Інтегрований урок
« А в природі вже пахне весною »
Українська мова, літературне читання.
Я і Україна.
Мета: сприяти цілісності навчання. Виховувати в учнів потребу в поповненні знань, розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати читацькі інтереси, підтримувати інтерес до позакласного читання та пошуку інформації у науково-популярній літературі.
Узагальнити знання учнів про частини мови, їх роль у мовленні, виробляти вміння пояснювати, аналізувати, доводити свої твердження. Удосконалювати навички каліграфічного письма, навички читання, вправляти учнів в правильному і виразному читанні, вмінні інтонувати та робити смислові наголоси інтонацією в реченнях. Розвивати потребу в спілкуванні з природою, виховувати любов до рідного краю, вміння бачити красу навколишнього світу. Продовжувати систематизувати знання учнів про послідовність змін у природі протягом весни, розкривати взаємозв’язок живої і неживої природи, познайомити з народними прикметами, узагальнити традиції українців святкувати Великдень. Виховувати любов до природи та бережливе ставлення до неї.
Хід уроку:
І. Ранкова зустріч ( Розмова про весну – пору року, яка вже настала, про настрій, який вона принесла.)
Вже пролунав для нас дзвінок,
який покликав на урок.
Ми щиро раді вас вітати,
здоров’я й щастя побажати.
І працювати будем гарно,
щоб наш урок пройшов не марно.
Почути хочемо в кінці.
що всі ми просто молодці!
1.Гра «Плесни у долоні»(Якщо почуєш ознаку весни, плесни у долоні, коли почуєш ознаку іншої пори року,- мовчиш)
2. Психогімнастика (Погріємось на весняному сонечку: заплющимо очі, відпочинемо, відчуємо тепло на щічках, лоскочуть долоньки. Вдихаємо, відчуваємо запах весняного вітру, видихаємо.Зробили глибокий вдих,видих, відкрили очі, потягнулися, встали!
3.. Відгадування загадки.
Тему, яка об’єднає нашу сьогоднішню роботу , ми дізнаємося, відгадавши загадку:
Привітанням журавля
Я пробуджую поля
Небеса і ручаї
Та заквітчую гаї.
І усякий мене зна.
Відгадали? Я ______(весна!)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Так, сьогодні ми будемо розмовляти про Весну. Весна – прекрасна пора року. Її неповторну красу зображають у своїх картинах художники, описують письменники і поети. Створено багато пісень про Весну.
Крутими верховіттями,
Барвистими долинами,
Лугами, сінокосами,
Гаями стоголосими,
Степами, перелогами,
Широкими дорогами,
Барвінками уквітчана,
Піснями закосичена,
Гучна, ясна, красна
Прийшла до нас Весна!
— Який настрій у вас викликав цей вірш?
— Чому ви радієте?
- Квітуча, багатоголоса українська весна. Що ж відбувається навколо нас навесні? Які зміни в природі ми побачили протягом останніх місяців?
ІІІ. Активізація читацького досвіду дітей.
Усі ці зміни люди підмічали впродовж багатьох років. І виражені вони в народних прислів’ях. Давайте згадаємо, з якими прислів’ями про весну ми зустрічалися з вами на уроках читання та української мови.
( Давайте подумаємо, чому так кажуть? Яки умови необхідні для росту і розвитку рослин? ( тепло, світло і вода).)
( Чому так кажуть? ( тому що 22 березня день весіннього рівноденствія – коли довжина дня дорівнює довжині ночі.)).
ІV. Опрацювання матеріалу . Осмислення учнями знань з української мови.
( пролісок, підсніжник, нарцис, тюльпан, конвалія, барвінок, кульбаба, бузок )
Перше завдання Весни - підібрати до слова «весна» павутинку зі слів, які позначають назви предметів, назви ознак та назви дій, які виникають у нас при промові слова «весна».
Весна: Весна: Весна:
сонечко ніжна прийшла
квіти весела заспівала
радість тепла розфарбувала
трава сонячна зазеленіла
пташки чарівна прилетіла
дощ чудова зігріла
грім гучноголоса розпустилась…
А якого кольору весна?
Зелена, блакитна, жовта, червона, синя, рожева, біла, бузкова…
Скільки різних слів принесла з собою весна.
Друге завдання. Вам треба скласти з цих слів речення і записати їх. Давайте пригадаємо, що таке речення. Які ці речення за метою висловлювання? ( розповідні ).
А тепер в цих реченнях нам треба знайти основу. Що таке основа речення?
( головні слова – підмет та присудок ). На які питання вони відповідають і що позначають?
Молодці.
V. Фізкультхвилинка
Третє завдання весни : добрати спільнокореневі слова до слів -
зелений – ( зазеленіти, зелень…)
квітка – ( квітучий, розквітати…)
прилетіли – ( перелітні, політ, переліт…).
Ш _ _ к С _ р _ ж
Ж _ й _ _ р _ н _ к Ч _ п _ я
С _ л _ в _ й Л _ л _ к _
З _ з _ л _ Ж _ р _ в _ л ь
І в _ л _ а П _ р _ п _ л _ а
М _ х _ л _ в _ а Г _ р _ б _ ц _
Молодці ! Ви швидко впоралися з цим завданням.
- Які з цих пташок перелітні?
- Як допомогти пташкам навесні?
VІ. Осмислення учнями знань з природознавства.
- Щоб виконати наступне завдання весни треба пригадати, що ви знаєте про дерева.
1. Вправа « Мозковий штурм»
- Як називаються дерева, які навесні вдягаються у листячко, а восени втрачають його? ( листяні )
Назвіть їх. ( дуб, тополя, клен, береза, липа, вільха, горобина…)
- Як називаються дерева, що не скидають свого вбрання увесь рік? (хвойні )
Назвіть їх. ( ялинка, сосна, смерека, кипарис, тис, туя…)
А якою незвичайною назвою називають рослини? ( зелене диво землі ).
Так. Дерева, кущі, трави, квіти треба берегти і дбайливо до них ставитися. Давайте згадаємо, чому. ( Кожен листок, кожна зелена травичка виділяє кисень у повітря. Ним ми дихаємо. Без нього немає життя. Не можна зривати і топтати рослини без потреби. )
Рослини необхідно охороняти. Як в нашій державі ставляться до охорони рослин? ( Прийнято Закон про охорону рослинного світу. Створено Червону книгу рослин України. )
Назвіть весняні квіти, що занесені до Червоної книги. ( пролісок, підсніжник, конвалія, фіалка, адоніс…)
Поетична хвилинка (Учень розповідає вірш про пролісок )
Проліски білі зустріли весну.
Першими ліс пробудили від сну.
Петрик ходив на прогулянку в ліс,
Пролісків мамі букетик приніс
Уривок з уроку літературного читання. Аудіювання за текстом казки.
А зараз послухайте казку. Слухайте уважно, потім будете відповідати на питання за змістом.
Казка « ПЕРЕМОГЛИ »
Було це навесні. Скінчилися у Бджілки зимові запаси. Взяла вона кошик і вирішила полетіти до квітів за пилком. Кинулася Бджілка до дерев, а вони засипані снігом. Що ж трапилося? Уже пора цвісти деревам, а надворі зима. Полетіло Бджілка за порадою до Сонечка. А Сонечко повідомило, що не може відімкнути Землю, тому що Зима закувала ключі від Землі в крижані кайдани. І вирішили вони боротися з лютою Зимою. Послало Сонечко сонячних зайчиків. Вони стрибали по снігу й робили перші проталини. З’явилися весняні квіти.
Тоді Зима випустила Діда Мороза. Він перетворив проліски на крижані бурульки. Сонечко випустило промінчиків – смільчаків, які вогняними стрілами розтопили все. Ось – ось розквітнуть дерева.
Розлютувалася Зима і випустила заметілі. Усе засипало снігом. Що ж робити? І вирішили тоді всі бджілки разом із помічниками Сонечка напасти на Зиму. Бджілки жалили Зиму гострими жалами, промінчики вогняними стрілами розбивали крижані кайдани.
Злякалася Зима і віддала ключі від Землі. Сонечко відімкнуло землю. І тоді все кругом ожило, зацвіло. Земля вкрилася буйною травою.
Настала довгождана весна.
Тепер приготували ручки з листочками. Пишемо номер питання і букву правильної відповіді.
а) навесні;
б) взимку;
в) влітку;
г) восени;
2. У кого скінчилися зимові запаси?
а) у метелика;
б) у бджілки;
в) у білочки;
г) у мурашки;
3. До кого за порадою полетіло Бджілка?
а) до місяця;
б) до сонечка;
в) до хмарки;
г) до зими;
4. Кого послало Сонечко на допомогу Бджілці?
а) веселих комашок;
б) сонячних зайчиків;
в) весняний дощик;
г) снігові намети;
5. На що перетворив проліски Дід Мороз?
а) на зав’ялі квіти;
б) на сніжки;
в) на скляні квіти
г) на крижані бурульки;
6. Чим вкрилася земля коли настала весна?
а) снігом;
б) квітами;
в) буйною травою;
г) листям;
Перевірка. ( за квіточками , що у кожного учня на парті).
VIІ. Підсумок уроку.
1.Вправа «Квітка Побажань»
Ось і добігає кінця наш урок. Ви славно попрацювали! Ми завершуємо нашу подорож. А зараз знайдіть на своїх партах маленькі рожеві квіточки. Давайте з вами залишимо на чарівній галявині свою весняну квітку і назвемо її Квітка Побажань. На кожній пелюстці напишіть своє побажання людям, які прийдуть на галявину після нас. Ми посадимо цю квітку на нашій галявині і нехай проростає і здійсняться всі ваші побажання.
До сьогоднішнього уроку діти готувалися заздалегідь. Вони підготували стилізовані Великодні кошики.
- Доповни у великодній кошик кладуть Паску…
- Придумай загадки про писанку.
- Подумай чому в народі шанують писанку.
- Зроби висновок чому потрібно шанувати народні традиції.
Рефлексія
- Ви великі молодці! Дайте відповіді на запитання.
- Що сподобалося?- Що було важко?
- Що було приємно?- Що цікавого дізналися на уроці?
- Що навчилися робити?
- Дякую! Урок закінчено!