Інтегрований урок з української літератури" Ліна Костенко – символ нескореного духу України. Ідейно-художній зміст і краса поезії «Дощ полив…»"

Про матеріал
Учні дізнаються про життєвий і творчій шлях Ліни Костенко; виразно і з розумінням будуть читати поезію та висловлювати власне бачення краси природи.
Перегляд файлу

Конспект інтегрованого уроку контекстуального аналізу

Українська  література

7  клас

DSC_1884.jpg

Стенчева Н.В.

учитель української мови та літератури

Нікольської гімназії «Софія»

з загальноосвітньою школою І ступеня № 2

Нікольської районної ради

Донецької області

II категорія  стаж 13 років

т. 0509810264

[email protected]

 

 

Тема. Ліна Костенко – символ нескореного духу України. Ідейно-художній зміст і краса поезії «Дощ полив…»

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменниці, допомогти їм усвідомити ідейно-художній зміст поезій, їхню красу; розвивати навички виразного читання, коментування, аналізу художніх особливостей вірша; виховувати патріотизм, доброту та любов до природи.

Методи навчання: наочний, інтерактивний,словесний.

Очікуванні результати: учні знають про життєвий і творчій шлях Ліни Костенко; виразно і з розумінням читають поезію; висловлюють власне бачення краси природи.

Теорія літератури: ліричний вірш, ліричний герой.

Обладнання: портрет писменниці, підручник, ілюстрації, торбинка із пазлами, кольорові олівці,мапа України, краплинки дощу, сонечко, хмаринки,збірки Ліни Костенко.

Тип уроку: інтегрований урок (природознавство, музичне мистецтво, географія, образотворче мистецтво)

Епіграф до уроку: Я — жниця довічна,

Працюю терпляче

За радість труда

І за тисячний сніп.

Ліна Костенко
 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційно-мотиваційний етап. 

Доброго дня, шановні семиикласники! Сьогодні на уроці вас чекає багато сюрпризів та цікавинок. Але спочатку давайте з’ясуємо який у вас настрій.

Вправа «Прогноз погоди» : хмарки, сонечки, сонечко з-за хмарки. Якщо у вас поганий настрій, підніміть Хмаринку! Якщо гарний - Сонечно!А якщо настрій непоганий, але є нотки суму, то - сонечко з хмаркою

_1.jpg       2.jpg     3.jpg

ІІ. Оголошення теми й мети. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа «Історія з торбинки» (робота в парах). Пропоную вашій увазі торбинку. В цій торбинці лежать конверти різного кольору і форми, які містять пазли. Ваше завдання витягнути навмання один конверт і скласти пазли. Розкажіть, що ви побачили на зібраних малюнках?

  1. 1pnz.ru_-530x388.jpg 2.36e04444f19c71b9471a59810f2368a1_ce_1600x853x0x215_cropped_800x427.jpeg

3.85_main-718x470.jpg  4. t_1_doshch.jpg 5.319106__1_.jpg

Що обєднює ці малюнки? (на кожному малюнку зображено дощ, природу, яскраві кольори) Як ви вважаєте, а чому поруч з малюнками природи є портрет жінки? (вона писала про красу природи).

ІІІ. Виконавчо-діяльнісний етап. Це не просто жінка! Це Ліна Костенко – символ нескореного духу України та «королева української поезії» XX століття .

Що можно сказати про цю жінку, коли дивишся на її портрет ? Яка вона?

122661.jpgЛ-лірична

І- інтелектуальна

Н- ніжна

А – актуальна

 

К-кмітлива

О-освічена

С-сильна

Т-талановита

Е-енергійна

Н- надзвичайна

К-красива

О-оригінальна

  1. Ознайомлення учнів з біографією письменниці.

Народилася поетеса в містечку Ржищеві в учительській сім'ї. Батьки були людьми високоосвіченими, порядними. Батько знав дванадцять мов, добре орієнтувався в усіх навчальних предметах і викладав їх у школі.
Коли дівчинці минуло шість років, сім'я переїхала до Києва. Тут застала її війна. «Я писала мало не осколком великі букви, щойно з букваря...» — так згадувала поетеса' про ті тяжкі роки. У Києві Ліна закінчила школу, навчалася в педагогічному інституті. У п'ятдесятих роках минулого століття з відзнакою закінчила Московський літературний інститут імені  О.М.Горького.
Писати вірші Ліна Костенко почала з дитинства, друкувати — з шістнадцяти років. У збірках поезій «Проміння землі», «Вітрила», «Мандрівки серця» виявився потужний поетичний талант письменниці.
На своєму літературному шляху Ліні Костенко довелося пережити майже п'ятнадцятирічне невизнання її як митця. Це був сумний період у житті поетеси зокрема і в історії української літератури взагалі. Але й тоді вона писала. Писала і складала в шухляду. Не зламалася, не зневірилася, а шліфувала своє поетичне слово.

Пише Ліна Костенко і для дітей. Саме для них поетеса видала збірку «Бузиновий цар». Її герої — незрадливі, довірливі діти сонця, що спраглими очима відкривають для себе великий світ, сповнений краси і таїни, радіють кожній щасливій миті свого життя

 Ліна Костенко дуже любить природу рідного краю. Поетеса писала : «У дитинстві мене нічого не дивувало. Ходив гарбуз по городу. На яблуні сиділа Жар-птиця. Під вік­ном у нас на травичці жабка, мишка і півник жили в рукавичці» З цих слів можна сказати, що Ліна Костенко була наділена творчою уявою, фантазією.

  1. Виразне читання  поезії «Дощ полив….» на фоні музики шуму дощу
  2. Евристична бесіда.
  • Який настрій у вас після прочитаного вірша? А який настрій у ліричного героя вірша?
  • Що в цій поєзії є реальним, а що фантастичним?
  • Як змінюється все після дощу?
  • Чому люди як нові?
  • Як ви розумієте рядок «… і день такий полив'яний.»? (Поливяний – посуд, укритий поливою –блискучою речовиною, якою покривали керамічні вироби)

Чи знаєте ви, що дощ –це вода, яка утворюється при конденсації водяної пари, що випадає з хмар і досягає земної поверхні у виді крапель рідини.

Діаметр дощових крапель коливається від 0,5 до 6 мм. Краплі дрібніше 0,5 мм називаються мрякою. Краплі крупніше 6 мм сильно деформуються і розбиваються при падінні на землю.

Дощ зазвичай йде з тепліших хмар, коли дрібні краплі, що несуть заряди протилежного знаку, притягаються і зливаються в більш великі краплі. Вони збільшуються настільки, що стають занадто важкими, перестають утримуватися в хмарі і проливаються дощем.

Розрізняють слабкі, помірні і сильні дощі.

Різновиди дощу:

  • Злива (проливень, хлющ, хлюща) — сильний дощ
  • Мряка (мрячка, мжичка, діал. мгичка, мигичка, моква, мжа, мжиця) — дуже дрібний і густий дощ
  • Плова — дощ з бурею
  • Сльота (хляпавка) — невпинний дощ; сира погода з дощем
  • Хвища — сильний і холодний дощ
  • Облі́жний дощ, розм. обло́жний дощ — тривалий, затяжний дощ
  • Крижаний дощ
  • Дощ зі снігом
  • Звичайний дощ також можуть називати «дощовиця»

3f251849f77e3005b169ebe61a79f48c.jpg2.gifМандруючи мапаю України, давайте згадаємо в яких областях в цьому році було найбільше дощів?Спробуйте заповнити мапу хмарками в тих областях де було багато дощів

3f251849f77e3005b169ebe61a79f48c.jpg3f251849f77e3005b169ebe61a79f48c.jpg3f251849f77e3005b169ebe61a79f48c.jpg3f251849f77e3005b169ebe61a79f48c.jpg3f251849f77e3005b169ebe61a79f48c.jpg3f251849f77e3005b169ebe61a79f48c.jpg3f251849f77e3005b169ebe61a79f48c.jpg3f251849f77e3005b169ebe61a79f48c.jpg3f251849f77e3005b169ebe61a79f48c.jpg3f251849f77e3005b169ebe61a79f48c.jpg3f251849f77e3005b169ebe61a79f48c.jpg3f251849f77e3005b169ebe61a79f48c.jpg 

  1. Фізкультхвилинка. «Кущі, дерева, трава». Коли вчитель каже слово «дерева», учні піднімають руки вгору; «трава» - кладуть на парту; «кущі» -протягують вперед!Вчитель повторює рухи разом з учніми. Але потрібно бути уважними, бо вчитель може сказати «дерева», а показати «траву»!
  2. Завдання пошуково-дослідницького характеру.
  • Визначити тему, ідею, основну думку вірша ( тема: зображення змін у природі в наслідок дощу; ідея: уславлення дощу як цілющої сили; основна думка: необхідність дощу, як головної умови для розвитку природи)
  • Знайти художні засоби (епітети: мокрі ниви, дідок старенький, порожній шлях та ін; порівняння: люди, як нові; метафори: дідок збирає блискавки в траві, день поливяний та ін ).
  • поділити пропоновані  строфи поезії  на склади, зафарбувати в таблиці клітинки, враховуючи  відповідність голосних звуків певним кольорам:  А– червоний, О - жовтий, І- блакитний, У – синій, И – чорний, Е– зелений.

Дощ по-лив, і день та-кий по-ли-в'я-ний. 
Все бли-щить, і лю-ди як но-ві. 
Лиш ді-док ста-ре-сень-кий, 
кро-пи-в'я-ний блис-кав-ки виз-би-ру-є в тра-ві.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Якого кольору більше? (чорного)Як ви думаєте, чому? ( чорний-це колір суму, а коли йде дощ в більшість людей починають сумувати) Але є і інщі кольори : жовтий.зелений, блакитний, що вони можуть позначати? (жовтий- тепло,сонце; зелений –спокій,трава; блакитний-воля, небо).  Який підсумок ми можимо зробити? (Що ліричний герой , хоча і відчуває частково сум, любить дощ, який викликає у нього спокій і дає відчуття волі, яка зігріває його душу)

  1. Ритмічна хвилинка.  Заплющте очі!Уявіть, що ви дощик, який тількі починається (стукаємо пальцями по парті); дощ стає сильнішим (стукаємо руками); почитається сильна злива (дадається тупатіння ніг); злива починає затихати (залишається стукіт рук –пальців-тиша)
  2. Усне малювання. Змалюйте портрет «дідка кропив’яного» (Старенький дідок  із довгою зеленою бородою, у зеленому вбранні, із мішком у руках. старий. А очі блищать молодо. Знайде блискавку, схопе її гарячу, кине в мішок, а сам радіє , як дитина).
  3. Малювання олівцями. Спробуйте намалювати «дідка кропив’яного» після обговорення його портрета

ІV. Контрольно-корекційний етап

Підбиття підсумків.  Інтерактивна вправа «Опитування –інтервю». Закінчіть речення

Сьогодні я дізнався…

Було цікаво…

Мене здивувало...

Для мене стало новим..

Вірш Ліни Костенко відкрив для мене ….

Завершуємо  спілкування нашими сонечками та хмарками. Давайте перевіримо наш прогноз в кінці уроку. Підніміть сонечко чи хмарку, в залежності від вашого настрою.

Діти, природа-це наш скарб!Тому її потрібно любити та оберігати! І нехай у вашому житті буде більше сонечка, але й проходили іноді дощі, щоб змити всі негаразди!

Домашнє завдання. Підготувати клоуз – тест «Життя та творчість Л.Костенко» (сильні учні); намалювати ілюстрацію та знайти 5 народних прислів’єв або приказок про дощ (за бажанням); аналізувати, виразно читати вірш (всі)

 

Використана література Українська література: підручник для 7 кл. загальноосвітн.навч.закл./О.М. Авраменко.-К.: Грамота, 2015.-288с.

 Електронні ресурси  http://edufuture.biz/index. ; https://www.google.com; http://opogode.ua

 

docx
Додано
17 вересня 2019
Переглядів
723
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку