Матеріал містить цікаві запитання про об'єкти живої природи. В цікавій ігровій формі допоможе учням з'ясувати ряд важливих питань про живу природу, зробить процес навчання цікавим, створить в учнів бадьорий, робочий настрій. Ігрові дії підтримують і посилюють інтерес учнів до предмета.
ЦІКАВА БІОЛОГІЯ
У нашій школі починається тиждень біології. І хоча ви ще не вивчаєте цей предмет, але всі знаєте і любите живу природу. А біологія – наука про всі живі організми.
Починаючи з 7-го класу, Ви разом із вчителями біології полинете у чарівний світ природи. Чарівний світ образів, створених саме природою, необхідний для нас як повітря. Споглядання неповторних пейзажів, милування рослинами і тваринами робить людину красивішою, гуманнішою. Я хочу вас залучити до проведення тижня біології і познайомити із найкращими знавцями біології нашої школи (див. додаток 1).
Ведучі (див. додаток 1) проведуть із вами розважальну гру «Цікава біологія».
Отже, гра починається.
Ведучий 1. Вітаю вас, друзі, на біологічній грі «Цікава біологія».
Ведучий 2. Чому лимон кислий, а персик солодкий? Чому птахи восени відлітають у теплі краї? Чому листя жовтіє, а плоди опадають? Чому риба живе у воді, а птахи літають? Про все і ще багато про що ви дізнаєтесь, вивчаючи біологію в 7-11-х класах.
Ведучий 1. Однак ви вже маєте певні знання про рослини і тварини, які допоможуть вам стати учасниками нашої гри, а можливо, й перемогти.
Ведучий 2. Тож успіхів вам починаємо. Перше завдання, яке налаштує вас на гру буде таким: прослухавши вірш, визначте, як називається богиня – покровителька рослин і богиня – покровителька тварин.
Ведучий 1. Були у матері Природи
Дві донечки такої вроди, Хто їх побачив хоч на мить, Не міг забути й розлюбить.
Голубооку звали Флора.
У неї очі, наче зорі.
Завжди замріяна, тендітна,
Ласкава, ніжна та привітна. А Фауна швидка, як вітер.
Могла за птахами летіти І за оленями стрибати, Та з білочками пустувати.
Обидві світ живий любили,
Відтак його боготворили,
Тож вирішила мудра мати В придане їм дарунки дати.
Мрійливій Флорі – світ рослинний,
А жвавій Фауні – тваринний, Щоб берегли і доглядали, Від всього злого захищали. Живуть в легендах і понині Живого світу дві богині.
Ведучий 2. Ваші варіанти відповідей.
Ведучий 1. Отже, ви налаштувалися на гру. У грі візьмуть участь 7 учнів. Спочатку ми проведемо відбір гравців.
Ведучий 2. Для цього пропонуємо вам загадки. Хто перший відгадав, той і стає учасником гри.
Шановне журі проведе відбір учасників.
Ведучий 1.
1. Хто двічі народжується, а лише раз помирає? (Птах: яйце та курча.)
2. В’ється вірьовка, а на кінці – головка. (Змія.)
3. З рогами, а не бик, доять, а не корова, кору здирає, а кошиків не плете. (Коза.)
4. Плавала, купалася, сухою зосталася. (Качка, гуска.)
5. Ці лісові мешканці – умілі будівельники, усією артіллю будують собі житло. (Мурахи.)
6. Яка тварина є найбільшою на Землі? (Кит.)
7. У воді водиться, з хвостом родиться, а як підростає, то хвіст відпадає. (Жаба.) Резервні запитання:
8. Всі ми в шапочках-брилях заховались під кущі, а як вийдемо на шлях – зразу будемо в борщі. (Гриби.)
9. Який птах є найбільшим на Землі? (Страус.)
10. Хто мене вб’є, свою кров проллє. (Комар.)
11. Ну й нахабна птиця, що літає в хаті. Навіть не боїться вам на ніс сідати. (Муха.)
12. Іде в горщик чорне, а з горщика червоне. (Рак.)
Ведучий 2. Отже, відбірковий тур закінчився, і ми маємо 7 гравців. Давайте з ними познайомимося ближче.
Як звати? (питання задається усім учасникам) Твоє улюблене заняття?
Яка рослина тобі подобається? Чому?
Чи є дома собака або кішка? Як їх звати?
Маєш, чи хотів би мати акваріум?
Чи мрієш побувати у великому зоопарку?
Що найбільше тебе цікавить у природі?
Чи допомагаєш ти птахам взимку? Як саме?
Ведучий 1. Наш перший конкурс покаже, наскільки добре ви знаєте тваринний світ. Вам пропонується зображення 7 різних тварин.
Ми зачитуємо характеристику тварини, а все знаходите фото-відповідь і називаєте номер, піднімаючи картку з відповідною цифрою.
Пояснення: кожне фото має свій номер, а кожен гравець має набір номерів від 1 до 7, якими буде давати відповідь. Гравці дають відповідь мовчки, піднімаючи картку з номером.
Ведучий 2. Той, хто дає правильну відповідь, отримує 1 бал. Картка піднімається один раз, змінювати відповідь не дозволяється.
Журі веде облік балів за картками, які піднялися відразу, змінені картки не враховуються.
Отже, будьте уважні, починаємо перший конкурс.
Ці птахи великі, красиві, граційні. Вони стали персонажами багатьох казок. В одних вони служать темним силам, а в інших допомагають позитивним героям. Птахи мають надзвичайно щільний пір’яний покрив. (Лебеді.)
Це великі звірі, масивні, з великою головою, видовженою мордою та могутніми лапами. Перед тривалою сплячкою і після неї вони багато їдять, щоб наростити жир. (Ведмеді.)
Ці тварини вважаються найближчими родичами людини. вони вміють сміятися, гніватися і навіть хворіють на ті самі хвороби, що й людина. (Мавпи.)
Це найкращі бігуни на довгі дистанції. Спеціальний малюнок хутра робить їх непомітними серед трави та листя, що дає змогу тваринам якомога ближче підкрастися до жертви та зненацька напасти на неї. (Тигри.)
Це великі хижаки, здатні стрімко схоплювати досить великих тварин і змій, качок, зайців та інших гризунів.
Одне гніздо ці птахи використовують багато років підряд. Вони позбавлені голосу, тому у шлюбний період самець і самка замість пісні голосно стукають дзьобом.
Забарвлення цієї тварини легко міняється в залежності від навколишнього середовища і стану самої тварини. Вважають, що тварина темніє, коли сердиться, і світліє, якщо налякана. А очі цієї тварини вільно крутяться в різні боки незалежно одне від одного, покращуючи поле бачення.
Ведучий 1. Другий конкурс виявить ваші знання про рослинний світ. Ви почуєте характеристики рослин, і підніматимете картки із цифрами, які відповідають номеру фото-відповіді.
Ще не встиг зійти сніг. А на пригрітих сонцем схилах круч. Берегах річок, пагорбах з’являються жовті квіти. І тільки, коли вже рослина відцвіте й вітер понесе від материнської рослини легенькі плодики з летючками із волосків, виростають кущасті листки. (Підбіл, мати-й-мачуха.)
Ці квіткові рослини є одними з найпоширеніших у нашій місцевості. Зацвітають вони в травні. Виростають із цибулинок. На стеблі – по одній квітці. (Тюльпани.)
Ці квіткові рослини найпершими з’являються з-під снігу навесні й першими зацвітають. (Підсніжники.)
Квітки цих рослин – великі й красиві – зацвітають наприкінці літа. На одному стеблі розміщуються в ряд кілька квіток і пуп’янків. (Гладіолуси.)
Ця рослина – мешканець пустель. Вона пристосувалася до високих температур завдяки широкому, м’ясистому, укритому воскоподібною речовиною стеблу. А от листків ця рослина не має, бо замість них… Здогадайтеся самі. (Кактус.)
«Квітка сонця» - під такою поетичною назвою в Європі на початку ХVІ століття була відома привезена з Мексики ця рослина. Багато років європейці вирощували її як декоративну, лише через багато років люди виявили господарську цінність насіння цієї рослини. (Соняшник.)
За красою цвітіння – це одна з найкращих рослин нашої флори. Легенда розповідає. Що одна юна, чарівна німфа палко закохалась у Геракла, але він віддав перевагу іншій. З горя німфа вирішила втопитися. Та оскільки вона була божественною. То не потонула, а перетворилася на чудову рослину з прекрасними ніжними квітами. (Латаття біле.)
Ведучий 2. За результатами перших двох конкурсів переможцями стали… (оголошує журі), і саме вони продовжать подальшу боротьбу за перемогу.
Ведучий 1. Завдання нашого третього конкурсу таке: за три хвилини вам необхідно якомога повніше описати одну із запропонованих вам тварин (гравці по черзі беруть конверти із фотокартками тварин).
Наприклад: білка – невелика лісова тварина, має руде забарвлення, її хвіст пухнастий і красивий, білка живе в дуплах і їсть горіхи. Часто цих звірків можна побачити в парках. Під час оцінювання враховуватимуться повнота і лаконічність вашого опису. Правильність висловлених думок. Ви маєте три хвилини .
Ведучий 2. А для глядачів проведемо інший конкурс. Ось вісім букв, користуючись якими, ви повинні скласти слово. Букви не можна повторювати. В слові. Букви: АОЯКЛПРТ
Резервне запитання: букви АОИДПРР.
Ведучий 1. Переможцем конкурсу для глядачів став (ла)…
Ведучий 2. А тепер послухаємо наших учасників і надамо слово журі.
Ведучий 1. Двоє учасників вийшли у фінал. Проведемо останній конкурс. Використавши букви запропонованого вам слова. За хвилину складіть якомога більше слів.
Слово: ХРИЗАНТЕМА.
Ведучий 2. А для глядачів пропонуємо загадки:
Дивний звірок, круглий, мов клубок, голки стирчать – спробуй узять. (Їжак.)
Влітку любить він гуляти, а зимою – в лігві спати. Як зачує він весну – прокидається від сну. (Ведмідь.)
Хто на собі хатку носить? (Равлик, черепаха.)
У якої тварини найдовша шия? (Жираф.)
Яка пташка найменша? (Колібрі.)
Маленьке створіння, велику злість має. Якщо укусить, сама умирає. (Бджола.)
Уночі літає, вогнем миготить, а диму немає. (Світлячок.)
Сам чорен, та не ворон, є роги, та не бик, шість ніг без копит. (Жук.) Ведучий 1. Тепер слухаємо наших учасників. (учні читають по черзі по одному слову.)
Ведучий 2. Надаємо слово журі.
Ведучий 1. Отже, переможцем нашої гри став (ла) … . Привітаємо його! Кілька запитань до переможця.
Чи сподобалася тобі гра?
Чи важко було перемогти?
Ведучий 2. Дякуємо за увагу. До побачення!