Інтегрований уроку з хімії та інформатики "Комп’ютерний експеримент"

Про матеріал
Інтегрований уроку з хімії та інформатики для учнів 9 класу на теми: Тема: «Комп’ютерний експеримент. Проведення комп’ютерного експерименту» та узагальнення знань з теми «Визначення рН розчину. Значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища»
Перегляд файлу

Інтегрований урок з інформатики та хімії

Інформатика:

Тема: «Комп’ютерний експеримент. Проведення комп’ютерного експерименту»

Вчитель: Кравченко Наталія Вікторівна

Хімія:

Тема: Узагальнення знань з теми «Визначення рН розчину. Значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища»

Вчитель: Кузнєцова Тамара Петрівна

Мета:

  • навчальна: вивчити, що таке комп’ютерний експеримент, для чого він потрібен; оволодіти навичками проведення комп’ютерного експерименту та аналізу результатів комп’ютерного експерименту; узагальнити знання з теми «Визначення рН розчину. Значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища»
  • розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять; формувати вміння узагальнювати;
  • виховна: виховувати інформаційну культуру, формування бережливого ставлення до обладнання комп’ютерного кабінету, виховання уміння працювати в групі; формування позитивного ставлення до навчання.

Обладнання:

  • комп’ютери, проектор;
  • смужки для визначення рН, речовини для дослідів (КОН, H2SO4, H2O, апельсиновий  сік, кава, молоко, очисник для труб, мило).

Тип уроку: практичне застосування знань, умінь та навичок.

Додаткові матеріали: https://1drv.ms/u/s!AhCYkDBpRK8XxWPNPQxJM-l9mQBP?e=JWwCVE

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Вчитель інформатики:

Доброго ранку! Сьогодні у нас не зовсім звичайний урок. По-перше, в ньому поєднані два предмета - інформатика і хімія.

А по-друге, сьогодні на уроці ви будете досліджувати хімічні явища та процеси не лише за допомогою реальних дослідів, а й використовуючи інформаційні технології.

Епіграфом до нашого уроку можна взяти слова Аристотеля "Розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні докладати знання на ділі". Сьогодні на уроці ми ще раз повинні підтвердити ці слова. Але перш ніж ми приступимо до основної мети нашого уроку, повторимо питання з хімії та інформатики, згадаємо правила техніки безпеки.

 

  1. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Вчитель інформатики:

2.1. Опитування з інформатики

На попередніх уроках ми з вами вивчали, що таке комп’ютерні моделі. Нагадайте будь ласка.

  • Що називають комп’ютерною моделлю?
  • Які види комп’ютерних моделей ви знаєте?
  • Для чого створюють комп’ютерні моделі?
  • Які приклади комп'ютерних моделей можете назвати?

2.2.  Виконання інтерактивної вправи на комп’ютерах (з використанням платформи learningapps.org  https://learningapps.org/view8308304)

2.3. Фронтальне опитування.

  • Який йон обумовлює кисле середовище?
  • Як лакмус змінює колір в кислому середовищі?
  • Який йон обумовлює лужне середовище?
  • Як лакмус змінює колір в лужному середовищі?
  • Який процес називається електролітичною дисоціацією?
  • Які речовини називають електролітами?
  • Який якісний реагент на хлорид-йони? Які спостереження досліду?
  1. Мотивація вивчення навчального матеріалу.

3.1. Проблемне питання. Яка небезпека для шкіри людини засобу для миття поверхні кухонної плити, духовки, чистки труб?

3.2. Повідомлення теми уроку. (На дошці написана тема уроку)

3.3. Формулювання разом з учнями мети уроку.

 

  1. Етап засвоєння нових знань

Комп'ютерний експеримент — дослідження математичної моделі за допомогою комп'ютера, при якому за одними параметрами моделі обчислюють інші її параметри й на цій основі роблять висновки про властивості об'єкта, описані математичною моделлю.

Метою комп’ютерного експерименту є одержання інформації, на основі якої можна приймати рішення, робити висновки про властивості об’єкта моделювання або прогнозувати його поведінку в тій чи іншій ситуації.

Цей етап складається з таких дій:

· розробка плану проведення експерименту;

· випробування комп’ютерної моделі;

· аналіз отриманих результатів.

Сутність випробування комп’ютерної моделі полягає у багаторазових запусках програми для опрацювання визначених наборів вхідних даних. Такі набори розробляються в ході планування експерименту з метою виявлення певних залежностей чи отримання потрібних даних. Аналіз результатів експерименту може дати підставу для його завершення, якщо всі поставлені цілі досягнуто, або для продовження експерименту, корекції плану його проведення, якщо виявилася необхідність доповнення даних чи намітився новий напрям дослідження. Іноді за результатами експерименту виникає потреба в уточненні моделі або навіть у внесенні змін у постановку задачі, і тоді весь процес починається знову.

Сьогодні на уроці ми з вами проведемо експерименти. Віртуальні та реальні. Порівняємо результати експериментів та визначимо, які ж методи кращі.

Для цього ми з вами поділимося на 4 групи:

  • І і ІІ групи будуть проводити реальні досліди
  • ІІІ і IV – віртуальні досліди

 

  1. Відпрацювання практичних навичок

Інструктаж з безпеки життєдіяльності.

  • Лабораторний дослід № 1 – група 1

Встановлення приблизного значення рН води (дистильованої), лужного (калій гідроксиду)  і кислого (сульфатної кислоти) розчинів за допомогою універсального індикатора.

  • Лабораторний дослід № 2 – група 2

Дослідження рівня рН речовин:

  • Молоко
  • Очисник для труб
  • Мило
  • Кава
  • Апельсиновий сік.

Інструктаж з безпеки життєдіяльності.

  • Інтерактивний дослід № 1 – група 3

http://www.virtulab.net/index.php?option=com_content&view=article&id=278:2009-11-14-22-37-18&catid=57:2009-11-14-21-25-00&Itemid=108

Провести інтерактивний дослід по  визначенню характеру середовища розчинів і їх ідентифікації за цією ознакою.

Завдання:

  1. Перейдіть за посиланням на сторінку інтерактивного досліду.
  2. Виконуючи інструкції, проведіть  дослід та заповніть таблицю.

  1. Перевірте правильність виконання, натиснувши .

Заповніть таблицю:

Забарвлення індикатора

рН

Середовище

Речовина

Приклади речовин з подібним рН

 

pH>0

Лужне

KOH

 

 

pH<7

Кисле

H2SO4

 

 

pH=0

Нейтральне

H2O

 

 

Дайте відповіді на запитання:

  1. Чи правильно відображаються результати досліду (чи відповідають кольори індикаторів відповідним речовинам)?

 

  1. Чи можна повторити дослід ще раз?

 

  1. Чи можна змінити речовини для досліду?

 

 

  • Інтерактивний дослід № 2 – група 4

https://phet.colorado.edu/sims/html/ph-scale/latest/ph-scale_uk.html

Провести інтерактивний дослід по  визначенню характеру середовища розчинів

Дослідження рівня рН речовин:

  • Молоко
  • Очисник для труб
  • Мило
  • Кава
  • Апельсиновий сік.

Завдання:

  1. Перейдіть за посиланням на сторінку інтерактивного досліду та оберіть режим Micro.
  2. Виконуючи інструкції, проведіть дослід та заповніть таблицю.

Речовина

рН

Концентрація Н3О+ (моль/л)

Концентрація ОН-

(моль/л)

Молоко (0,5 л)

6,50

3,2*10-7

3,2*10-8

Молоко 0,5 л +вода (0,5 л)

6,68

2,1*10-7

4,8*10-8

Очисник для труб (0,5 л)

13,0

1,0*10-13

1,0*10-1

Очисник для труб 0,5 л +вода (0,5 л)

12,7

2,0*10-13

5,0*10-1

Мило (0,5 л)

10,00

1,0*10-10

1,0*10-4

Мило (0,5 л) +вода (0,5 л)

9,69

2,0*10-10

4,9*10-5

Кава (0,5 л)

5,00

1,0*10-5

1,0*10-9

Кава (0,5 л) +вода (0,5 л)

5,30

5,1*10-6

2,0*10-9

Апельсиновий сік (0,5 л)

3,5

3,2*10-4

3,2*10-11

Апельсиновий сік (0,5 л) +вода (0,5 л)

3,8

1,6*10-4

6,3*10-11

Дайте відповіді на запитання:

  1. Яка залежність рівня рН та концентрації Н3О+  і ОН-

 

  1. Як змінюється рівень рН, якщо речовину розвести водою

 

 

  1. Узагальнення й систематизація знань

Кожна з груп провела досліди та проаналізувала результати.

Запрошуємо до демонстрації 3 групу.

А чи може 1 група підтвердити правильність результатів?

Запрошуємо до демонстрації віртуального досліду 4 групу.

А чи може 2 група підтвердити правильність результатів?

 

Дякуємо всім групам  за демонстрації. Але ж визначення рН розчину використовується не лише на уроках хімії. Де застосовується визначення рН розчину в реальному житті? Наведіть приклади.

Зробіть висновки:

  • Який з варіантів проведення дослідів кращий? Чому?
  • В чому переваги і недоліки кожного варіанту?
  1. Рефлексія

«П’ятірочка»

Учням пропонується на аркуші обвести свою руку. Кожен палець - це якась позиція, по якій необхідно висловити свою думку:

Великий палець - для мене важливо і цікаво.

Вказівний палець - мені було важко (не сподобалося).

Середній - для мене було недостатньо.

Безіменний палець - мій настрій.

Мізинець - мої пропозиції.

  1. Підбиття підсумків уроку

Виставлення оцінок

  1. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Прочитати §12, 13 (13.1).
  2. Виконати завдання № 2 (с.99). Текстовий документ зі звітом здати через систему Google‑клас.

1

 

docx
Додано
11 вересня 2021
Переглядів
573
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку