувати бережне ставлення до природи.

Обладнання:  зображення перелітних і зимуючих птахів, макет годівнички і макет зеленого дерева, слайди.

     Хід уроку

І. Організація класу.

Добрий день!

У добрий час, радо я вітаю вас.

Здоровя, щастя, радості бажаю,

Урок природознавства розпочинаємо.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

  1. Хвилинка спостережень

Давайте розкажемо за одну хвилинку про сьогоднішню днинку.

  • Яка зараз пора року?
  •  Яке сьогодні число?
  • Яка температура була сьогодні вранці?
  • Який стан неба?
  • Які явища природи  ви сьогодні спостерігали?
  1. Фронтальне опитування.
  • Куди з настанням холодів поділись комахи?
  • Які зміни відбулися у птахів з приходом зими?
  • Яких птахів називають зимуючими?
  • Розкажіть, як  птахи пристосувались до зими.
  • Чому від нас відлітають у теплі краї дикі качки, дикі гуси , лебеді, ластівки, шпаки, а синички, горобці, сойки, сороки зимують?

Скоромовки про птахів.

  • Хитру сороку впіймати морока, а на сорок сорок сорок морок.
  • Летів горобчик, сів на стовпчик, вибіг хлопчик, втік горобчик.
  • Ґава ґаву запитала: - Ти на ґанок не літала? - Не літала я на ґанок і проґавила сніданок.
  • Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак півню.

Так як ти не вмію я

Ти не вмієш так як я.

  1. Індивідуальне опитування. (Гра)

Учні отримують зображення птахів. Треба назвати птаха. Якщо це птах зимуючий, то «посадити на годівничку» і пояснити, чим живиться цей птах узимку. Якщо перелітний, то «посадити на зелене дерево».

- Які зимові прикмети про птахів ви знаєте?

4. Інтелектуальна гра (слайд 1)

-  Яка найбільша земна  тварина в світі?  (Африканський слон)

 - Хто спить з розплющеними очима? (заєць)

- Яка  тварина має найгучніший голос? (Крокодил)

- Яка найрозумніша морська тваринка? (Дельфін)

- У якої тварини вуха на нозі? ( Коник - стрибунець)

- Який звір літає? (Летюча миша)

- Яка тварина найвища? ( Жираф)

-  Під яким кущем ховається зайчик після дощу ( Під мокрим  )

- Яка  тварина спить на спині? ( Лев)

ІІІ.  Повідомлення теми та мети уроку ( Слайд 2)

Тема уроку: «Як звірі пристосувались до життя взимку?»

Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати  які звірі залягли у сплячку,а які ведуть активний спосіб життя, як за слідами можна визначити, яка тварина пробігла стежкою. На уроці нам допомагатимуть інформатори .

ІV. Первинне сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Уявна подорож до лісу (Слайд 3)

Запрошую вас у подорож до лісу.

Уявіть, що ми прийшли до зимового лісу. Тиша оповила землю. Повітря застигло від холоду. Заколисаний хуртовинами, одягнений у теплу снігову шубу   спить ліс. Зима несе із собою холод і голод. Одним тваринам нічим годуватися, другим холодно, третім – і холодно, і голодно. Звірі, малі й великі, не можуть утекти від зими. Тим, хто не може прогодуватися взимку, залишається одне – проспати весь цей час. Зимова сплячка звірів – чудове пристосування до зимового голодування. Сплять звірі по –різному.

Одні сплять сторожко, прокидаються від легкого шуму. Інші не просто сплять: вони ціпеніють і ледве дихають.

Запрошую вас на загадкову станцію

( Станція загадкова). (Слайд 4 )

Загадка про білку.

На сосні чи на ялинці

Лісові збира гостинці.

А в хатинці лісника

Полісяночка прудка

Знайде печиво й горішки.

Жвава, як вогонь, прудка,

Донька лісу, хто вона ?   (Білка. Слайд 5 )

    Інформатор.

Білка будує собі з гілок, шерсті, лишайників кулясте гніздо в дуплах дерев. У люті морози чи в негоду звірок сидить у дуплі й носа не показує. Навіть  затуляє  вхід  до нього своїм пухнастим хвостом.

Харчується запасеними ще з осені жолудями, сушеними грибами та горіхами.

Загадка про зайця

Не ходжу я, а скакаю.

Бо  не рівні ноги маю.

Через поле навмання перегнав-би я коня.

Я страшенний боягуз, всіх на світі я боюсь.    (Заєць).(Слайд 6)

          Інформатор.

Важко в цей час зайчикові. Постійної хатки в нього немає. Бігає вухатий по грузькому снігу,  щоб зігрітися, харчу розжитися. Тут молодої кори поточить, там мерзлими бруньками поласує. Одна втіха, що лапки хутром  опушені. У зайця лапки, як лижі,  -глибоко не провалюються. Білий кожушок теж допомагає. Присів під кущиком – і вже не зайчик, а наче горбочок снігу біліє. Жоден ворог не помітить.

Загадка про лисицю

В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має

Їй на місці не сидиться.

Як її звати? (Лисиця) (Слайд 7)

Інформатор

Лисицям теж важко живеться у лісі, коли багато снігу. Вони в таку пору дуже голодують. Колір хутра у лисиці взимку змінюється: влітку воно яскраво-рудого кольору, а взимку стає темнішим. Полюють звірки переважно вночі. Лисиця прислухається до писку гризунів під снігом, потім починає швидко рити, розкидаючи навколо себе сніг, і намагається швидко схопити здобич.

Загадка про лося.

Хто на собі ліс носить? (Олень, лось). (Слайд 8)

Інформатор

Красень лось – найбільша тварина лісу. Висота його понад  два метри. Лосі обгризають кору дерев, легко пережовують мерзлі гілки завтовшки з палець. Пасуться вдень, вночі відпочивають, ховаючись у чагарниках.

Загадка про козулю

Лісова тваринка я

Полохлива і швидка.

Стрункі ноги маю

Від хижих звірів утікаю.      (Козуля) (Слайд 9)

Інформатор

Живляться козулі взимку гіллям, корою дерев, лишайниками. Влітку бурувато-руда, взимку вона стає сірувато- бурою,темнішою на задній частині тіла і світлішою з боків. Ця тварина належить до зникаючих і потребує охорони.

Вчитель. Станція дослідницька. (Слайд 10)

  • Пригадайте, чим живиться ведмідь влітку? ( Слайд 11)

(Різними ягодами, корінцями, жолудями, горіхами, комахами, ящірками).

  • А що йому їсти взимку ?

(Ведмежого корму в  зимовому лісі немає).

  • Проте ведмідь непогано влаштувався: спить усю зиму в своєму барлозі і нічого не їсть. Існує він у цей час завдяки жиру, що його нагуляв ще восени. У ведмедиці в середині зими зявляються  маленькі сліпі ведмежата. Біля матусі їм тепло і затишно.

(Слайд 12)  Борсук риє собі глибоку нору, в якій багато входів і виходів. Він узимку спить, але  раз у раз прокидається, щоб поїсти щось із своїх запасів, і знову засинає. Запасає  на зиму жолуді, зерно, горіхи, солодкі корінці. В кінці  лютого народжуються сліпі і немічні борсученята, які живляться материнським молоком, а вже за місяць самостійно починають вилазити з нори.

  • А де ж зимує їжак? (Слайд 13)

Із першими заморозками їжаки зариваються в шар опалого листя під деревом чи пеньком і впадають у сплячку. Ніяких запасів вони не  роблять. За період сплячки маса їхнього тіла зменшується на третину, а то й удвічі.

Міні-проект про їжачка.

  • А що ви знаєте про вовка? ( Слайд 14)

V. Фізкультхвилинка. Станція  відпочинкова. (Слайд 15)

Що ж, мабуть, прийшла пора

Всім  нам  відпочити.

Хочу на фізкультхвилинку

Усіх запросити!                   

 Руки вгору! Погойдали –

 Це дерева в лісі.

 Опустили і стріпнули –

 Збив росичку вітер.

 Руки в сторони, змахнули –

 Летимо, мов птахи.

 Приземлились, відпочили –

 Руки- крила склали.

Станція « Автограф  тварин» ( Слайд 16)

Сойка підказує, що диких тварин у лісі не так просто виявити, а ось їхні сліди можна побачити скрізь. Слід – це  автограф тварин, своєрідна книга, з якої  той, хто вміє читати сліди, може дізнатися багато цікавого. Уважному спостерігачеві сліди розкажуть не тільки про кількість звірів, а й про те, хто з них чим займався, як себе почуває. Де й чим снідав.

Цікаво знати.

Зайці та білки пересуваються, закидаючи задні ноги наперед. У зайця спереду видовжені відбитки довгих задніх ніг, ззаду – кругленькі ямочки від передніх.

Вовки, лисиці залишають сліди, схожі на собачі, але у вигляді рівного ланцюжка.

Слід миші – дрібненька дворядна смужка .

VI. Осмислення, узагальнення й систематизація знань.

Підсумкова станція (Слайд 17)

  1. Робота з ілюстраціями і текстом підручника, с.84 -85.
  • Які зміни відбулися у звірів із приходом зими?
  • Які зміни в неживій природі взимку вплинули на зміни у житті тварин?
  • Чому ведмідь і борсук впадають у сплячку?
  • Чим живиться білочка?
  1. Гра на увагу.

Діти плескають у долоні, якщо звучить правильний текст, і не плескають, якщо не правильний.

  • Стало холодно усюди.

 Одяглися люди в шуби.

  • Білки гріються в дуплі.
  •  Миші – в норах у землі.
  • Сплять ведмеді в теплих лігвах.
  • І під кригою на дні

Сплять у річці снігурі.

  • Летить у теплий край

Сорока –білобока.

Хіба тут зимувати не морока?

  • По снігу білому маленьке мишеня

з жуками грається та жабок доганя.

VII. Домашнє завдання

Пригадати казки і мультфільми, в яких розповідається про зимове життя звірів.

(Слайд 18)  Їжачок – хитрячок заздалегідь, ще восени, написав такого листа.

   Шановні Добродії!

Насувається  люта  зима. Звірі у небезпеці!

Для лосів, козуль, зайців та інших лісових тварин час влаштовувати годувальні майданчики. Вкладайте туди сіно, картоплю, моркву, буряки, жолуді. Покладіть до годівниць камяну  сіль. Вона покращить здоровя, зміцнить кістки, попередить захворювання у диких лісових звірів.

Дякую за розуміння й допомогу.

        Їжачок   Хитрячок

VIII.  Підбиття  підсумків уроку

  • Як ви можете допомогти тваринам взимку?

Учитель.

Діти, любіть  і бережіть  природу, примножуйте її багатства. Багато рідкісних  звірів вже зникло на Землі. Тому люди вирішили створити Червону книгу.

  • Що означає червоний колір?

( Відповіді учнів)

 Рефлекся

  • Що найбільше сподобалось на уроці?
  • Продовжіть фразу:

Сьогодні на уроці найкраще мені вдалося..

docx
Додано
26 травня 2020
Переглядів
420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку