ВСП
«Бобровицький фаховий коледж імені О. Майнової НУБіП України»
Природничий кругозір
(Інтелектуальна гра)
Досвід організації позааудиторної роботи
2022
Автор: Баранчук Валентина Станіславівна, викладач вищої категорії, викладач-методист
Рецензент: Бабич Галина Олексіївна, викладач вищої категорії,
викладач методист
У сценарії інтелектуальної гри показано методику проведення конкурсу на краще знання дисциплін географія, біологія, хімія, фізика. Він може бути використаний викладачами, вихователями та керівниками гуртків вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації.
План
Вступ
Підведення підсумків конкурсу.
Висновки.
В с т у п
Загальноосвітні дисципліни мають велике значення у засвоєнні спеціальних дисциплін студентами різних спеціальностей. Крім обов’язкових занять проводяться різноманітні позааудиторні заходи: конкурси, вечори, олімпіади, інтелектуальні ігри тощо.
Інтелектуальна гра передбачає узагальнення і поглиблення знань із загальноосвітніх дисциплін, а саме географії, біології, хімії і фізики. Сценарій гри розроблений у цікавій формі. Він передбачає змагання між студентами на конкретному рівні. В ньому поєднані елементи сучасних форм інтелектуальної гри.
Підібрані матеріали охоплюють не лише програмовий матеріал, а й виходять за його межі, що дає можливість студентам розширити свій кругозір.
Мета: |
Поглибити й розширити знання студентів, їх уяву, активність, вміння знаходити вірні відповіді, стимулювати розвиток інтересу до загальноосвітніх дисциплін, розширювати загальний кругозір, розвивати увагу і кмітливість.
|
Метод проведення: |
Інтелектуальна гра.
|
Місце проведення |
Актова зала коледжу.
|
Оформлення: |
Святково прикрашені круглі столи, вислови видатних вчених, поетів. |
В залі звучить музика, потім стихає, на сцену виходить викладач.
Викладач: Рада вітати вас у нашій залі
Учасникам бажаю все збагнути
І першими у відповідях бути.
Тож вирушаймо всі у путь,
Нас цікаві речі ждуть:
Творчий пошук й потіхи надзвичайне диво
Інтелектуальна гра – це дуже звабливо.
1-й ведучий:
Ми вам раді
І вітаємо всіх вас!
Та запрошуєм ласкаво
У цікавий світ до нас.
2-й ведучий:
Добра і радості,
Миру і затишку,
Щастя й здоров’я
Бажаємо всім від душі.
1-й ведучий:
Хай Бог охороняє вас від злого,
Хай світить сонце й колосяться жита,
Щоб ви були щасливі і здорові
На многії і многії літа.
2-й ведучий:
Сьогодні у цій залі свято,
Ми дуже раді всіх вітати!
І, сподіваємось, що кожен
Для себе щось узяти зможе.
Ведучі представляють журі, куди входять викладачі загальноосвітніх дисциплін та представники студентського самоврядування відділення і запрошують на сцену команди «Ерудит» і «Титанік» – учасників інтелектуальної гри .
І тур - відбірковий (питання для команд «Ерудит» і «Титанік»)
1. Який спирт не відноситься до класу спиртів? (Нашатирний)
2. Екологічно чисте автомобільне паливо? (Водень)
3. Який газ сприяє прискореному достиганню овочів і фруктів? (Етилен, або етен)
4. Яке молоко не можна пити? (Вапняне)
5. Якому хімічному елементу назву дав 12-річний хлопчик? (Неону)
6. Виробництво якої речовини вказує на рівень розвитку хімічної промисловості? (Сірчаної, або сульфатної кислоти).
7. Яка вибухова речовина використовується як ліки? (Нітрогліцерин)
8. На який хімічний елемент, корисний організму людини, багата морська капуста? (Йод)
9. Єдиний рідкий метал. (Ртуть)
10. Елемент – основа живої природи? (Карбон або вуглець)
11. Єдиний рідкий неметал. (Бром)
12. Вибухове добриво? (Аміачна селітра)
13. Високомолярні сполуки? (Полімери)
14. Що називають „чорним золотом”? (Нафту, кам’яне вугілля)
15. Найлегший хімічний елемент? (Водень)
16. Хімічні засоби захисту рослин ? (Пестициди)
17. Що є легенями нашої планети? (Ліси)
18. Яка тварина змінює колір відповідно до ситуації? (Хамелеон)
19. Який найстрашніший ворог лісу? (Пожежа)
20. Яка ягода найбільша? (Кавун)
21. Який птах живе в Антарктиді й ніколи не зустрічається в Північній кулі?
Або який птах літає тільки під водою? (Пінгвін)
22. Рослина-хижак, що занесене до Червоної книги України. (Росичка)
23. З якої рослини давні єгиптяни виготовляли папір? (Папірус)
24. Найвища трава? (Бамбук)
25. Листок якої рослини зображений на прапорі Канади? (Клен)
26. З якої рослини утворюється торф? (З моху сфагнуму)
27. До якого царства належать дріжджі? (Грибів)
28. Найбільша змія? (Анаконда)
29. Які з тварин найлегше переносять низьку температуру? (Кішки)
30. В якого ссавця серце може важити 1 т? ( У синього кита).
31. Птах, який може нерухомо висіти в повітрі та літати у зворотному напрямку? (Калібрі)
32. Який вид теплопередачі здійснюється між Землею та Сонцем? (Випромінювання)
33. Як змінюється температура кипіння рідини, якщо сходити на гору? (Зменшується)
34. Яка речовина під час кристалізації займає об’єм більший ніж у рідкому стані. (Лід)
35. Атом, що втратив свій електрон. (Позитивний іон або катіон)
36. Прилад для вимірювання сили струму. (Амперметр)
37. Яка сила прискорює зношування чобіт? (Сила тертя)
38. Хто відкрив закон всесвітнього тяжіння? (Ньютон)
39. Розділ механіки, що вивчає рух, не з’ясовуючи його причин. (Кінематика)
40. Що рухається навколо ядра атома. (Електрони)
41. За яким правилом визначають напрям сили Ампера? (Правилом лівої руки)
42. Скільки є законів термодинаміки? (2)
43. Одиниця напруги. (Вольт)
44. Одиниця опору. (Ом)
45. Автор теорії відносності. (Ейнштейн)
46. Хто вперше спостерігав магнітне поле навколо провідника зі струмом? (Ерстед)
47. Який фізичний пристрій ще називають «лейденською банкою»? (Конденсатор)
48. Що оплачують в таксі: шлях чи переміщення? (Шлях)
49. Головною організацією, яка регулює світову торгівлю є (СОТ)
50. Швейцарія – це федерація чи «конфедерація»? (Конфедерація)
51. Назвати столицю Польщі (Варшава)
52. Південно-Африканська республіка, Австралія, Росія мають найбільші запаси (Алмазів)
53.Скільки самостійних держав налічується в Африці? (53)
54. Одиницею політичної карти світу є … (Держава)
55.Наука, з якою географія має тісні зв’язки щодо вивчення населення? (Демографія)
56. Назвіть компанію,яка є у Європі лідером за кількістю виробництва пива? (Хейнікен)
57. Як називається велике господарство сільськогосподарського спрямування в Аргентині? (Естансія)
58.Автомобілебудування і суднобудування є провідними галузями машинобудування якої країни? (Японії)
59. Країна, якій належить перше місце в світі за запасами газу?(Росія)
60. Утворення таких великих держав, як Візантія, Київська Русь, Англійське королівство відбулося в якому періоді ?(Середньовічний період)
61. Універсальна міжнародна організація, що була створена в 1945 році з метою збереження миру, міжнародної безпеки та розвитку співробітництва між країнами, - це (ООН)
62. Основна частина електроенергії у світі виробляється на (ТЕС)
Музична пауза
Журі оголошує результати першого туру.
ІІ тур: «Як ми знаємо дисципліни»
1. Як можна очистити яйце від скорлупи хімічним способом?
(Опустити в хлоридну або сульфатну кислоту, в якій розчиниться скорлупа, утворена сіллю слабкої карбонатної кислоти, а саме: карбонатом кальцію).
2. В якій воді можна розчинити золото?
( В хлорній воді, бо з Сl2 золото утворює сіль, розчинну у воді. Про це знав ще Ломоносов).
3.Яке взуття не можна виготовити без сірки?
(Гумове, бо гуму добувають з каучуку вулканізуючи його сіркою).
4. Який спирт добувають з соняшникової лузги?
( Етиловий, бо в лузгі є вуглеводи, при бродінні яких утворюється спирт етанол).
5.Чим рослини відрізняються від тварин?
( Здатністю утворювати органічні речовини з неорганічних в результаті фотосинтезу).
6.Чому мураху називають силачем?
( Вона може нести вантаж у 111 раз більший ваги свого тіла).
7.Чому комар пищить?(Робить 500-600 змахів крилами у секунду).
8.Чому кімнатні рослини розмножуються переважно вегетативним способом?
( Для їх запилення немає комах, вітру).
9. Чи горітиме свічка у вакуумі? Чому?(Ні, бо нема кисню, який би підтримував горіння.)
10. Хто швидше махає крилами: муха чи комар? Поясніть з фізичної точки зору (Комар, бо звук його польоту вищий за частотою, ніж звук від польоту мухи)
11. Що таке магнітна аномалія? (Місця на Землі, де магнітна стрілка компаса не встановлюється в напрямі «південь-північ»)
12. Яка сила тримає жука-водомірку на поверхні води?( Сила поверхневого натягу)
13. Прочитайте текст і визначте, про яку європейську країну йде мова:
Це країна вулканів, гейзерів і льодовиків. Навіть сама назва країни в перекладі означає «крижана країна»( Ісландія)
14. « Представники цього народу, що поживають у Канаді, утворюють одну із найбільших національних діаспор. Їх налічується близько 1,1 млн. осіб. Найбільше всього їх проживає в провінціях Онтаріо, Альберта, Манітоба, Саскачеван.» (Українці)
15. Прочитайте текст і визначте провідну галузь господарства Сан-Марино:
«Розвиток цієї галузі базується на мальовничих ландшафтах,стародавній історії та м’якому кліматі країни» (Туризм)
16. Прочитайте текст і визначте назву столиці латиноамериканської країни:
«Це місто було побудоване лише за три роки за проектом архітектора-модерніста Люсіо Кості. Воно розташоване на плоскогір’ї на висоті більш ніж 1000 м» (Бразилія)
Музична пауза
Журі оголошує результати другого туру.
ІІІ тур - конкурс капітанів (заморочки з бочки).
1.Чи горять алмази? Як це пояснити?
( Так. Алмаз – алотропна видозміна Карбону, якому характерна реакція горіння).
2.Що таке „царська горілка” ?
( Суміш концентрованих кислот – хлоридної та нітратної. Цю суміш називають так тому, що в ній розчиняється „цар металів” – золото)
3.Який метал можна назвати будівельним ?
( Кальцій, бо він входить у сполуки, що використовують у будівництві – вапно, мармур, гіпс, цемент, алебастр та ін.).
4.За який елемент у вигляді простих речовин то платять дорожче, ніж за золото, то навпаки, платять за те, щоб його позбутися?(Прості речовини алмаз і сажа утворює хімічний елемент – вуглець (карбон)
5. Птах, який може нерухомо висіти в повітрі та літати у зворотному напрямку?(Калібрі)
6.Які тварини сплять з відкритими очима?
(Риби, бо не мають повік. Змії – в них повіки зрослися)
7.Що з’явилося першим яйце чи куриця?
( Перші – живородні куриці)
8.Яка ягода найбільша ? (Кавун )
9.Речовина, природні кристали якої мають високу твердість, а після огранки перетворюються в коштовності вищого класу (Вуглець)
10. Взаємне проникнення молекул однієї речовини в проміжки між молекулами іншої речовини називається (Дифузія)
11. Як називають інтенсивне випаровування або пароутворення у всьому об’ємі рідини?(Пиління)
12. Яку швидкість прискореного руху автомобіля показує спідометр?
(Миттєву)
13. Відновлення земель, яким завдано шкоди внаслідок господарської діяльності людини (Рекультивація)
14. Яка країна є виробником відомих марок автомобілів «Фіат», «Феррарі», «Альфа-Ромео» (Італія)
15. Назвати «три хліби людства»(Рис, кукурудза, пшениця)
16. Наймолодша держава сучасного світу(Ерітрея)
Музична пауза
1-ведучий
З давніх давен на цій землі
І дорослі, і малі,
Щоб прийнять якусь ухвалу
Віче праведне скликали.
Давній звичай не забутий,
Знов козацькі сурми чути
Знов козацький бубен кличе:
Починаймо наше віче!
2-ведучий:
Ну от і все, ця зустріч, як урок,
Пройшла так швидко, пам’ять відновилась,
І як в дитинстві, продзвенів дзвінок.
Як добре, що ми всі зустрілись.
Викладач :
Попросимо журі оголосити результати останнього раунду та підсумковий рахунок гри. (Журі оголошує результати та нагороджує грамотами команди, визначає найкращого гравця гри).
Дякую за увагу!
Список використаної літератури
1.Велика енциклопедія Кирила і Мефодія, 2005 (електронний посібник)
2.Великий довідник школяра. Природничі науки. 5-11 класи. – Харків «Школа», 2005.
3. Д.К. Богданова. Дидактичний матеріал із загальної біології, К.:Радянська школа, 1988
4.К.Гіффорд. Велика ілюстрована енциклопедія географії, К.:Махаон, 2005.
5.Т.Г.Гільберг, М.І.Бочко Завдання для тематичного оцінювання навчальних досягнень з курсу «Економічна і соціальна географія світу» Підручники і посібники, 2006.
6.О.В.Данилова, О.В.Фомін. Тематичне оцінювання ,Харків: Ранок, 2001 7.П.А.Кравчук. Географічний калейдоскоп, К.:Радянська школа,1988
8.В.Ю.Пестушко Географія в незвичайному ракурсі, 10 клас, школа, 2004
9.Римкевич А.П., Римкевич П.А. Збірник задач з фізики. – Київ «Радянська школа», 1985.
10.В.П.Стахурська. Біологія. Посібник-конспект, 10 клас. Тернопіль: Богдан,2000
11.В.А.Тетьоркіна і інші. Біологія. Посібник, Харків: Скорпіон, 2004
Висновки
Ігри, які проводяться у процесі навчання, називаються дидактичними іграми. За своєю суттю – це така форма організації навчання, виховання і розвитку особистості, яка здійснюється педагогом на основі цілеспрямовано організованої діяльності студентів, яка спочатку мотивована на успіх, здійснюється за спеціально розробленим сценарієм і правилами, максимально спирається на самоорганізацію студентів; відтворює або моделює досвід людської діяльності й спілкування.
На відміну від ігор взагалі, дидактична гра володіє істотною ознакою – чітко поставленою метою навчання і відповідним до неї педагогічним результатом, які можуть бути обґрунтовані, виділені й характеризуються навчально-пізнавальною спрямованістю.
У творчих іграх головна увага спрямовується на розвиток творчої уяви особистості. Хоча виокремлення цих ігор в окремий вид є досить умовним, оскільки будь-яка гра завжди пов’язана з ініціативою, вигадкою, кмітливістю, винахідливістю, передбачає активну роботу уяви, емоцій і почуттів. Фантазія не просто присутня в грі, вона творить гру, є найважливішим механізмом трансформації реальності в ігровий світ, що характерний для гри взагалі.
Сутність же інтелектуальних ігор полягає в переборюванні розумових труднощів. Зовні їх результатом є правильна відповідь або перемога у змаганні, а внутрішньо, і це головне – ті емоції й стани, які супроводжують інтелектуальний процес, набуття особистістю досвіду плідної розумової діяльності, інтелектуального самоствердження. В інтелектуальних іграх необхідність виконання досить складної розумової діяльності супроводжується емоційним задоволенням від самого процесу обдумування ігрових операцій. Інтелектуальні ігри учать багатьом необхідним у житті речам: вдумливості, рішучості, умінню будувати плани, які враховують всі істотні моменти, загартовують характер, є в один і той же час школою мужності і необхідної обережності. Інтелектуальні ігри учать міркувати не тільки над позицією, яка виникла, але і переносити потім цю логіку в життя. Також інтелектуальні ігри учать раціональним діям, що необхідні для людей всіх професій.
Рецензія
Сценарій гри «Природничий кругозір» проведено у формі змагання між командами «Ерудит» і «Титанік».
Викладач підібрала і використала пізнавальний матеріал. Питання гри виходять за межі програмного матеріалу , що дає можливість студентам розширювати свій кругозір.
Гра сприяла розвитку уваги, логічного мислення, пам’яті, ерудиції, поглибила знання студентів з дисциплін географія, біологія, хімія, фізика . Він може бути використаний викладачами, вихователями та керівниками гуртків вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації
1