Інтегрований урок з природознавства та математики в 4 класі "Природа океанів. Особливості природи Тихого океану. Додавання й віднімання іменованих чисел. Розв'язування задач".я

Про матеріал
Дана розробка створена з метою поєднання в собі знань з предметів (природознавство та математика), що інтегруються навколо однієї теми. Вона дозволить ущільнити знання, опанувати значний за обсягом навчальний матеріал за період уроку, досягти цілісності знань.
Перегляд файлу

                                        ЗЗСО І-ІІІ ступенів

                             «Художньо-естетична гімназія»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок

Природознавство і математика

в 4 класі на тему:

«Природа океанів. Особливості природи Тихого океану. Додавання й віднімання іменованих чисел. Розв’язування задач»

 

 

 

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

       

      

 

 

 

                                                                                                   Розробку підготувала

                   учитель початкових класів

                                                                          Лясевич Лариса Анатоліївна

 

 

 

 

 

 

                                                          2020 рік

 

 

 

Мета.   Познайомити учнів із природою океанів, розкрити значення та       використання їх багатств, зупинитися на особливостях природи Тихого океану, навчити визначати його на карті півкуль, закріпити вміння додавати й віднімати іменовані числа та розв’язувати задачі”; формувати пізнавальну, інформаційну, самоосвітню, творчу,  соціальну, комунікативну  компетентності.

Розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, математичне мовлення.

Виховувати бережливе ставлення до природних багатств, бажання охороняти навколишнє середовище, інтерес до вивчення природознавства, математики.

Обладнання. Підручник «Математика». 4 клас (М. В. Богданович, Г. П. Лишенко – Київ: Генеза, 2015), підручник «Природознавство». 4 клас (Т.Г.Гільберг, Т.В.Сак – Київ: Генеза, 2015), позначки для куточку настрою, проектор, мультимедійна презентація, індивідуальні та сигнальні картки, ілюстрації морських тварин, корабля, матеріал до гри «Роз’єднай  слова”, карти півкуль, лист жителів, мікрофон.

  

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

1. Створення позитивного настрою.

Всі почули вже дзвінок.

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчата,

А за ними і хлоп’ята.

Ми урок розпочинаєм,

Знання й вміння здобуваєм.

Працюватимем старанно

Щоб почути у кінці,

Що у нашому четвертому класі

Діти  - просто молодці!

- Подивіться, щоб у вас було все необхідне для уроку.

-Давайте звернемося до куточку настрою. Прикріпіть позначку на те сонечко, яке співпадає з вашим настроєм на початку уроку.

2. Реклама уроку. «Передбачення».

- Діти! Давайте передбачимо наперед і дамо рекламу нашому уроку. Як ви гадаєте, яким він буде? (Цікавим, продуктивним). А якими ви будете? (Уважними, активними,працьовитими).

- Ну, якщо ви будете такими, ми разом проведемо цікавий і творчий урок.

3. Хвилинка синоптика.

- А зараз хвилинка  синоптика. Я пропоную вам потрапити на телепередачу «Прогноз погоди» у місті Торецьку і в прямому ефірі поспілкуватися із синоптиком, який познайомить вас із погодою.

- Хто хоче виконати роль синоптика?

- Добрий день, шановні телеглядачі. В ефірі – телепередача «Прогноз погоди». До нас у студію завітав синоптик…Зараз ми дізнаємося про погоду у нашому місті.

- Яка температура повітря?

- А стан неба?

- Чи є вітер на вулиці?

- Чи були опади та інші явища?

- На цьому телепередача закінчена. Бажаю вам доброго настрою!

4. Релаксаційна вправа.

- Сьогодні я хочу вас запросити до захоплюючої подорожі, а до якої саме, згодом скажете самі.

- Сядьте рівно, закрийте очі і послухайте звуки. ( Учні слухають звуки морських хвиль).

- Що постало у вашій уяві? (Морські хвилі)

- Тому ми вирушаємо у морську подорож.

- Відгадавши загадку, дізнаєтесь, на чому поїдемо.

- По хвилях лебідь пливе, людей із собою везе. (Корабель)

- Правильно, на кораблі.

- А нагадайте, з яких геометричних фігур він складається?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

- Щоб відправитися, потрібно перевірити свої сили, взяти необхідний багаж знань. А для цього треба виконати завдання.

1. Індивідуальна робота за картками.

                                   Картка 1.

1.З’єднай стрілочками визначення та відповідні географічні назви.

 

Ділянки суходолу, які  з усіх боків                                        глобус

омивають води морів і океанів.                                                       

 

Уявне коло, проведене на поверхні                                      материки

планети на рівній відстані від обох                                          

полюсів.

 

Модель Землі.                                                                         екватор

 

2.Закінчи речення.

 

На земній поверхні    _____ материків.

Самий найбільший  материк ___________________ .

Виділяють _____ океани.

           

                                     Картка 2.

  1. Підкресли назви материків, які розташовані в Західній півкулі.

 

         Австралія, Антарктида, Південна Америка, Євразія, Африка, Північна Америка.

 

2.Закінчи речення.

 

Україна розташована на материку _________________ .

Крайня Північна точка земної кулі -  _________________________ .

Великий водний простір, що займає значну ділянку земної поверхні - це _____________ .

                              

                                           Картка 3.

 

1.Підкресли материки, які розташовані в Східній півкулі Землі.

 

          Австралія, Антарктида, Південна Америка, Євразія, Африка, Північна Америка.

 

          2.Закінчи речення.

 

              Вода в океанах має __________________ смак.

              Крайня Південна точка земної кулі______________________ .

              Материк, на якому ми живемо,________________ .

 

  1. «Мозкова атака».

         

  • А ми проведемо «Мозкову атаку» і тим самим закріпимо знання з попередньої теми. Слухайте уважно питання і чітко відповідайте.
  • Що таке материк?
  • Скільки їх на Землі?
  • Який  з них найбільший?
  • А найменший?
  • На якому материку ми живемо?
  • Що таке океан?
  • Скільки виділяють їх?
  • Назвіть частини світу.

 

  1. Показ материків і частин світу на карті півкуль.
  • Тепер давайте покажемо материки та частини світу на карті півкуль.

 

(Перевірка індивідуальних карток)

 

        ІІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

- Але щойно ми підняли якір і вирушили у подорож, над нами насунулась хмарка. Щоб її розігнати, необхідно визначити тему уроку. Тому я пропоную це зробити за допомогою гри «Роз’єднай слова».

 

1.Інтерактивна гра  «Роз’єднай слова». Робота  в групах.

 

- Грати будете в групах, тому об’єднайтеся  й оберіть капітана, який буде відповідати. У вас на партах є хмарки із зашифрованою темою уроку.

-  Роз’єднайте слова та прочитайте тему уроку. На завдання дається 1 хвилина. Яка група швидше впорається із завданням, дає зелений сигнал.

 

ПРИРОДАОКЕАНІВОСОБЛИВОСТІПРИРОДОТИХОГООКЕАНУ

 

ДОДАВАННЯЙВІДНІМАННЯІМЕНОВАНИХЧИСЕЛРОЗВ’ЯЗУВАННЯЗАДАЧ

 

 

   ІV.  Повідомлення теми і мети уроку.

- Так, тема нашого уроку «Природа океанів. Особливості природи Тихого океану. Додавання і віднімання іменованих чисел. Розв’язування задач”. Сьогодні на уроці ми познайомимось із природою океанів, розкриємо значення та використання їх багатств, зупинимося на особливостях природи Тихого океану, навчимося визначати його на карті півкуль, закріпимо вміння додавати й віднімати іменовані числа та розв’язувати задачі”.

- А для чого ми будемо це робити?

- Правильно, щоб бути розумними й досвідченими.

- А до яких частин мов належать слова океани, Тихий?

 

  V. Вивчення нового матеріалу.

 

- А ми продовжуємо нашу подорож. І першим нас буде супроводжувати дельфін. Він засумував, тому що не знає, як відповісти на запитання. Давайте йому допоможемо.

  1.Бесіда.

- Який колір переважає на карті півкуль?

- Що ним позначають?

- Пригадайте, у яких трьох станах перебуває вода на Землі?

- Завдяки чому відбувається перехід води з одного стану в інший?

- Молодці!

 

 2.Розповідь учителя. Показ на карті океанів Землі.

- На  землі дуже багато води. Дві третини всієї поверхні Землі зайнято водою. Планету Земля можна було б назвати планетою Океан, вважають деякі дослідники. Мільйони років тому вся поверхня нашої планети була вкрита водою. Зараз Світовий океан займає близько 71% земної поверхні.

- Світовий океан – це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі, комора різноманітних ресурсів.

- Океан – найбільша частина Світового океану, обмежена материками. На Землі виділяють чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний- Льодовитий.

( Показ на карті).

 

3.Перегляд відео «Природа океанів».

- Зараз я пропоную подивитися відео й дізнатися багато цікавого про природу океанів. (Перегляд)

- Чим заселений Світовий океан?

- На якій глибині живуть організми в океанах?

- Чим харчуються морські тварини на великих глибинах?

- Від чого залежить життя у Світовому океані?

 

4.Значення та зберігання багатств Світового океану.

 - Світовий океан має велике значення. Він створює погоду, дає продукти харчування: рибу, морську капусту, водорості. Щороку добувають близько 52 млн.тонн риби. Океани і моря дають багато кисню, яким ми дихаємо. З дна морів та океанів добувають нафту, газ, олово, залізні й мідні руди. Океан став водним шляхом, який пов’язує між  собою материки та країни.

- Але, діти, на жаль, люди наносять шкоду Світовому океану. Тваринний і рослинний світ потерпає від забруднення.

- Що треба робити, щоб зберегти багатства Світового океану?

- Так, економно використовувати воду,  не засмічувати морські та океанічні  простори, вивозити сміття на сміттєсховища, зберігати рибні багатства, забороняти вилив стічних вод із заводів, фабрик, будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.

 

  1. Знайомство з особливостями Тихого океану.

-Діти! До нас наближається незнайомий корабель! Хто з нами хоче поспілкуватися?

Учень. - Це я, Фернан Магеллан! Хочу вам розповісти про особливості Тихого океану.

- Найбільший – Тихий океан. Він займає майже таку територію, як усі океани разом взяті. Його вперше відкрив я – мандрівник, португалець Фернан Магеллан у 1520 році та назвав його тому  так, що коли мої кораблі пливли по ньому, він був тихим-тихим. Він омиває береги більш як 50 країн світу. На дні Тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океану – Маріанська, глибина якої сягає 11022м. Тваринний світ  Тихого океану налічує близько 100 тис. видів. Тут росте найдовша  в світі водорость, довжина якої близько 60 метрів. У водах океану відомо понад 2000 риб. Це тунець, тріска, кета, камбала. Палтус. Налічується більш як 6000 видів молюсків: мідії, устриці, кальмари.

- Дякуємо тобі за розповідь, Фернан, залишайся з нами!

- Ні, у мене справи. До побачення!

 

  1. Визначення на карті півкуль Тихого океану. Робота в парах.

-Діти, до нас підпливає кит. Він пропонує своє завдання : навчитися визначати Тихий океан на карті півкуль.

а) показ  Тихого океану учителем на  великій карті півкуль; (на дошці)

б) робота в парах ( визначення Тихого океану на картах півкуль)

  (карти півкуль  лежать на партах)

 

VІ Фізкультхвилинка. 

 

-Ви, напевно, втомилися. Давайте зупинимося на півострові, поплаваємо й відпочинемо на березі.

1,2 – всі пірнають.

3,4 – виринають.

5,6 – на воді.

Кріпнуть сили  молоді.

7,8 – що є сили,

Всі до берега приплили.

9,10 – обгорнулись,

Обсушились і за парти опустились.

 

VІІ. Продовження роботи над темою уроку.

 

5.Робота за підручником.

- Далі з нами  в подорожі буде медуза. Вона хоче, щоб ми попрацювали з підручником.

- Зараз прочитаємо статтю та обговоримо її. А читати будете, застосовуючи вид читання – «Струмочок». Відкрийте підручники на с. 49-50.

(Читають).

-Який з океанів найбільший та найглибший?

-Які види молюсків мешкають?

-Яка риба водиться у водах океану? А морські тварини?

-Яке господарське значення природи Тихого океану?

 

6.Розгадування кросворду.

-З нами хоче поспілкуватися тюлень. Він підготував для вас кросворд. Розгадаючи його, ви поліпшите знання про  природу Тихого океану.

1.Риба, яка водиться в Тихому океані. (Тріска)

2.Морські тварини, яких називають лагідно. (Котики)

3.Хто змушує підніматися в повітря летючу рибу, яка мешкає в Тихому океані? (Хижаки)

4. Один із видів молюсків. (Устриці)

5.Тихий океан за розміром. (Найбільший)

6.Морський ссавець, найбільший ластоногий у своєму середовищі  проживання. (Моржі)

7.Ракоподібна тварина, яка має пару клешень. (Краби)

8.Різновид молюсків. (Креветки)

9.Мандрівник-португалець, який відкрив Тихий океан. (Магеллан)

10. Морська капуста. (Ламінарія)

 

 

VІІІ. Творче перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації.

 

1. Читання листа.

-Увага! Придивіться! До нас прямує акула! Вона тримає щось в зубах. Та це ж лист! Давайте його прочитаємо.

 

                                                 

 

 

                                                                 Лист

     Любі діти! У нас трапилась біда. Жахливі пірати захопили наш острів. Для того, щоб визволити його, треба розв’язати математичні завдання. Допоможіть, будь ласка!

                                                                З повагою, жителі математичного острова.

 

- Ну, що? Не залишимо людей в біді? Допоможемо?

- Тоді, вперед! Терміново вирушаємо до математичного острову.

 

ІХ. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів.

 

                                           Хвилинка каліграфії

- Ось ми і на острові. Як тут гарно!

- Попереду стоїть якийсь будиночок. З яких геометричних фігур він складається?

Давайте зайдемо та облаштуємося. Перед тим, як  ви будете обчислювати завдання, треба відкрити зошити, записати число, класна робота і каліграфічно прописати цифру.

- Назвіть найменше чотирицифрове число.(1000)

- Пропишіть його каліграфічно.

                                                       1 завдання

  • А до нас поспішають жителі із завданнями. Давайте допоможемо їм.

-Необхідно виконати завдання математичного диктанту. Слухайте уважно завдання та обчислюйте вірно.

                                                     Математичний диктант

1.Між якими числами в числовому ряду знаходиться 32659?

2.Запиши число, в якому 4 десятки тисяч і 2 тисячі?

3.Запиши число, в якому 9 одиниць першого класу і стільки ж одиниць другого.

4.На скільки 47300 більше, ніж 300?

5.Яке число більше 4999 на 1?

6.Запиши всі числа, які знаходяться між 683488 і 683492.

7.Зменшуване 350000, від’ємник 1000. Знайди різницю.

                                   (Взаємоперевірка)

-Давайте перевіримо .

 

 32658  32660  42000  9009  47000  5000  683489  683490  683491  349000 (10 слайд)

  • Молодці ! З першим завданням піратів впоралися!

                                  2 завдання

- Переходимо до 2 завдання.

 Усна лічба. Гра «Перевір». Робота в групах.

(Учні в групах усно  перевіряють обчислення завдання 449 на с.72.  Після виконання учитель перевіряє всі групи).

-Молодці, всі групи обчислили і перевірили вірно!

                                      3 завдання

-Мешканці математичного острову пропонують виконати 3 завдання.

-Зараз ми обчислимо завдання 450 на с.72 і тим самим закріпимо вміння додавати й віднімати іменовані числа. Готові? Вперед!

(Завдання виконується  з коментуванням біля дошки).

-Молодці, і третє завдання теж виконали!

                                                 4 завдання

-Ну,а вам залишилося останнє завдання й жителі острову будуть врятовані!

- Пропоную  закріпити вміння розв’язувати задачі.

(Самостійне розв’язання задачі).

                                                 Задача

Перша піратська група в Тихому океані  за 6 годин виловлює 90 кг риби, а друга за 4 години – 80 кг риби.  За який час  обидві групи разом зловлять 7т риби?

  • Про що розповідається в задачі?
  • Скільки кг риби за 6 годин  виловлює перша піратська група?
  • Скільки кг риби за 4 години  виловлює друга піратська група?
  • Яке головне питання задачі?
  • Розв’язання задачі запишіть самостійно.

( Учитель перевіряє виконання  задачі).

  • Молодці, діти! Ви обчислили всі завдання й визволили мешканців.  Пірати залишають математичний острів.

Х. Підсумок уроку.

  • Настав час повертатися до класу. Щоб наш корабель пристав до берега, необхідно опустити якір.  А для цього треба відповісти на запитання.

          1.Бесіда.

(За технологією «Мікрофон»)

- Чи сподобалася вам подорож?

- Що нового дізналися на уроці?

- Яке завдання було складним?

- А легким?

- Не важко було виконувати завдання піратів?

- Чи був урок таким, яким ви його передбачали на початку уроку?

- Над чим треба ще попрацювати?

- Давайте звернемося до куточку настрою. Прикріпіть позначку на те сонечко, яке співпадає з вашим настроєм у кінці  уроку.

- У кого настрій змінився?

ХІ. Оцінювання.

ХІІ. Домашнє завдання.

Учні отримують диференційоване домашнє завдання.

  • Домашнє завдання сьогодні обираєте самі.

                                 Природознавство

Зелена рибка – с.47-50 переказати, підготувати повідомлення про тваринний світ Тихого океану.

Жовта рибка – с. 47-50 переказати, вивчити висновки.

Червона рибка – с. 47-50 прочитати, відповісти на запитання.

                                       Математика

Зелена рибка – с.72-73 № 451, 453, 454.

Жовта рибка – с.73 № 453, 454.

Червона рибка – с. 73 № 454.

-Я дякую вам за роботу. На цьому наш урок закінчено.

 

doc
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
635
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку