Інтегрований урок з природознавства та трудового навчання "Водойми України"

Про матеріал

Порушення розумового розвитку – досить складна й одночасно недостатньо розкрита на сьогодні особливість перебігу розвитку дитини. Відомо, що одна з першопричин порушення розумового розвитку – органічне ураження головного мозку плоду у внутрішньоутробний період. Водночас ця особливість дитини не обмежує її можливості розвиватися та жити у суспільстві, маючи власні перспективи. Порушення розумового розвитку – лише особливий розвиток дитини, який не вичерпує усіх її потенційних можливостей.нтегрований урок з природознавства та трудового навчання для дітей з інтелектуальними порушеннями.

Перегляд файлу

Тема.  Водойми України

Мета: сформувати поняття про водойми України, їх різноманітність, значення та охорону, вміння учнів працювати з картою; дати поняття про річку, озеро, море, вчити розрізняти їх; закріпити навички правопису власних і загальних іменників, знання про водойми України в процесі виконання предметної аплікації з різних видів круп; розширити уявлення про застосування різних видів круп та ознайомити учнів з технологією виготовлення круп’яних аплікацій; розвивати усне зв’язне мовлення, пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити, пам’ять, увагу, спостережливість, дрібну моторику пальців рук, сенсорні навички, вміння навчальної праці, сприяти розвитку екологічного виховання; коригувати просторову орієнтацію, вимову, позу при написанні; виховувати в учнів культуру праці, бережливість, працелюбність, дбайливість, охайність, відчуття гармонії та краси.

 

Матеріали до уроку: демонстраційний матеріал - карта України, надписи портів, ілюстрації водойм, назви озер, річок та морів, зразки предметної аплікації, зразок аплікації з природних матеріалів «Мандрівка водоймами України»; для індивідуального користування - крапельки-обличчя.

 

Обладнання та матеріали: ноутбук, тло аплікації (карта України), фарбовані крупи (манка, рис, пшоно), клей, пензлик, серветки, аркуш підкладного паперу.

 

Словник: порт, водойми, витік, озеро.

 

Міжпредметні зв’язки: природознавство, трудове навчання, математика, українська мова.

 

Тип уроку: інтегрований.

 

Методи роботи: «Асоціювання», «Речення з відкритим кінцем», система позначок «Поміч»; розповідь, бесіда з поясненням, демонстрація; практична робота; діалог (заключна частина уроку).

 

Основні групи інноваційних педагогічних технологій, які використовуються на уроці:

  • колективний спосіб навчання;
  • групові технології;
  • ігрова технологія навчання.

 

Форма проведення: урок – подорож.

 

 

 

Ключові  компетентності

Вміння вчитися:

навчально-організаційні вміння і навички:

  • використовує технологію ручної обробки матеріалів та способи з’єднання окремих частин;
  • аналізує, порівнює різні види матеріалів та об’єкти виготовлення.

     загально мовленнєві вміння і навички:

  • відтворює інформацію з елементами логічної обробки матеріалу;
  • використовує назви необхідних матеріалів для роботи;
  • дає словесний звіт про виконану роботу за запитанням вчителя.

    контрольно-оцінні вміння:

  • висловлює оцінні судження;
  • контролює якість виробу та оцінює об’єкт праці.

Загальнокультурна:

  • дотримується правил поведінки на уроці та культури праці в процесі роботи над практичним завданням.

Здоров'язбережувальна:

  • розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
  • розуміє необхідність дотримання правил безпечної праці, санітарії та гігієни, здатність їх виконувати в процесі роботи.

Соціальна:

  • співпрацює в групі.

Предметні компетентності  (конкретизовані  навчальні  цілі, очікувані результати)

Початковий рівень:

  • пригадує відомості про водойми України;
  • називає водойми рідного краю;
  • має уявлення про види природних матеріалів;
  • з допомогою вчителя виготовляє предметну аплікацію на картонній основі з природних матеріалів.

Середній рівень:

  • розрізняє види водойм;
  • розпізнає види природних матеріалів;
  • з допомогою вчителя планує свою роботу та виготовляє предметну аплікацію на картонній основі з природних матеріалів.

Достатній рівень:

  • відгадує загадки з метою визначення теми уроку;
  • показує водойми на фізичній карті України;
  • доповнює речення словами з довідки;
  • планує роботу на основі показу та обговорення у колективній бесіді;
  • розпізнає види природних матеріалів та визначає за допомогою вчителя їх властивості;
  • виготовляє предметну аплікацію на картонній основі з природних матеріалів з дотриманням правил безпечної праці.

Високий рівень:

  • встановлює відповідність між визначенням водойми та її зображенням;
  • формулює відповідні висновки;
  • розпізнає види природних матеріалів та визначає їх властивості;
  • визначає необхідні інструменти, матеріали для виконання аплікації;
  • самостійно виготовляє предметну аплікацію на картонній основі з природних матеріалів з дотриманням правил безпечної праці.


Хід уроку

  1. Організаційний момент.

1.1 Емоційне налаштування

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок

Він незвичний і цікавий

До нас гості завітали

Повернімось до гостей

Привітаймось: «Добрий день!»

Всі сідайте, діти, тихо,

Домовляймось не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці – не дрімати, а знання мерщій хапати.

Тож гаразд, часу не гаймо, і урок розпочинаймо!

  • Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо подорожувати.
  • Діти, на якому виді транспорту можна здійснитися подорож? (автомобіль, літак, потяг, корабель). І саме сьогодні ми здійснимо подорож на кораблі «Україна». Перш ніж розпочати мандрівку давайте поглянемо у вікно, яка зараз погода.
    1. Фенологічні спостереження.
    2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
  • Нашу подорож буде супроводжувати Капітошка, як ви думаєте, а чому саме він?  (Тому, що Капітошка утворений з крапельок води.). Отже, діти, у кожного з вас на парті лежать його крапельки, а в кінці уроку на цих крапельках ви відобразите свій настрій і подаруєте його Капітошці. Під час подорожі ми будемо заходити в головні  порти «Річка», «Озеро», «Море» та в інші.

5 клас у мене є,

Він мене не підведе,

У нас друзів є багато

Ми працюємо завзято.

            3.1 Порт «Дешифрувальники»

  • Зараз, діти, ми з вами зайдемо в порт «Дешифрувальники». Коли ви  виконаєте вправу, то дізнаєтеся тему сьогоднішнього уроку.

                 3.1.1  Система позначок «Поміч»

 

О

Д

Й

В

О

И

М

2

3

5

1

4

7

6

 

  • Отже, сьогодні на уроці ми будемо мандрувати (ВОДОЙМАМИ) України.

 

 

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

4.1 Порт «Асоціативний»

  • Без води життя на Землі неможливе. А чому?  В’яне квітка, страждає звір, замовкає пташка. Все живе на Землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним скарбом природи. Вода напуває Землю, яка годує людину.
  • Поміркуйте, де у природі є вода? Доберіть слова, які асоціюються у вас зі словом «вода».

            4.1.1  Технологія «Асоціювання»

 

http://tgotcij.net.ua/images/022314_2215_1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         4.2 Порт «Річка»

               4.2.1 Прийом «Загадка»

Між берегами стрічка

Біжить в далеку путь,

По ній взимку ходять,

А влітку – лиш пливуть.  (Річка)

  • Ми наблизилися до порту «Річка».
  • Діти, а чи знаєте ви, які річки протікають на території нашої області? (Дністер, Прут).
  • Річок на світі багато, і всі вони різні. Кожна річка має  витік – місце, звідки вона починається. Витоком може бути невеличкий струмок, озеро, болото. Річки течуть як на рівнинах, так і в горах.
  • Діти, а як вигадаєте, яка найбільша річка на Україні?
  • Дніпро – найбільша  в Україні. Дніпро – бере свій початок далеко за межами України – в Росії.
  • Одна з найбільших повноводних рік в Україні, Дністер, що протікає у семи областях. Дністер--бере початок у Карпатах і впадає в Чорне море.
    1.   Метод «Речення з відкритим кінцем». (Додаток 1)
  • А тепер, діти, попрацюємо з індивідуальними картками. Вам потрібно закінчити речення.

 

 

 

 

Порт «Динамічна пауза»

 

4.3 Порт «Озеро»

  • Давайте з вами будемо мандрувати далі, а до якого порту ми прибудемо ви дізнаєтеся тоді, коли відгадаєте загадку.

                 4.3.1 Прийом «Загадка»

Серед поля лежить дзеркало –
скло блакитне, а рама зелена. (Озеро).

  • Ми прибули в порт «Озеро».
  • Озеро – це  природна заглибина на поверхні землі, заповнена водою. Блакитними перлинами, синіми очима Землі називають озера. Озер в нашому краї небагато.  Вони бувають різної форми.
  • Озеро Світязь є найбільшим і найглибшим озером нашої країни.
  • Озеро Синевир має іншу назву - «Морське око». Воно розташоване посеред гір. Озеро Синевир справді схоже на величезне око, якщо подивитися на його фото з супутника.

            4.3.2 Метод «Речення з відкритим кінцем»

  • Продовжуємо роботу з індивідуальними картками. Вам потрібно закінчити речення.

        4.4 Порт «Море»

               4.4.1 Прийом «Загадка»

Вода, вода без краю,

Не видно нам землі,

І хвилі тут качають

Човни та кораблі,

Як звуться ці простори?

Безкраїм, синім…(морем).

  • Діти, чим море відрізняється від інших водойм? (Моря значно більші за розмірами, ніж річки та озера. Якщо людина знаходиться на березі моря, то протилежного берега вона не бачить).
  • Діти, а яка вода на смак у морі? (Солона).
  • Наша країна морська держава. Вона має вихід до Чорного й
    Азовського морів. 
  • Чорне море  велике і глибоке. Діти, а хто із вас відпочивав на Чорному морі? А ще  води Чорного моря є багатими на рибу.  На берегах селиться багато птахів.
  • Азовське море набагато менше, ніж Чорне. Це море мілке і добре прогрівається сонячними променями. Азовське море унікальне тим, що в ньому живе дуже багато риби. Тут добувають харчову сіль.

    4.4.1 Метод «Речення з відкритим кінцем»

  • Продовжуємо роботу з індивідуальними картками. Вам потрібно закінчити речення.

 

  1. Порт «Творчий». Практична робота. Виготовлення аплікації з природних матеріалів «Мандрівка водоймами України».
  • Сьогодні ви подорожували на кораблі «Україна» та зупинялись в портах «Річка», «Озеро», «Море», але справжні мандрівники, щоб не заблукати використовують карту подорожі.
  • Діти, а у вас є карта подорожі водоймами України? (Ні). І саме сьогодні, щоб не заблукати під час мандрівки ми виготовимо карту водойм України з природних матеріалів.
    1.                    Розминка для рук «Рибки»

Рибки граються, сміються

У чистенькому ставку.

То зійдуться, розійдуться

То зариються в піску.

  1.                    Вступний інструктаж
  • На минулих заняттях ми з вами виконували аплікації різноманітні за змістом та використаними матеріалами. Зокрема, (вчитель демонструє роботи дітей) ми виготовили карту України, використовуючи природний матеріал – гречку.
  • А тепер спробуємо виготовити карту «Мандрівка водоймами України» за допомогою природних матеріалів в техніці «предметна аплікація». (Педагог демонструє учням аплікацію та повідомляє і показує необхідні  матеріали для її виготовлення: карта України, крупа рисова – для виготовлення моря, крупа манна – для виготовлення річок, пшоно – для виготовлення озера).
  • Діти, уважно розгляньте нашу карту України та пригадайте, яким способом ми з’єднували гречану крупу з основою аплікації (картоном).
  • Саме за допомогою клею ми будемо з’єднувати крупи з основою аплікації.

Перед початком роботи над аплікацією вчитель нагадує учням правила безпечної праці на уроках трудового навчання.

  1. На робочому місці дотримуйся чистоти і порядку. Працюй на підкладній дошці. Раціонально розміщуй матеріали й інструменти. Все, з чим працюєш правою рукою, розміщуй праворуч, а те, що потрібно для лівої руки, - ліворуч.
  2. Під час роботи з клеєм використовуй серветку.
  3. Після закінчення роботи клей щільно закрий, пензлик вимий.
  4. Не нюхай клей, не бери пензлик з клеєм до роту – це небезпечно.
  5. Клеєм користуйся так, щоб він не потрапив до очей.
  6. Брудні від клею руки під час роботи витирай ганчіркою. Після закінчення роботи вимий їх ретельно з милом і витри рушничком.

 

 

 

           5.3 Послідовність виготовлення предметної аплікації з природних матеріалів «Мандрівка водоймами України».

Перший етап. Порт «Річка».

  1. Наносимо клей на основу (карту України) в місцях, де протікає річка Дністер та Дніпро та засипаємо манною крупою.
  2. Залишки манки акуратно струсити в смітник.

Другий етап. Порт «Озеро».

  1. Наносимо клей на основу (карту України) в місцях, де знаходяться озера Світязь та Синевір та засипаємо пшоном.
  2. Залишки пшона акуратно струсити в смітник.

Третій етап. Порт «Море».

  1. Наносимо клей на основу (карту України) в місцях, де знаходиться Чорне море та Азовське море та засипаємо рисом.
  2. Залишки рису акуратно струсити в смітник.

 

  1.  Самостійна практична робота учнів та інструктаж вчителя.

Поетапне виконання роботи учнями (під супровід музики). Робота в парах. Робота зі слабовстигаючими учнями (Попович Анна).

(Вчитель  перевіряє чи всі учні приступили до роботи, контролює правильність виконання трудових прийомів та операцій, звертає увагу на вихідну робочу позицію, перевіряє обсяг виконаної роботи, допомагає слабовстигаючим учням.)

  1. Заключний інструктаж. (Підведення підсумків практичної роботи.)

- Отже, сьогодні на практичній роботі ми з вами, діти, виготовили карту водойм України з різних видів крупи в техніці «предметна аплікація» та ознайомилися з технологією її виконання.

  1. Рефлексія

- Ось і повернулись ми із мандрівки. Вам сподобалося?

- В  яких портах ми побували?

- А тепер відобразіть свій настрій на крапельці і подаруйте їх  нашим гостям.

  1. Підсумок уроку
  • Мені сподобалося як ви працювали на уроці, ви були активні, гарно відповідали. Молодці!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комунальний загальноосвітній навчальний заклад

«Чернівецький обласний навчально-реабілітаційний центр №1»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(інтегрований урок з природознавства та трудового навчання

у 5-Б класі)

 

 

 

Вчитель  О.Фуштей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
1638
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку