Хвилинка релаксації:
Я - школяр(ка).
Я — творча особистість.
Я — думаю, спостерігаю, замислююся.
Я — аналізую, висловлюю свої думки.
Я — хочу все знати.
Уроки творчості, натхнення уроки,
Добра і радості, і мудрості глибокої,
Усі шляхи тернисті перейти,
Уроки творчості поможуть вам в житті.
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку. Бесіда.
1. Створення позитивного настрою.
- Про яку пору року можна сказати:
“Як дихне – листя з дерев посиплеться, як посміхнеться – сонечко засяє, як розсердиться – хмара заплаче ”?
1
« Про що шепоче осіннє листячко...»
Мета: Поглибити уявлення учнів про рідну природу. Вчити бачити і розуміти прекрасне як в природі, так і в житті, на картині, в музиці, поезії; удосконалювати вміння висловлювати свої почуття і захоплення; допомогти відчути яскравість осінніх барв,щедрість осені. Розвивати творчу уяву, мислення, мовлення, увагу. Розширювати словниковий запас. Виховувати почуття прекрасного, любов до природи.
Матеріали та обладнання. Мультимедійна презентація. Музичний запис А. Вівальді «Пори року. Осінь»; ілюстрації осіннього лісу; сигнальні картки, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Пролунав шкільний дзвінок,
він покликав на урок.
Хоче нам сьогодні він
Показати дивний фільм.
Тільки фільм цей незвичайний,
А казковий, різнобарвний!
Хвилинка релаксації:
Я - школяр(ка).
Я — творча особистість.
Я — думаю, спостерігаю, замислююся.
Я — аналізую, висловлюю свої думки.
Я — хочу все знати.
Уроки творчості, натхнення уроки,
Добра і радості, і мудрості глибокої,
Усі шляхи тернисті перейти,
Уроки творчості поможуть вам в житті.
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку. Бесіда.
1. Створення позитивного настрою.
- Про яку пору року можна сказати:
“Як дихне – листя з дерев посиплеться, як посміхнеться – сонечко засяє, як розсердиться – хмара заплаче ”?
2. Яке речення зашифроване ?
Яке це речення за метою висловлювання?
А за інтонацією?
3. Сьогодні ми мандруватимемо такими стежками:
4. ВІДГАДАЙТЕ ЗАГАДКУ:
В жовте лист пофарбувала,
Урожай з полів зібрала.
Золотила вербам коси
Чарівна цариця - …
5. Осінь хоче розповісти про себе легенду. Слухайте уважно.
За народним переказом , Осінь – старша донька Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:
- Забирай все моє багатство! Я віддаю тобі все своє золото, будь щедрою, і люди любитимуть тебе.
Вчитель пропонує учням заплющити очі і спробувати уявити те, про що він почує. Звучить музика А. Вівальді «Пори року. Осінь».
Осінь,ніби справжня художниця, без пензлика, без олівця розфарбувала дерева, кущі, трави. Запросила всіх на свій прощальний карнавал. Який колір осінньої пори найбільше повторюється?
6. Метод "Сенкан»
1. Тема- осінь.
2. Опис —
яскрава, вражаюча, золота, мила, чарівна.
3. Дія –
всміхається, дивує, зворушує, вабить, чаклує.
4. Ставлення (фраза) —
Що може бути краще осені, одягненої в розкішні шати із золотого листя!
5. Узагальнення —
пора року.
III. Основна частина уроку.
1 група із розрізаних стрічок складає і розтлумачує прислів’я.
ранніми приморозками Листя берези жовкне перед
– сніг ляже пізно
Якщо до середини жовтня не осипалося з беріз листя
Листя кладеться на землю долілиць – на урожай
Жив на світі листочок Хвалько. Нарекли його так, бо дуже любив хвалитися.
Всі друзі заздрили йому, бо він усім подобався. Але дерево сказало: « Осінь покаже, хто з нас найсильніше!»
Закінчилося літо, настала осінь. Стало холодно, задощило, дули сильні вітри. Друзі листки не втрималися на дереві і впали додолу. З усіх сил боровся Хвалько, але і його зірвав вітер. Впав Хвалько і подумав :
3. Інтерактивна гра « Пінг-понг». ( учитель кидає дітям м’ячик і ставить запитання )
- Подумайте, який місяць розфарбував листочок? Яку назву він має у народі? ( весільник, хмурень).
- Ви задумувались над тим, чому жовтіє, червоніє , чорніє листя?
Зелений колір листю надає хлорофіл. Влітку хлорофілових зерен утворюється багато, а восени тепла і світла менше, тому і хлорофілу утворюється менше. Крім хлорофілу в листях є речовини жовті, червоні, жовто-гарячі.
Падолист потрібен деревам і з лікувальною метою. Разом з водою дерева всмоктують з грунту корисні речовини. Надлишки цих речовин накопичуються в листі. Якби листя не опадало, дерева могли отруїти самі себе.
Візьміть у руки листок. Його перинок став товстим і цупким. Між ним і гілкою наростає корок, котрий щільно закупорює місце, де кріпиться листочок.
Розминка «Доберіть влучне слово»
Бо осінь просто пречудова,
Щодня на осені …. ОБНОВА!
Чаклунка осінь — ніби та царівна,
Красива, сонячна, ..ЧАРІВНА
Осіннє листячко летить
І під ногами….ШУРХОТИТЬ
Вітрець легенький повіває,
І листя з дерева… ЗЛІТАЄ,
А колір листя розмаїтий,
Теплом і сонечком .. ЗІГРІТИЙ.
«Дощ» компліментів для осіннього листя :
8.Технологія «Павутинка»
Осінь: золотокоса, яскраво-золота, сумна, темнобарвна, чепурна, урочиста, святкова, щедра, багата, красива, добра, багряна.
Дерева, кущі: задумані, позолочені,
святково вбрані.
Листочки: золоті, пурпурні, коричневі, ясно-червоні, жовті, багряні, зелені.
Ми листочки, ми листочки,
Ми – осінні листочки.
Ми на гілочках сиділи,
Дмухнув вітер – полетіли,
Ми літали, ми літали,
І на землю посідали.
(Слова для довідок: білі вітрила, різнобарвні діаманти, сивий туман.)
(Вчитель проводить учнів через процес «кубування», пропонуючи викласти думки усно).
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до вас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання наші перевіряє.
- Увага! Аналізуємо знання «Чарівного кубика».
(Текст – розповідь з елементами опису).
Як здебільшого розпочинаються казки ?
На високому гіллі жив – був ....
12.Робота над пам’яткою
У кожного з вас на парті є пам’ятка. Прочитайте її мовчки і пригадайте умови написання твору.
(Діти читають мовчки).
ПАМ’ЯТКА
1) Кожну частину тексту писати з абзацу.
2) Речення будувати невеликі.
3) Давати повні відповіді на запитання.
4) Послідовно викладати свої думки.
5) Стежити за мовою.
6) Уникати повторів слів.
7) Під час написання складних слів користуватися орфографічним словником.
13. «Спроба власного пера». Написання твору.
- Отже, беріться до найвідповідальнішої і найцікавішої роботи – написання казки на тему : « Про що шепоче осіннє листячко».
14.Самостійна робота учнів.
15.Індивідуальна допомога слабким учням.
16. Перевірка виконаної роботи.
17. Самоперевірка.
18 Зачитування учнями казки.
19.Підсумок уроку.
Гра «Мікрофон»
- Що нового дізналися?
- Чи сподобався вам урок? Чому?
Ось і пролунав дзвінок,
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам друзі!
Загальноосвітня школа « Первоцвіт»
Розробка уроку з української мови
з елементами народознавства
у 4 класі на тему:
Підготувала:
вчитель Вищої категорії,
«Старший учитель»
Плесак О. Р.
Львів, 2013
Загальноосвітня школа « Первоцвіт»
Виховний захід
на тему:
«День Учителя»
Підготували:
Члени методичного об’єднання
Львів, 2013