Інтегрований урок з української мови,літературного читання й природознавства на тему « А в природі вже пахне весною »

Про матеріал
В НУШ значне місце займають інтегровані уроки. Вони допомагають дітям сприймати цілісну картину об'єкту дослідження. Урок «А в природі вже пахне весною » розроблено з метою закріпити вивчений матеріал про весну, показати міжпредметний зв’язок. Для цього об'єднала такі предмети: українська мова, природознавство, літературне читання. На мою думку на такому уроці дітям буде набагато цікавіше і матеріал швидше засвоїться.
Перегляд файлу

Інтегрований урок  

« А в природі вже пахне весною »

 

 

Українська мова, літературне читання.

Я і Україна.

Мета: сприяти цілісності навчання. Виховувати в учнів потребу в поповненні знань, розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати читацькі інтереси, підтримувати інтерес до позакласного читання та пошуку інформації у науково-популярній літературі.

Узагальнити знання учнів про частини мови, їх роль у мовленні, виробляти вміння пояснювати, аналізувати, доводити свої твердження. Удосконалювати навички каліграфічного письма, навички читання, вправляти учнів в правильному і виразному читанні, вмінні інтонувати та робити смислові наголоси інтонацією в реченнях. Розвивати потребу в  спілкуванні з природою, виховувати любов до рідного краю, вміння бачити красу навколишнього світу. Продовжувати систематизувати знання учнів про послідовність змін у природі протягом весни, розкривати взаємозв’язок  живої і неживої природи, познайомити з народними прикметами, узагальнити  традиції українців святкувати Великдень. Виховувати любов до природи та бережливе ставлення до неї.

Хід уроку:

 

І. Ранкова зустріч ( Розмова про весну – пору року, яка вже настала, про настрій, який вона принесла.)

Вже пролунав для нас дзвінок,                                          

який покликав на урок.

Ми щиро раді вас вітати,

здоров’я й щастя побажати.

І працювати будем гарно,

щоб наш урок пройшов не марно.

Почути хочемо в кінці.

що всі ми просто молодці!

1.Гра «Плесни у долоні»(Якщо почуєш ознаку весни, плесни у долоні, коли почуєш ознаку іншої пори року,- мовчиш)

2. Психогімнастика (Погріємось на весняному сонечку: заплющимо очі, відпочинемо, відчуємо тепло на щічках, лоскочуть долоньки. Вдихаємо, відчуваємо запах весняного вітру, видихаємо.Зробили глибокий вдих,видих, відкрили очі, потягнулися, встали! 

3.. Відгадування загадки.

Тему,  яка  обєднає  нашу сьогоднішню роботу , ми дізнаємося, відгадавши  загадку:                     

                       Привітанням журавля

                                    Я пробуджую поля

                                    Небеса і ручаї

                                    Та заквітчую гаї.

                                    І усякий мене зна.

                                    Відгадали? Я ______(весна!)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Так, сьогодні ми будемо розмовляти про Весну. Весна – прекрасна пора року. Її неповторну красу зображають у своїх картинах художники, описують письменники і поети. Створено багато пісень про Весну.

  1. Поетична хвилинка ( учень класу розповідає вірш)

                                      Крутими верховіттями,

                                      Барвистими долинами,

                                      Лугами, сінокосами,

                                      Гаями стоголосими,

                                      Степами, перелогами,

                                      Широкими дорогами,

                                      Барвінками уквітчана,

                                      Піснями закосичена,

                                      Гучна, ясна, красна

                                      Прийшла до нас Весна!

— Який настрій у вас викликав цей вірш?
— Чому ви радієте?
-    Квітуча, багатоголоса  українська весна. Що ж відбувається навколо нас навесні? Які зміни в природі ми побачили протягом останніх місяців?

  • Хвилинка фенологічних спостережень. Вправа « Прогноз погоди»  Так як кожен урок "Природознавства ” ми починаємо з повідомлення гідрометеоцентру, я прошу відповідальних за спостереження за погодою повідомити прогноз погоди на сьогоднішній день.
    -  Сонце з кожним днем піднімається все вище і все більше обігріває землю.
  • Небо вже не сіре, а голубе. Хмари купчасті.
  • День стає довшим а ніч коротшає.
  • З приходом весни дерева та кущі прокидаються від сну.
  • На деревах набухають бруньки та зявляються  перші листочки.
  • Зявляються перші квіти, трава.
  • Вилазять комашки із зимових схованок і гріються на сонці.
  • Повертаються додому птахи із теплих країв.

ІІІ. Активізація читацького досвіду дітей.

Усі ці зміни люди підмічали впродовж багатьох років. І виражені вони в народних прислів’ях. Давайте згадаємо, з якими прислів’ями  про весну ми зустрічалися з вами на уроках читання та української мови.

 

  • У березневу днину сім погод на годину.
  • Від березневих дощів земля квітне.
  • Теплий квітень, мокрий май – буде хліба урожай.
  • Сухий квітень-голодний рік.

( Давайте подумаємо, чому так кажуть? Яки умови необхідні для росту і розвитку рослин? ( тепло, світло і вода).)

  • Квітень  з водою –  травень з травою.
  • Весна ледачого не любить.
  • Проспиш весною –  заплачеш зимою.
  • У березні день з ніччю зустрічається.

( Чому так кажуть? ( тому що  22 березня день весіннього рівноденствія –  коли довжина дня дорівнює довжині ночі.)). 

  • Весна не зима –  не на піч, а в поле збирайся.
  • Молодці, ви добре знаєте народні прислів’я про весну, а які прикмети весни ми з вами чули?
  • Рання весна – ознака того, що влітку буде багато негожих днів.
  • Якщо на річках та озерах з’явилося листя білого латаття – заморозку вже не буде.
  • Перший весняний грім – на тепло.
  • Сонце перед заходом червоне –  на вітер.
  • Побачив шпака – знай: весна біля порога.
  • Рясна роса на ясний день.
  • Граки прилетіли – скоро сніг зійде.
  • Ліс зеленіє – сіяти пора.
  • Ластівка прилетіла – скоро грім загримить.

ІV. Опрацювання  матеріалу . Осмислення учнями знань з української мови.

  • Молодці, ви добре готувалися. І Весна прийшла к вам з подарунками. Вона принесла повний кошик весняних квітів.
  • Подивіться, які вони гарні, кольорові, красиві.
  • Давайте пригадаємо назви весняних квітів.

( пролісок, підсніжник, нарцис, тюльпан, конвалія, барвінок, кульбаба, бузок )

  • Молодці. Але це не просто подарунок. Весна підготувала вам сюрприз. Кожна квіточка має для вас завдання. Для того, щоб виконати ці завдання ви повинні бути уважними, добре міркувати та пригадувати те, що ми з вами вивчали на  попередніх уроках.

      Перше завдання Весни - підібрати до слова «весна» павутинку зі слів, які позначають назви предметів, назви ознак та назви дій, які виникають у нас при промові слова «весна».

 

Весна:                                    Весна:                                 Весна:

сонечко                                  ніжна                                  прийшла

квіти                                       весела                                 заспівала

радість                                   тепла                                   розфарбувала

трава                                      сонячна                               зазеленіла

пташки                                   чарівна                               прилетіла

дощ                                         чудова                                зігріла

грім                                         гучноголоса                       розпустилась…

 

А якого кольору весна?

Зелена, блакитна, жовта, червона, синя, рожева, біла, бузкова…

Скільки різних слів принесла з собою весна.

 

      Друге завдання. Вам треба скласти з цих слів речення  і записати їх. Давайте пригадаємо, що таке речення. Які ці речення за метою висловлювання? ( розповідні ).

А тепер в цих реченнях нам треба знайти основу. Що таке основа речення?

( головні слова – підмет та присудок ). На які питання вони відповідають і що позначають?

Молодці.

V. Фізкультхвилинка                                                                        

      Третє завдання весни : добрати спільнокореневі слова до слів -

зелений – ( зазеленіти, зелень…)

квітка – ( квітучий, розквітати…)

прилетіли – ( перелітні, політ, переліт…).  

  • Вітром із цих слів здуло букви. Нам треба допомогти пташкам повернути свої   імена. Хто хоче спробувати ?

 

Ш _  _ к                                           С _ р _ ж

  

Ж _ й _  _ р _ н _ к                          Ч _ п _ я

 

С _ л _ в _ й                                     Л _ л _ к _

 

З _ з _ л _                                         Ж _ р _ в _ л ь

 

І  в _ л _ а                                         П _ р _ п _ л _ а

 

М _ х _ л _ в _ а                               Г _ р _ б _ ц _

 

Молодці ! Ви швидко впоралися з цим завданням.

- Які з цих пташок перелітні?

- Як допомогти пташкам навесні?

 VІ. Осмислення учнями знань з природознавства.

- Щоб виконати наступне завдання весни треба пригадати, що ви знаєте про дерева.

1. Вправа « Мозковий штурм»

- Як називаються дерева, які навесні вдягаються у листячко, а восени втрачають його? ( листяні )

Назвіть їх. ( дуб, тополя, клен, береза, липа, вільха, горобина…)

-  Як   називаються дерева, що не скидають свого вбрання увесь рік? (хвойні )

Назвіть їх. ( ялинка, сосна, смерека, кипарис, тис, туя…)

А якою незвичайною назвою  називають рослини? ( зелене диво землі ).

Так. Дерева, кущі, трави, квіти треба берегти і дбайливо до них ставитися. Давайте згадаємо, чому. ( Кожен листок, кожна зелена травичка виділяє кисень у повітря. Ним ми дихаємо. Без нього немає життя. Не можна зривати і топтати рослини без потреби. )

Рослини необхідно охороняти.  Як в нашій державі ставляться до охорони рослин? ( Прийнято Закон про охорону рослинного світу. Створено Червону книгу рослин України. )

Назвіть весняні квіти, що занесені до Червоної книги. ( пролісок, підсніжник, конвалія, фіалка, адоніс…)

Поетична хвилинка (Учень розповідає вірш про пролісок )

 Проліски білі зустріли весну.

 Першими ліс пробудили від сну.

 Петрик ходив на прогулянку в ліс,

 Пролісків мамі букетик приніс

Уривок з уроку  літературного читання. Аудіювання за текстом казки.

  1. Вправа « Я чекаю весну тому що….»
  2. Аудіо запис казки .

А зараз послухайте казку. Слухайте   уважно, потім будете відповідати на питання за змістом.

Казка « ПЕРЕМОГЛИ »

       Було це навесні. Скінчилися у Бджілки зимові запаси. Взяла вона кошик і вирішила полетіти до квітів за пилком. Кинулася Бджілка до дерев, а вони засипані снігом. Що ж трапилося? Уже пора цвісти деревам, а надворі зима. Полетіло Бджілка за порадою до Сонечка. А Сонечко повідомило, що не може відімкнути Землю, тому що Зима закувала ключі від Землі в крижані кайдани. І вирішили вони боротися з лютою Зимою. Послало Сонечко сонячних зайчиків. Вони стрибали по снігу й робили перші проталини. З’явилися весняні квіти.

       Тоді Зима випустила Діда Мороза. Він перетворив проліски на крижані бурульки. Сонечко випустило промінчиків – смільчаків, які вогняними стрілами розтопили все. Ось – ось розквітнуть дерева.

       Розлютувалася Зима і випустила заметілі. Усе засипало снігом. Що ж робити? І вирішили тоді всі бджілки разом із помічниками Сонечка напасти на Зиму. Бджілки жалили Зиму гострими жалами, промінчики вогняними стрілами розбивали крижані кайдани.

       Злякалася Зима і віддала ключі від Землі. Сонечко відімкнуло землю. І тоді все кругом ожило, зацвіло. Земля вкрилася буйною травою.

       Настала довгождана весна.

Тепер приготували ручки з листочками. Пишемо номер питання і букву правильної відповіді.

  1. Коли це було?

а) навесні;

б) взимку;

в) влітку;

г) восени;

2. У кого скінчилися зимові запаси?

а) у метелика;

б) у бджілки;

в) у білочки;

г) у мурашки;

3. До кого за порадою полетіло Бджілка?

а) до місяця;

б) до сонечка;

в) до хмарки;

г) до зими;

4. Кого послало Сонечко на допомогу Бджілці?

а) веселих комашок;

б) сонячних зайчиків;

в) весняний дощик;

г) снігові намети;

5. На що перетворив проліски Дід Мороз?

а) на зав’ялі квіти;

б) на сніжки;

в) на скляні квіти

г) на крижані бурульки;

6. Чим вкрилася земля коли настала весна?

а) снігом;

б) квітами;

в) буйною травою;

г) листям;

Перевірка. ( за квіточками , що у кожного учня на парті).

VIІ. Підсумок уроку.

1.Вправа «Квітка Побажань»

Ось і добігає кінця наш урок. Ви славно попрацювали! Ми завершуємо нашу подорож.  А зараз знайдіть на своїх партах маленькі рожеві квіточки. Давайте з вами залишимо на чарівній галявині свою весняну квітку і назвемо її Квітка Побажань. На кожній пелюстці напишіть своє побажання людям, які прийдуть на галявину після нас. Ми посадимо цю квітку на нашій галявині і нехай проростає і здійсняться всі ваші побажання.

    

  1. Гра « Пасхальний кошик»

До сьогоднішнього уроку діти готувалися заздалегідь. Вони підготували стилізовані Великодні кошики.

- Доповни у великодній кошик кладуть Паску…

- Придумай загадки про писанку.

- Подумай чому в народі шанують писанку.

- Зроби висновок чому потрібно шанувати народні традиції.

      Рефлексія

- Ви великі молодці! Дайте відповіді на запитання.

- Що сподобалося?- Що було важко?

- Що було приємно?- Що цікавого дізналися на уроці?

- Що навчилися робити?

- Дякую! Урок закінчено!

 

 

 

 

 

doc
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
1411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку