Тема. Змінювання іменників за числами: однина і множина.
Мета:
Формувати ключові компетентності:
вміння вчитися – бажання учнів організовуватисвою працю для досягнення успішного результату;
загальнокультурна -формувати зв'язне мовлення, продуктивно працювати в парах, взаємодіяти з колективом.
• здоров'язбережувальна: раціонально планувати час.
Формувати предметні компетентності: вчити учнів розуміти і використовувати у мовленні слова «однина» і «множина», вправляти у змінюванні іменників за числами, формувати уміння самостійно робити висновки, узагальнюючи одержані знання, розвивати мислення, творчі здібності, зв'язне мовлення, виховувати інтерес до вивчення української мови, дисциплінованість, взаємодопомогу.
Тема. Змінювання іменників за числами: однина і множина.
Мета:
Формувати ключові компетентності:
вміння вчитися – бажання учнів організовувати свою працю для досягнення успішного результату;
загальнокультурна - формувати зв’язне мовлення, продуктивно працювати в парах, взаємодіяти з колективом.
• здоров’язбережувальна: раціонально планувати час.
Формувати предметні компетентності: вчити учнів розуміти і використовувати у мовленні слова «однина» і «множина», вправляти у змінюванні іменників за числами, формувати уміння самостійно робити висновки, узагальнюючи одержані знання, розвивати мислення, творчі здібності, зв'язне мовлення, виховувати інтерес до вивчення української мови, дисциплінованість, взаємодопомогу.
Обладнання: таблиця «Іменник», сердечка, таблиці,малюнки.
Хід уроку
І. Організація класу.
− Сьогодні у нас свято – День Святого Валентина. Тож поверніться один до одного, посміхніться, потисніть руки і подаруйте посмішку своїм однокласникам.
ІІ. Актуалізація опорних знань
День Святого Валентина – день незвичайний, трішки магічний. І завдання для уроку теж будуть чарівні, у вигляді сердечок.
Сердечко 1. «Запитання»
*Що таке іменник?
*На яке питання відповідають назви істот? А назви неістот? Наведіть приклади.
*Які іменники відносяться до власних?
*Як пишуться власні іменники? А як загальні? Наведіть приклади.
*Які іменники відносяться до чоловічого роду? Які до жіночого? А які до середнього?
− Молодці! Ви добре справились із завданням.
2. Каліграфічна хвилинка. Сердечко 2. «Каліграфічна хвилинка»
Св ят Вал ни ень Дд на ого енти
3. Словниковий диктант. Сердечко 3. «Словниковий диктант»
Київ, вулиця, Дністер, Пушок, Україна, Валентин, Решетилівка зима, день.
− Поясніть написання цих слів.
− Прочитайте іменники назви істот; неістот.
− Назвіть іменники жіночого роду; середнього роду, чоловічого роду.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
1. Гра «Запам'ятай і запиши» Сердечко 4. «Запам'ятай і запиши»
− Я покажу вам 5 картинок, ви уважно розглянете їх, запам'ятаєте те, що там зображене і запишете у стовпчик.
− Прочитайте записані іменники. Скільки предметів означає кожне слово? А тепер поставте їх у множині і запишіть у другий стовпчик.
2. Повідомлення теми та мети уроку . Сердечко 5. «Тема уроку»
− Отже , тема нашого уроку : «Змінювання іменників за числами» . На уроці ми навчимося визначати число іменників, змінювати їх за числами, добирати іменники.
3. Робота із загадкою. Сердечко 6. «Загадка»
Прийшла до нас бабуся у білому кожусі,
Поля причепурила, дерева сріблом вкрила.
(Зима)
− Яка ж відгадка? А якою може бути зима?
4. Робота із підручником. Сердечко 7. «Підручник. Вправа»
Підготовча вправа (275, с. 114)
— Прочитайте текст, уставляючи пропущені букви.
— Що сталося з дівчинкою?
— Що принесла мама з магазину?
— Чим цікава була картина?
— Чому саме таку картину купила мама?
— Як би ви продовжили цю розповідь?
− Які з виділених іменників позначають один предмет? Які – багато ?
— Випишіть у два стовпчики іменники, які означають один предмет , та іменники, які означають багато предметів.
Фізкультхвилинка. Середчко 8. «Відпочинь!»
5. Висновок про число іменника. Робота над правилом. Сердечко 9. «Правило»
Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 115)
— За якими числами змінюються іменники?
— Наведіть власні приклади.
5. ІV. Закріплення вивченого матеріалу. Сердечко 10 «Вірш»
Прослухайте вірш. Назвіть іменники, вжиті у множині.
З неба падають сніжинки
На дерева, на будинки,
На майдани, на садки,
На ялинки, на дубки.
— Поставте ці іменники в однину.
Робота із загадкою .Сердечко 11 «Загадка.Вправа»
На ракеті він літає
І скафандр чудовий має.
Робота з підручником впр.277 с. 116
V. Підсумок уроку. Сердечко 12. «Підсумок»
— Як змінюються іменники?
— Як визначити число іменників?
Хвилинка відпочинку. Сердечко 13 «Посміхнись!»
— Вітю, ти добре вивчив про однину та множину?
— Так.
— Тоді скажи: штани — однина чи множина?
— Угорі — однина, а знизу — множина.
Домашнє завдання.
Вправа 277, с. 116. Правило, с. 115.
Сердечко 14 «До побачення!»
Додаткове завдання.
Зимою спить, а літом шумить. (Річка)
Яке місто літає? (Орел)
Не має ніг, а ходить, має вухо, а не чує. (Голка)
Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч)
Не бджола, а гуде, не птах, а летить. (Літак)
Без рук, без олівця, а малює без кінця. (Мороз)
Що без дірки наливається? (Яблуко)
Одна коняка тягне двадцять бричок. (Поїзд)
У воді росте, а води боїться. (Сіль)
Сердечко 1. «Запитання»
Сердечко 2. «Каліграфічна хвилинка»
Сердечко 3. «Словниковий диктант»
Сердечко 4. «Запам'ятай і запиши»
Сердечко 5. «Тема уроку»
Сердечко 6. «Загадка»
Сердечко 7. «Підручник. Вправа»
Сердечко 8. «Відпочинь!»
Сердечко 9. «Правило»
Сердечко 10 «Вірш»
Сердечко 11 «Загадка. Вправа»
Сердечко 12. «Підсумок»
Сердечко 13 «Посміхнись!»
Сердечко 14 «До побачення!»