Інтелект- карта
Тематичний день чи тематичний тиждень можна планувати за допомогою Інтелект-карти. Автор Інтелект-карти (Mind map) – британський психолог Тоні Бьюзен. Mind map (Карта знань) – діаграма, яка використовується для візуального упорядкування інформації. З англійської мови Mind map можна перекласти ще й як карта розуму, карта пам’яті, ментальна карта.
Тоні Бьюзен використав радіальний запис замість лінійного.
Радіант – точка небесної сфери, з якої виходять видимі шляхи тіл з однаково направленими швидкостями.
Мета роботи:
- з’ясувати доцільність використання Інтелект-карти під час викладання математики;
- встановити дієвість Карти знань при визначенні головних ідей, виборі шляхів рішень;
- перевірити чи краще учні будуть сприймати та запам’ятовувати інформацію, яка подана у візуальній формі.
Щоб розробити Інтелект-карту, аркуш потрібно розмістити горизонтально. В центрі аркуша записати тему, це дозволятиме постійно фокусуватися на темі. Далі на різнокольорових гілках записувати ключові слова, що є суттєвими і яскраво характеризують певне поняття у вигляді образу. Гілки повинні бути живими і гнучкими. Це не окремі відрізки. Вони додають Карті динамічності. Зв’язки на Карті знань можуть бути асоціативними, ієрархічними чи іншого змісту. Наступну інформацію потрібно додавати у підгілки. Якщо гілки дуже розрослися, їх можна відділити контурами від інших гілок. Слід запобігати склеюванню слів на гілці. Це перешкоджає вільному мисленню. Якщо довжина лінії дорівнює довжині слова, це кращий варіант. Обов’язково писати на Карті знань лише друкованими літерами. Від того, наскільки ключове слово важливе, змінювати товщину ліній і розмір літер.
Розглянемо, як можна використати Інтелект-карти на уроках математики та досліджую світ.
Фрагмент уроку математики в першому класі «Задача.
Структурні елементи задачі»
Бесіда:
- В Лісовій школі звіряткам задали домашнє завдання – скласти задачу. Що це таке? Давайте проведемо дослідження. А допоможе нам визначити шлях одержання знань Інтелект-карта або Карта знань.
- Задача – математичне висловлення, що складається із двох частин. Перша частина – умова. В ній розповідається про відоме. Це числові дані задачі. Їх повинно бути не менше двох.
Друга частина – запитання воно пов’язане з умовою. Вказує на невідоме, шукане число.
Для розв’язання задачі потрібно дібрати арифметичну дію, скласти рівність. А далі дати відповідь на запитання. Вона може бути повною та короткою.
- Які ж висловлення склали звірята?
Ведмежа. Увечері було 3 горщики з медом, а вранці – жодного. Де б підкріпитися?
- Чи це є задача? Чому?
Зайчик. У мене було 6 морквинок. Одну з’їв.
- Це задача? Чому?
Жабка. На сонці грілися 7 жабок. Потім 3 жабки сховалися. Скільки жабок залишилось?
- Це задача? Чому?
Робота над задачею.
- Перекажи умову.
- Назви числові дані, поясни, що вони означають.
- Назви запитання.
- Що є шуканим?
- Добери рівність для розв’язання задачі.
- Дай відповідь.
- Так хто з лісових героїв склав задачу?