Конспект інтегрованого уроку контекстуального аналізу
Українська література
7 клас
Стенчева Н.В.
учитель української мови та літератури
Нікольської гімназії «Софія»
з загальноосвітньою школою І ступеня № 2
Нікольської районної ради
Донецької області
II категорія стаж 13 років
т. 0509810264
natavalerievnas@gmail.com
Тема. Ліна Костенко – символ нескореного духу України. Ідейно-художній зміст і краса поезії «Дощ полив…»
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменниці, допомогти їм усвідомити ідейно-художній зміст поезій, їхню красу; розвивати навички виразного читання, коментування, аналізу художніх особливостей вірша; виховувати патріотизм, доброту та любов до природи.
Методи навчання: наочний, інтерактивний,словесний.
Очікуванні результати: учні знають про життєвий і творчій шлях Ліни Костенко; виразно і з розумінням читають поезію; висловлюють власне бачення краси природи.
Теорія літератури: ліричний вірш, ліричний герой.
Обладнання: портрет писменниці, підручник, ілюстрації, торбинка із пазлами, кольорові олівці,мапа України, краплинки дощу, сонечко, хмаринки,збірки Ліни Костенко.
Тип уроку: інтегрований урок (природознавство, музичне мистецтво, географія, образотворче мистецтво)
Епіграф до уроку: Я — жниця довічна,
Працюю терпляче
За радість труда
І за тисячний сніп.
Ліна Костенко
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційно-мотиваційний етап.
Доброго дня, шановні семиикласники! Сьогодні на уроці вас чекає багато сюрпризів та цікавинок. Але спочатку давайте з’ясуємо який у вас настрій.
Вправа «Прогноз погоди» : хмарки, сонечки, сонечко з-за хмарки. Якщо у вас поганий настрій, підніміть Хмаринку! Якщо гарний - Сонечно!А якщо настрій непоганий, але є нотки суму, то - сонечко з хмаркою
ІІ. Оголошення теми й мети. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Історія з торбинки» (робота в парах). Пропоную вашій увазі торбинку. В цій торбинці лежать конверти різного кольору і форми, які містять пазли. Ваше завдання витягнути навмання один конверт і скласти пазли. Розкажіть, що ви побачили на зібраних малюнках?
3. 4. 5.
Що об’єднює ці малюнки? (на кожному малюнку зображено дощ, природу, яскраві кольори) Як ви вважаєте, а чому поруч з малюнками природи є портрет жінки? (вона писала про красу природи).
ІІІ. Виконавчо-діяльнісний етап. Це не просто жінка! Це Ліна Костенко – символ нескореного духу України та «королева української поезії» XX століття .
Що можно сказати про цю жінку, коли дивишся на її портрет ? Яка вона?
Л-лірична
І- інтелектуальна
Н- ніжна
А – актуальна
К-кмітлива
О-освічена
С-сильна
Т-талановита
Е-енергійна
Н- надзвичайна
К-красива
О-оригінальна
Народилася поетеса в містечку Ржищеві в учительській сім'ї. Батьки були людьми високоосвіченими, порядними. Батько знав дванадцять мов, добре орієнтувався в усіх навчальних предметах і викладав їх у школі.
Коли дівчинці минуло шість років, сім'я переїхала до Києва. Тут застала її війна. «Я писала мало не осколком великі букви, щойно з букваря...» — так згадувала поетеса' про ті тяжкі роки. У Києві Ліна закінчила школу, навчалася в педагогічному інституті. У п'ятдесятих роках минулого століття з відзнакою закінчила Московський літературний інститут імені О.М.Горького.
Писати вірші Ліна Костенко почала з дитинства, друкувати — з шістнадцяти років. У збірках поезій «Проміння землі», «Вітрила», «Мандрівки серця» виявився потужний поетичний талант письменниці.
На своєму літературному шляху Ліні Костенко довелося пережити майже п'ятнадцятирічне невизнання її як митця. Це був сумний період у житті поетеси зокрема і в історії української літератури взагалі. Але й тоді вона писала. Писала і складала в шухляду. Не зламалася, не зневірилася, а шліфувала своє поетичне слово.
Пише Ліна Костенко і для дітей. Саме для них поетеса видала збірку «Бузиновий цар». Її герої — незрадливі, довірливі діти сонця, що спраглими очима відкривають для себе великий світ, сповнений краси і таїни, радіють кожній щасливій миті свого життя
Ліна Костенко дуже любить природу рідного краю. Поетеса писала : «У дитинстві мене нічого не дивувало. Ходив гарбуз по городу. На яблуні сиділа Жар-птиця. Під вікном у нас на травичці жабка, мишка і півник жили в рукавичці» З цих слів можна сказати, що Ліна Костенко була наділена творчою уявою, фантазією.
Чи знаєте ви, що дощ –це вода, яка утворюється при конденсації водяної пари, що випадає з хмар і досягає земної поверхні у виді крапель рідини.
Діаметр дощових крапель коливається від 0,5 до 6 мм. Краплі дрібніше 0,5 мм називаються мрякою. Краплі крупніше 6 мм сильно деформуються і розбиваються при падінні на землю.
Дощ зазвичай йде з тепліших хмар, коли дрібні краплі, що несуть заряди протилежного знаку, притягаються і зливаються в більш великі краплі. Вони збільшуються настільки, що стають занадто важкими, перестають утримуватися в хмарі і проливаються дощем.
Розрізняють слабкі, помірні і сильні дощі.
Різновиди дощу:
Мандруючи мапаю України, давайте згадаємо в яких областях в цьому році було найбільше дощів?Спробуйте заповнити мапу хмарками в тих областях де було багато дощів
Дощ по-лив, і день та-кий по-ли-в'я-ний.
Все бли-щить, і лю-ди як но-ві.
Лиш ді-док ста-ре-сень-кий,
кро-пи-в'я-ний блис-кав-ки виз-би-ру-є в тра-ві.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
Якого кольору більше? (чорного)Як ви думаєте, чому? ( чорний-це колір суму, а коли йде дощ в більшість людей починають сумувати) Але є і інщі кольори : жовтий.зелений, блакитний, що вони можуть позначати? (жовтий- тепло,сонце; зелений –спокій,трава; блакитний-воля, небо). Який підсумок ми можимо зробити? (Що ліричний герой , хоча і відчуває частково сум, любить дощ, який викликає у нього спокій і дає відчуття волі, яка зігріває його душу)
ІV. Контрольно-корекційний етап
Підбиття підсумків. Інтерактивна вправа «Опитування –інтерв’ю». Закінчіть речення
Сьогодні я дізнався…
Було цікаво…
Мене здивувало...
Для мене стало новим..
Вірш Ліни Костенко відкрив для мене ….
Завершуємо спілкування нашими сонечками та хмарками. Давайте перевіримо наш прогноз в кінці уроку. Підніміть сонечко чи хмарку, в залежності від вашого настрою.
Діти, природа-це наш скарб!Тому її потрібно любити та оберігати! І нехай у вашому житті буде більше сонечка, але й проходили іноді дощі, щоб змити всі негаразди!
Домашнє завдання. Підготувати клоуз – тест «Життя та творчість Л.Костенко» (сильні учні); намалювати ілюстрацію та знайти 5 народних прислів’єв або приказок про дощ (за бажанням); аналізувати, виразно читати вірш (всі)
Використана література Українська література: підручник для 7 кл. загальноосвітн.навч.закл./О.М. Авраменко.-К.: Грамота, 2015.-288с.
Електронні ресурси http://edufuture.biz/index. ; https://www.google.com; http://opogode.ua