Інтелектуальна гра «Найрозумніший». Екологічний випуск
Мета:
Обладнання, унаочнення:
бланки для запису відповідей (додаток №1), пісковий годинник, бейджики з номерами від 1 до 6, бейджики червоного, жовтого та синього кольорів.
Хід гри
Вчитель вітає учасників гри, роздає ручки та бланки відповідей, повідомляє тему, мету та правила гри.
Гра проходить за правилами телевізійного інтелект-шоу «Найрозумніший» в три раунди. Перший раунд – відбірковий. 12-м гравцям задаються питання з чотирма варіантами відповідей, з яких один правильний. Завдання учасника – дати найбільшу кількість правильних відповідей. Всього ставиться 18 основних питань. За результатами першого раунду визначається шість півфіналістів.
Якщо неможливо виявити шість кращих гравців, задаються додаткові питання. На них уже не відповідають ті гравці, які пройшли в другий тур за основними питаннями. Після кожного додаткового питання, перевіряється, чи визначилися лідери. Всього може бути задано до 6 додаткових питань. Якщо шестеро гравців не визначено після додаткових питань, проводиться додатковий конкурс «Відповідність» між гравцями, які є в турнірній таблиці найближче до виходу в наступний тур (так звана група переслідування).
До кожного завдання конкурсу «Відповідність» подано інформацію, позначену цифрами 1, 2, 3, 4 (ліворуч) і буквами А, Б, В, Г (праворуч). Щоб виконати завдання, необхідно встановити відповідність інформації, позначеної цифрами та буквами (утворити логічні пари).
Наприклад, комаха і хвороба, збудника якої вони переносять:
1) кімнатна муха |
А) тиф |
2) блоха |
Б) малярія |
3) воша |
В) дизентерія |
4) малярійний комар |
Г) чума |
Хто швидше впорається з завданням, той і дістане путівку в наступний тур.
Другий раунд – півфінал. У другий раунд проходить 6 гравців з найбільшою кількістю балів, отриманих в 1 турі. Попередньо проводиться конкурс «Послідовність». У конкурсі «Послідовність» подано перелік подій (етапів), позначених буквами, які потрібно розташувати у правильній послідовності, де перша подія (етап) має відповідати цифрі 1, друга – цифрі 2, третя – цифрі 3, четверта – цифрі 4. Наприклад, встановіть послідовність етапів виникнення людини сучасного типу
А) архантропи |
Б) палеоантропи |
В) австралопітеки |
Г) сівапітеки |
Чим швидше гравець упорався із завданням, тим раніше він буде відповідати на запитання і тим краща його ситуація при виборі категорії для гри. Безпосередньо другий раунд проходить у два кола. В одному колі кожен з шістьох гравців повинен вибрати тему, на яку він буде відповідати. Всього таких тем 12 (шість тем на два кола). Якщо тема відкрита, інші гравці вибрати її більше не можуть. Гравець повинен дати максимально можливу кількість відповідей. За правильну відповідь гравець отримує 1 бал. В кожній категорії є 12 питань, і відповідно гравець може за два кола набрати 24 бали. На цьому етапі важлива швидкість реакції при відповіді на питання. Вибір тем гравцями йде по колу, відповідно до результатів конкурсу «Послідовність». У фінал проходить три гравці, які набрали найбільше балів. Якщо неможливо визначити трійку лідерів, наприклад, декілька гравців ділять одне місце, що виводить у фінал, між цими гравцями проводиться додатковий конкурс «Відповідність», як у першому раунді.
Третій раунд – фінал. Троє гравців визначили свої «спеціальні теми» до гри, намагалися взнати до них якомога більше інформації. Конкурс «Послідовність» визначає порядок проходження гравців у третьому турі. Питання спеціальних тем і з теми «загальні питання» в хаотичному порядку розташовуються на поле з 36 клітинок (6х6). На декілька секунд гравцям відкривається все поле, щоб гравці запам’ятали свої та чужі комірки, потім поле знову закривається. Клітинки відкриваються гравцями почергово. При відповіді на питання з «загальної» теми гравець отримує 1 бал, при відповіді з своєї спеціальної теми – 2 бали, при відповіді з теми суперника – 3 бали.
Першим відповідає гравець, який за результати конкурсу «Послідовність» був першим, – його клітинки на табло червоного кольору, в другого – жовтого, в третього – синього. Комірки загальних питань мають світло сірий колір.
Всього задається по 9 питань кожному гравцеві. Гравець з максимальною кількістю балів виграє. Гра може бути закінчена достроково, якщо догнати лідера навіть теоретично ніхто не має шансів. Якщо після 9-ти кіл питань один лідер на визначився, продовжують задавати питання. Після кожного кругу питань перевіряється, чи не визначився лідер. Гра закінчується, якщо визначається лідер. Максимальна кількість «кіл» питань – 12, тобто завершується, коли відкрито всі 36 комірок. Якщо переможець не визначається при повністю відкритому табло, проводиться додатковий конкурс «Відповідність», який описано вище.
Перший раунд – відбірковий
Вчитель зачитує питання першого раунду, які проектуються на екран. Учні відповідають, заповнюючи відповідну таблицю бланка відповіді.
А |
Науковий факт |
Б |
Гіпотеза |
В |
Теорія |
Г |
Експеримент |
2. Виберіть з переліку тварину, яка є паразитом людини
А |
Гідра |
Б |
Тарантул |
В |
Рак-самітник |
Г |
Стьожак широкий |
3. Близькі роди об'єднують в…
А |
Родини |
Б |
Види |
В |
Популяції |
Г |
Ряди |
4. Довга трубчаста кістка
А |
Лопатка |
Б |
Фаланга пальця |
В |
Шийний хребець |
Г |
Стегнова |
5. Захворювання людини, основним проявом якого є підвищення артеріального тиску
А |
Гіпертонічна хвороба |
Б |
Інфаркт міокарда |
В |
Дистонія |
Г |
Атеросклероз |
6. Спільний таксон, до якого належать модрина, ялівець і туя
А |
Вид |
Б |
Рід |
В |
Родина |
Г |
Клас |
7. Назвіть умову, за якої в харчових продуктах може розмножуватися бактерія, що спричиняє в людини ботулізм
А |
Яскраве освітлення |
Б |
Висока температура |
В |
Відсутність кисню |
Г |
Низька температура |
8. Птах, який належить до ряду Лелекоподібні
А |
Ходуличник |
Б |
Ківі |
В |
Сокіл |
Г |
Горобець |
9. Тип темпераменту, що характеризується великою силою, врівноваженістю, високою динамічністю нервових процесів
А |
Сангвінічним |
Б |
Холеричним |
В |
Флегматичним |
Г |
Меланхолічним |
10. Процес синтезу органічних сполук з вуглекислого газу та води з використанням енергії світла й за участю фотосинтетичних пігментів, часто з виділенням кисню як побічного продукту
А |
Осмос |
Б |
Відновлення |
В |
Фотосинтез |
Г |
Дифузія |
11. Метод, який дає змогу прогнозувати наслідки різних процесів чи явищ у природі
А |
Моніторинг |
Б |
Моделювання |
В |
Експеримент |
Г |
Теорія |
12. Наука, що вивчає вимерлі види тварин і рослин
А |
Іхтіологія |
Б |
Екологія |
В |
Цитологія |
Г |
Палеонтологія |
13. Єдиний природний комплекс, утворений живими організмами та середовищем існування, у якому живі та неживі компоненти пов'язані між собою обміном речовин, енергією та інформацією
А |
Екосистема |
Б |
Біома |
В |
Біогеоценоз |
Г |
Ноосфера |
14. Організована оболонка Землі, провідна роль у формуванні і підтримці якої належить живим організмам
А |
Екосистема |
Б |
Ноосфера |
В |
Біосфера |
Г |
Біома |
15. Взаємодія і співіснування різних біологічних видів
А |
Зоохорія |
Б |
Мімікрія |
В |
Симбіоз |
Г |
ерозія |
16. Прилад для вимірювання атмосферного тиску
А |
Флюгер |
Б |
Барометр |
В |
Термометр |
Г |
Психрометр |
17. «Життєвий шлях» організму, тобто послідовність етапів розвитку, через які проходить особина
А |
Онтогенез |
Б |
Техногенез |
В |
Гомеостаз |
Г |
Біоценоз |
18. Щоденний стан атмосфери
А |
Температура |
Б |
Тиск |
В |
Погода |
Г |
Вологість |
Вчитель проектує на екран таблицю правильних відповідей, учні звіряють свої відповіді. Визначається шість лідерів. Якщо неможливо виявити шість кращих гравців, задаються додаткові питання.
Додаткові питання
19. Безбарвні клітини крові, що мають ядро та захищають організм від мікроорганізмів, чужорідних білків
А |
Лейкоцити |
Б |
Тромбоцити |
В |
Остеоцити |
Г |
Еритроцити |
20. Відповідь організму людини на дію зовнішнього або внутрішнього середовища за участю нервової системи
А |
Подразливість |
Б |
Таксис |
В |
Рефлекс |
Г |
Тропізм |
21. Вид Людина розумна належить до типу
А |
Ссавці |
Б |
Хордові |
В |
Плазуни |
Г |
Примати |
22. Метод постійного спостереження за станом біологічних об’єктів у природі чи в експерименті
А |
Науковий факт |
Б |
Гіпотеза |
В |
Моніторинг |
Г |
Моделювання |
23. Відносна сталість внутрішнього середовища організму
А |
Гомеостаз |
Б |
Біотип |
В |
Біоценоз |
Г |
Мутуалізм |
24. Одиниця спадкової інформації
А |
Цитоплазма |
Б |
Ген |
В |
Мітохондрія |
Г |
Ядро |
Якщо шістка гравців не визначена після додаткових питань, проводиться додатковий конкурс «Відповідність»:
Укажіть відповідність між органом та властивою йому функцією
1) легеня |
А) утворює сечу |
2) гіпофіз |
Б) виробляє жовч |
3) нирка |
В) виробляє гормони |
4) печінка |
Г) виконує газообмін |
Відповідь:
1 |
Г |
2 |
В |
3 |
А |
4 |
Б |
Другий раунд – півфінал
Конкурс «Послідовність»:
Встановіть, в якій послідовності переміщується їжа в шлунку жуйних тварин
А |
книжка |
Б |
сичуг |
В |
рубець |
Г |
сітка |
Відповідь:
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
Вчитель проектує на екран правильну послідовність, визначається порядок проходження гравців у другому турі. Вчитель роздає учасникам бейджики з відповідними номерами. Учні почергово відповідають на питання вибраної категорії. Вчитель підраховує кількість правильних відповідей, та за допомогою піскового годинника контролює час (1 хв.).
І. Екосистема
ІІ. Трофічна екологія
ІІІ. Симбіоз
IV. Екологія тварин
V. Біосфера
VI. Екологія рослин
VIІ.Захист довкілля
VIII. Деградація природи
IX. Символи
ІX. Глобальне потепління
XІ. Терміни
XIІ. Секрет (Фотосинтез)
Учасники сумують бали, визначається трійка лідерів. Якщо неможливо виявити трьох кращих гравців, проводиться конкурс «Відповідність»:
Встановіть відповідність між організмами та трофічними рівнями, на яких вони знаходяться
1) ряска |
А) консумент І порядку |
2) бактерії гниття |
Б) консумент ІІ порядку |
3) жаба |
В) редуцент |
4) самці комара |
Г) продуцент |
Відповідь:
1 |
Г |
2 |
В |
3 |
Б |
4 |
А |
Фінал
Конкурс «Послідовність»:
Встановіть послідовність етапів розвитку рослинного світу
А |
Риніофіти |
Б |
Насінні рослини |
В |
Водорості |
Г |
Папоротеподібні |
Відповідь:
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
Вчитель проектує на екран правильну послідовність, визначається порядок проходження гравців у фіналі. Вчитель роздає учасникам бейджики з відповідним кольором, оголошує спеціальні теми. Учні почергово відповідають на вибрані питання. Вчитель підраховує кількість правильних відповідей, контролює, чи визначився переможець.
Спеціальні теми
І. В.І. Вернадський
ІІ. Національний парк «Софіївка»
ІІІ. Чорнобильська катастрофа
ІV. Загальна тема
Якщо лідер гри не визначився після відкриття усіх комірок, проводиться додатковий конкурс «Відповідність»:
Встановіть відповідність між країною та її символом
1) Австралія |
А) ведмідь |
2) Росія |
Б) дельфін |
3) Мальта |
В) білоголовий орлан |
4) США |
Г) кенгуру |
Відповідь:
1 |
Г |
2 |
А |
3 |
Б |
4 |
В |
Після визначення переможця, вчитель оголошує результати гри, нагороджує переможця.
Додаток №1
П.І.П.______________________________________________________
Перший раунд
питання |
відповідь |
|
питання |
відповідь |
1 |
|
|
13 |
|
2 |
|
|
14 |
|
3 |
|
|
15 |
|
4 |
|
|
16 |
|
5 |
|
|
17 |
|
6 |
|
|
18 |
|
7 |
|
|
19 |
|
8 |
|
|
20 |
|
9 |
|
|
21 |
|
10 |
|
|
22 |
|
11 |
|
|
23 |
|
12 |
|
|
24 |
|
Відповідність
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
Другий раунд
Послідовність |
|
півфінал |
|
Відповідність |
|||||
|
А |
Б |
В |
Г |
1-а категорія______________ Кількість набраних балів_____ |
||||
1 |
|
|
|
|
1 |
|
|||
2 |
|
|
|
|
|
2-а категорія _____________б Кількість набраних балів_____ |
|
2 |
|
3 |
|
|
|
|
3 |
|
|||
4 |
|
|
|
|
|
Разом _____________б |
|
4 |
|
Третій раунд
Послідовність |
|
Фінал |
|
Відповідність |
|||||||||||||||||
|
А |
Б |
В |
Г |
№ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|||
1 |
|
|
|
|
бал |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
Разом__________б |
|
2 |
|
||||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
||||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
4 |
|